Det tog för lång tid att hämta ljudet ...

Detta uppstår titt som tätt vid lyssna direkt aldrig annars. Helt plötsligt försvinner ljudet och det börjar med att det buffrar. Har man tur återkommer ljudet men oftast står det och buffrar och åter buffrar. Det blir till att öppna en ny flik och testa på nytt och då händer det men inte alltid att ljudet är där. Klickar man på fliken där det uppstod buffrar det fortfarande av någon anledning. Ibland händer det direkt efter att man klickar på ett program som direktsänts så börjar det med att det buffrar omedelbart. Högerklickar man på lilla play under P1, 2, 3, 4 visas alternativ. Överst står öppna i ny flik och det testas. Har man tur funkar det men inte alltid. Irritation uppstår att man helt enkelt struntar i det för att eventuellt lyssna på programmet i efterhand som funkar utan problem om nu intresset skulle infinna sig. Si och sådär med det. Trist. Webbläsaren som används är Microsoft Edge, operativsystemet Windows 10.

Kommentarer

  • Hej Thomas!

    När du får problem med att det hänger sig, så kan du troligen åtgärda det genom att ladda om med ctrl + F5 (vilket inte bara laddar om innehållet, utan även läser in javascript och liknande på nytt).

    Men jag skulle vilja se till så att felet inte uppstår alls! Felet skulle kunna bero på en router-inställning som heter Airtime Fairnes. Andra lyssnare har rapporterat att de slipper avbrottsproblem ifall de bockar ur den inställningen. Vad har du för router? Jag kan hjälpa dig att ta reda på ifall den inställningen finns hos dig och hur du i så fall hittar den!
    Annika Webbmaster
  • Det är en TP-Link Archer C2.
  • Tack!

    Archer C2 verkar sakna den "misstänkta inställningen"
    Några av TP-Links routrar har inställningen Airtime Fairnes (som vi vet kan ge problem med strömmat ljud), men din modell finns inte med här:
    So far EAP225-Outdoor_V1, EAP320_V1&V2, EAP330_V1&V2 and CAP1200_V1 support Airtime Fairness feature. This feature can be found and enabled in Wireless Advanced settings of the Products.

    Och då behöver vi förstå vad det är som skapar problemet!

    1. Webbläsaren
    Om du har möjlighet, så testa i en annan webbläsare än Edge, exempelvis Chrome. Om den andra webbläsaren inte har samma problem, så kan vi utesluta datorn, brandväggen, routerinställningar etc. och koncentrera felsökningen till Edge!

    2. Uppkopplingen
    Nästa sak vi bör felsöka om det fungerar bättre ifall du väljer "Begränsad ljudkvalitet" istället för "Automatisk" i Edge.
    1. Klicka på pilen till höger om volymkontrollen så att lagret med tablå och spolningsknappar fälls ut
    2. Klicka därefter på Ljudkvalitet
    3. Välj Begränsad
    Återkom och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Hur har det gått för dig? Har du haft möjlighet att se om sänkt ljudkvalitet påverkar felet, och ifall det blir samma fel även i andra webbläsare?
    Annika Webbmaster
  • Inga problem i Google. Har inte testat sänkt ljudkvalitet i Google (behövs inte) eller i Edge om det nu skulle kunna hjälpa där.
  • Så bra att Chrome inte har samma problem!

    Nu kommer vi att bygga om koden rätt rejält i vår spelare, vilket gör att vi hellre vill lägga resurser på att få den nya tekniken att bli bra, än att förstå alla mysterier med den gamla tekniken ...

    Eftersom du kan lyssna i Google Chrome utan problem, så släpper vi felsökningen här (även om jag ogillar att släppa ett fel vi inte har förstått).

    Tack för att du berättade att Chrome fungerar bättre hos dig!
    Annika Webbmaster
  • Jag har samma problem.
    Använder Edge för att lyssna på https://sverigesradio.se/
    Ideliga avbrott "Buffrar hela tiden och sedan "Det tog för lång tid att hämta ljudet ...
    Sidan fungerar utan problem i IE11 och Chrome men eftersom jag använder Edge som standard webbläsare så vill jag ju att sidan skall fungera där med !
    Har Windows 10 senaste version och Edge är också uppdaterad till senaste version.
  • Hej!

    Att detta problem inte uppstår i Chrome eller Internet Explorer gör att jag misstänker att det finns något tilläggsprogram i Edge som bidrar till problemet.

    Testa att öppna https://sverigesradio.se i Edges "privat-läge":
    Surfa InPrivate i Microsoft Edge

    Om det fungerar bättre, så är det troligen något tilläggsprogram som ställer till det. Återkom så hjälps vi åt att lokalisera vilket!
    Annika Webbmaster
  • Provade "privat-läge med tyvärr samma resultat.
    Det ända tillägg jag har i Edge är Adblock Plus (vilket jag också har i både IE11 och Chrome och där fungerar det ju). Jag har försökt göra en undantagsregel i Adblock Plus för https://sverigesradio.se/ för att testa men undantaget går inte att aktivera och pga. att jag jobbar från min pc-dator så kan jag inte ha Adblock Plus avstängd för hela webbläsaren eftersom alla reklampopupfönster gör det omöjligt att arbeta !
  • Ps.
    Provade med att stänga av Adlock Plus på Edge men ingen tyvärr skillnad med den åtgärden heller.
  • Tack!
    Se om det blir bättre ifall du ändrar ljudkvalitet i Edge, från Automatisk till Begränsad. Detta gör du i spelaren genom att klicka på pilen (ser ut som ett trubbigt V) bredvid volymkontrollen, så att en större version av spelaren öppnas.

    Visserligen borde valet Automatisk ge låg kvalitet om detta behövs och de andra webbläsarna fungerar ju utan att du begränsar ljudkvaliteten ... Men ändå är det intressant för felsökningen att veta om det blir bättre med begränsad kvalitet!

    Återkom och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Det hjälpte inte med att byta till Begränsad heller !
  • Det verkar som att spelaren inte buffrar tillräckligt.
    När jag provade knappen "backa 15sekunder så verkar det fungera. Det står då inte längre "buffrar" i det svarta fältet utan programmets namn som det skall.
    Om jag uppdaterar sidan eller byter radiokanal så är problemet tillbaka.
  • Hej
    Som nämnt ovan så håller vi på och bygger om spelaren från grunden, och ni får väldigt gärna testa den nya spelaren för att se om det löser era problem.
    Ni hittar den här:
    https://beta.sr.se/

    Den är under arbete, så det kan finnas en del funktioner som inte fungerar helt än, och buggar - men testa gärna och rapportera gärna både problem och om det fungerar.

    mvh
  • Tackar för https://beta.sr.se/
    Den fungerar fint .
  • Ås så bra! Det ska jag hälsa de kolleger som arbetar med den nya versionen av spelaren.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen.
    Betaspelaren : https://beta.sr.se/   verkar ha försvunnit och man möts sedan några dagar av : "Thepage cannot be displayed because an internal server error has occurred.
    Synd eftersom den fungerade felfritt medan den gamla spelaren : https://sverigesradio.se/  fortfarande dras med samma problem som jag beskrivit tidigare ! 🙁
    Ljudet kommer och går etc.

  • Ajdå!

    Tack för att du rapporterade in detta!

    Hur går det att lyssna i Edge ifall du, om det "kärvar" uppdaterar webbläsaren genom att samtidigt hålla inne tangenten ctrl och tangenten F5? Annars kanske du kan backa några sekunder för att undvika problemet (bra tips, tack för det!)

    Ytterligare ett alternativ är att lyssna via Chrome. Den kan du ju ha igång samtidigt som du använder Edge, så att spela upp vårt innehåll i Chrome påverkar ju inte att du använder Edge till "allt annat" ...
    Annika Webbmaster