Bilder laddar långsamt på sverigesradio.se i min Android

För att bilderna ska laddas måste jag hålla på och skrolla ner/upp, gör jag inte det så är det bara vita fält där bilderna borde vara. Iofs kunde jag väl klara mig utan bilderna men ännu värre är att när bilderna väl kommer så hoppar texten uppåt och neråt så det knappt går läsa. Så här har det varit ca en månad. Varför måste ni hålla på och laborera med såna här saker? Vad är det för vits med att bilder ska laddas först när man skrollar sidan?

Kommentarer

  • Oj, det var inte bra alls!

    Både att det tar tid och att bilderna läses in på det vis du beskriver (snarare än att vi lämnar en tom yta där bilden ska laddas så att texten inte hoppar när bilden väl kommer).

    Tack för att du  rapporterade in detta! Vad är det för telefon? (Om du vet både modell och version av Android så underlättar det vår felsökning!)

    Är det samma problem på alla våra sidor, eller blir det olika resultat på olika sidor? Jämför dessa sidor som alla har många bilder, men där vi har olika typer av mallar:
    https://sverigesradio.se/vasternorrland/
    https://sverigesradio.se/radiosporten/
    https://sverigesradio.se/naturmorgon

    Var det någon sida där bilderna laddade snabbare, eller laddade lika långsamt, men utan "hopp-problemet"?
    Annika Webbmaster
  • Hej, jag märker ingen skillnad på de 3 sidorna, det uppträder likadant dvs. att när jag skrollat till ett nytt område på sidan så tar det en stund innan bilderna kommer. Nu har jag lärt mig att det är ingen mening att börja läsa innan bilderna kommit och det hoppat klart. Men ibland blir det för irriterande så det är enklare att gå till nån annan sajt. Varför gör ni på detta viset?

    Gäller Android Galaxy S5 Neo v. 6.0.1 med Samsung Internet (hoppar), Chrome (hoppar), Firefox (hoppar inte), Opera (hoppar), och Android GT-I9295 med v. 5.0.1 med Samsung Internet. Dvs. alla webbläsarna jag testat laddar bilderna först efter att jag gått till det området på sidan.
  • Ok.

    Använder du någon form av inställning som gör att sajter du besöker på något vis får svårare att identifiera vad du använder för plattform? En så kallad User Agent-switcher?

    Det skulle kunna förklara varför vi verkar skicka fel bilder till dig och att din telefon får jobba med att skala ned dem ...
    Annika Webbmaster
  • Inte vad jag vet. isåfall borde jag väl se samma fel även på andra sajter?

    Men jag förstår inte varför bilderna inte laddas förrän man går till det området på sidan. Ett tag kunde jag skrolla ner till slutet av sidan så alla bilder visades, och sen börja läsa (skrolla) uppifrån, men nu fungerar inte det heller.
  • Hej
    För att inte belasta användarens uppkoppling genom att hämta alla bilder på en gång så laddas de in efterhand när man kommer till bilden, så uppkopplingen och kan påverka hur snabbt de laddas in.

    Har du möjlighet att testa om det är lika långsamt över wifi?
  • Hej,

    Bilderna laddas snabbare via wifi, men det är först när jag går till den delen av sidan som de laddas in, vilket gör att texten flyttas och jag måste justeringsskrolla, tex. upp igen, eller neråt. Det bästa vore om bilderna laddas direkt, som det är på normala webbplatser, eller att det inte kom några bilder alls. Går det inte stänga av bilder helt och hållet på sverigesradio.se när nu sidan uppför sig som den gör. Man tappar ju fokus på innehållet när man måste lägga tid på hur man skrollar sidan uppåt och neråt.
  • Hej
    Detta är inte något vi kan återskapa eller fått in flera felrapporter om, men vi ska hålla ögonen öppna efter fler som upplever samma problem.