Önskar bekräftelse före programbyte

Kan ni lägga till en möjlighet att välja att ha en "är du säker" - bekräftelse innan man byter program tack.

Jag lyssnade nyss på ett nyhetsinslag. Mitt i så råkade jag av misstag starta ett annat program och nu hittar jag inte det jag lyssnade på.

Detta är alldeles för lätt hänt. Det skulle avhjälpas om man i inställningarna hade möjlighet att välja att ha en "är du säker" - bekräftelse innan man byter program.

AndersBrandén

Kommentarer

  • Tack för förslaget!

    I vanliga fall ska ju ett avsnitt du lämnat utan att du hade lyssnat klart, gå att nå via Fortsätt lyssna, och om detta fallerar så är det ett problem vi ska lösa, men inte genom att skapa en extra fråga som gör det svårare för lyssnare att snabbt växla mellan program och kanaler.

    Fast nu är det inte min bedömning som är den viktiga, utan vad de kolleger som bestämmer över appen anser, så de får del av förslaget!

    Tack för att du vill hjälpa oss att hitta lösningar på problem med appen.
    Annika Webbmaster
  • Jag vill definitivt inte "skapa en extra fråga som gör det svårare för lyssnare att snabbt växla mellan program och kanaler", det är ett missförstånd och verkligen tråkigt att ni uppfattade det så.

    Se en förklaring av problemet här!
    https://kundo.se/org/sverigesradio/d/det-ar-for-latt-att-byta-program-av-misstag/

    Vad det försvunna programmet anbelangar så håller jag med. Det borde räckt med "Fortsätt lyssna". Men det hjälpte inte i detta fall:
    https://kundo.se/org/sverigesradio/d/programmet-jag-nyss-lyssnade-pa-forsvann/

    Det skulle ju varit bra om ni hade kunnat löst problemet med det försvunna programmet så att det inte händer igen, men förutsätter inte en felsökning att man hittar programmet först? Jag vet inte vad det hette, bara att det var ett program som enbart handlade om skalvet utanför Nya Zeeland den 4 mars, så det var inte fråga om ett segment mitt i ett annat program, såsom i Studio ett. Jag kunde inte hitta programmet, och som framgår av anmälan kunde inte ni det heller. Jag tror inte att det går att reda ut vad som hände. Ni har mitt fulla stöd att försöka, men hur?

    Vänligen,
    AndersBrandén
  • Eftersom din förklaring av problemet är en väldigt bra motivering till att något behöver förbättras, klistrar jag in det svaret här:
    Det är för lätt att byta program av misstag

    Problemet är, att darrhänta som jag ideligen tvingas hoppa fram och tillbaks från "Fortsätt lyssna" varje gång man darrar till med fingret och råkar studsa på en programruta när man bara försöker svepa upp sidan eller svepa raden åt vänster för att se vad det finns mer för program medan man lyssnar, och samma problem när man sveper tillbaka mot början. Jag tycker om att botanisera runt medan programmet pågår.

    Men det som verkligen gör mig rosenkindad av indignation (om jag ska undvika det ord som jag egentligen vill använda) är dessa program som inte har någon programinformation, och som startar utan förvarning bara man studsar till på rutan(som egentligen bara annonserar att programmet existerar), trots att där finns en jättestor play-symbol (triangeln som "pekar" åt höger)!

    Detta är ett stort problem för mig, som gör min lyssnarupplevelse avsevärt mycket sämre och gör att jag lyssnar mindre. Det är inte kul helt enkelt. Hjälpmedlen som finns i min iPhone är inte till någon hjälp i detta fall, de skapar bara andra problem.

    Jag har ett par idéer, men sortera inte den här anmälan under "Förslag" för då får ni hellre hitta på något själva, det är bara idéer om hur man skulle kunna lösa problemet, för ett problem är det och ni får givetvis lösa det hur ni vill, men lösas behöver det i vart fall om jag ska tycka att det är en positiv upplevelse att använda play.

    Min första idé är att om det krävdes att man trycker på själva triangeln (ni kan ju göra triangeln större på de program där den är pytteliten) så skulle det förbättra situationen avsevärt, om än inte lösa problemet helt.

    Men en bättre lösning tror jag skulle vara att införa ett nytt val i inställningarna om att man får en "är du säker?" - bekräftelse innan man byter program. Detta kräver alltså att man själv går in i inställningarna och aktivt gör valet om man upplever att det är att föredra, det är omöjligt att passivt bara råka ut för det utan att ha bett om det.

    Se det som ett handikappstöd (för mig är det det) om ni vill. Hur kan det vara fel?

    Jag vill understryka att jag definitivt inte vill "skapa en extra fråga som gör det svårare för lyssnare att snabbt växla mellan program och kanaler" (citerat från svaret i https://kundo.se/org/sverigesradio/d/det-behovs-en-bekraftelse-fore-programbyte/), det är en fråga om lyssnarnas preferens. Och det kan aldrig skapa en sämre lyssnarupplevelse, enbart en bättre sådan.

    Anders Brandén

    Annika Webbmaster
  • Tack för att du tog dig tid att beskriva problemet grundligt, och du har rätt. En inställning där lyssnaren själv aktivt väljer att bekräftelsen ska visas är förstås en hjälp som inte gör appen svårare att använda för någon.

    Mig har du övertygat om att inställningen är bra, så jag ska ta med dina argument när vi pratar om förslaget.

    Vi behöver dessutom se över hur vi kan underlätta navigationen i appen för att minska risken för att av misstag komma åt den yta som startar ett ljud. I de flesta vyer är högra delen av appen fri från ljudlänkar, så det ska vara "säkert" att skrolla där.

    Jag behöver nog återkomma med frågor så att vi närmare kan ringa in vilka vyer det är som i första hand bör förbättras.
    Min första idé är att om det krävdes att man trycker på själva triangeln (ni kan ju göra triangeln större på de program där den är pytteliten) så skulle det förbättra situationen avsevärt, om än inte lösa problemet helt.
    Bra att veta är att själva ljudknappen är hela den bild som play-symbolen finns på, medan den text som hör till ett avsnitt i en lista gör att du lämnar listan och går in på det enskilda avsnittet.
    Annika Webbmaster