Det är för lätt att byta program av misstag

Problemet är, att darrhänta som jag ideligen tvingas hoppa fram och tillbaks från "Fortsätt lyssna" varje gång man darrar till med fingret och råkar studsa på en programruta när man bara försöker svepa upp sidan eller svepa raden åt vänster för att se vad det finns mer för program medan man lyssnar, och samma problem när man sveper tillbaka mot början. Jag tycker om att botanisera runt medan programmet pågår.

Men det som verkligen gör mig rosenkindad av indignation (om jag ska undvika det ord som jag egentligen vill använda) är dessa program som inte har någon programinformation, och som startar utan förvarning bara man studsar till på rutan(som egentligen bara annonserar att programmet existerar), trots att där finns en jättestor play-symbol(triangeln som "pekar" åt höger)!

Detta är ett stort problem för mig, som gör min lyssnarupplevelse avsevärt mycket sämre och gör att jag lyssnar mindre. Det är inte kul helt enkelt. Hjälpmedlen som finns i min iPhone är inte till någon hjälp i detta fall, de skapar bara andra problem.

Jag har ett par idéer, men sortera inte den här anmälan under "Förslag" för då får ni hellre hitta på något själva, det är bara idéer om hur man skulle kunna lösa problemet, för ett problem är det och ni får givetvis lösa det hur ni vill, men lösas behöver det i vart fall om jag ska tycka att det är en positiv upplevelse att använda play.

Min första idé är att om det krävdes att man trycker på själva triangeln(ni kan ju göra triangeln större på de program där den är pytteliten) så skulle det förbättra situationen avsevärt, om än inte lösa problemet helt.

Men en bättre lösning tror jag skulle vara att införa ett nytt val i inställningarna om att man får en "är du säker?" - bekräftelse innan man byter program. Detta kräver alltså att man själv går in i inställningarna och aktivt gör valet om man upplever att det är att föredra, det är omöjligt att passivt bara råka ut för det utan att ha bett om det.

Se det som ett handikappstöd(för mig är det det) om ni vill. Hur kan det vara fel?

Jag vill understryka att jag definitivt inte vill "skapa en extra fråga som gör det svårare för lyssnare att snabbt växla mellan program och kanaler"(citerat från svaret i https://kundo.se/org/sverigesradio/d/det-behovs-en-bekraftelse-fore-programbyte/), det är en fråga om lyssnarnas preferens. Och det kan aldrig skapa en sämre lyssnarupplevelse, enbart en bättre sådan.

AndersBrandén