Inbäddad programinformation uppdateras inte längre

Hej,

sedan några dagar uppdateras inte längre den inbäddade program- och låtinformationen för P4 via internetradion. För P4 (oavsett vald lokalkanal) har den t.ex. fastnat på "Vaken - Shirley Bassey - Goldfinger". P4 Guld har istället spelat "Elektricitetsvisan" i flera dagar nu. Det fungerar på alla andra stationer så det bör inte vara min utrustning som felar. Använder en Sangean WFR-28C.

Kommentarer

  • Jag vet inte om ni jobbar snabbt eller om det är ett osannolikt sammanträffande, men 1 timme efter mitt inlägg är programinformationen igång

    Om det är ni ... stort tack
    Om det är en slump ... glöm mitt klagomål ☺

  • Jag har samma problem och nu har det hela helgen stått Vaken - Shirley Bassey - Goldfinger när jag lyssnar på P3, P5 Sthlm eller valfri P4 kanal.

    Lyssnar med en Denon ceol piccolo, men får samma problem när jag använder direktlänken och lyssnar i itunes
  • Som jag skrev tidigare löstes mitt problem, men tyvärr bara tillfälligt. Problemet är nu tillbaka, precis som jag beskriver i det första inlägget.
    @Mikael: Bra att du bekräftar detta. Då kan vi nog utesluta problem med våra enheter :-)
  • Hej!

    Det stämmer att det är något som gått fel hos oss. Funktionen som lägger in låtinformationen i själva ljudströmmen har varit gammal och har slutat fungera i samband med en teknisk förändring. Till att börja med är det "halva miljön" som det slutat att fungera på (vilket var anledningen till att problemet kommit och gått). Slumpvis kan det fortfarande fungera om man hamnar på rätt server. Men på sikt kommer det att sluta fungera överallt ...

    Vi vet att det är en stor försämring för er som drabbas, samtidigt är felet begränsat. Låtlistorna fungerar fortfarande för majoriteten av våra lyssnare, t ex på webben och i våra egna appar. Att inbäddad metadata har försvunnit är dessutom något som hjälper en liten del lyssnare som tills nu inte kunnat lyssna alls på oss. Här är en sådan plattform, där det som försämrar för er innebär en stor förbättring:
    Inget ljud från Sveriges Radio (Sagem Web Tuner 500)

    Andelen som blir hjälpta är dock ännu mycket mindre än ni som fått det sämre.

    De program/låtar som nu har fastnat hoppas jag att vi kan få bort framöver. Vi försöker ta reda på vad som skulle kosta att bygga en nyare version av tjänsten, så att vi kan bestämma om detta är något vi vill prioritera eller inte.
    Annika Webbmaster
  • Tolkar jag det rätt att du föredrar en förbättring för en minoritet som då innebär en försämring för en majoritet är att föredra? Samt som dessutom ser metadatan som något ointressant för oss lyssnare? För tolkar jag dig rätt är ni inte är intresserad av att er lösning fungerar längre. Påståendet att det fungerar bra om man lyssnar på webben och i er app känns bara pinsam. Lite som Bagdad Bob under invasionen av Irak.

    Låtlistorna är för mig något helt annat än vad som visas i displayen när jag lyssnar på sr:s kanaler så jag förstår inte varför du tar upp dessa. Låtlistorna på sr.se är INTE problemet.

    Klarar reklamradion och andra webbradiokanaler av och skicka ut info om låt och artist borde ni klara av samma sak. Det bästa är att ni ser till och fixa felet, tråkigt att bli bemött av public service att ni inte ser felet som seriöst.
  • Hej Mikael och tack för att berättade hur du tolkar mitt svar!

    Detta behöver jag förklara bättre, för en del saker har du tolkat på helt annat vis än vad jag avsåg och dina frågor är väldigt intressanta.

    Just nu-informationen är en bra tjänst!

    ...För tolkar jag dig rätt är ni inte är intresserad av att er lösning fungerar längre. ...Samt som dessutom ser metadatan som något ointressant för oss lyssnare?

    Vi vet att rätt meta-data är bra och uppskattas, och självfallet föredrar vi att det fungerar framför att det inte gör det. Men inte till vilket pris som helst.

    Att lappa och laga den gamla just nu-informationen är tyvärr inte möjligt, så vi behöver bestämma är om vi ska bygga en ny funktion som ger samma service eller prioritera ned det för annan utveckling. Vi finansieras av svenska folket och måste vara varsamma med lyssnarnas pengar. Vad vi väljer att lägga utvecklingsresurser på avgörs av flera olika saker. Bland annat:
    • Hur många lyssnare som har nytta av en tjänst
    • Hur stort mervärde den tillför dem
    • Strategiska bedömningar
    • Om det är enkelt (billigt) eller komplicerat (dyrt) att bygga tjänsten
    Låtlistor är något annat
    Låtlistorna är för mig något helt annat än vad som visas i displayen när jag lyssnar på sr:s kanaler så jag förstår inte varför du tar upp dessa. Låtlistorna på sr.se är INTE problemet.

    Det är det för oss också. Att låtlistor och just nu-information rent tekniskt sitter ihop är ointressant för dig som lyssnar. När jag skrev "låtlistorna fungerar fortfarande för majoriteten av våra lyssnare" menade jag egentligen "spelas just nu-informationen fungerar fortfarande för majoriteten av våra lyssnare". Och då kanske mitt svar blev lite mer relevant (även om det naturligtvis inte påverkar ditt problem att andra lyssnare kan se vad som spelas).

    Jag ber om ursäkt för denna felaktiga formulering, eftersom den ökade frustrationen. Att en bra tjänst försvunnit är illa nog. Att dessutom få ett god dag-yxskaft-svar gör inte saken bättre.

    Pinsamt eller viktigt?
    Påståendet att det fungerar bra om man lyssnar på webben och i er app känns bara pinsam.

    På ett plan saknar det betydelse för dig ifall det slutat fungera hos alla eller om detta bara drabbar en halv procent av lyssnarna. Problemet hos dig blir inte mindre för att din granne ser vad som spelas just nu.

    Men samtidigt är det ju viktigt för oss på Sveriges Radio. När vi prioriterar vad vi lägger resurser på är just hur många som har nytta av denna tjänst en av de saker vi tar hänsyn till. Att jag berättade att felet drabbar få lyssnare är alltså inte ett försök att förringa problemet, utan var menat som en förklaring till varför vi inte kan lova att lägga resurser på att återinföra denna tjänst.

    Förbättring för en minoritet vs försämring för en majoritet
    Tolkar jag det rätt att du föredrar en förbättring för en minoritet som då innebär en försämring för en majoritet är att föredra?

    Först är det ju inte så viktigt vad just jag föredrar, utan det intressanta är vad de kolleger på  Sveriges Radio som beslutar om detta tycker. Men frågan är ju väldigt intressant och lite svår att svara på. I just detta fall skulle jag svara att här tycker jag att försämringen för dig är värre än det positiva med att det nu fungerar i Sagem Web Tuner 500 och en Philips-mottagare.

    Det jag behöver väga in för att kunna svara är:
    • Antal berörda
    • Storlek på förbättringen respektive försämringen
    • Alternativa lösningar för lyssnare som berörs
    • Vad som orsakar problemen
    Antal:
    I detta fall är de lyssnare som påverkas av förbättringen extremt få. Jag känner till två modeller av internetradio där det nu har blivit en förbättring. Den ena av dessa modeller är så gammal att den slutade få uppgraderingar för flera år sedan, men den andra är en modell som finns i svenska butiker.

    På samma vis som du tycker att det är pinsamt att läsa att de flesta lyssnare inte har fått någon försämring, är det ju ingen tröst för Hans, Joakim, Claes, Kjell eller Sten (lyssnare med dessa modeller) att deras fel är ovanligt.

    Men här skulle jag säga att antalet berörda gör att jag, om jag skulle prioritera, ser det nya problemet som viktigare.

    Storleken på problemet:
    Jämför vi storleken på problemet, är det helt klart förbättringen som är den viktiga. Att inte längre få just nu-information är en påtaglig försämring, men det är inte lyssningskritiskt. Vi är väldigt många som lyssnar via FM, utan att det finns någon information om det vi hör. Den försämring som skett är trist, men inte katastrofal. Jämför vi med vilken förbättring som skett, där det tidigare inte fungerat alls (det allvarligaste problemet på skalan) till att nu kunna lyssna på våra 40 kanaler, så är försämringen ni får verkligen marginell.

    Ur den synvinkeln skulle jag prioritera den lilla grupp som fått en enorm förbättring. Ett problem har försvunnit!

    Alternativa sätt att lösa det:
    Om ett problem drabbar en liten grupp, men denna lilla grupp inte har några alternativa sätt att lyssna eller ta del av central information, t ex om våra ljudströmmar inte fungerar bakom brandväggar som flera företag har, om lyssnare i Sydamerika inte kan ladda hem poddfiler, eller om navigationen med de hjälpmedel som synskadade använder inte fungerar med vår teknik, så är avsaknaden av alternativ tungt vägande.

    I det här fallet (förlorad metadata för många plattformar vs möjlighet att lyssna på två små plattformar) ser jag ingen riktig skillnad när det gäller denna aspekt.

    För gruppen med förbättring fanns det inget annat  alternativ än en annan plattform, men alla som har drabbats har tillgång till andra plattformar där de kan lyssna.

    För er som drabbas av "ingen meta-data" varierar det. Några komma runt det. Exempelvis kan den rätt stora andel av er som lyssnar på oss i Tunein-appen på en Sonos istället lyssna med vår egen app på samma plattform. Men för några av er (som Tomas med Sangean WFR-28C och du med Denon ceol piccolo) finns inte detta alternativ. Där går det ändå att nå relevant information via mobilen eller webben, även om det inte är någon smidig lösning.

    Problemets orsak:
    Om problemet beror på att vi på Sveriges Radio har en bugg, ett fel i koden till exempel, är det enligt mina prioriteringar viktigare att fixa det, än om det beror på att vi, som nu, plockat bort en tjänst. Ur ett lyssnarperspektiv är det inte någon större skillnad, men för oss är det viktigt att vi har koll på vilka tjänster vi har och att dessa fungerar.

    När det gäller att jämföra problemet med metadata mot problemet att lyssna alls, skulle jag prioritera den saknade metadatan framför problemet att inte kunna lyssna alls. Det senare problemet beror nämligen på att deras wifi-radior inte fingerar med en väl etablerad teknik.

    Och ur den synvinkeln är problemet med en borttagen tjänst högre prioriterad hos oss än problemet med bristande teknikstöd i vissa plattformar. (Philips och Sagems bedömningar kan jag inte uttala mig om.)

    Avslutningsvis:

    Det bästa är att ni ser till och fixa felet, tråkigt att bli bemött av public service att ni inte ser felet som seriöst.

    Jag håller med om att det vore det bästa, men jag har inget budgetansvar, och har förståelse för ifall de kolleger som har sådant ansvar gör en annan bedömning.

    Jag tycker också att det var tråkigt att du fick intryck av att vi inte tar problemet på allvar, för det gör vi. Men hur vi prioriterar detta, kan vi inte uttala oss om ännu.

    Om det fortfarande är något som är oklart, så fråga på!
    Annika Webbmaster
  • Har ni  kommit vidare i ärendet?
  • Undrar även jag.

    Rickard
  • Hej!

    Tyvärr finns det inget nytt att tillägga, mer än att det (förstås) är många av musikläggarna på Sveriges Radio som engagerar sig för att vi ska prioritera upp frågan.

    Jag har kontaktat den chef som ansvarar för hur vi prioriterar olika frågor, för att försäkra mig om att han behöver något från oss webbmastrar för att kunna fatta ett bra beslut.

    Tack för att ni är tydliga med att detta är viktigt!
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Går det att få bättre statisk information i strömmarna? Idag står det tex:

    Titel: p1-mp3-192
    Genre: Sveriges Radio

    och sedan inget mer. Bättre vore om det kunde stå tex:

    Titel: P1
    Artist: Sveriges Radio

    Det skulle se snyggare ut i de flesta spelare.

  • Hej och tack för en fantastisk musikkanal!

    Jag lyssnar ofta på er på min internetradio
    ("argon inet"). När jag köpte den för några år
    sedan, så kunde er kanal visa artistnamn och
    låttitel, vilket jag uppskattade.

    Numera, sedan en längre tid, visar den bara
    "
    SR P2 Världen
    128 kbps MP3 srvarlden-mp3-128
    "

    Efter att ha läst tidigare kommentarer, förstår
    jag att avsaknaden av informationen ("meta-data")
    beror på ett problem i er utrustning, som ni av
    ekonomiska skäl har svårt att prioritera att åtgärda.

    Även jag skulle uppskatta mycket om
    informationen kom tillbaka.

    -- Lennart Karlsson, Uppsala

  • Uppskattar verkligen inlägget från Lennart Karlsson.

    Rickard Mademo
  • Även jag (trådskaparen) är kvar, liksom min önskan om att få tillbaka den inbäddade programinformationen 😎