Hög datanvändning när jag backar i direktsändning

Hej Svergies Radio,
Tycker er app är utmärkt och jag använder den dagligen för att lyssna på nyheter, ekonomi och lokala nyheter.

Minns inte hur länge sedan det var ni lanserade att efterhands-funktionen (time shift) så att man kan lyssna på föregående program osv. Funktionen är underbar då vissa program inte håller tiden och blir klippta så därför har jag på senare tid gått över till den funktionen mer frekvent. Dock får jag intrycket av att det drar betydligt mer datatrafik att lyssna på radion med detta sätt, trots att jag har inställt på lägsta möjliga vid direktsändning. Om man tar innevarande månaden så kanske jag lyssnat maximalt 1 timme/dag totalt och har hittills förbrukat mer än 700 MB (enligt egen uträkning borde det motsvara närmare 30 timmars lyssning i 48 kbps). Jag tycker detta är höga siffror och funderar på om det verkligen står rätt till.
1. Är det som så att när man använder time shift så försöker telefonen att ladda ner hela avsnittet och på så vis så drar detta mer om man backar förbi program?
2. Finns det något sätt att ändå använda time shift men att hoppa direkt till avsnittet? Låt sig klockan är 19:00, då får jag backa 1 timme och 15 minuter tillbaks och kanske hoppa över en hel del program, då vore det fiffigare om man hade en tablå funktion och kunde hoppa direkt till det avsnittet.
3. Hur långt kan man backa? Finns det begränsningar i timmar hur långt tillbaka man kan gå? Är det inom innerverande dag? Kan man begränsa time shift på något sätt?

Kommentarer

  • Hej Fredrik!

    Det är verkligen inte meningen att någon av våra appar ska ladda hem mer än ljudet från den tidpunkt du backar till plus någon minuts buffert framåt. Om din höga dataförbrukning beror på att vi buffrar in mer än så, så har du upptäckt en väldigt allvarlig bugg! Annars har du en dataförbrukning som förstås kräver en förklaring ...

    Testa hur mycket vi laddat in!
    Ett enkelt sätt att se ifall vi laddar in mer än vi borde är att backa i direktströmmen och lyssna, och sedan slå på flygplansläget. Kanalen kommer att tystna när bufferten är slut. Har vi gjort rätt, inträffar detta direkt, men om vi har gjort det fel du funderar över, så kommer du att kunna lyssna tills du når den tidpunkt där direktsändningen låg när du backade. (Hoppas att det blev begripligt!)

    Om vi har gjort fel här, är det ett fel vi förstås måste åtgärda snarast, så berätta hur det går!

    Så snart vi läste din felanmälan, så testade vi själva på Play för Ios och Play för Android. Hos oss tystnade ljudströmmen som förväntat, men det innebär tyvärr inte att det inte kan finnas en bugg av detta slag som kräver en viss version av Android för att visa sig eller liknande.

    Vilken app och plattform?
    Till att börja med vill jag veta vilken av våra appar detta gäller. Sveriges Radio Play för Ios, Sveriges Radio Play för Android eller någon av Sveriges Radios appar för andra plattformar (exempelvis universal-appen för Windows-plattformar)? Och på vilken mobil, surfplatta eller dator?

    Poddar?
    Lyssnar du endast direkt (eller indirekt, om du nu backar i strömmen), eller växlar du och laddar hem poddar också?

    Det finns lyssnare med Android som har fått oförmodat hög dataförbrukning i samband med avsnitt som visserligen har laddats hem korrekt, men där metadata om detta inte sparas. Detta leder i värsta fall till en loop där samma metadata laddas hem och raderas gång på gång. Kan det vara en alternativ förklaring till din höga förbrukning?

    Se exempelvis här:
    Appen drar mobildata trots nedladdad fil (Samsung Xcover)

    Svar på frågorna 1, 2 och 3
    1. Försöker telefonen att ladda ner hela avsnittet vid time shift?
      Nej - om du inte har upptäckt en för oss okänd bugg!
    2. Kan jag använda time shift och hoppa direkt till avsnittet?
      Ja, i de flesta webbläsare (dock ej Firefox och IE på Win 7 och lägre) kan du backa direkt till ett tidigare program. Jag beskrev hur man gör i det första svaret i denna tråd. Däremot har vi inte samma funktion i våra appar. Än ...
    3. Finns det begränsningar i timmar hur långt tillbaka man kan gå?
      Ja, gränsen ska ligga vid tre timmar.
    Återkom och berätta vad det är för app och på vilken plattform, samt hur experimentet med flygplansläget går! Vi vill förstås också förstå vad det är för data som förbrukas i appen, och undrar om du laddat hem några avsnitt under denna period, för i sådana fall tror jag mer på att det är där appen inte beter sig som den borde (och vill hjälpa dig att finna rätt inställningar för att slippa problemet).
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Oj, det var mycket frågor och långt svar :). Dessvärre har jag inte hunnit genomföra alla testerna som ni bett mig om. Jag har provat att backa och sen köra flygplansläge men jag får nog inga tillförlitliga värden. Provade precis genom att starta radio och sen backa lite och sen slå av datatrafiken och då drog det 4 MB.

    Vilken app och plattform?
    Till att börja med vill jag veta vilken av våra appar detta gäller. Sveriges Radio Play för Ios, Sveriges Radio Play för Android eller någon av Sveriges Radios appar för andra plattformar (exempelvis universal-appen för Windows-plattformar)? Och på vilken mobil, surfplatta eller dator?
    Min mobil är några år på nacken så det är en Samsung Note 4 med Android 6.0.1. Telefonen har sett sina bättre dagar och jag är i banorna på att köpa en ny men jag vill säkerställa så det inte är appen som drar onödiga mängder.

    Poddar?
    Lyssnar du endast direkt (eller indirekt, om du nu backar i strömmen), eller växlar du och laddar hem poddar också?
    Nej, jag lyssnar sällan på poddar. Det händer ibland att jag använder nedladdat avsnitt (t.ex. för lokala nyheter) men jag har i samtliga fall inställt på lägsta bitrate. Jag kör endast strömmad lyssning.

    Appen drar mobildata trots nedladdad fil (Samsung Xcover)
    Jag följde exemplet och funderar på om det kan hänga ihop med att jag har problem med batteritiden på min telefon. Därför har jag medvetet aktiverat energisparläge på telefonen. Som försiktighetsåtgärd har jag också låst telefonen att bara använda 3G nät eftersom när jag använde 4G drog både mer batteri och datatrafik. Idag provade jag att deaktivera det men den drar fortfarande runt 70  MB vid totalt närmare en timmes lyssning. Detta borde motsvara en ström runt 192 kpbs. Vad ska den konsumera i direkt eller efterhandsläge?

    Jag noterade en annan märklig sak häromdagen. Jag hade konsumerat lika mycket data i förgrundsläge som i bakgrundsläge, vad defineras som bakgrund och förgrund?
  • Idag provade jag att backa i ett 3 timmars program (som fanns sparat i arkivet inte i direktsändningen) fram och tillbaka och då drog den extremt mycket och total användning översteg 400 MB på en enskild dag. Problemet härrör sig till att det finns vissa delar av programmet som jag vill lyssna på men jag vet inte exakt när de sändes och då söker jag igenom programmet och hoppar därför omkring i programmet. Nu med facit i hand hade det varit bättre att ladda ner avsnittet istället, som är på 50 MB, istället för att starta en ny lyssning varje gång.
    Det verkar inte som om att strömmen inte cache lagras utan varje gång jag hoppar runt så starta den en ny nedladdning och därför kan ett avsnitt dra betydligt mer data än om man laddar ner det.
  • Hej igen!

    App-utvecklarna kikar på detta, för det är alldeles för hög dataförbrukning!

    Experimentet med flygplansläge

    Ett av de test jag frågade om är jag fortfarande intresserad av. Du har backat och sedan startat lyssningen i flygplansläge. Men det jag var extra nyfiken på var inte i första hand hur mycket data som då förbrukades, utan ifall du kunde lyssna (tyder på ett allvarligt fel), eller om appen då tystnade snabbt (förväntat beteende).

    Nu gav du oss ändå information om dataförbrukning. På lägsta kvalitet motsvarar 4 MB ungefär tio minuters lyssning. På högsta kvalitet motsvarar det knappt tre minuter (om jag har räknat rätt).

    Vad ska den konsumera i direkt eller efterhandsläge?

    Så här mycket data förbrukas vid en timmes lyssning på de kvaliteter vi använder på Sveriges Radio:
    • 192 kbps: 88 MB (appens höga kvalitet både för avsnitt och direktlyssning)
    • 128 kbps: 59 MB (appens poddfiler)
    • 96 kbps: 44 MB (appens mellankvalitet för avsnitt och direktlyssning)
    • 64 kbps: 29 MB (används inte i appen)
    • 48 kbps: 22 MB (appens låga kvalitet direktlysning)
    • 32 kbps: 15 MB (appens låga kvalitet för avsnitt)
    Med vilken kvalitet strömmar Sveriges Radio?

    Visserligen tillkommer lite data för programinformation, bilder och annat - men den stora posten är ljudströmmen. Eller borde vara ... Ifall vi förbrukar mer data än förväntat, är det ju möjligt att felet inte handlar om just ljudet, utan om bilder eller metadata!

    70  MB vid totalt närmare en timmes lyssning. Detta borde motsvara en ström runt 192 kpbs.

    Tycker jag stämmer! Är det verkligen inställt på låg kvalitet ("Lite") både för direktsändning och efterhandslyssning? Se under Min sida, Inställningar & hjälp, Datamängd.

    Om du redan har "Lite" valt, så ändra till "Lagom" och sedan tillbaka till "Lite". Jag har inte sett detta innan på just ljudkvalitet, men ibland har det hänt att appen läst av andra typer av inställningar (som pushnotis-inställningar) fel, och i det läget är det bra att göra någon typ av förändring, så att vi läser in nya värden!

    Vad defineras som bakgrund och förgrund?
    Förgrund är, kort beskrivet, när det är vår app som är framme på skärmen, medan bakgrund är om du lyssnar på exempelvis P1 med appen samtidigt som du skriver ett mejl, använder mobilens karta eller spelar ett spel där arga fåglar bråkar med grisar, så att e-postprogrammet, kart-appen eller spelat ligger i förgrunden. Det räknas även som bakgrundsförbrukning om du lyssnar i förgrunden och skärmen släcks.

    400 MB på en dag
    Hur mycket lyssnade du (på ett ungefär) direkt, förutom detta hoppande i ett arkiverat program? Ifall det är fel på kvalitetsinställningen och du får 192 kbps istället för 48 kbps, så måste vi räkna bort den delen för att förstå hur mycket data som gick åt när du spolade fram och tillbaka.

    Om du lyssnade under tre och en halv timme och du av misstag fått hög kvalitet, så har vi ju förklarat 300 av dessa 400 MB.

    Bästa sättet att spara data
    Att ladda hem avsnitt över wifi eller "gratis" uppkoppling och sedan lyssna på detta nedladdat är det sätt som rekommenderas för att spara mobildata.
    Annika Webbmaster