Hur många MB blir det om man lyssnar i en timme? (Gammal tråd)

Hej,

Hur mycket datakapacitet i MB åtgår om man lyssnar t.ex. en timme på Sveriges Radio via SR Play och är det samma siffra oberoende av programinnehåll?

Mvh
Rolf

Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Oj vilken bra fråga!

    Det är lite rörigt. Innehållet spelar ingen roll - däremot vilken kvalitet du lyssnar med. Kvaliteten ställer du in under "inställningar" som du hittar under "Start" i appen (eller i vår spelare på webben).

    När du lyssnar direkt på en kanal är det MP3 i 128 kbps som är den förvalda inställningen på dator och 64 kbps som är förvalt för mobiler. Du kan dock själv göra inställningar i spelaren och välja mellan låg (64 kbps), mellan (128 kbps) och hög (192 kbps), allt i MP3.

    Vid efterhandslyssning på ljudklipp och program kan du också välja kvalitet, men då är det ett annat format (AAC) och delvis andra kvaliteter (32 mono, 96, 192 kbps).

    För program som går att ladda hem är det dock 128 kbps i MP3 oavsett om du väljer låg, mellan eller hög.

    Google har en rolig funktion där du kan skriva in t ex "32 kbps in MB per hour" och få svaret "32 Kbps = 14.0625 megabytes per hour"

    På motsvarande vis kan jag ta reda på att vår högsta kvalitet, 192 kbps, motsvarar 84.375 MB per timme.

    Om du har ett tak för hur mycket du kan surfa med din mobil är det alltså smart att välja lägsta kvalitet och paradoxalt nog välja "lyssna med musik" istället för "lyssna utan musik" där det valet finns. (Ljudfilerna där musiken är nedklippt är visserligen lite längre - men de är i 32 kbps medan program för nedladdning, de utan musik, är i 128 kbps.)

    Och om du ibland har tillgång till ett wifi eller annan uppkoppling utan tak för vilken trafik du kan ta emot, är det fiffigt att passa på att ladda hem de program du vill lyssna på där, sedan kan du lyssna utan att vara uppkopplad mot nätet, t ex om du ställer telefonen i "flygplansläge".

    (Jag ändrar lite i rubriken på ditt inlägg så att andra som är nyfikna har lättare att förstå vad det handlar om, för det är som sagt en bra fråga!)

    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    Tack för snabbt och uttömmande svar.
    Tryckfel?
    Du skriver: "På motsvarande vis kan jag ta reda på att vår högsta kvalitet, 192 kbps, motsvarar 84.375 MB."
    Borde det inte stå 84.375 MBph eller 84.375 MB per timme?
    Mvh
    Rolf

  • Ja, per timme! Tack för att du såg det. (Jag ändrar!)

    Annika Webbmaster
  • Om jag förstår det här rätt så bör 1 GB på högsta ljudkvalitet räcka i minst tio timmar. Jag tycker att det har gått åt fortare än så.

  • Hej Johan!
    Det kan ju vara mycket annat i exempelvis telefonen som i bakgrunden drar trafik. Platstjänster, mail och annat.

  • Jag vill uppmärksamma våra lyssnare på informationen ovan från 2014 inte stämmer helt längre.
    Här har vi en artikel med aktuell information:
    Med vilken kvalitet strömmar Sveriges Radio?

    Sammanfattning:

    Efterhandslyssning
    På webben och i appen Sveriges Radio Play har vi tre kvaliteter för efterhandslyssning på ljudklipp och musikprogram, 32 kbps, 96 kbps och 192 kbps (AAC)

    Program som kan laddas hem utanför Play-appen (poddar) är alltid i 128 kbps (MP3)

    Direktlyssning på kanaler

    • Kanaler direkt i appen Sveriges Radio Play finns i 48 kbps, 96 kbps och 192 kbps (AAC)
    • För webbläsarna Chrome och Edge har vi samma kvaliteter på kanalerna som vi har i Sveriges Radio Play
    • I Firefox är det 64 kbps, 128 kbps och 192 kbps (MP3)
    • Safari 10 och uppåt använder samma kvaliteter som Play-apparna
    • Safari lägre än 10 använder samma kvaliteter som Firefox
    • Internet Explorer 11 och högre på Windows 8 och högre använder samma kvaliteter som Play-apparna
    • Internet Explorer 11 på Windows 7 och äldre samt lägre versioner av Internet Explorer använder samma kvalitet som Firefox
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Kanaler direkt i appen Sveriges Radio Play finns i 48 kbps, 96 kbps och 192 kbps (AAC)
    • För webbläsarna Chrome och Edge har vi samma kvaliteter på kanalerna som vi har i Sveriges Radio Play
    • I Firefox är det 64 kbps, 128 kbps och 192 kbps (MP3)
    • Safari 10 och uppåt använder samma kvaliteter som Play-apparna
    • Safari lägre än 10 använder samma kvaliteter som Firefox
    • Internet Explorer 11 och högre på Windows 8 och högre använder samma kvaliteter som Play-apparna
    • Internet Explorer 11 på Windows 7 och äldre samt lägre versioner av Internet Explorer använder samma kvalitet som Firefox  (MP3)
    En stilla eftertanke: Vad kostar, i reda pengar, kbps AAC. Eftersom jag inte "pratar" dataspråket så behövs det en översättning. Nostalgimusiken är ju för oss äldre så gärna en översättning till svenska. Tack
  • Hej Roger
    Vad man betalar för datatrafik beror helt på vilket avtal man har med sin leverantör. En del har bredband i vägguttaget, andra har via telenätet och ett modem. Vissa abonnemang erbjuder i stort sett fri surf för fast månadspris, andra max 5 Gigabyte för 200 kronor t.ex.
    Så om vi tar det sista fallet och lyssnar med högsta AAC-kvalitet 192 kbps = 88 MB (megabyte) per timme: Om hela surfpotten skulle gå till lyssning kan du höra 5000/88 megabyte eller cirka 56 timmar aac för 200 kronor. Men det är alltså bara ETT möjligt avtal. Med fast uppkoppling för 200 kronor i månaden och fri surf kan timkostnaden bli en helt annan.
    Mvh
  • Rogers följdfrågor och förtydligande, som börjar "det är ju ett svar i fel ände", bryter jag ut till en egen tråd, i och med att det kan bli ett relativt långt svar som inte kommer att handla om hur många MB det blir om man lyssnar i en timme:
    Funkar samma box till både Tv och radio?
    Annika Webbmaster
  • Varför kan man inte ha en högre "bitrate" och kanske tom ett annat ljudformat (flac) för kräsna lyssnare ex p2 lyssnare. Danmarks radio har mp3, med bitrate 256 kb/s som hösta kvalitet t.ex.
  • Hej och förlåt att svaret har dröjt!

    För några månader sedan samlades ett par kolleger från olika delar av företaget och kikade på detta, eftersom vi själva tycker att det är en bra sak. Jag tar reda på vad vi behöver för att kunna genomföra detta.

    För min egen del är anledningen att jag har fullt upp med att sköta mina vanliga arbetsuppgifter, och då är det svårt att driva igenom en förändring parallellt. Gissningsvis ser det ut på samma vis för mina kolleger.

    Tack för att du blåste liv i detta igen! Jag lovar inte att vi får till detta, men om vi inte kan höja kvaliteten, så lovar jag att ge ett begripligt svar om vad det är som hindrar oss!
    Annika Webbmaster
  • Lennart:
    Jag missade att berätta att jag gärna vill att vi flyttar denna fråga till en annan tråd:
    Ljudkvalitet på sr play och sverigesradio.se

    (Jag kommer att ändra den rubriken så att det framgår att det är ett önskemål om högre bitrate, så att det blir enklare att finna den för alla som brinner för ett bättre ljud!)

    Jag kopierar delar av ett svar därifrån:
    En högre bitrate inte kommer att bli av under detta år. Däremot har vi gjort en del för ljudkvalitet när det gäller P2 både för FM-ljudet och skruvat på de processer ljudet passerar för webben. Det senare är något vi ska ha lanserat runt den 19 november, så om någon av er har tänkt på att dynamiken i P2 ökat den senaste tiden, så är det korrekt!

    Fråga mig inte vad vi har gjort, för jag vet inte, det var en av mina kolleger som berätta detta när jag hörde mig för vad som egentligen sker med vår gemensamma ambition att få ut högre bitrate!
    Annika Webbmaster
  • Ibland gillar jag att ha fel!

    Jag skrev:
    ...en högre bitrate inte kommer att bli av under detta år ...

    Idag drar vi på försök igång två nya ljudströmmar, de två P2-kanalerna i riktigt hög bitrate:
    https://http-live.sr.se/p2musik-aac-320 och https://http-live.sr.se/p2-aac-320 (funkar lika bra med http först)

    God jul
    Annika Webbmaster
  • Bra, skall testa detta👌
    God Jul
  • Idag streamas ju mycket film i hd, och alla som gör det har antagligen abonemang som erbjuder "fri surf". I och med detta så skulle man kunna gå ännu längre vad beträffar ljudkvaliteten på SR än 320 kb/s mp3, vilket är helt ok egentligen. Vore förståss ännu bättre att streama i över 1000 kb/s i sk flac. P2 lyssnarna som tillhör det "kräsna" segmentet skulle uppskatta en sådan uppgradering.

    God Jul önskar Lennart
  • Frågan är hur stor andel ens av de mest kräsna P2-lyssnarna som märker någon skillnad mellan 320 kbps och okomprimerat ljud.

    Här kan vi själva testa:
    Prove your audiophile skills with this blind test on lossless music

    God jul!

    Annika Webbmaster
  • Annika, lyssnar man uppmärksamt tycker jag det är en mycket tydlig skillnad mellan 320 kbps och okomprimerat ljud - okomprimerat låter luftigare och öppnare, gissningsvis är det övertoner som är den stora skillnaden. Till exempel Neil Young har en hemsida man kan strömma musik från i högsta tänkbara ljudkvalitet - "a high-res 192kHz/24-bit recordingj streams at 2500 to 6000 kbps." Sen tror jag nog du har rätt i att det är ett fåtal som lyssnar så uppmärksamt att man noterar skillnaden.
  • Hej Annika, eller vem som nu svarar. Jag hör då ingen skillnad på lite eller mycket. Till frågan. Hur mycket slukar spelaren på lite? Ligger det runt 48?

    Vänligen Kenta
  • Jens:
    Visst finns det skillnad, för majoriteten av våra lyssnare finns det större vinster att göra i att flytta högtalarna till rätt position (gratis), för att inte tala om att investera i vettiga högtalare (kan kosta hur mycket som helst).

    Kenta:
    På vår lägsta kvalitet, som är 32 kbps, blir det 15 MB på en timme.

    Observera dock att valet inte påverkar allt innehåll. Poddarna är alltid 128 kbps, och då blir det 59 MB på en timme.

    Om du vill spara mobildata och höra dessa program, rekommenderar jag att du laddar hem filerna över wifi, så kan du lyssna var som helst utan att bekymra dig over dataförbrukning.

    Fråga om du vill att jag förtydligar något!
    Annika Webbmaster
  • Roberts fråga har jag brutit ut till en egen tråd, här:
    P2 i "audiofil-kvalitet"​​​
    Annika Webbmaster
  • Hans Hernborn skrev i maj i fjol:
    Om jag får föreslå något så skulle det vara att alla uppgifter och beskrivningar som fortfarande är relevanta 2021 redigeras ner till en text som går snabbt och lätta att orientera sig i för att kunna snabbt få läsa det man söker. (Det tog mig alldeles för lång tid att förstå att mycket av det som skrevs för ett antal år sedan inte är helt korrekt idag).
    Och det är ju ett mycket bra förslag. Jag låser därför den här tråden, och hoppas kunna göra det enklare att ta till sig aktuell information i en ny tråd med samma rubrik:
    Hur många MB blir det om man lyssnar i en timme? (NY)
    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.