Dålig sökfunktion

Hej! jag har mailat om detta tidigare (flera år sedan) och jag kan inte förstå hur ni fortfarande inte lyckats göra sökfunktionen bättre i appen. När jag söker tex på hallandsåsen för att få fram p3 dokumentären som ordagrant heter hallandsåsen så kommer den träffen längst ner i listan av resultat. Det är givetvis inte det enda exemplet, sökfunktionen är genomgående riktigt usel. Med alla miljarder ni får i stadsstöd så borde ni åtminstone kunna fixa detta tycker man...

Kommentarer

  • Tack för bra exempel!

    Jag håller med om att en exakt träff på avsnittets namn, i synnerhet från en programserie som är så populär som P3 Dokumentär, rimligen borde ha hamnat högst upp i sökresultatet!

    Jag tar reda på varför det ofta blir fel, i synnerhet med äldre avsnitt, och vad vi gör eller tänker göra för att förbättra funktionen!
    Annika Webbmaster
  • Kan ni passa på kanske också att indexera innehåll i hela artikeltexter och inte bara sidrubriken för sökning som är fallet nu på webbplatsen?
  • Hej
    Artikeltexterna är indexerade.

    mvh
  • Är det verkligen så?

    Jag provade att söka på den första nyheten som kom upp på förstasidan, där orden "80 miljarder" nämns i texten, men får inga träffar.

    Artikellänk:
    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7352498
    • SEB medger nu att det har slussats 80 miljarder kronor av så kallade högriskkunder i den estniska verksamheten mellan 2008-2018.

    Sökfrågor som inte ger träff:

    "80 miljarder"
    https://sverigesradio.se/sok?q=80%20miljarder&episodes=true&content=true&interval=year

    "högriskkunder"
    https://sverigesradio.se/sok?q=h%C3%B6griskkunder&episodes=true&content=true&interval=month

    "estniska"
    https://sverigesradio.se/sok?q=estniska&episodes=true&content=true&interval=month

    Däremot om jag söker på Johan Torgeby som nämns i ingressen får jag träff:
    https://sverigesradio.se/sok?q=johan%20torgeby&episodes=true&content=true&interval=month

    Slutsatsen är att rubrik och ingress i artikeln indexeras, men inte brödtexten i artikelinnehållet?
  • Hej
    Nej du kanske har rätt, jag hade för mig att vi börjat med artikeltexten också, och jag tyckte att mitt test jag gjorde på ett namn visade det.
    Han som definitivt vet resonemanget är inte här idag, men jag ska fråga när han är tillbaka.
    Jag tror det har mycket att göra med att det blir för mycket data att gå igenom.

    mvh
  • Hej,

    Bra förslag. Vill tillägga att även sökfunktionen på hemsidan inte fungerar riktigt. Jag hörde t.ex. för några dagar sen att Johan Rockström skulle vara med i Studio Ett den dagen, men när jag skulle leta upp inslaget för att lyssna på det i efterhand och sökte på Rockström på er söksida fick jag ingen träff. Efter mycket letande hittade jag till slut denna sida:
    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=7352377

    Alltså har ni en hemsida där Rockström står med i texten, men ändå blir det noll träffar när man söker på Rockström på söksidan:
    https://sverigesradio.se/sok?q=rockstr%C3%B6m&episodes=true&interval=month

    Kan ni alltså se över sökfunktionen så att det blir lättare att hitta inslag och dylikt som i detta exempel?

    Tack i övrigt för ett mycket bra SR och ett bra supportforum!
  • År 2020 är sökfunktionen fortfarande helt oduglig. Nästan lika bra att ta bort den helt och hållet tills den genererar relativa sökträffar.

    Jag ville först starta en ny fråga men såg denna.

    Söker på partiledardebatt och får fram resultat från oktober, juni, massa från 2018, och några från 2017, ingenstans ser jag den senaste från 15 Jan 2020

    Samma resultat både i appen och webbsidan.

    Det är något seriöst fel med eran index.
    Söker jag på Google
    Site:www.sr.se partiledardebatt
    Så visas sökresultat från 2010.
    Smalnar jag av söket till senast veckan eller månaden listas bara två sökträffar. Ett som handlar om kina och ingenting med partiledardebatten att göra.
    Den andra om partiledardebatten men bara ett kort inslag på 7min.

    På SVT går det inte heller att söka på partiledardebatt för att hitta den senaste. Bara den från oktober. Då ger man upp.
    Att söka på youtube så hittar man expressens sändning.
    Eller direkt på Google så hittar man videon från riksdagen.se

    Istället för att slösa tid på att söka och skriva detta så hade jag redan kunnat avverka en timme påatt lyssna på partiledardebatten

    Ni borde dessutom lägga till ytterligare minst en kategori - politik.
  • För att ta ett exempel: om jag söker på "ett år med finanskrisen", vilken är den exakta titeln på p3 dokumentären så kommer den inte föränn på plats 23 i träffarna! Hur är det ens möjligt att utveckla en så usel sökfunktion? Av de 8 miljarderna i budget så verkar inte mkt läggas på funktion iaf...
  • Mårten, du fick inte svar på frågan, vilket jag ber om ursäkt över.

    I ditt exempel hade du nog funnit intervjun om du hade bockat i "Nyheter / Artiklar". Du sökte endast på "Avsnitt".

    Att det är så lätt att missa att sökfunktionen kan plocka antingen avsnitt eller nyheter/artiklar (alternativt söka igenom båda kategorierna) beroende på vad man bockat i är en brist jag hoppas att vi kan åtgärda. Åtminstone skulle grund-läget kunna vara att vi söker i båda kategorierna.

    Just detta inslag återfinns alltså som en nyhet hos Studio Ett:
    Uppföljning på reportage om klimat och framtiden

    Det avsnitt av Studio Ett som inslaget sändes i innehåller inte något "Rockström", men söker jag på ordet "Klimatuppföljning" som ingår i avsnittsbekrivningen, så hittar jag det. (Det ordet hade jag emellertid inte sökt på spontant ...):
    Studio Ett 26 november

    Dan:
    Din kritik är befogad, samtidigt som jag inte kan återskapa de usla resultat du fick på sajten.

    Det kan jag däremot i appen. Många äldre sändningar med samma titel tränger sig före, och det tyder på att vi nog behöver ge "aktualitet" mer vikt i sökträffarnas ranking. En sökning på partiledardebatt 2020 däremot gör att jag får önskad sändning som träff nummer tre, men det är inte något jag räknar med att en intresserad lyssnare väljer att söka på.

    Vid sökning på partiledardebatt på sajten, urval senaste månaden, får jag korrekt träff på nummer tre bland avsnitten, och hittar hit:
    Partiledardebatt (från i onsdags, 210 minuter)

    Googles avancerade sökning är toppen, men att den fungerar illa på site:www.sr.se beror på att vi bytte url (var det runt 2010?) och vårt innehåll indexeras av Google på vår korrekta adress sverigesradio.se.

    Sökresultat på site:sverigesradio.se partiledardebatt, Google

    Här är det betydligt bättre, men tyvärr är flera sökträffar olika "grupper" där samma Studio Ett-artikel med det sju minuter långa inslag som du fann ovan återfinns i olika kontext (Ekots kontext överst).

    Detta är inte bara illa för våra lyssnare (samma innehåll "med fjorton olika namn" skymmer ju sikten och petar ner andra sökträffar), utan även illa ur ett sökmotoroptimerings-perspektiv för just den artikeln, vars ranking fördelas på flera olika URL:er (och alltså får svårt i konkurrens med aqndra medier om man inte specifikt söker på site:sverigesradio.se).

    Ändå övertrumfar denna artikel vår långa sändning i sökresultatet, vilket delvis beror på att sändningens beskrivning är så knapphändig och Google söker på text.

    Den längre sändningen kommer hos mig på plats 16 (kan vara annorlunda hos er, kopplat till era sökvanor). Söker jag istället på site:sverigesradio.se partiledardebatt sändning, blir den sökträff nummer två, och snävar jag in till den senaste månaden, är det den översta träffen. Allt samman förstås överkurs för lyssnare, och mer sagt för att dokumentera hur det fungerar när jag tar upp det med kolleger.

    Jonas:
    Jag återkommer till denna dokumentär. Måste på möte nu!
    Annika Webbmaster
  • Jonas:
    Du har rätt, både i sajten och på appen är denna dokumentär med bland sökträffarna, men bedrövligt långt ned, däremot ökar synligheten när jag söker på "dokumentär finanskrisen". Hos andra sökmotorer, som Google, blir däremot vår dokumentär den översta sökträffen vid en helt vanlig sökning. Det är vår egen indexering som brustit, och jag ser till att just detta avsnitt indexeras på nytt.

    Jag vill även passa på att tipsa om att den typ av avancerad sökning som Dan skrev om. Just att skriva site:utan mellanslag framför adressen till en sajt du vill begränsa sökresultaten till, är otroligt användbart, och något jag själv ofta använder mig av när jag vill hitta information på min kommuns hemsida, hos UR eller var det nu kan vara.
    Av de 8 miljarderna i budget så verkar inte mkt läggas på funktion iaf...
    Det är korrekt. Att bygga en riktigt vass sökmotor kan sluka enorma resurser. Att komma i närheten av hur Google fungerar kan vi inte.

    Däremot finns det förbättringsområden som inte alls kostar så mycket, som att göra det tydligare att de sökresultat Mårten fick hade utlämnat nyheter och artiklar och att skruva på resultat så att en sändning med titeln Partiledardebatt som är ny, prioriteras högre än en som är gammal...
    Annika Webbmaster
  • Just nu verkar Finanskrisen-avsnittet ha försvunnit helt ... Gaaaah!

    Jag tror att det har med mitt försök att indexera om det att göra och ser till att lösa det imorgon ...

    Annika Webbmaster
  • Avsnittet om finanskrisen är åter tillgängligt, men värderingen i våra egna sökfunktioner har tyvärr inte förbättrats.

    Än. Jag hoppas att den manöver som jag försökte göra igår (och som då fick avsnittet att helt försvinna från app och sajt) nu kan göras om och få sökmotorn att prioritera detta avsnitt högre!

    Jag återkommer.
    Annika Webbmaster
  • För övrigt såg jag att frågan om vad som indexeras aldrig fick något tydligt svar.

    Om inget har förändrats sedan jag undersökte det senast, indexerar vi rubrik och ingress.

    Möjligen kan vissa äldre avsnitt ha ingressen oindexerad. Vi införde nämligen en "tvingande teckenbegränsning" på ingresser för några år sedan. Äldre artiklar och avsnittsbeskrivningar har i förekommande fall fått behållia sina längre ingresser, men kan ha fått problem med indexeringen av denna anledning.

    Externa sökmotorer, som Google, Bing och DuckDuckGo, indexerar även brödrext, bildtexter, faktarutor och annat textinnehåll.
    Annika Webbmaster
  • Tack Annika för ett utförligt svar. Det gick bättre som du skrev att lägga till årtalet efter sökordet.

    Jag vet inte hur ni kategoriserar era program men som jag skrev innan, se gärna över om ni kan lägga till ytterligare en kategori - politik.
    Det är lätt att missa mycket nyttig sändning

    MVH
  • Tack för förslaget!

    Hjälp mig att förstå vad det är du vill hitta enklare med den kategorin. Var det exempelvis partiledardebatten? Var tänker du dig att du skulle se denna kategori?

    Vi har lite olika typer av kategorier i dag, som Ekots samlingssida för nyheter om Svensk politik.

    Sändningar och avsnitt, som hela partiledardebatten, finns inte med där.

    Vi har även de kategorier vi samlar våra programserier under, där vi på gott och ont endast tillåter en kategori per serie. Det är dessa kategorier du kan leta under i appen, men vi har ingen kategori som heter "politik". De program som framför allt bevakar politik, exempelvis Det politiska spelet, finner du under kategorin Samhälle:
    Program i kategorin Samhälle

    Även under kategorin Nyheter finns dock program med högt inslag av politik, som Studio Ett.

    Där hittar du inte enskilda avsnitt. Även om ett specifikt avsnitt av Söndagsintervjun (kategori Samhälle) handlar mycket om kultur (som det senaste där kulturdebattören med mera Stina Oscarsson intervjuades), så finns inte just det avsnittet under kategorin Kultur, utan det är programseriens kategori som avgör.

    Vet du när det sändes, kan du finna det
    Ett annat sätt att leta, är att gå via tablån. Partiledardebatten sändes i P1, och går därmed att hitta från P1:s tablå för denna dag:
    P1:s tablå 2020-01-15

    Om det du vill finna är en extrasändning från Ekot som inte sänts (i sin helhet) i en FM-kanal, kan du oftast hitta den genom att välja rätt datum i tablån för Ekot sänder direkt, till exempel kan du leta upp den 17 januari för att lyssna på detta:
    Hör Jonas Sjöstedt (V) om varför han väljer att avgå
    Annika Webbmaster
  • Hej

    Sammanfattningsvis då är att leta...

    Var hittar jag "Svensk Politik" t.ex?
    Artiklarna har olika taggar som berör innehållet, "svensk politik" verkar vara en sådan tagg. Men var hittar jag eller kan söka efter taggar? Alternativet som jag ser är att leta efter en artikel som har den önskvärda taggen.
    Taggarna verkar endast finnas på webbsidan och inte i appen.
    Hade taggar implementerats i appen så hade det varit ett bra alternativ istället för kategorier.

    Det politiska spelet är jag inte så mycket för. Mycket vel och krimskrams med analyser som värderar in sina egna åsikter. Så den faller bort. Bra tanke annars som sammanfattar det som har hänt eller händer inom politiken.

    Studio Ett är ganska bra, men som du skriver så är det endast ett långt stycke med massa olika ämnen.
    Hade funkat bra om man i appen kunde spola mellan olika ämnen.

    P1 tablån kunde varit bra, men i appen går det inte att se äldre sändningar.
    Och då när jag hör ett program i direktsändning som jag vill höra från början i ett senare tillfälle så brukar jag ta en skärmbild och därefter söka på programmet, men då är den senaste sändningen inte tillgänglig... och då kan den falla bort i glömska... Så är det kanske inte för alla program
    Ett sidospår dock....

    MvH

  • Vad har du för mobil?
    Apparna fungerar lite olika beroende på om du har Android eller Iphone. Tablån bakåt finns i Android, inte i Iphone (än), medan funktionen att spola bakåt i en sändande kanal för att nå ett program du vill lyssna på från början är tydligare i Iphone (fast det går att göra även i Android). Om du berättar vad du har för mobil, kan jag enklare beskriva vad som går att göra och hur du gör detta.

    Taggar endast på webben
    När det gäller taggarna är det tyvärr som du beskriver det, att det är genom att leta upp en artikel om ett ämne du är intresserad av och sedan botanisera vidare därifrån du enklast kan hitta det. Att taggarna inte finns i appen beror på att appen (förutom våra samlingar med nyhetsklipp) spelar upp två saker:
    1. Kanaler
    2. Avsnitt
    För att lyssna på enstaka nyhetsinslag, intervjuer vi sänt i P1 Morgon eller P4 Extra (utan att behöva lyssna på hela sändningen) etc är det således vår hemsida som gäller.

    Ekots inrikesnyheter
    På webben (inte i appen), kan du söka upp Inrikes, som är Ekots "huvudsamling" inrikesnyheter:
    Inrikes

    Den hittar du med vår sökfunktion. Länk dit finns även på vår startsida, men rätt långt ned så den är inte så lätt att hitta till.

    Under Inrikes samlar vi förstås även nyheter som inte har med politik att göra, men med en hög andel innehåll som intresserar dig, kanske det är värt att skrolla förbi det som intresserar dig mindre?
    Annika Webbmaster