Dålig mottagning P1

Hur kommer det sig att P3 och P2 harjag perfekt mottagning av men INTE P1? Nyinflyttad i flerfamiljshus i Vaxholm. Nybyggt. Här finns alla tekniska finesser. Men P1 går inte att höra. Hjälp!!!

Kommentarer

  • Det är Teracom som har hand om FM-radioutsändningarna. Det går att kontrollera om det finns något i deras driftstatus som förklarar problemet: Teracom: Driftstatus

    Om du inte får en förklaring, kan du rapportera in problemet här: Rapportera mottagningsproblem radio, där också vissa tips ges.

    Detta forum supportar framför allt Sveriges Radios webb- och apptjänster.

  • Hej
    Tack supporter för korrekt beskrivning av ansvarsfördelningen för FM-sändningarna. Jag tolkar också frågan som att det är just FM som varierar. Om inte - återkom gärna.
    Mvh

  • Hej,
    Varför har just P1 så dålig täckning i vissa områden. Jag jobbar i Dorotea kommun där teckningen är mycket dålig. Likaså i Roslagen där jag ofta reser försvinner teckningen.
    Tacksam för svar då jag alltid uppfattat att man alltid skall kunna lyssna på radion av säkerhetsskäl samt att det är därför vi betalar licens.

    Tacksam för svar,

    Bästa hälsningar

    Mikael
  • Hej Mikael!
    Det är (som Supporter har skrivit högre upp på denna sida)  Teracom som har hand om FM-radioutsändningarna.

    De tipsar om detta:
    Checklista för att bättre FM-mottagning

    Där finns det även en länk hit:
    Rapportera mottagningsproblem radio

    Det är nämligen inte vi webbmastrar som kan hjälpa dig här ... Men eftersom den första punkten på checklistan är att se till att du har rätt frekvens, så kan jag förstås hjälpa dig med att hitta den! Även den informationen kommer för övrigt från Teracom:
    https://www.teracom.se/privat/radio/

    För P1 är det i Dorotea 89,9 MHz. Du bör även kunna få in två olika P4-kanaler, P4 Västerbotten på 88,2 MHz och grannkanalen P4 Jämtland på 100,8 MHz. När det gäller viktig samhällsinformation är det P4-kanalerna som det sänds i, så ur ett säkerhetsperspektiv är det dessa som är viktigast!

    Vilka frekvenser du ska använda i Roslagen, beror lite på var i Roslagen du håller till. Jag ger frekvenserna för Norrtälje:
    P1: 89,1 MHz med alternativ frekvens 90,5. P4 Stockholm 94,7 alternativt 102,1 MHz. Även P4 Uppland går att få in (101.6 alternativt 102.5 MHz)

    Hoppas att du kommer till rätta med detta!
    Annika Webbmaster
  • P1 tycks inte Teracom prioritera. Perfekt mottagning på P2 - P3 - P4 , men dålig mottagning på 92,4 och 90,3 här i Upplands Väsby. På DAB radion hörs omnämnda stationer perfekt förutom en massa reklamstationer perfekt på 12A. Obs där sänds ej P1 . Frågan är varför ?
  • Hej Hans!

    Du skrev även samma fråga i en egen tråd, och jag svarade där:
    Bortglömda P1

    Den här tråden låser jag för nya inlägg. Detta forum supportar Sveriges Radios webb- och app-tjänster, så frågor om FM och DAB kan vi webbmastrar inte svara på, dels för att vi inte har rätt kunskaper och dels för att vi då inte hinner med våra egentliga arbetsuppgifter.
    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.