Täckning: Funkar DAB-radio i Dalarna?

Finns det täckning för DAB i Dalarna?

Kommentarer

  • Hej!
    Nej tyvärr inte. Här är Teracoms karta över hur täckningen ser ut:
    https://www.teracom.se/globalassets/tackningskartor/dad-tackning.pdf
  • Usel täckning för DAB-RADIO i Sverige!! Ändå sägs vi ligga i teknikens framkant.
  • Hej Gerhard!

    Du har rätt i att DAB-täckningen inte är speciellt väl utbyggd i Sverige. När man talar om att vi ligger i framkant när det gäller teknik, är det inte DAB som avses.

    Andra tekniker, till exempel radiolyssning över mobilnätet och internet, är däremot väl etablerade i Sverige, vilket har bidragit till att intresset för DAB varit så svagt från lyssnarnas sida. Se Riksrevisionens rapport Digitalradio – varför och för vem? (RiR 2015:5).

    Vårt nuvarande sändningstillstånd gäller till 2025 och ger Sveriges Radio rätt att sända digitalradio i Stockholmsområdet, Göteborgsområdet, Malmöområdet samt i Norrbotten. Detta tillstånd och framtiden för DAB är det inte vi på Sveriges Radio som styr över, utan regeringen.
    Annika Webbmaster
  • När fär vi DAB i hela Sverige?
  • Hej Bo!

    Det är tyvärr omöjligt för oss som arbetar i detta supportforum att svara på om och i så fall när det kommer att hända. Som min kollega Annika nämnde i sitt svar ovan:
    Detta tillstånd och framtiden för DAB är det inte vi på Sveriges Radio som styr över, utan regeringen.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej!
    Finns det planer på att lägga ut P4plus i DAB nätet, om inte varför?

    Bengt Karlsson
  • Hej Bengt!

    Idag finns det inga beslut på att utöka antalet kanaler, men det finns ett starkt intresse både från lyssnare och från oss som arbetar på Sveriges Radio:
    Utbud i DAB: Saknar P4 Plus

    Elin Claeson, planeringschef för vårt utbud, sa nyligen, apropå att det finns ett stort intresse för att få in P4 Plus i DAB-utbudet:
    Så det är inte omöjligt att det händer (när - är förstås en annan fråga). Kanske kan vi passa på när vi ändå är i omorganisations-tagen. Kommer det besked så får du veta!
    Just nu omorganiserar vi alltså enormt för att klara av att spara pengar och i bästa fall bidrar det alltså till att den här frågan ses över, men å andra sidan kan våra omfattande förändringar leda till att just denna utbudsfråga skjuts upp ett tag till, eftersom det finns andra mer akuta förändringar som tar mycket tid just nu.

    Tyvärr kan jag inte ge ett tydligare svar än så.
    Annika Webbmaster