DAB sändningar

Sänder ni DAB radio i Luleå? Sänder ni P4 Norrbotten i DAB?

Kommentarer

  • Hej
    Jag tror det fortfarande ska vara sändningar i Luleå - men det är numera samma P4-kanal som sänds på alla orter med DAB, nämligen P4 Stockholm.

    mvh
  • Fick info ikväll att P Norrbotten nu ska sänds i DAB. Det är något jag efterlyst länge. Extra viktigt nu då Coronasmittan sprids. De flesta FM-mottagare som säljs är försedda med DAB-mottagningsmöjlighet. Tror att många lyssnar på P4 DAB utan att veta att det inte är P4 Norrbotten de lyssnar på. Det är inte "riskfritt" nu att få felaktig information som inte berör Norrbotten! Gjorde, som jag blev instruerad ikväll nämligen att göra en ny kanalsökning. Det dök upp en ny kanalplats, men det är fortfarande P4 Stockholm!!! Det finns ingen information om någon förändring på SR:s sajt! Varför?
  • Hej Kjell!

    Detta forum är till för att ge support på våra webbtjänster, och DAB är inget vi som svarar här kan speciellt mycket om.

    Var fann du information om att P4 Norrbotten skulle sända i DAB? I de tabeller som finns hos Teracom ser det fortfarande ut att vara P4 Stockholm oavsett var i landet du lyssnar, men dessa kanske inte har uppdaterats?

    Jag har inte sett något om att detta har förändrats, men håller med dig om att det förstås vore önskvärt.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika

    Tack för ditt svar.

    Jag hittade informationen på radionytt.se från den 21 mars 2020:

    "Sveriges Radio genomförde i veckan två förändringar i sitt DAB+-nät.

    Dels sänds P3 nu digitalt, dels har P4 Stockholm bytts ut mot P4 Göteborg i Göteborg. Fram till 1 april ska även P4 Malmöhus, P4 Uppland och P4 Norrbotten läggas ut i respektive område.

    SR sänder DAB+ i Stockholm, Göteborg, Malmö och Norrbotten. Vid sidan av P3 och P4 ingår P1, P2, P3 Din Gata, P7 Sisuradio och Radioapans Knattekanal i det digitala marksända utbudet.

    Enligt sändningsavtalet får SR sända nio digitala kanaler i Stockholm och Norrbotten och tio i Göteborg och Malmö. Det finns alltså utrymme för SR att lägga till exempelvis P4 Plus och P6 i det digitala utbudet."

    Teracoms "Frekvenstabeller digitalradio" är inte uppdaterade eftersom SR P3 nu sänds i DAB i Norrbottens län, Älvsbyn. Det har det inte gjorts tidigare. Tabellerna för Uppsala län, Skåne län och Västra Götalands län är troligen inte heller uppdaterade av Teracom. Troligen sänds där nu också SR P3 och även P4 Göteborg enl. informationen i radionytt.se. Uppmärksammade först nu att enligt den informationen ska P4 Norrbotten, P4 Malmöhus och P4 Uppland sändas i DAB senast 1 april. Hoppas att informationen är korrekt. Ser fram emot kunna lyssna på P4 Norrbotten i DAB då :-).

    Tacksam för om du kan kolla med berörda på SR att informationen är korrekt?

  • Nu idag sänds P4 Norrbotten i DAB över Älvsbynsändaren i Norrbotten. Tack SR! Upptäckte samtidigt att P3 inte längre sänds i DAB över den sändaren. Varför? Saknar den kanalen!
  • Hej!

    Jag hör om min kollega Lars Erik Wester, som vet mer om DAB än jag, vet hur det kommer sig att SR P3 Din Gata fått företräde framför vanliga P3.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika

    Har nyss varit i kontakt med SR:s Lyssnarservice om min fråga. De tar hand om den så du behöver inte kontakta Lars Wester tror jag. Många tack för att du engagerat dig i detta!
  • Tack, så bra!
    Annika Webbmaster
  • Nu sänder SR följande DAB-kanaler över Älvsbynsändaren i Norrbotten: P1, P2, P3, P4 Norrbotten, P7 Sisu, P3 Din Gata och Knattekanalen. Tusen tack SR!!!
  • Skönt att det blev rätt utbud!
    Annika Webbmaster