​​DAB radio alternativ internet radio

Jag undra vad är det för skillnad mellan DAB radio och internet radio ?
När kommer man att börja lägga ner FM bandet, som hur till en förgången tid
helt satsa på digitala sändningar ?
Sänder Sveriges radio på DAB lokalt

Hälsningar
Jan Wallentin

Kommentarer

  • För att lyssna på DAB radio krävs en för ändamålet speciell mottagarapparat, som få radiolyssnare har velat införskaffa och därför tog inte DAB fart och tekniken har lagts ned i två regeringsbeslut av två olika regeringar. Endast några områden täcks fortfarande och då inte med de ordinarie P1-P4 kanalerna. För att lyssna på internetradio behövs att man har tillgång till en uppkoppling av något slag, dvs ett abonnemang med månadskostnad. FM radio står sålunda fortfarande för stabil och billig radiosändning, med fantastisk ljudkvalitet. Dessutom, på grund av fm-radioteknikens stabilitet i krigsberedskapshänseende står sig denna teknik än idag ohotad.
  • Jonas:
    Tack för att du svarade!

    Jan:
    Jag kompletterar lite.

    DAB
    Forumet är till för support på webbtjänster och appar. DAB kan jag alltså inte så mycket om, men sändningarna är en försöksverksamhet, och det innebär att förändringar kan ske snabbt.

    Endast några områden täcks fortfarande och då inte med de ordinarie P1-P4 kanalerna.

    Nja ... Fullt så illa är det inte. På de få orter där det går att ta emot DAB idag, ingår Sveriges Radios kanaler överallt utom i Gävleborg (se tabell). Fast P4 är förstås inte den lokala P4-kanalen, utan P4 Stockholm. Helger och kvällar är det ändå riksprogram (utom nyheterna), men P4 ska ju vara lokalradio, och att höra om kommunalpolitiken i Vaxholm eller om bilköer på Essingeleden norrgående när man bor i Boden eller Kumla, är ju inte helt relevant.

    I Gävle-trakten försvann våra kanaler från ena dagen till den andra. Så här skrev en radiohandlare i höstas:
    Vi har sålt hundratals med DAB-apparater genom åren, och nu börjar kunder att höra av sig till oss, om varför SR inte fungerar nåt mer.
    Hade jag köpt en radio utan att känna till att möjligheten att använda denna kan förändras hux flux, hade jag förstås blivit enormt frustrerad om alla Sveriges Radios kanaler försvann.

    FM - av många skäl
    Själv håller jag med Jonas. FM-radion är säker och fungerar bra.

    Ur säkerhetsaspekt är det enormt viktigt att ha en FM-radio, men en som fungerar även vid strömavbrott! Så om du ska köpa en ny radio, rekomenderar jag en bra FM-radio med batteri-drift. (Kanske rent av med dynamo och/eller solceller!):
    Guide: Radio för krisläge

    Internet-radio
    Internet-radio i form av en speciell apparat (som köksradio ungefär), kräver tillgång till internet. Till skillnad från DAB, där utbudet är begränsat, har denna typ av apparater tillgång till all världens kanaler. När den fungerar som det är tänkt, är det ett enkelt sätt att lyssna.

    Även här finns det dock beroenden. Om uppkopplingen går ned eller om den tekniken som din mottagare använder för att "fiska upp" kanalerna förändras (enkelt förklarat en databas med länkar till alla kanalerna), kan problem uppstå. Dessa problem är svåra, ibland omöjliga, för dig som privatperson att göra något åt.

    För några månader sedan var det en av de större "kanal-databaserna" som ändrade underleverantör och ... Ja, här har jag en av många trådar i forumet om detta, där lyssnarna var helt beroende av att ett företag de aldrig hade hört talas om innan uppdaterade länkar i databasen:
    Internet-radion har slutat fungera

    Dator eller mobil - kanske till din gamla stereo?
    Alla kanaler som du kan nå i dessa Internet-radioapparater, går att nå även via datorn eller mobilen. Vill du ha ett bättre ljud än i datorns högtalare, så lägg hellre pengar på att köpa nya högtalare. Om det nu behövs? Om du redan har en stereo eller en tv med bra ljud, så rekommenderar jag dig att ta reda på hur du enklast för över en kanal från datorn/mobilen dit.

    Det hjälper vi dig gärna med! Lite beroende på vad det är för prylar du har idag kan det bli frågan om att köpa exempelvis en HDMI-kabel för 50 kronor eller (om du vill ha trådlös överföring) något som kallas Chromecast för några hundralappar. Jag lovar att det blir billigare än en Internet-radio och betydligt mer flexibelt. En dator eller mobil kan du ju dessutom använda till annat ...
    Annika Webbmaster
  • När får vi DAB radio i sv radio??
  • Hej
    Så vitt jag vet så förs det inte några diskussioner om att starta upp det igen.

    mvh
  • När släcks FM nätet ner?
  • Lyssnar endel FM radio i bil.   Det känns trångt om frekvenserna, när P2 undantagsfall kan sända "P2 klassiskt" , "på väg hem" etc.
    Det är Suomi, Same och Romani som skall dela på tiden.

    Det hade DAB löst 😀
    Så bara för att FM fungerar och har bra täckning så lämnas endel att önska.
  • Hugu och Arve:
    Förlåt att svaret dröjt lite. Forumet är till för att ge svar på frågor om våra webbtjänster. Frågor om FM ligger därför utanför vad jag som webbmaster kan åta mig att svara på, eftersom jag helt enkelt inte vet svaret.

    Jag svarar lite kort ändå, men vill ni få ett bättre svar, så hör med Lyssnarservice, lyssnarservice@sverigesradio.se

    Hugu:
    I Sverige finns det idag inga planer på att släcka ned FM-nätet.
    Vanlig FM-radio står sig mycket starkt och har en unik förmåga att nå nästintill hela befolkningen.
    Läs mer här:
    Ett svenskt radioutbud måste höras i svenska bilar

    Arve:
    Visst har du rätt. Det är "för trångt på FM-bandet".

    Det hade DAB löst 😀

    Eller webb, vilket nog gör att detta forum för webb-support är extra olämpligt för DAB-frågan. Eftersom webbens tillväxt är en bidragande anledning till att utvecklingen av DAB inte tagit fart ordentligt, är detta forum för webbsupport inte "neutral mark".

    Även om jag arbetar med att lösa de problem som finns med webbtjänster och därmed vet att även internetbaserad lyssning har sina begränsningar, så ser jag att den mobila lyssningen (även i bilanläggningar) utvecklas väldigt snabbt. Frågar ni mig, finns det få fördelar med DAB jämfört med nätbaserade tekniker.

    Men fråga inte mig, utan ta det med Lyssnarservice. I ett forum för webbfrågor, kan ni nämligen inte förvänta er genomtänkta och nyanserade svar om DAB.
    Annika Webbmaster
  • Hej, är det någon som kan svara på detta?
    Jag undrar över skillnaden i ljudkvalité ifall man lyssnar på radio t.ex. p1 genom:
    1. FM
    2. DAB+
    3. Internetradio (genom en radio)
    4. Mobil/dator streamat till en radio/högtalare genom bluetooth/sladd.
    Har DAB+ bättre ljudkvalite än FM? Har internetradio bättre ljudkvalitet än FM och hur stå den sig mot DAB+? Kanske likadan ljudkvalité på alla alternativen? FM har ju ibland dålig mottagning, brusigt, så därför vill jag välja ett annat alternativ när jag köper ny radio.
  • Trots att det är fel forum, svarar jag, men fördjupning finner du under mina länkar:

    FM-sändning, kvalitet jämfört med webben
    Rent övergripande är svaret att FM, med god mottagning och bra anläggning, låter bättre än webbsändningarna. Webbens ljud är komprimerat, men gjort på ett bra vis, så inom ramen för 192 KBit/s låter vi bra!

    Har DAB+ bättre ljudkvalite än FM?

    Om mottagningen är god, är FM bättre än DAB. Så här svarade min (numer pensionerade) kollega Bo Mossberg på en liknande fråga - men för drygt fem år sedan:
    Det ursprungliga DAB-systemet gav 4 möjliga radiokanaler med full ljudkvalitet förutsatt att hela radioproduktionskedjan är konstruerad för 48 KHz samplingsfrekvens och 24 bitars upplösning. Så är det inte idag ännu.
    Det nya DAB+-systemet kan inte i sin maximala teoretiska inställning motsvara CD-skivan och om upp till 15 radiokanaler ska få rum i sändningsmuxen uppstår kraftig förvrängning av ljudet.
    Man har också tagit bort funktionen som heter DRC (Dynamic Range Compression i både gamla och nya DAB så maximal pressad ljudkompression är tillbaka och därmed med en ljudkvalitet som ligger långt från CD-skivans.
    Tyvärr har utvecklingen gått åt fel håll när det gäller radiokvaliteten.

    I samma tråd, lite tidigare, tar vi upp kvaliteten på ljudet på webben och i appen (där vi har gjort en del förbättringar sedan dess), och det korta svaret är att ljudkvaliteten på dessa plattformar är lägre än en bra inspelad originalskiva (CD), men ändå god.

    Utöver detta har vi för P2:s del en "finsmakar-ström" i riktigt hög bitrate:
    https://http-live.sr.se/p2musik-aac-320 och https://http-live.sr.se/p2-aac-320 (funkar lika bra med http först)

    Jag ber Bo Ternström, en kollega som kan "allt" om ljudprocesser, att läsa igenom detta och rätta mig om jag gett ett svar som inte längre är korrekt!

    Internetradio eller dator/mobil?
    Ljudkvaliteten kan vara identisk, men med internetradion är du (ibland) fast vid en teknik någon annan valt ut. Våra kanaler hämtas från en databas och i många internetradio-apparater går det inte att byta ut till en annan ljudström, ifall den som är förvald inte är den bästa möjliga.

    Med webbtjänster kan du välja själv på ett annat vis. Jag rekommenderar alltså den mer flexibla lösningen. Det blir dessutom mycket billigare. Du kanske rentav redan har de grejer som behövs hemma?

    Sen är förstås många radiomottagare rätt snygga, medan många datorer inte har samma estetiska värde. Ska du ha den stående i köket, är det ju en synpunkt som väger in 😀
    Annika Webbmaster
  • Tack för svar. Men det är ganska invecklat.

    När jag har googlat om DAB+ så verkar den endå vara lite på gång. Stort utbud av kanaler och i bilar verkar det vara standard att det finns DAB+. I en av muxarna är det ”endast” 4 kanaler vilket kanske gör att ljudkvaliten är högre ifall det blir sämre med många kanaler i samma mux?

    https://www.teracom.se/om-teracom/nyheter/dab-nent/

    Jag kommer nog att köpa en radio med FM, DAB+, bluetooth, så finns det alternativ. Kanske det blir en radio som även har internetradio men dem känns lite för dyra.

    Jag vill gärna ha en radio där man bara trycker på en knapp för att lyssna. Inte behöva starta datorn och ha den igång för att lyssna. Lyssnar ibland genom mobilen på en portabel liten högtalare men tycker inte det är någon bra lösning (går massa batteri på mobilen och jag vill kunna använda mobilen till annat samtidigt som jag lyssnar på radio vilket det kan bli problem med). Däremot när jag lyssnar på podd så får jag använda mobilen.
  • I’m sorry - har läst tråden här och varit inne på SR:s vanliga sidor men måste ställa den mest grundläggande frågan av alla: Kan man lyssna på SR:s alla kanaler via DAB?

  • Hej
    Nej det är inte alla, jag tror det i nuläget är P1, P2, P3 Din Gata och Finska - de finns listade hos Teracom här:
    https://www.teracom.se/privat/radio/frekvenstabeller-radio/
    Men sidan fungerar inte korrekt för mig just nu.

    mvh
  • Något som borde övervägas är amerikanska HD radio .du kan alltså lyssna på minst 2 digitala radiokanaler på samma frekvens som den analoga radiokanalen . Och du kan även  sända digitalradio på AM bandet
    Du behöver alltså inte skaffa dig en ny antenn  frekvenserna
    Kolla detta https://youtu.be/MIWAPoBY9gA
    och för den som vill vara miljövänlig så jag kan rekommendera satellitradio ja man kan lyssna på satellitradio även i bilen . Dom har en sådan tjänst i USA det är dock inte i HD radio
    Jag tror att den tjänsten heter Sirius radio

  • Andes, jag förstod inte riktigt om detta var något du menar att den enskilda lyssnaren skall överväga, eller om det var något vi borde fundera över på Sveriges Radio.

    I så fall behöver jag komma på vem hos oss som bör få del av det!

    Som sagt är detta ett forum för webbsupport, så att jag inte vet något om HD-radio hoppas jag är begripligt.
    Annika Webbmaster

  • Pero frågade ovan vilka kanaler man kan lyssna på i DAB. Jag lyssnar via DAB (eftersom FM skrapar där jag bor och jag stör mig på fördröjningen man får med webbradio) och de kanaler jag får in här i Göteborg är:

    - Bandit Classic Rock
    - Bandit Rock
    - Dansbandsfavoriter
    - Gamla Favoriter
    - Guldkanalen
    - Lugna Favoriter
    - P1
    - P2
    - P3
    - P3 Din gata
    - P4 Göteborg
    - Power Hit Radio
    - Power Millennium
    - Radio Rainbow
    - Radioapans knattekanal
    - RIX FM
    - STAR FM
    - Svanska Favoriter
    - Sveriges Radio Finska

    Men som andra skrivit innan varierar detta säkert på olika platser. Jag har läst att fler kanaler (bl a Mix Megapol och NRJ) är på gång här i Göteborg under hösten.
  • Hej, nu är det slutet av 2020 och Sverige fortfarande inte vågar inte att byta till digital radio. Visst funkar det med internet, men det behövs abonnemang och hur gör man i bilen? I Norge finns inte FM längre, i Danmark och Tyskland håller man på att byta till DAB+, bara Sveriges politiker önskar att ha FM kvar. Och samma bekymmer fanns när man bytte from analog-TV till DVB-T. Men jag har tur och bor i Göteborg. Då kan man lyssna med DAB som Michael skrev, och vara lyckligt med det. Då känns det lite som 08 även här ;-) Minst ska alla bilar i 2021 få DAB. Då slippar man diskussion om man skulle lägga 600:- på en DAB adapter.
  • Forumet är fortfarande ett forum för webbtjänster, så jag svarar på den delen:
    Visst funkar det med internet, men det behövs abonnemang
    Någon form av abonnemang krävs, vilket de flesta svenskar idag har
    Hela 96 procent anger att de använder internet och 93 procent att de är uppkopplade minst en gång om dagen. Likaså uppger 98 procent att de har en internetuppkoppling i hemmet. Fiber fortsätter att öka i hushållen och övriga uppkopplingar minskar.
    Men att ha ett internetabonnemang betyder förstås inte att man har möjlighet att lyssna den vägen.
    och hur gör man i bilen?
    Så här, exempelvis:
    Framtidens radio och bilen

    De tekniker som det talas om där, Car Play, Android Auto och Android Automotive, är tre plattformar där det går att ta del av vårt utbud som är direkt anpassade för bilen, men annars tror jag att det vanligaste sättet är att lyssna via mobilens vanliga app som ansluts med Bluetooth till bilens media-anläggning. (Därutöver finns det många andra sätt som fungerar.)
    Annika Webbmaster