DAB P4 Stockholm

Hej,
Jag får plötsligt inte in SR P4 Stockholm på min digitalradio. Det står Signal N/A på radion. Jag har prövat att scanna in kanalerna på nytt men det hjälper inte. Alla andra kanaler fungerar.
Vad kan det vara för fel?

Kommentarer

  • Hej Martin!
    Detta forum är till för hjälp med webb och appar, och DAB är tyvärr inget vi webbmastrar vet speciellt mycket om.

    Det är Teracom som har hand om utsändningen av DAB och FM. På deras hemsida finns en lista över aktuella störningar, och där står bland annat:
    Planerat arbete idag kl 00:15 - 00:21 påverkade radio i Stockholms län

    Din felanmälan kom i och för sig tidigare än så, men det kanske ändå finns ett samband?

    Rapportera in felet direkt till Teracom:
    Rapportera mottagningsproblem radio
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Vi kollade med Teracom iallafall. De meddelar att kanalen fungerar idag i alla fall. Har du problem ännu?
    Mvh
  • Ja det står fortfarande Signal N/A på radion. Jag prövade nyss att scanna in kanalerna på nytt men det hjälpte inte.

  • Råkar du veta vilken sändare du går mot?
  • Nej, men jag bor i Bagarmossen, Stockholm.
  • Hej igen,
    Jag hittade nu en annan kanal som heter SR P4 Stockholm TERACOM Test. Den fungerar.

  • Tack
    Ska se vad vi kan få fram
    mvh
  • Svaret från Teracom blir:
    Om ni ber personen med mottagningsproblem att starta om sin radio och göra en ny sökning bör Teracom Test försvinna och ersättas med den korrekta utsändelsen.
    mvh
  • Har startat om och gjort en ny sökning. Det står fortfarande Signal N/A på SR P4 Stockholm. Testkanalen har försvunnit så nu hör jag inte kanalen alls.

  • Hej igen
    Jag fick just svar från annan Teracomexpertis
    Teracom gjorde en mindre justering av felskyddet på kanalerna i DAB för att utöka täckningen. Det verkar som vissa äldre mottagare inte riktigt tar till sig det automatiskt, utan behöver en kanalsökning. Eller en fabriksåterställning om inte det skulle hjälpa.

    När det gäller DAB+ har Teracom inte gjort någon ändring. Kanske krävs fabriksåterställning även där om kanalsökning inte räcker?
    Återkom gärna med resultatet.
    Mvh
  • Har gjort återställning och kanalsökning. SR P4 Stockholm TERACOM TEST fungerar igen. Det står TERACOM TEST på flera kanaler.

  • Har skickat infon vidare. Tack