cookies - kakor för vem?

SR skriver att "kakor" inte används för att samla in personrelaterad information som t.ex. IP adresser, utan bara för att samla in ”oskyldig” statistik. Snälla företag som Google, facebook, m.fl. önskar inget annat i världen att ge SR gratis statistik. Vad man inte berättar är att ”gratis” egentligen innebär att man ingått en ohelig allians som går ut på att SR i gengäld mot statistik, tillåter att dessa aktörer systematiskt identifierar och följer alla besökare för att sedan sälja denna information. SR borde sluta upp med att för skattebetalarnas pengar bedriva Stasi verksamhet.

Kommentarer

  • Bosse, Googles tjänster är långt ifrån gratis för företag med våra behov. Vi använder betaltjänsten Google Analytics 360.

    Även om vi som public service-företag inte är ute efter att generera maximalt många klick på det vis ett kommersiellt medieföretag måste vara, så måste vi förstå vilka behov lyssnarna har. Besöksstatistik är ett sådant verktyg.

    (Är den här nya funktionen vi infört något som många använder? Har det blivit längre lyssning på avsnitten sedan vi bytte rubriker si och så…? Hur många lyssnar egentligen med Chromium på Linux? Kom besökarna till den där intervjun hos P4 Gotland från Facebook eller från den lokala tidningen? Stannade de kvar och lyssnade, eller läste de bara? Hade vi ovanligt många besökare när det var segt på webben i söndags?)

    Här skriver Google hur datainsamlingen i Analytics fungerar:
    Skydda din data
    Annika Webbmaster
  • ... faktum kvarstår att ni säljer ut era besökare, till trackers som Google mf.l. Den där besöksstatistiken är o princip helt irrellevant. Det skapar bara en mängd pseudotjänster som anser att det är jätteviktigt, samtidigt som man döljer det faktum att man låter Google mf.l spåra, indentfiera och sälja besöksinformation.
  • P.S. Att ni dessutom betalar med skattemedel för att låta Google identifiera, spåra och sälja besöksinformation borde vara brottsligt !
  • Där går våra åsikter isär. Vi anser inte att det är pseudotjänster.

    Vill du ha tips på hur du kan ta del av vårt innehåll utan att använda vår hemsida (vid sidan av det uppenbara, som FM-radio) så bistår jag gärna! Alla program som vi har som poddar och alla våra webbkanaler går att ta del av utan att du behöver komma i kontakt med hemsidan.
    Annika Webbmaster
  • Dina åsikter är irrelevanta. Är det du som driver SR/SVT? Det här är en policyfråga på ledningsnivå.

    Om ledningen anser det vara helt i sin ordning att profitera på besökarna via webben och att sälja deras information till tredje part, då borde ni väl hantera fysiska besökare på samma sätt? Dvs, alla som besöker TV huset behöver ange varifrån dom kommer och vem dom träffade senast, vem dom känner, osv. Sälj sedan informationen till era Stasi-"kompisar" Google, facebook m.fl. Vem vet, ni kaske skulle kunna tjäna så mycket att ni inte ens behöver göra några program längre.

  • Heja Bosse !

    Min fråga var "Är SVT och SR gratis"?
    -Så blev jag länkad till din och Annika Webbmasters tråd.

    Utifrån att jag måste välja bredbandsleverantör framöver, då kommunen nu låtit påbörja fibernäts-grävning, har jag att filtrera och jämföra en uppsjö av olika underleverantörer inför mitt kommande abbonemangsbeslut.
    Deras innehåll utgörs som regel av SVT och SR´s tjänster som bas.
    Osökt kommer jag då att undra om jag måste betala en gång till för Public Services tjänster, som nu mera är skattefinansierade?

    With love,
    från en annan gammal pensionerad Medarbetare.
    Sunniva.

  • Hej Sunniva (och hej igen, Bosse)!

    Hur möjligheterna ser ut för att ta del av SVT:s utbud utan extra kostnader, kan jag inte besvara (forumet är till för att ge support på Sveriges Radios webbtjänster och appar), men gissningsvis går delar av mitt svar att tillämpa även på deras utbud.

    Sveriges Radio ska du inte betala för igen!
    Sveriges Radios innehåll kan du ta del av utan extra kostnad (förutom elkostnad och kostnaden för själva radiomottagaren) genom FM-nätet. Här kan du se vilka kanaler som finns där du bor:
    Teracom: frekvenstabeller för radio

    Visst innehåll finns dock inte tillgängligt den vägen, exempelvis möjligheten att lyssna på P4 Västerbotten fastän du befinner dig på Öland, vilket går att göra över internet. Vi har även ett fåtal kanaler som inte går att nå via FM i hela landet. Till exempel sänder "webb-P2" endast musik-innehåll, medan den P2-kanal som de flesta når via FM även sänder ett utbud på andra språk än svenska.

    Att välja abonnemang
    När det gäller bredbandsleverantörernas utbud blir jag osäker på vad du avser här:
    Deras innehåll utgörs som regel av SVT och SR´s tjänster som bas.
    Om du ger exempel på ett erbjudande där vårt innehåll används som ett försäljningsargument, så läser vi gärna igenom det och vad det egentligen är de avser. Om vårt innehåll är ett försäljningsargument, så är det vilseledande marknadsföring!

    Vilken bredbandslösning du väljer påverkar inte din möjlighet att ta del av vårt utbud. Det är inte låst till någon speciell leverantör, och det medför ingen extra kostnad att lyssna - utöver den du betalar för abonnemanget.

    Med vissa typer av abonnemang, i synnerhet mobilnät, ökar kostnaden om du skickar eller tar emot mer data, och det kan förstås göra att "du betalar en gång till" för att ta del av vårt innehåll. Den typen av databegränsningar tror jag dock är ovanlig vid bredband till bostaden.

    Var det svar på det du funderade över?
    Annika Webbmaster