Chromecast-problem både direkt och i efterhand

Hej! Jag upplever liknande problem (samsung galaxy 7) med appen vid uppspelning via chromecast. Detta gäller såväl som via puck (3e gen tror jag) som via en högtalare med inbyggd chromecast. Jag upplever pausering vid både livestreaming och efterhandslyssning. Ibland pausas inte bara ljudet utan hoppar även tillbaka några minuter (gärna till ett och samma minuttal hela tiden) och fortsätter spela därifrån. Dvs ibland paus, ibland tillbakahopp. Oförutsägbart och inte helt regelbundet, men ofta. Inga problem med andra tjänster såsom spotify tex. Tack för engagemang!

Kommentarer

  • Hej!

    Du skrev ursprungligen här:
    Sveriges Radio Play: Chromecast Audio och Chromecast TV stannar

    Eftersom ditt fel uppträder även när du lyssnar i efterhand, och alla (?) andra i den tråden har problem med direktlyssning, men inte med efterhandslyssning, vill jag felsöka ditt fel separat. Kanske löser detta dock endast efterhandslyssnings-problemen. Även om jag tror att du har ett annat fel än de andra, utesluter jag inte att du samtidigt har vad-det-nu-är som drabbat direktlyssningen. Det märker vi när vi fått bukt med ditt "unika" problem.

    Även detta är något de andra i tråden inte har vittnat om:

    Ibland pausas inte bara ljudet utan hoppar även tillbaka några minuter (gärna till ett och samma minuttal hela tiden) och fortsätter spela därifrån.
    Är detta vid efterhandslyssning? Beskrivningen liknar ett fel jag har sett i något annat sammanhang, även om jag inte minns när. (Troligen inte just Chromecast, utan någon annan typ av avbrott.)

    En del av ditt problem, kan hänga samman med Samsungs batterisparande funktioner. Testa om detta hjälper:
    1. Inställningar
    2. Enhetsunderhållning (kallas Enhetsvård från och med Android 9)
    3. Batteri
    4. BATTERIANVÄNDNING (en "knapp" i övre fältet)
    5. Trepunktsmenyn i övre högra hörnet
    6. Optimera batterianvändning
    7. Ändra från att visa Appar inte optimerade till Alla appar för att se de appar du vill "av-optimera".
    8. Leta upp vår app och se till att den inte är optimerad
    9. Starta om telefonen så att förändringen verkligen slår igenom
    Gick det att följa? Och påverkar det felet?
    Annika Webbmaster
  • Jag skrev:
    Beskrivningen liknar ett fel jag har sett i något annat sammanhang, även om jag inte minns när. (Troligen inte just Chromecast, utan någon annan typ av avbrott.)
    Jag hade visserligen ett annat, äldre, fel i bakhuvudet, men vet inte hur jag missade att Erik har vad som verkar vara exakt samma fel, och det gäller Chromecast här och nu:
    Chromecast
    Annika Webbmaster
  • Hej, tack för snabb återkoppling! Instruktionerna gick bra att följa. Jag genomförde dessa och startade om telefonen. Jag efterhandslyssnade i ungefär 30 minuter, sedan hoppade det tillbaka och startade om av sig själv från början av programmet. Jag castade från starten av programmet. Häromdagen efterhandslyssnade jag först utan chromecast för att sedan börja casta. Då hoppade den tillbaka till det minuttal där jag började själva castingen, inte helt från början alltså. Vet inte om det är viktig info, men skriver det iaf.
    Jag har haft detta problem i några månader men kan tyvärr inte ge exakt datum.
  • Optimera hjälpte inte
    Jag efterhandslyssnade i ungefär 30 minuter, sedan hoppade det tillbaka
    Vet inte om det är viktig info, men skriver det iaf.
    Det vet inte jag heller, men just den typen av detaljer är precis sådant som ökar vår förståelse, så tack! Trist att det inte var så enkelt, men vi fortsätter att undersöka!

    Hur fungerar det, förutom vid casting?
    Får du aldrig (eller i princip aldrig) liknande fel när du lyssnar utan att casta?

    Fler inställningar ...
    Det finns fler inställningar i Samsung som kan vara relevanta, men som kanske inte finns i S7, men kika gärna för säkerhets skull om dessa inställningar finns hos dig!

    Här gäller problemet avbrott i Spotify där en man får tips av en annan Samsung-användare:
    Gå in på telefonens inställningar-> appar -> Spotify -> Batteri, se sedan till att tillåt bakgrundsaktivitet är aktiverat.
    Gå sedan tillbaka ett steg i menyn -> Mobildata se sedan till att användning av bakgrundsdata är aktiverat.
    Mannen svarade:
    Tack, det var aktiverat, men det fanns ett ytterligare alternativ som var typ tillåt bakgrundsdata trots att datasparare är aktiverad. Den verkar göra susen!
    Så här har du tre tips på vad du kan kika på (fast för Sveriges Radio Play). Den om att se till att tillåta bakgrundsaktivitet tror jag i och för sig motsvarar att "av-optimera", men jag är inte helt säker.
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Jag följer upp olika Chromecast-problem och de som gäller direktlyssning har varit mest envisa.

    Nu i veckan har vi gjort en förändring i castingtjänsten, och hämtar ljudet innan det passerat den del av systemet (CDN:et) som är inblandad i avbrotten. Det är alltså en "work around" rent bokstavligt!

    Andra lyssnare rapporterar att det nu inte längre blir avbrott, så jag hoppas och tror att detsamma gäller för dig! Hör gärna av dig igen annars, för vi vill förstås få detta att fungera!
    Annika Webbmaster