Chromecast-problem: Iphone-appen till wifi-högtalare (LG)

SR-Play Chromecast på min iPhone till Wi-Fi högtalare (multi rum) har slutar att fungera efter uppdatering av Appen. Efter val av högtalare rör sig strecken i Chromecast symbolen en stund men flyttar inte över programmet till högtalaren. Detta har hänt förut men efter någon vecka har det fungerat igen, troligen har SR-Play appen uppdaterats på nytt. Med Appen ”myTunerRadio” fungerar Chromecast som normalt.

Kommentarer

  • Hej Gert!

    Vad är det för högtalare?
    Annika Webbmaster
  • Det är en LG wireless multi-rom högtalare.
    Den har fungerat bra under flera års tid med SR-Play appen.
    Någon gång under senhösten slutade den att fungera. Jag felsöker och provade med appen ”myTunerRadio” som fungerade som normalt på högtalaren. Efter någon vecka provade jag med ST-Play appen igen och då fungerade den igen.
    Nu har er app slutat fungera igen sedan ett par veckor sedan, ”myTunerRadio” fungerar OK.
    Det borde vara något i er appen som inte är helt Chromecast kompatibelt.
  • Tack!

    Testat att starta ljudet i appen först, och sedan ansluta till högtalarna med Chromecast.

    Vad händer? Tystnar telefonen (för att appen uppfattar att ljudet har flyttat över till högtalarna) eller fortsätter ljudet från telefonen?

    Är det någon skillnad beroende på om du castar ett avsnitt i efterhand eller en kanal?
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Samma problem. Högtalare kopplad via en Chromecast audio.

    Telefonen tystnar inte efter att kopplingen till Chromecast är "klar", uppspelningen fortsätter på telefonen (galaxy s8).

    Samma problem när jag lyssnar på kanal som på avsnitt i efterhand.

  • Tack för denna beskrivning!

    Hur länge har detta problem pågått?
    Annika Webbmaster
  • Noterade det idag
  • Rebootade telefonen, ser ut att funka nu!
  • Ah bra!

    Vi har byggt om en del kring Chromecast i Android-appen, så det var nog något som behövde laddas in på nytt hos dig, Erik.

    Det rör sig om två olika fel hos er, eftersom Ios och Android hanterar tjänsten på skilda sätt. Felsökningen för Gert fortgår alltså.
    Annika Webbmaster
  • Ljudet fortsätter på telefonen både vid direktsändning och lysning i efterhand.
    Har startat om telefonen.
  • Upplever stora problem med Chromecast från IPad, ljudet försvinner, stannar kvar trots att jag stänger appen,,, massor av olika varianter på fel
  • Hej!

    Har ni installerat denna app, som förbättrar möjligheten att använda Chromecast?
    Det här är Google Home-appen

    Då ska ni kunna lägga till denna widget på mobilen/plattan:
    Styra mediefiler med widgeten Google Media Controls

    Jag hoppas att det fungerar det bättre att kontrollera Chromecast-enheten med denna widget, men har inte testat själv än. Återkom gärna och berätta hur det fungerar, så att vi kan ge så bra hjälp som möjligt till andra med Chromecast och Ios!

    Trevlig helg
    Annika Webbmaster
  • Hm ... Mitt svar gäller för Ulfs problem, där castingen fungerar, men det är problem att "fjärrkontrollera" ljudet när man castar.

    Gerts problem, att castingen inte fungerar alls, tror jag inte påverkas, tyvärr.... (Men man vet aldrig!)
    Annika Webbmaster
  • widgeten du hänvisar till klarar 4 enheter och finns inte till engelsk Google Home app, man måste använda engelsk version för att få full funktionalitet.

    det är SR appen som är dålig, kör alla svenska kanaler i my tuner PRO utan anmärkning

  • Har  också fått problem med sr-appen efter uppdatering, fungerar varken med plattan eller telefonen (android). Den säger att den castar men ljudet fortsätter komma i telefonen.
  • Ulf:
    Självfallet ska vi ta reda på varför det inte fungerar som förväntat med vår app.

    Hur menar du med att widgeten inte finns till engelsk Google Home-app?
    Control media with the Google Media Controls widget

    Vilken funktionalitet är det som kräver engelsk version?

    Bo:
    Fungerar andra appar som förväntat?
    Annika Webbmaster
  • PS:
    Ulf, så bra att du kan lyssna på våra kanaler via MyTuner-appen!
    Annika Webbmaster
  • Ulf och Bo:
    Vad castar ni till för högtalare?
    Annika Webbmaster
  • Jag castar till en NAD förstärkare. Har fungerat tidigare och fungerar med andra appar, ex spotify.
  • Jag till en grupp med 9 olika enheter, chromecast audio, Google Home, Google nest, Google nest mini och en yamahaförstärkare till det har jag ett 1GB Unifi nät

    funkar med allt utom SR direktsändning
  • Bo:
    Jag har tidigare varit i kontakt lyssnaren Jonas om casting-problem till NAD-förstärkare:
    Problem casta P2 till NAD C338-förstärkare

    Han använder Iphone-appen, inte Android, men eftersom det uppenbarligen finns problem även med Iphone-appen för en del lyssnare, som Ulf och Gert i denna tråd, har jag frågat Jonas om han fått problem den senaste tiden.

    Har du testat om det blir fel både med att lyssna på en kanal och att lyssna på ett program i efterhand?

    Vill du ha tips på alternativa sätt att ta del av våra kanaler/program i andra appar där castingen förhoppningsvis fungerar bättre, så kan exempelvis MyTuner eller Tunein spela upp kanalerna. För efterhandslyssning på många av våra program är podcast-appar ett alternativ.

    Ulf:
    Är det vår vanliga Play-app för Ios du använder? Jag vill försäkra mig om att jag inte missförstått problemet, i och med att vi har en specifik Google Home-app. (Jag tror dock inte att den appen fungerar över grupperade enheter.)
    funkar med allt utom SR direktsändning
    Att du specificerade direktlyssningen gör att jag undrar om du alltså får det att fungera med vår app när du lyssnar på avsnitt i efterhand, eller om det är något du inte har testat.
    Upplever stora problem med Chromecast från IPad, ljudet försvinner, stannar kvar trots att jag stänger appen,,, massor av olika varianter på fel
    1. Har det alltid varit problem, eller har det (som för Gert) kommit och gått?
    2. Försvinner ljudet i något visst läge, eller sker det helt oprovocerat? Efter hur lång tid ungefär?
    3. Hur brukar du stänga ned appen? Stoppar du ljudet från låsskärmen, pauserar i själva appen eller stänger du av appen genom att svepa bort den? Eller gör du på något annat vis?
    Beskriv gärna felen så tydligt du kan, eftersom det uppenbarligen inte är samma typ av fel hos er som skriver här och vi därför vill kunna felsöka så bra som möjligt.
    Annika Webbmaster
  • Sen... ni har ingen speciel google home app, det är samma app som ni har en röstfunkton i, på samma sätt som ICA så kan man styra via röstkommando, det fungerar sådär än så länge men det blir säkert kul.

    Beträffande den engelska home appen så använder jag den eftersom där är betydligt fler funktioner i den, man kan tex styra sina Philips HUE system därifrån, det går inte så bra i den svenska versionen.

    Det är samma app men man byter språk på sin IPad, då dyker det upp många skojiga saker
  • Som vi kan konstatera är det fyra olika problem som nu samlats under rubriken Chromecast-problem: Iphone-appen till wifi-högtalare (LG)

    Gerts problem, som är just vad rubriken handlar om. Felet gäller både direktlyssning på kanal och efterhandslyssning på avsnitt. Felsökning fortsätter i denna tråd.

    Eriks problem med att casta från Android-appen, löst med omstart av telefonen.

    Ulfs problem handlar om att casta till en grupp av olika enheter och gäller endast direktlyssning. Att casta ett avsnitt i efterhand från vår app till samma grupp fungerar utan problem. Felet uppstod vid senaste uppdateringen.

    Felsökning fortsätter här:
    Chromecast-problem för grupp av högtalare (iOS-appen, direktlyssning)
    Ett av Ulfs senaste inlägg är flyttat till den tråden.

    Bos problem gäller Android-appen, som fungerar vid casting till TV:n, medan det inte går att casta till en NAD-förstärkare. Felet uppstod vid senaste uppdateringen av appen.

    Felsökning fortsätter här:
    Kan inte casta till NAD-förstärkare sedan uppdatering av Android-app
    Bos senaste inlägg är flyttat till den tråden.
    Annika Webbmaster
  • Gert, kvarstår felet?
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Felet är kvar, kan inte flytta över det jag lyssnar på till mina trådlösa högtalare.
    //Gert
  • Tack. Tråkigt!

    Flera LG-användare verkar ha castingproblem även med andra appar. För några av dem handlar det om att fel tidszon påverkat, om jag förstod detta rätt:
    Google home app doesn't detect built-in Chromecast of LG SK10Y Soundbar

    Med vår app känner jag till tre lyssnare (du själv, Jan här och Simon här) som har olika typer av castingproblem där just LG-enheter är inblandade, vilket är en hög andel. Jag misstänker att det är "något" vi gör lite annorlunda än exempelvis MyTuner och detta något fungerar inte ihop med "något" som fungerar lite annorlunda hos LG än i de flesta andra ljudanläggningar.

    Simon har konstaterat att felet uppstår oavsett om han streamar från Iphone eller Android och Jan har lagt märke till något som kan vara väldigt viktigt när han jämfört med appar som fungerar:
    En annan sak med de apparna jag beskrev ovan är att de behåller kontakten med den server som streamar
    Så hur trist det än är att ni är flera som får liknande fel, är det bra för vår felsökning. Ni lägger var och en märke till olika detaljer, som kan hjälpa oss att förstå problemet, så tack för ditt bidrag till detta!
    Annika Webbmaster