Chromecast

Hej när jag spelar upp via Chromecast audio så bryts programmet en stund in och börjar om från början.

Kommentarer

  • Hej Erik!

    Ni är många som rapporterat in casting-problem den senaste tiden och jag försöker kartlägga dessa.

    1. Vad castar du från för telefon?
    2. Fungerar castingen bra med andra tjänster på samma mobil?
    3. Är det samma fel om du lyssnar på ett avsnitt i efterhand eller strömmar en kanal? (Även om det bara är det ena alternativet du egentligen är intresserad av, så testa det andra med, för att vi ska förstå felet bättre.)
    4. När märkte du felet?
    Annika Webbmaster
  • 1 Motorola g4
    2 apparna podcast addict och Spotify använder jag också utan liknande problem
    3 ska testa strömma live här inte gjort det
    4 tror september kanske oktober, var hemifrån hela sommaren.

    Bonus om jag pausar uppspelning spökstartar den från början efter några minuter
  • Tack!

    Se om du kan slippa problemet genom att göra så här:
    • Tryck på Inställningar > Batteri
    • Tryck på "trepunkts-menyn" och välj Undantag för energisparande. En lista över appar som inte är optimerade visas.
    • Välj Appar och se till att Sveriges Radio Play inte är optimerad
    • Starta om telefonen så att förändringen verkligen slår igenom
    Gick det att följa? Och hjälpte det?

    Annika Webbmaster
  • Hej Annika tack för ditt svar.

    Jag hittade inställningen undantag för energisparande och satte srp som inte optimerad och startade om tlfn, tyvärr kvarstår problemet.

    (sökvägen för att hitta till inställningen var inte samma som du beskrev och det kanske är för att jag uppgett feltelefonmodell den heter motorola g7, inte g4 som jag skrev tidigare)
  • Bra att du hittade rätt ändå - och tråkigt att det inte var så enkelt.

    Min beskrivning av hur man "av-optimerar" var en beskrivning för Android i allmänhet, men nog baserad på en äldre version av Android, så jag behöver uppdatera mina beskrivningar. Vad har du för version av Android?

    Att uppspelningen tar vid från början, inte från det ställe ljudet avbryts, tyder nämligen på att appen abrupt dödats, utan möjlighet till att spara korrekt position. Något dödar vår app när den hamnat i bakgrunden (vilket den gör när den castar), och om det inte är batteri-optimering, så är det någon annan inställning. Kanske för att inte förbruka data?

    Kolla gärna hur det ser ut under inställningarna för Poddcast Addict och jämför med Sveriges Radio Play. Finns det någon inställning där som ger P.A. "bättre rättigheter" att användas i bakgrunden än vad vår Play-app har? Även Spotify kan vara bra att kika på, men jag tror att den appen har ännu fler rättigheter, så att det kan vara enklare att jämföra med Podcast Addict.

    För övrigt har en lyssnare med en helt annan telefon rapporterat in samma fel, och jag måste ha haft hål i huvudet, eftersom jag då inte kom på att det fel hon beskrev är samma som det du har!
    Annika Webbmaster