"CD"-kvalitet på ljudet?

Vid lyssning via stationär dator typ high-end och hi-fi-högtalare, fås samma
kvalitet på ljudet som om en CD spelas i datorn?

Kommentarer

  • Hej Per!

    Lars Mossberg är en av våra experter på det här området och vi har bett honom att svara dig här i forumet. Hoppas att du snart får ett bra svar!

    Annika Webbmaster
  • Väntar fortfarande...

  • Hej
    Det kan vara så i semestertider. Men kanske bättre vänta på ett bra svar än att snabbt få ett mer lekmannamässigt?
    Mvh

  • Hej Per,

    Har du testat ljudströmmarna i Ogg Vorbis-formatet? Själv tycker jag att de har ett mjukare och behagligare ljud än MP3 och AAC. De har inte lika bra ljud som CD, men ändå något åt det hållet.

    Adressen nedan tar dig till sidan med direktlänkar till alla kanaler i Ogg Vorbis-formatet.

    http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?pro...

    Klistra in adressen i webbläsarens adressfällt och gå till sidan och testa.

    Lycka till!

    Trevlig kväll
    /Mats

  • Hej Per!

    Det korta svaret:
    Kvaliteten är lägre än en bra inspelad originalskiva (CD), men ändå god.

    Här det längre svaret... Min kollega Lars Mossberg svarade redan i somras, men vart det svaret hamnade vet vare sig han eller jag. Jag väntade och han utgick från att det var besvarat. Först när jag följde upp nu i veckan insåg vi att det blivit ett missförstånd.

    Jag ber om ursäkt över att du fått vänta så länge. Felet ligger på oss webbmastrar som borde ha följt upp snabbare.

    "SR levererar en mycket hög kvalitet i SR-Appen. Eftersom vi dock gör radioprogram och ljudet passerar olika ljudrackar och mixerbord är kvaliteten inte den samma som en bra inspelad originalskiva (CD). Skillnaden är dock mindre idag genom att vi arbetar med digital teknik.
    För att uppnå en CD-skivas kvalitet måste skivornas "rippas" till PCM och filformatet måste klara 20-24 bitars upplösning PCM. Idag använder SR 16 bitars ljud i formatet MPEG Layer 2 384 KBit/s stereo men för endast för P2 Musik och Radioteatern (P1) och då i 16 bitar PCM.

    Försämringar sker sen också i produktionen med extra A/D och D/A-omavandlare i ljudkedjan samt normalisering till ny produktionsnivå -23 dB LUFS.
    För att dra nytta av den nya ljudnivån behövs det 20-24 bitars upplösning.
    Även sampelratekonvertering från 44,1 till 48 KHz sker.

    I slutskedet finns detven nivåutjämnare (AGC) och på slutet en "ljudkodare" som anpassar bitraten till Internet.
    Den högsta bitraten är för SR AAC på 192 KBit/s stereo och är en mycket bra ljudkodare men hela kedjan i "kaskad" försämrar ljudet något.
    Eftersom ljudkedjan är komplex och lång är det viktigt att sista ledet är kodat med så hög bitrate som möjligt.

    Bästa CD-kvalitet ger annars musiktjänsterna som Wimp och Spotify där endast en enda kodning skett (Spotify 320 KBit/s stereo Ogg) och Wimp med Flackodning."

    Men då jag var osäker på om det verkligen är appen du lyssnar i, bad jag honom utveckla hur det är med webben också.

    Svaret:
    "För webben och på Sveriges Radios hemsida i mobilerna är AAC ersatt med MP3 och ger en sämre ljudkvalitet på alla bitrates. Även om bitraten höjdes på den lägsta kvaliteten från 32 till 64 och för den mellersta bitraten från 96 till 128 KBit/s stereo så låter det sämre än de gamla standardhastigheterna på AAC.

    Den högsta bitraten är MP3 på 192 Kbit/s stereo är sämre än 192 KBit/s stereo AAC."

    Sedan kommer jag med ytterligare en fråga om hur det ligger till med de ljud vi har för efterhandslyssning i just AAC på webben. (Ljudklipp och sådana program som av upphovsrättsliga skäl inte går att ladda hem, t ex många musikprogram.)

    Lars Mossberg skriver att dessa också håller hög kvalitet.
    "Dessutom används originalfilerna i Digaslagret både i PCM och i Layer 2 format och så slipper man den extra konverteringen med A/D och D/A som sker på DC vid direktsändningarna.
    Tyvärr finns det bara ett preset framtaget för ”Lyssna Igen” filerna och det presetet är optimerat för P1-P4-kanalerna och inte för P2 Musik."

    Sådär. Jag fick lära mig ett och annat. Sedan vill jag tilläga att de tekniker vi använder förändras och att det som gäller just nu förmodligen inte stämmer fullt ut om ett halvår. Men det korta svaret, att kvaliteten är god men inte fullt så bra som i en välproducerad CD, kommer nog att fortsätta att stämma 😀

    Trevlig helg!

    Annika Webbmaster
  • Och Mats, tack för att du tipsade Per om Ogg Vorbis! Om Ogg Vorbis eller AAC har "bäst" ljud i samma höga bitrate är förmodligen en smaksak, och eftersom smaken är olika är det bra att veta att båda alternativen finns.

    Annika Webbmaster
  • Hej igen,

    Tack alla inblandade för ovanst. redogörelse. I mellantiden har jag bestämt mig för att komplettera med en DAB-radio (närmare bestämt Argon inet3+v2 - stereo) med såväl DAB+ som Spotify Connect, FM och Internetradio.

    En omedelbar tlläggsfråga blir då om musiklyssning i DAB ger en ljud-
    kvalitet som är överlägsen det vi tidigare pratat om ovan, lyssning på CD-skivor möjligen undantaget?

    Slutligen ger väl rent generelt lyssning i hörlurar - förutsatt dessa är av
    riktigt bra kvalitet - en bättre ljudupplevelse än högtalarljud oavsett hur bra högtalare man har? Det rum man lyssnar i påverkar ju bl.a.

  • Hej Per,

    Det ursprungliga DAB-systemet gav 4 möjliga radiokanaler med full ljudkvalitet förutsatt att hela radioproduktionskedjan är konstruerad för 48 KHz samplingsfrekvens och 24 bitars upplösning. Så är det inte idag ännu.
    Det nya DAB+-systemet kan inte i sin maximala teoretiska inställning motsvara CD-skivan och om upp till 15 radiokanaler ska få rum i sändningsmuxen uppstår kraftig förvrängning av ljudet.
    Man har också tagit bort funktionen som heter DRC (Dynamic Range Compression i både gamla och nya DAB så maximal pressad ljudkompression är tillbaka och därmed med en ljudkvalitet som ligger långt från CD-skivans.
    Tyvärr har utvecklingen gått åt fel håll när det gäller radiokvaliteten.

    Ljudet i TV är däremot idag helt ljudtransparent och klarar t.o.m en högre ljudkvalitet än CD-skivan och med upp till 5.1 ljud.
    DRC är inkopplat och varje mottagare kan själv eller skulle kunna reglera dynamiken indivuduellt i varje mottagare. Denna funktion finns men är inte igångsatt fullt ut av Sveriges Television vilket är tråkigt.

  • Tack för snabbt svar, Lars!

    Per hade även en fråga om bra hörlurar vs bra högtalare. Där kan jag, som inte alls har samma gedigna kunskap om ljudkvalitet, tycka att det på gott och ont är en annan sak med lurar, just för att allt annat ljud sållas bort. Hur dynamisk ljudbilden än blir i bra lurar, så blir jag "isolerad i en ljudbubbla". Ibland är det just så jag vill lyssna, men det kan även bli lite påträngande...

    Bra högtalare (rätt placerade och i rätt rum) ger mig en annan upplevelse.

    Men det vore roligt att höra vad Lars Mossberg anser 😀

    OBS: detta forum är för support kring våra webbtjänster och den här frågan ligger utanför det området. Vi brukar försöka svara ändå om det är enkla frågor, men jakten på det perfekta ljudet är inte en enkel fråga...

    Annika Webbmaster
  • Hej Per igen,

    Hörlurar ger som du säger en annan lyssningsupplevelse. Väljer man dessutom en bra inearlur som tar bort störljuden från yttre störkällor så hörs också ljudskavankerna på inspelningarna tydligare i just hörlurslyssning.

    Många internationella lyssningstester använder just hörlurslyssning för att lättare avslöja distorsion och oegentligheter i inspelningarna.
    Dessa tester använder ofta en tilläggsteknik som kallas för "Diffuse Field" för att kompensera för den felaktiga stereobilden och frekvensgången som alltid uppträder i hörlurslyssning. Och ibland också med smart korskopplingsteknik mellan vänster och höger hörlur. Tekniken fanns redan inbyggd i många stereoförstärkare på 60-talet. Tekniken är idag ytterligare utvecklad. Finns som tillägg i en hel del hörlursförstärkare av dyrare modell.

    Dock kan inte hörlurslyssningen normalt sett återge den ljudmix i stereo som man gjort med högtalarlyssning. Anledningen till det är att i högtalarlyssning så når vänster högtalare båda öronen och höger högtalare också. Skillnaden mellan öronen är ren tidskillnad och frekvensskillnad. Skallen dämpar frekvensen på olka sätt om ljudet kommer från vänster eller höger högtalare.

    Med hörlurar når vänster hörlur endast vänster öra och likadant på höger sida.

    Normala inspelningar och mixningar görs normalt med högtalare och ljudbilden blir därför fel i hörlurar.

    Det finns dock en annan teknik som funnits i många decennier bakåt som tar hänsyn till detta faktum. Brukar kallas tidigare för Kunstkopf på tyska eftersom idéerna kom från Tyskland. Detta ger en fantastisk upplevelse i hörlurar. Tyvärr fungerar det inte för högtalarlyssning. Tekniken dog därefter ut. SR spelde in en hel del sådana program på 70-80 talet.
    Men tack vare att internet nu ger möjligheter att leverera fler ljudströmmar paralellt ut från typ ett radiobolag så växer detta intresse nu i hela världen.

    BBC i UK har en egen hemsida för detta.

    Hörlurar kan idag faktiskt återge lågbas men endast i örat och inte som vibrationer som träffar kroppen.
    En del lyssnare brukar därför komplettera hörlurslyssningen med en subbas.

    Prova själv!!

    I Europa finns också standardiseringsinstitutet Cenelec som övervakar att alla apparater som använder hörlurar har inbyggd begränsning av maximal ljudnivå.
    En bra tanke men har tvingat många apparater att införa fult fungerande ljudbegränsare och omöjliggöra lyssnig via den nya europeiska EBU-standarden R128.

    Institut står här mot institut.

    Man försöker nu hitta en bra kompromiss för detta under året.

    Risken nu är dock uppenbar att de populära musiktjänsterna som används idag inför en sådan ljudbegränsning redan på ljudfilerna och inte med styrdata adresserad till uppspelaren. Då förstörs nämligen alla inspelningar med naturliga transienter just för att klara hörlurslyssningen avlyssnad i portabala apparater utomhus.

  • Hej Lars,

    Tack även för denna mycket intressanta inblick i ljudtekniken hos SR/SvT.
    Infon om dagens DAB låter mindre bra ju, inte minst då man på goda grunder kan antaga att DAB inom en inte alltför avlägsen framtid kommer att ersätta FM (även om båda teknikerna gissningsvis under en övergångsperiod kommer att köras parallellt). Kan det då vara SR:s avsikt att i DAB framdeles erbjuda sämre ljudkvalitet än (alt. som bäst samma dito som) i nuvarande FM-sändningar? Eller kan man hoppas på en utveckling som på någorlunda kort sikt leder ett bättre ljud i DAB än i FM? Kanske kommer en "EUstandard" att avgöra/ställa krav på vad som ska gälla?
    Frågan är viktig inte minst för oss som redan nu funderar på att invest-era i en DAB-radio!

  • Hej,

    "Good Enough" kvalitet räcker oftast för den normala lyssnaren utan större krav på ljudåtergivningen. Det finns dock flera alternativa vägar att gå för att uppnå full ljudkvalitet och antingen så uppdaterar man möjligheten att lyssna på radio i högsta möjliga ljudkvalitet stationärt. Här finns färdiga system som använder satellit eller digitalt kabelnät eller IP-nät. Dessa möjligheter finns redan idag sen minst 15 år tillbaks. SR sänder dock endast via Com Hem (Digitalt kabelnät) men med reducerad ljudkvalitet. Finns även en ljudservice till utlandssvenskarna tillsammans med SVT via satellit och Eutelsat 9 grader öst. Även där är ljudkvaliteten begränsad. För vanlig mottagning avsett för portabel mottagning fungerar FM bra (nästan ljud transparent)men kan förbättras nu utan att den stationära mottagningen äventyras. Det finns idag redan mellan 20-30 miljoner mottagare i Sverige varav flera miljoner smartphones med inbyggd modern och bra FM-radio.
    I USA utvecklas FM-radion tillsammans med internet nu snabbt. Anledningen till det är att så många smartphones i USA har inbyggd FM-radio och man betalar inget för streamingen. Strömförbrukningen för FM-radion är en tredjedel mot streamad radio och man täcker även stora geografiska ytor. Internet är en stor hjälp i tjänsten men kan stängas av vid behov. De största och viktigaste kanalerna finns här och mindre nischkanaler inkl kvalitetskanaler gällande ljudet kan lätt kompletteras med på nätet.

    Läs mer här:
    nextradioapp.com

    Att förbättra dagens DAB+ system tror jag blir svårt och för dyrt.

    DRM/DRM+ är en annan kommande digital teknik som kan samsas i FM-bandet men då måste flera miljarder apparater bytas ut. Kvaliteten är inte heller här riktigt optimal Kan kanske bli verklighet om systemet introduceras tillsammans med FM-radion i smartphonen.

    En annan kommande digitalradioteknik som fungerar mobilt/portabelt är DVB T2/lite med tekniska förbättringar som möjliggör högre effektivitet och en ny möjlighet till full ljudkvalitet.
    Alla kommande stationära och mobila DVB-mottagare kan ta denna nya radiostandard.
    Testsändningar sen flera år tillbaks i Danmark Köpenhamn (Open Channel)

    Att kunna leverera full ljudkvalitet till lyssnarna går således bra i många andra digitala bärare som internet och i Tv-DVB och märk väl även det gamla Radio DAB-systemet som nu snart stängs av. DAB+ är däremot något bättre vad gäller mellankvaliteten på ljudet än det gamla usprungliga DAB-systemet. Gamla DAB var inte konstruerat för att överta FM-nätens strategiska roll och djuptäckning inomhus utan för att komplettera FM-näten med en fin ljudupplevelse i hemmet med yttre antenn och mobilt i bilen. Förutsatt att endast 4 radiokanaler valdes i muxen.

    Ljudformatet MPEG 1 Layer 2 256 KBit/s stereo

    Processat ljud via metadata till varje individuell mottagare klarades också. SR utvecklade detta system under standarden DRC (Dynamic Range Compression). Den funktionen är numera borttagen i både DAB och DAB+ och fritt fram blir istället "Loudness War" gillsammans med med underkända låga ljudbitrates.

    DVB-systemen har idag ett fullt utvecklat DRC-system.

  • Det här var fantastisk intressant läsning. Jag hittade denna eftersom jag just nu läser på allt jag kan om bl.a. R128. Lars (eller någon annan), kan du svara mig på dessa frågor? Du nämner att institut står mot institut och klargör tydligt utmaningen som uppstår att följa R128. Mina frågor:

    1. Vad jag förstår har vissa länder antagit en lag som kräver att all sändning sker enligt R128. Är det så i Sverige?

    2. Om det inte är lag på det, hur ser det då ut mellan olika kanaler idag (både radio och TV)? Har endast SVT och SR växlat över till R128 eller följer även andra aktörer detta?

  • Hej Marcus!
    Jag ber Lars Mossberg kolla på ditt svar!

  • Hej Marcus,

    SR har tagit ett principbeslut att införa EBU R 128 i hela företaget

    SVT arbetar med den frågan men ligger långt fram

    De Europeiska Tv bolagen lika så med medialagar som tvingar åtminstone en del att reklamen justeras mot progrsmmen.

    I USA gäller samma sak "The Calm Act" där ärendet vandrade ända upp till President Obama som undertecknar acten i Vita Huset

    Radion däremot står stilla. SR rör på sig men vad PLR gör vet jag ej.

  • Jag letar upp alla inlägg jag hittar från lyssnare som är intresserade av riktigt hög ljudkvalitet, så fastän din fråga är gammal så hoppas jag att detta kan intressera dig!

    Idag drar vi på försök igång två nya ljudströmmar, de två P2-kanalerna i riktigt hög bitrate:
    https://http-live.sr.se/p2musik-aac-320 och https://http-live.sr.se/p2-aac-320 (funkar lika bra med http först)

    God jul med extra gott ljud!
    Annika Webbmaster