Casting till högtalare

Hej. Jag har problem sedan ett antal månader tillbaka och ter sig som så att plötsligt efter 4-5 min casting från min IPhone XR till
min Marshall Stanmore ll Voice med inbyggd cromecast så slutar uppspelningen och jag måste starta den igen. Sen 4-5 min till och samma visa. Händer aldrig när jag castar Spotify eller Storytel. Var icke ett problem förr utan gissar det beror på någon uppdatering av er app. Vad kan detta bero på?

Kommentarer

  • Hej Sam!

    Ni är många som rapporterat in casting-problem den senaste tiden och jag försöker kartlägga dessa.
    1. Är det samma fel om du lyssnar på ett avsnitt i efterhand eller strömmar en kanal? (Även om det bara är det ena alternativet du egentligen är intresserad av, så testa det andra med, för att vi ska förstå felet bättre.)
    2. Bakom kulisserna ser jag att du skrev hit med en Iphone med Ios 14, som släpptes nu i höst, och ditt fel har funnits sen "ett antal månader tillbaka". Kan vi helt utesluta att det uppträdde vid uppgradering till Ios 14?
    Annika Webbmaster
  • Hej SR
    Nu har jag provat och det problemet uppstår vid strömning av en kanal. Casta gamla program fungerar problemfritt.
    Det kan mkt väl ha inträffat i samband med detta. Svårt att säga exakt när problemet uppstod

  • Tack!

    Den bild du ger stämmer väl överens med det vi själva sett. Vi undersöker vidare och om vi kommer på något vi undrar eller behöver hjälp att testa, så hör jag av mig. Kommer du själv på något du tror kan vara relevant, så berätta.

    Jag har än så länge inte sett felet på Ios med lägre version än 14, så det kan vara någon förändring i detta operativsystem som inte fungerar optimalt med vår teknik. Att casta från Android-appen (möjligen kopplat till vissa telefoner/Android-versioner) ger liknande avbrott, så troligen ligger felet inte i själva appen, utan kan ha med någon annan del av vår teknik att göra.

    Tills vi förstått vad felet beror på tipsar jag om att du bör kunna casta våra kanaler med andra appar, exempelvis dessa:Tack för hjälpen så här långt!
    Annika Webbmaster
  • Bästa servicen jag upplevt hittills på nätet trots att problemet ej är löst men tusen tack för appförslagen. Och grym återkoppling
    Mvh Sam
  • Hej igen och tack för vänliga ord!

    Även om det kan vara samma fel hos dig som det är vid de andra casting-avbrotten vi undersöker, noterade jag en skillnad. Dina avbrott verkar komma mer frekvent och mer regelbundet än för de flesta andra (men det är få som definierat hur ofta dessa sker).

    Gå in under Inställningar -> Allmänt -> Appaktiviteter i bakgrunden

    Vår app saknas där, det vet vi. Den kör inget bakgrundsarbete, utom för ljuduppspelning, och om det behövs något bakgrundsarbete för att "hålla liv ljudströmmen vid casting", så har det gått under vår radar.
    Händer aldrig när jag castar Spotify eller Storytel.
    Har de apparna rätt att göra aktiviteter i bakgrunden? Blir det i så fall liknande problem i dessa appar om du tillfälligt bockar ur detta?
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Nya frågor:

    1. Vad lyssnar du på för kanaler?
    2. Kan du återskapa felet på P2? (Den av P2-kanalerna som heter just P2 i appen och som ni exempelvis når från den orange-färgade "sockerbiten" på appens startsida.)
    När min kollega försökte återskapa detta fel i förmiddags, skrev han nämligen:
    Har kört två rundor av 3-4 timmar chromecasting av P2 utan några avbrott. Kanske inte har “rätt” förutsättningar
    Nåväl, att min kollega inte fick samma problem var intressant, men jag funderade mer över rent tekniska skillnader - tills lyssnaren Hans skrev :
    Jag har samma problem med frekventa avbrott i strömmad SR P1. /.../. Lyssnar också mycket ofta och länge på P2 Musik, och då inträffar "aldrig" sådana avbrott
    Det kan vara en slump, eller bero på annat än "kanalen", som att han lyssnar på P1 när han är aktiv, medan han sitter still i en fåtölj och njuter av P2. Eller att han använder telefonen (så att den inte går in i ett viloläge) när han lyssnar på P2, medan den ligger still vid P1. Eller att han lyssnar på P1 "under hög last" (vardagsmorgnar) och mer P2 på kvällar och helger.

    Om det är något i kanalens struktur som gör att risken för att felet uppstår är lägre, så benar vi ut det, men först vill jag helt enkelt ta reda på om det är någon skillnad "på riktigt"!

    Även om Hans observation visar sig bero på när-var-hur han lyssnar på de två kanalerna, snarare än kanalen i sig, så är förstås det också en hjälp för att förstå problemet!
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Har nu provat lite ikväll. Testade att casta P2 och det gick helt utan avbrott. Avbröt efter en timma och växlade till P1. Efter 20 min bröts det som sedvanligt.
    Det är alltid P1 jag lyssnar på och alltid i hemmet jag castar (uppkoppling via fiber)
    Kör numera via ditt tips om Mytuner Radio och då funkar det klanderfritt

    mvh
    Samuel
  • Tack!

    Bra att MyTuner fungerar.

    Att inse att detta fel är kanalberoende känns som ett stort steg framåt. Jag vill förstås veta hur det fungerar med fler kanaler! Alla ligger under Direkt i appens nederkant.

    Jag vill förstås att det ska vara lustfyllt även att lyssna på "fel" kanal! Här kommer därför ett par tips som jag tror passar många P1-lyssnare:

    P2 Språk och Musik (samma sänds även i P2, men den kanalen har du redan bidragit till att vi "friskförklarat"):
    Visgiganten Evert Taube, del 2: P2 Dokumentär, lördag 5 dec kl 12.03
    Skugglandet: Text och musik med Eric Schüldt, söndag 6 dec kl 11.00

    Din lokala P4-kanal:
    P4 Världen, utrikesmagasin /Kajsa Boglind och korrar): lördag 5 dec kl 12.03

    P4 Plus:
    På gott och ont en hög andel jullåtar med Bing Crosby och Elvis så här års. Vissa av oss älskar det, andra får en överdos redan i början av december. (Men i år, när vi inte har exponerats lika mycket i varuhus, kanske även lyssnare som har svårt för genren fixar detta bättre?)

    Annars:
    Smoke Rings: Leif Anderson om Jimmie Luncefords ork. söndag 6 dec kl 20.00
    (Allmänbildande. En mycket känd jazz-, swing- och dansorkester som gått under min radar.)

    Trevlig helg och tack på förhand - om du tar dig tid att lyssna på annat än P1. (Obs att samma tips spritts i fler trådar, så felsökningen avstannar inte om just du inte har möjlighet att testa!
    Annika Webbmaster
  • Sen återkoppling:
    Nu i veckan har vi gjort en förändring i castingtjänsten, och hämtar ljudet innan det passerat den del av systemet (CDN:et) som är inblandad i avbrotten. Det är alltså en "work around" rent bokstavligt!

    Andra lyssnare rapporterar att det nu inte längre blir avbrott, så jag hoppas och tror att detsamma gäller för dig!
    Annika Webbmaster