Sveriges Radio på Xbox

Hej, jag undrar ifall det finns en funktion i SR appen för att streama ljudet till en annan enhet på samma nätverk. Detta finns i Spotify och är mycket användbart då jag lyssnar på det mesta genom xbox, nu finns era program på Spotify som får vara lösningen men jag skulle vilja streama livesänd radio.
Bifogar två bilder hur funktionen ser ut Spotify, detta går att göra i två snabba steg.

Kommentarer

  • Hej David!

    Appar direkt på Xbox
    Det finns minst två "Sveriges Radio-appar" som du kan använda direkt på Xbox. Dels vår egen:
    Sveriges Radio på Xbox, Windows 10 och Windows-mobiler

    Det finns även en app som heter RadioStorm och som jag vet att många lyssnare föredrar framför vår egen app:
    Ladda hem RadioStorm

    Det är alltså inte vi själva som skapat RadioStorm-appen, utan en duktig privatperson, men programmen du hör är helt och hållet våra!

    Ansluta Sveriges Radio Play från mobilen
    Det finns tre olika sätt vår app kan ansluta trådlöst till en annan tjänst: Airplay, Chromecast och Bluetooth.

    Airplay och Airplay2
    Detta är tekniker som Apple utvecklat och som fungerar bra för att ansluta med Iphone, Ipad och Mac. Tyvärr fungerar denna teknik inte med din Android-telefon.

    Chromecast
    Chromecast är Googles variant för att föra över ljud. När detta finns inbyggt i en högtalare, spelkonsol eller dyl. kallas det Google cast:
    Wikipedia om Google Cast

    Den tekniken finns inte inbyggd i Xbox vad jag vet, men du kan köpa en Chromecast-manick (kostar några hundralappar och ser ut ungefär som en jo-jo) och koppla till en HDMI-ingång:
    How To Connect Your Chromecast To Xbox One?

    Bluetooth
    Du bör kunna ansluta appen till Xbox via Bluetooth. Den tekniken är inte lika effektiv som Airplay eller Chromecast. Den stora skillnaden rent praktiskt är att mobilen måste vara inom ett visst avstånd (tio till tolv meter?) för att kopplingen ska behållas. De andra teknikerna fungerar över hela ditt wifi:s räckvidd.

    Och Spotify?
    Spotify har sin egen teknik för att koppla upp sig, Spotify Connect. Den tekniken är inte tillgänglig för andra tjänster.
    Läs om Spotify Connect

    Hoppas att svaret redde ut mer än vad det trasslade till det!
    Annika Webbmaster
  • En äldre tråd, men vill ändå flika in med vad jag tror är vad trådskaparen vill.

    Han visar bild från spotifys mobilapp där han kan ansluta till spotify på xboxen och pratar om att han vill lyssna på direktsändningar istället för poddsändningar.
    Så min gissning är att han önskar ansluta srs mobilapp till xboxens sr app, för att kunna välja kanal på mobilen men lyssna på xboxen.
  • Tack.

    Våra mobil-appar kan tyvärr inte känna av en annan Sveriges Radio-app och "prata med den", men funktionen att spela upp via X-box och ha telefonens app "som en fjärrkontroll", som jag i så fall tror är det viktigaste, går att få till genom att casta från appen (eller, för lyssnare med Iphone, att ansluta med AirPlay).

    I framtiden, när vi förmodligen har utvecklat möjlighet till att logga in, kan det gå att utveckla den typen av "kommunicerande tjänster", så att appen på en telefon kan påverka en app på en annan enhet, som X-box, men där är vi inte ännu på något år om jag får gissa.
    Annika Webbmaster