CarPlay

När kan man lägga in er app i CarPlay?

Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej
    Om och när Play anpassas för detta kan jag inte svara på idag. Men alla våra poddradioprogram bör du kunna höra via Podcastappen som redan finns där.
    Mvh

  • CarPlay vore mycket önskvärt!

  • Vi tar med detta önskemål till utvecklarna. Tack!

  • Något nytt kring carplay för SR Play? Saknar den i bilen!

  • Hej!

    Inget nytt. Vi har tyvärr sällan möjlighet att lägga resurser på att utveckla specialappar av detta slag.

    Men det kanske går att ta del av vårt utbud genom Tunein-appen eller någon annan av de appar som finns för Car play? Om inte, berätta vad det är du vill lyssna på, så försöker vi hjälpa dig att hitta en lösning!

    Annika Webbmaster
  • Jag har också behov av att lyssna på SR play i bilen. Helst via Apple CarPlay.

  • Hej Göran!

    Jag ställer samma fråga till dig som jag ställde till Gunnar:
    Det kanske går att ta del av vårt utbud genom Tunein-appen eller någon annan av de appar som finns för Car play? Om inte, berätta vad det är du vill lyssna på, så försöker vi hjälpa dig att hitta en lösning!

    Ju bättre vi förstår behovet och problemen med de lösningar som finna idag, desto bättre kan vi prioritera vad vi ska lägga resurser på att förbättra.

    Tack för att du vill hjälpa oss att bli bättre!

    Annika Webbmaster
  • Jag bor i USA, så för mig är det perfekt att ha Sveriges Radio i bilen via internet. Specifikt lyssnar jag på nyheterna varje dag och skulle gärna se att "lyssna på senaste nyheterna" fanns som en snabblänk när man först startar appen (kanske automatiskt om man inte öppnat den under de senaste 12 timmarna (eller annat intervall).

    TuneIn och podcasts är inte riktigt samma sak. Podcast är extra dåligt om man halkar efter. Jag skulle hellre ha tillgång till favoritlistan direkt i SR appen via CarPlay.

  • Tack för det förslaget, Fredrik (senaste F)!

    Har du inte fått den att fungera alls, eller kan du lyssna men önskar förbättringar, som att lätt kunna nå favoritlistan och en snabblänk till senaste nyheterna? (Jag vill alltså veta om det är felsökning eller att skicka vidare förbättringsförslag till rätt personer som jag i första hand behöver göra!)

    Per, Fredrik (den förste), Gunnar och Göran:
    Har någon av er fått Sveriges Radio Play att fungera med CarPlay? Jag trodde själv att det inte fungerade alls och tog upp CarPlay-frågan igen med app-teamet. De sa dock att Play faktiskt funkar med CarPlay numera. "Därmed inte sagt att det funkar perfekt."

    Om ni fortfarande har problem vill jag veta mer. Är problemet att appen inte dyker upp, eller syns den men går inte att starta?

    Annika Webbmaster
  • SR Play dyker definitivt inte upp i CarPlay. Jag kan absolut spela CarPlay via samma sladd, men jag måste kontrollera ifrån telefonen.

  • Även jag skulle verkligen vilja ha SR Play som egen app i CarPlay. Visst funkar det med andra appar - typ TuneIn - men det är inte riktigt samma sak.
  • Och nej, SR Play, dyker inte upp som egen app i CarPlay. SR Play är den perfekta appen för CarPlay med tanke på de restriktioner som Apple lägger på tredjepartsutvecklare av CarPlay-appar (endast audio, inget visuellt, ingen navigation m.m.).
  • Tack och förlåt bristande återkoppling.

    Vi kommer att arbeta med "Play på andra plattformar", och jag har sett till att projektledaren för det projektet får del av detta önskemål!
    Annika Webbmaster
  • Jag kan bara hålla med! SR på apple carplay vore en klockren kombination. Jmfr med NPR one ... den finns där.
  • Tack för att även du berättar att detta är något du gärna vill att vi lägger resurser på!

    De kolleger som prioriterar vad vi ska utveckla har fått del av detta. Tills vidare får jag hänvisa till Tunein och andra appar med bättre stöd än vår egen, tyvärr.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej och tack för en alldeles utmärkt app! Jag är också intresserad av en CarPlay funktion till den existerande SRPlay appen. Jag inser att ni inte kan utveckla en ny app, men jag tror att detta är mer att slå på funktioner i existerande app.

    Apple har publicerat följande:
    https://developer.apple.com/carplay/
    https://developer.apple.com/videos/play/wwdc2016/722/
    https://developer.apple.com/videos/play/wwdc2016/723/
    http://devstreaming.apple.com/videos/wwdc/2016/723x16j75lwkg414uxk/723/723_developing_carplay_systems_part_2.pdf

    Precis som alla ovanstående inlägg menar så är funktionen CarPlay från er app ett gensvar på att man söker information som Sverige Radio publicerar, det må vara Live-sändningar eller precis sända program. Ja, det går rimligen att hitta delmängder av ert material i en annan app, men när man kör bil är det ju så viktigt att det är enkelt och trafikvänligt.

    Mvh Magnus
  • Tack! Du sparade mig en del letande, eftersom jag igår hade lovat teamet som arbetar med "Sveriges Radio på fler plattformar" att visa dem denna tråd (samt de trådar i forumet som finns om Android Auto, Googles motsvarighet).

    Vi håller alltså på att utforska detta mer seriöst än tidigare, men att vi kikar på det innebär inte att det är något vi kommer att utveckla. Det ligger med bland många andra bra förslag, och även om vi förstår nyttan med detta förslag, kan jag idag inte lova att vi kommer att anpassa appen för CarPlay.

    Vårt första intryck är för övrigt att det inte borde vara speciellt svårt att anpassa appen, men att det finns oklarheter i hur man blir "Apple-godkänd innehållsleverantör" för CarPlay.

    Så:
    • Vi kikar på detta
    • Vi förstår behovet
    • Vi lovar inget
    Och tills vidare är det tredjepartsappar vi hänvisar till.
    Annika Webbmaster
  • Ska hämta vår nya bil imorgon och ha er app på displayen vore helt underbart då vi älskar appen och lyssnar på P3 dokumäntär så fort vi åker långt vilket vi gör OFTA! Så, det hade varit fantastiskt om ni in fixa detta!

    //C
  • Hej Calle!
    I och med att Sveriges Radio Play ännu inte finns för CarPlay, så får du lyssna på P3 Dokumentär i någon app som har CarPlay-stöd. Förutom Apples egen Podcaster, så finns till exempel detta stöd i PocketCast och Overcast, två appar som många av våra lyssnare tycker är bra.

    Hoppas att du trivs med den nya bilen!
    Annika Webbmaster
  • Stämmer in i kören.SR Play är den perfekta appen för Apple CarPlay.
    Snälla, snälla fix! 😀
  • Instämmer även här med föregående talare. Dock Android auto (samma som CarPlay fast för Android).
    Hämtar ut min nya bil med stöd för detta om en månad.
  • Instämmer, vore överlägset med ex. P3 dokumentär på en bilresa.
  • Jag får fortsätta att skriva samma sak som ovan:
    • Vi kikar på detta
    • Vi förstår behovet
    • Vi lovar inget
    Och tills vidare är det tredjepartsappar vi hänvisar till.

    Jonas:
    Det finns en egen tråd med Android Auto-frågor. I den tråden har lyssnaren John berättat om en workaround. Jag vet inte om den är möjlig för dig?
    Stöd för Android Auto, John 2017-05-15

    Fredric:
    Just P3 Dokumentär ingår i Spotifys utbud (men kanske har inte CarPlay-versionen av Spotify fulla utbudet?). Programmet finns förstås också i appar som specifikt hanterar podcast.

    Annika Webbmaster
  • Jag dubbelkollade med app-teamet och tar tillbaka det jag skrev tidigare!

    Under det närmaste kvartalet är CarPlay nämligen något teamet kommer att arbeta med, och förhoppningsvis kommer det att kunna leda till att vi har en CarPlay-app klar under hösten (sedan vet jag inte hur lång processen att få den godkänd av Apple är).

    För Jonas och andra med Android gäller tyvärr det jag skrev. Innan tekniken finns "på riktigt" i Sverige, så kommer vi inte att utveckla en Android Auto-app. Troligen kommer en del av det arbete som görs med CarPlay i gränssnitt och liknande dock att kunna återanvändas för Android och påskynda utvecklingen av den appen när tekniken väl lanseras i Sverige.

    Ibland älskar jag att ha fel!
    Annika Webbmaster
  • Tummen upp SR!
  • Underbart!!! er app går varm i bilen! Men tänk om den fanns som CarPlay! Väntar och hoppas :-)
  • Fantastiska nyheter! Väntar och hoppas också.
  • Som sagt, ibland gillar jag att ha fel 😀
    Annika Webbmaster
  • Och idag hände det! SR:s app har nu stöd för CarPlay - fantastiskt! Suveränt!
  • Onekligen en glädjens dag!
  • Verkligen!! Stort tack till hela teamet hos SR!
  • Gryyyyymt
  • Tackar o bugar!
    Suveränt kundfokus SR.
  • Nu har jag testat och det var ju dessvärre en stor besvikelse. Det enda som går att välja via CarPlay är de direktsända kanalerna, och det är ju inte de man saknar i bilen precis

    Det minsta jag tycker man kan begära skulle vara de senaste avsnitten av ens favoritmarkerade program, men varför inte listor som "Populärt" och "Fortsätt lyssna"? Enkelt fixat ju!

    Antar att det kommer uppdateringar längre fram som förbättrar funktionaliteten – SR's appteam är ju i övrigt oerhört kompetenta och kreativa. Men detta var verkligen inte en demonstration av det, tyvärr.

    Hoppas på framtida uppdateringar som sagt! Tack för ett bra jobb!
  • Hej alla i denna tråd!
    I dagens release av appen för iOS så kan man nu lyssna på våra direktkanaler för dig med Carplay. (versionsnummer 7.10.1)
    Bästa svaret
  • Provade den påväg till jobbet imorse. Håller med Jon!
    Funktionaliteten lämnar lite övrigt att önska i denna första version. Med tanke på alla bilar fortfarande har fm radio så adderade appen minimalt mervärde med livekanalerna.
    Senaste nyhetssändning (riks, lokal) vore önskvärt tex.
    Benchmarka motsvarigheten "NPR one" i Usa.
    Tack igen för att ni är lyhörda och gått från ord till handling.

  • Hej!

    Ja, nu är CarPlay stöd verklighet, och vi tycker att det är väldigt kul! Men som ni har konstaterat är det tyvärr bara att lyssna direkt som ingår. Vi ska utvärdera användningen och hur det fungerar tekniskt innan vi bestämmer om vi ska lägga till fler funktioner. Ingen tidplan är alltså bestämd ännu, men vi är väldigt intresserade av er återkoppling!

    Vill ni beta-testa?
    Vi skulle gärna samla era e-postadresser för att få hjälp att beta-testa om vi utvecklar fler funktioner. Vi webbmastrar kan se de adresser ni har angivit här, och vi ger dessa vidare till app-teamet. Om det är någon av er som inte vill att de får er adress, eller som hellre skulle vilja att vi kontaktar er på en annan adress än den ni använt i forumet, så hojta till!

    Varför lansera något som inte är perfekt?
    Det är så vi jobbar med utveckling av webb och appar, att vi sällan väntar på att saker ska vara "helt klara", utan lanserar när det vi har utvecklat fungerar och tillför någon form av värde. Därefter utvärderar vi (och vidareutvecklar - om det är vad vi kommer fram till). Det kallas för agil (eller iterativ) systemutveckling, till skillnad från vattenfallsmodellen, där man först bestämmer sig för hur det färdiga resultatet ska bli och inte lanserar något förrän det är helt klart. (Ytterst förenklat.)

    Vi tror alltså att det finns ett värde med CarPlay även med enbart direktlyssning på kanaler.

    FM-radio är bra - men inte för alla, överallt
    FM-radio kanske inte kommer att vara standard i alla bilar framöver. I Norge är FM-nätet skrotat. Ännu verkar vanlig radio vara något som bilköpare efterfrågar, vilket vi på Sveriges Radio förstås tycker är trevligt. Ett aktuellt tecken på detta är att det hördes många upprörda röster när det (helt felaktigt) ryktades att Tesla skulle ha skrotat FM-radion till förmån för webbradio:
    Internet kokar över att Tesla /.../ (Recharge)

    Men FM-radion erbjuder inte alla kanaler. Vi har musikkanaler som P4 Plus, P3 Star och P2 Världen. P2 i webbradion är en annan kanal än den du hör i FM (om du inte befinner dig i Stockholmstrakten), eftersom P2 på webben sänder musik där P2 i FM sänder på andra språk än svenska. Med appen kan du välja att lyssna på din vanliga P4-kanal, även om du skulle befinna dig i en annan del av landet.

    Eller en annan del av världen ... Fredrik skrev lite högre upp i denna tråd att han bor i USA. Hur bra FM-mottagare han än har, är det omöjligt för honom att få in Sveriges Radio.

    Tunein då?
    Däremot kan ni alla förmodligen lyssna på våra kanaler i Tunein, så att Play-appen har fått CarPlay-stöd leder inte till ett rikare utbud.

    Det är ju appar som Tunein vi hittills har hänvisat till, och fått svar som:
    TuneIn och podcasts är inte riktigt samma sak.
    (Fredrik)
    Visst funkar det med andra appar - typ TuneIn - men det är inte riktigt samma sak.
    (Jonny Rocker)
    Ja, det går rimligen att hitta delmängder av ert material i en annan app, men när man kör bil är det ju så viktigt att det är enkelt och trafikvänligt.
    (Magnus Muhlenbock)

    Så ...
    Vi vet att det är avsnitten, och kanske i synnerhet avsnitt med musik (som ju inte finns i andra podcast-appar) som skulle innebära störst förbättring, men hoppas och tror att det finns ett värde för er CarPlay-användare även med enbart direktlyssning.

    Berätta gärna om det stämmer! Vi behöver er återkoppling för att fatta bra beslut.
    Annika Webbmaster
  • Jag tycker ni gör ett utmärkt jobb och den första versionen av CarPlay löser många "use cases". T.ex. de ni nämner ovan och även som jag, som är förälder och min 5 åring som alltid vill höra "Radioapan" hela tiden. Jag är inte säker på om det är alltid en så bra idé för mig som förare ;-)

    Jag är gärna med och testar!
    Jag tror man ska tolka återkopplingarna som att ni har stora förväntningar, dvs positivt
  • Jag tror man ska tolka återkopplingarna som att ni har stora förväntningar, dvs positivt

    Det gör vi 😀 Även Jon och Andreas som skrev att de, helt begripligt, blev besvikna över att det endast är direktlyssning, har ju varit tydliga med att de uppskattar att vi är på väg, och kritiken är väl motiverad och trevligt framförd. (Det sista är ju ingen förutsättning för att vi ska ta till oss kritik - men det uppskattas mycket!)
    Annika Webbmaster
  • Jag är också gärna med och testar!

    Min förhoppning är att jag via SR-appen kommer att ha möjligheten att komma åt t.ex. ’favoriter’ via CarPlay-gränssnittet. Jag pendlar med bil till och från jobbet. Hemresan sker ofta kring eller strax efter kl. 17. Då vill jag enkelt komma åt Ekot 16.45 för att få en summering av dagens nyheter. Om jag då kunde öppna SR-appen i CarPlay, enkelt välja ’favoriter’ och lyssna på senaste sändning så vore det min dröm. Det vore ett enklare och mer trafiksäkrare sätt för mig att komma åt mitt önskade program.

    Jag vill avsluta med att säga att jag tycker ni gör ett mycket bra jobb!
  • Tack för att du berättar vad du helst vill se i (eventuella) framtida versioner - och tack för beröm!

    Om avsnitt kommer att föras in, är det troligen just denna typ av "redan befintliga listor" som blir det första steget. Favoriter, populärt, fortsätt lyssna (som Jon skrev), nyheter (Andreas önskemål) ...

    Jag kan som sagt inte lova något, men kristallkulan visar att vi på Sveriges Radio allt mer kommer att behöva ta oss bort från kanal-tänkandet och göra det enkelt att ta det av enskilda avsnitt (och inslag i avsnitt).

    Har det fungerat som förväntat rent tekniskt, ni som har hunnit testa Car Play-funktionen?
    Annika Webbmaster

  • Det är bara bra att inte ha som mål få in allt ifrån iPhoneappen i CarPlay, det blir bara rörigt. Så få saker som möjligt för att underlätta att hitta det man vill när man sitter och kör, men ändå tillgång till det mesta man använder regelbundet.

    Utgå ifrån Apples Music-appen så har ni allt som behövs: Åtkomst till de album och spellistor (dvs program och poddar i detta fallet) man på förhand lagt till men inte möjlighet att söka eller bläddra bland hela utbudet. Eventuellt några rekommenderade program, och så det direktsända såklart.

    Ni gör ett fantastiskt jobb!
  • Tack!

    Och visst har du rätt, enkelhet är nödvändigt i den här typen av tjänster.
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Som många andra önskar jag att man kan lyssna på favoritprogram och liknande i CarPlay. Live-radio är lite 1900-tal. 😀

    Och jag betatestar mer än gärna.
  • Ni kan titta på BBC iPlayer Radio app för inspiration, det kräver den versionen som finns i Brittiska Apple Store, inte den man hittar i den svenska.
    https://itunes.apple.com/gb/app/bbc-iplayer-radio/id560458506?mt=8
    Det är inte svårt att skapa ett Brittiskt AppleID, går enkelt att fixa ett utan kontokort. Appen fungerar dessutom bra utanför England (till skillnad mot den för TV).

  • Henrik, Magnus och ni andra:
    Vi förstår behovet och tycker ju själva att det vore väldigt kul att få utveckla CarPlay vidare, men att vi tycker att det är kul och bra, betyder inte att vi får gasa på. Vi behöver grönt ljus först.

    (NEEEEJ, nu fylls min hjärna av trafik-metaforer! Jag bromsar!)

    Vi har ett rätt litet team för app-utveckling och vi har en lång lista med saker vi vill utveckla. Jag framför era synpunkter och tipset om BBC iPlayer Radio app till Daniel Boo, som är produktägare för Sveriges Radio Play (vilket innebär att han prioriterar vad teamet ägnar sig åt). Tyvärr tror jag dock att det inte kommer att finnas utrymme för förbättringar under den närmaste tiden. (Men kom ihåg att jag gillar att ha fel!)

    Live-radio är lite 1900-tal.

    Det citatet delar jag med mig till kolleger som arbetar med olika on demand-tjänster ... Inget ont om 1900-talet eller flödes-radio, men vi förstår behovet och det finns väldigt många roliga saker att göra med ljud om vi släpper tablå-tänk och låter program och inslag bli tillgängliga när (och där!) det passar våra lyssnare.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Tack för svar, och skönt att höra att ni jobbar på. En sak i taget och ständig utvekling.

    /Henrik
  • Instämmer med flera tidigare inlägg, det vore guld att i er carplay app få tillgång till sina favoriter dvs de program man följer utan att behöva starta dom från telefonen.
    Jag är gärna betatestare.
  • Tack för det erbjudandet!

    Just nu har vi inte behov av några betatestare vare sig för appen i stort eller för just CarPlay, eftersom vi för närvarande inte vidareutvecklar CarPlay.

    Önskemålet om favoriter har framförts till Daniel Boo, som är produktägare för Play-appen.

    Väldigt många av våra program går att lyssna på via andra appar (poddcast-klienter), där CarPlay-utvecklingen troligen går snabbare än hos oss. Kolla gärna upp PocketCast eller Overcast, där du förhoppningsvis kan lägga till våra program som favoriter och dessutom skapa egna spelköer som du kan anpassa efter om du ska köra i 30 minuter eller i 3 timmar.

    Tack för ditt engagemang. Vi försöker komma ihåg att återkomma hit om vi framöver gör några beta-tester där vi behöver er som är extra intresserade av CarPlay!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Carplay-användaren Niklas skriver att Carplay felaktigt meddelar att han inte har valt P4-kanal, och därmed inte kan lyssna på andra kanaler heller.

    Om någon av er har fått detta fel, får ni gärna berätta det för oss (helst i tråden jag länkade till nyss, så slipper övriga i denna tråd få aviseringar om det problemet).

    Hoppas annars att ni fortsatt är nöjda med appen i allmänhet och Carplay i synnerhet (trots att den fortfarande endast är flödesradio).

    Jag vill även passa på att tipsa om att vanliga appen sedan tidigare i höstas har en funktion som heter Min lista där ni kan lägga avsnitt i en spelkö, vilket jag vet att många som kör bil uppskattar!
    Annika Webbmaster