Byter från P4 Kalmar till P4 Kronoberg

hej jag brukar lyssna på Radio Kalmar när jag kör till jobbet. Sista veckan går kanalen hela tiden över på Radio Kronoberg fast jag är långt (många mil) från den länsgränsen. Jag kör mellan Kalmar-Nybro. Otroligt irriterande! Vad har hänt?

Kommentarer

  • Hej Thina!

    Detta forum är till för att ge support på våra webbtjänster och appar. Frågan du har ställt gäller FM-lyssning, närmare bestämt en funktion som kallas RDS i din bilradio.

    RDS hör alltså inte till det jag som webbmaster kan speciellt mycket om, så om detta inte är till hjälp, är det bättre att du vänder dig till din bilradiotillverkare.

    Frågor och svar om RDS
    Hur gör jag om jag vill lyssna på en och samma P4 station när jag reser mellan två städer i olika län? Jag reser ofta mellan Valdemarsvik och Stockholm och lyssnar på Radio Östergötland. Dessvärre är det svårt att få något sammanhang i lyssnandet då radion ofta byte station med RSD-systemet. I Valdemarsvik byter den ofta till Radio Småland/Kalmar eller Radio Södermanland. På väg till och från Norrköping blir det oftast Sveriges Radio Sörmland. I Kolmården byter den till Sveriges Radio Sörmland eller SR Västmanland. Har SR Östergötland en alldeles för svag sändare eller har de andra lokal kanalerna för starka? Kan man göra något åt detta utan att behöva koppla ur RSD-funktionen?

    Svar:
    Visst kan det vara irriterande med dessa eviga ”översökningar” till andra lokalstationer som är en del av SR:s rikstäckande P4-nät. För att råda bot på detta problem (på dagtid när SR sänder lokala program), måste man leta reda på en funktion på bilradio.

    Funktionen kallas LOC, Local, REG, eller Regional, det finns två valbara lägen för denna funktion ON, eller OFF. Är OFF invalt betraktar mottagaren alla P4 stationer som ett stort sändarnät, och översökning tillåts till angränsande lokala P4-stationer.

    Är däremot inställningen (LOC) ON kommer radion bara att hoppa till de stationer som ingår i den valda lokala stationens sändare. Tyvärr kan det vara svårt att hitta denna funktion på många mottagare. Titta även i handboken till mottagaren eller tala med den som sålt mottagaren till dig.
    RDS - Radio Data System
    Annika Webbmaster