Byt namn på iOS appen från "Play" till "SR Play"

Jag har massor av appar och oftast söker jag fram det jag vill ha. T ex "svt" för SVT Play.

Er app heter "Play" vilket är rätt märkligt. Andra svenska playtjänster heter t ex "SVT Play", "TV4 Play"

Kommentarer

  • Vidare kan jag tänka mig att om man har en synnedsättning så är det  dåligt att man inte kan få uppläst med röstnavigering att det är SR Play.
  • Hej Stefan och förlåt att svaret dröjt!

    Jag har ännu inte något bra svar på detta, men vill att du ska veta att frågan inte är bortglömd och att jag lovar att försöka ta reda på om vi kan få SR Play att fungera parallellt med namnet Play och Sveriges Radio Play.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Appen heter egentligen Sveriges Radio Play och om du skriver in sver i mobilens sökfält, ska vår app dyka upp.

    Men det kan vi förstås inte räkna med att alla lyssnare vet. På ikonen syns ett stort SR och i texten under står det Play.

    Namnet SR Play har vi undvikit, för att vi heter Sveriges Radio och ska använda det namnet, inte SR, i vår kommunikation - inte minst i radiosändningarna. Mer om detta, se denna tråd:
    Sökord för App (namnet Play är anonymt)

    Jag har nu haft möte med app-teamet och vi har kommit fram till följande:
    1. I första hand försöker vi skapa ett alias, så att SR Play fungerar parallellt med Play (anonymt) och Sveriges Radio Play (som många av appens användare inte vet att appen egentligen heter och därför inte söker efter)
    2. Om Apples regler gör att vi endast får ha två varianter av namnet eller liknande, så kommer vi att höra med kommunikationsavdelningen om appen kan byta namn till SR Play
    Annika Webbmaster
  • Tack, toppen!
  • Hur gick det, undrar ni säkert ...

    Alternativ 1 fungerade inte. De två namn som indexeras för sök i telefonen är namnet på app-store (Sveriges Radio Play) samt namnet i telefonen (Play).

    En kollega säger att ni själva kan lägga till extra ord som skall indexeras för söket, men de sökträffarna kommer upp i en avdelning längre ned på söksidan. Vill ni kunna hitta vår Play-app genom att söka efter P3 Dok eller Ekot, eller hitta Tunein-appen genom att skriva reserv-radion så är det alltså möjligt. Hör av er om ni vill veta hur man lägger gör, så ber jag kollegan berätta.

     Att be våra lyssnare att lägga till alias är hur som helst inte en lösning, så vi vill formellt byta appens namn i telefonen. Detta är dock något som app-teamet inte kan fatta ett beslut om. Daniel Boo, som är produktägare för SR Pla... eh ... Sveriges Radio Play, kommer att ta det med rätt kolleger.

    Något han dock inte har hunnit än. (Jag kan absolut hjälpa Daniel att förklara nyttan av namnbytet, men tyvärr är vi kort om folk på supporten denna vecka, så jag vågar inte lova när jag hinner.)

    Ungefär så ligger det till just nu, alltså.
    Annika Webbmaster
  • Rättelse:

    När min kollega skrev att det själv gick att lägga till sökord, trodde jag att det gällde oss som lyssnar.

    Tyvärr var det fel. Han har förtydligat:
    Jag menade att vi som utvecklare kan lägga till egna termer, inte användaren. Ber om ursäkt för missförståndet.

    Vilket även jag ber om ursäkt för! I synnerhet om någon annan än jag letat som tokig på Apples supportsida. (Jag vet för övrigt mer än i morse om konsten att ändra namn på mappar vid det här laget, eftersom sökmotorerna bjuder på den informationen när jag söker efter "byt namn på appar".)
    Annika Webbmaster
  • Tack för utförligt svar. Håller tummarna!
  • Detta är så oförståeligt för oss lyssnare att det tom twittras om det.

    https://twitter.com/triumf/status/1110778926199197697?s=21
  • Tack för den länken.

    Något går för långsamt. Jag tar reda på om den kollega jag trodde "hade pucken" i sin tur tror att jag driver frågan (vilket jag tyvärr inte har möjlighet att göra, däremot lovar jag att se till att något händer)!
    Annika Webbmaster
  • Uppskattar verkligen transparensen här. Kämpa på i byråkratin! 😀
  • Hur går det, hittar ni pucken. Väldigt utdraget ärende detta.
  • Det här har jag också stört mig på, blir det något namnbyte?
  • Ytterligare ett argument för att ett namnbyte är önskvärt.

  • Detta vill vi ändra, och trodde att det redan var gjort, men uppenbarligen har det inte slagit igenom.

    Vi gör ett nytt försök.
    Annika Webbmaster
  • Och förlåt sen återkoppling.
    Annika Webbmaster
  • Prisa gud. Plötsligt händer det. Tack 😀

  • Vem har bestämt att Sveriges Radio inte kan förkortas SR vid behov, och vad är huvudskälet? Är det någon förväxlingsrisk?
  • Hur är det med Utbildningsradion, är det någon skillnad i omständigheterna som låter dem fortsätta kalla sig UR, eller vill man avskaffa även den förkortningen?
  • Problemet var ju nu inte att appen hette "SR" eller "UR" utan endast "Play".
    @Johannes - du är helt off-topic. 😀

    Starta en ny tråd kanske?

  • Problemet var väl att appen inte fick heta SR Play eftersom man har en policy att inte förkorta Sveriges Radio. Hade appen varit utgiven av Utbildningsradion hade den fått heta "UR Play", så jag tycker det är ganska relevant att fråga varför policyn ska gälla just för namnet Sveriges Radio och inte de andra grenarna inom public service.
  • Först:
    Så skönt att vi äntligen har genomfört denna förbättring! Tacket är framfört till rätt kollega, Marti.

    Johannes:
    Din återkoppling tycker jag personligen är relevant. Jag svarar lite kort på det, och om det svaret behöver utvecklas, får vi starta en ny tråd.

    Anledningen till att vi försöker gynna bruket av namnet Sveriges Radio på bekostnad av förkortningen SR, är ett beslut som togs för många år sedan. Här ett tio år gammalt kritiskt blogginlägg om detta:
    Hey, Sveriges Radio – det är faktiskt inte roligt

    Motivet till bytet är dela att Sveriges Radio är ett namn vi är stolta över och som säger något om verksamheten på ett sätt som "SR" inte gör. Dessutom framför min kollega Christian Gillinger ett viktigt argument i en kommentarer på sidan jag länkar till, att Sveriges Radio är tydligare än SR:
    Jag tror äldre (och infödda) svenskar har en övertro på exakt hur väletablerat ”SR” är som begrepp eller varumärke. Jag får ofta bokstavera min epostadress eftersom ”S” och ”F” låter så lika och ”Sveriges Radio” är två ”riktiga ord”, vilket är tydligare.
    Något motsvarande beslut hos vårt systerföretag Sveriges Utbildningsradio AB (som UR heter formellt) har aldrig funnits. Tvärtom, är mitt intryck att de i så hög utsträckning som möjligt vill växla över från "Utbildningsradion" till "UR" (men det får de nog svara på själva istället för att jag tantgissar). Dessutom är "u ärr" mycket tydligare i etern än vas "ess ärr" är, så det skälet till att undvika förkortningen har de inte behövt hantera.

    Hoppas att det var svar på din fråga, annars flyttar vi det till en egen tråd.
    Annika Webbmaster
  • Jaha där ser man, det var ju ett både humoristiskt och ambitiöst debattinlägg i frågan som tydligen publicerats redan ett decennium tillbaka.

    Det finns möjligen en viss förväxlingsrisk mellan bokstäverna S och F i talad bokstavering, men det har förstås gått överstyr om man tycker det är lämpligare att utelämna ett namn helt än att använda en förkortning. I skrift förekommer ju heller inte uttalsproblemet. I en policy borde väl förutses och formuleras lösningar på den typen av tydlighetsfrågor. SEB och SCB har nog betydligt större problem, och där kunde man hävda att någon part borde justera kortnamnet om man vill undvika uttalsförväxlingar.

    Sedan är det en lite oroande tendens om man tar marknadsföringsmässiga beslut bakom kulisserna och sedan ska vidhålla dem samtidigt som ingen vill träda fram och redovisa beslutsgången bakom, ansvara för policyn, eller kan argumentera för och följa upp den faktiska nyttan med förändringen.

  • Som sagt:
    Frågan om i vilka sammanhang Sveriges Radio bör eller inte bör förkortas SR är intressant, men vi kan lyfta den till en egen tråd. Och jag kan förstås mest svara på det som har med våra webbtjänster att göra.
    Annika Webbmaster
  • Ok, tack för svar. Ja vi kan ta det i en separat tråd isf. Jag är nog mest intresserad av aspekten av  transparens och konsekvens i verksamhetsstyrningen egentligen.