Android-app, väckarklocka ringer inte

Hej,

Larmet ringer inte på utsatt tid, det ringer först då man loggar in på telefonen när man vaknar betydligt senare än tänkt.

Kommentarer

  • Hej!
    Jag har samma problem, och är också androidanvändare. Larmet skulle ringa 0500 idag, den gjorde det 0649.
  • Hej!

    Så tråkigt att ni fått detta problem. Var det första gången detta inträffade för er?

    Den här typen av fel brukar ha att göra med att appen stängs ned av operativsystemet, och för att förhindra detta, finns det lite olika inställningar att se över. Vilka dessa är varierar med mobilen.

    Vad har ni för telefonmodeller och versioner av Android?
    Annika Webbmaster
  • Vad du har för version av Android, framgår av rubriken, Claes. Men telefonmodell behöver jag också känna till!
    Annika Webbmaster
  • Oneplus 5, Android 10 OxygenOS 10.0.1

    ONEPLUS A5000_24_201029
  • Tack!

    Se om tipsen här kan hjälpa dig:
    Oneplus: Don't kill my app!

    Jag ser att många appar med väckarklocke-funktion "dödas" av Oneplus (om man inte skyddar den). Här är två andra:

    Google clock app, där rådet blir att använda ett reserv-alarm från "a OnePlus clock app", vilket nog är ett gott råd tills du identifierat den inställning som behöver ändras för att slippa problemet:
    https://forums.oneplus.com/threads/alarm-can-be-killed.1110401/

    För appen Sleep as Android ges i princip samma råd som under "Don't kill my app".
    Set your alarm apps to "Don't Optimize". Worked for me!
    och att undvika att sätta "recent app management to deep clear":
    https://www.reddit.com/r/oneplus/comments/91dbn6/alarm_apps_getting_killed/

    Berätta hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Som svar på frågan har jag Android version 10 på en Samsung S10 😀

  • Ok, även Samsung har en del "hyss" för sig när det gäller att hindra appar från att arbeta i bakgrunden. Jag förstår syftet, men det ställer till det gör det svårt att få aviseringar utan att behöva gå in aktivt i varje enskild app - och det ställer verkligen till det med väckarklockor!

    Här står det många tips om detta, men jag tycker att de tar upp så många olika inställningar att det är svårt att veta vilka som är mest relevanta:
    Samsung: Don't kill my app!

    Jag skulle börja med den här:
    Gå in på telefonens inställningar-> appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri, och se till att tillåt bakgrundsaktivitet är aktiverat.

    Gå sedan tillbaka ett steg i menyn -> Mobildata och se till att användning av bakgrundsdata är aktiverat.

    Hittar du de inställningarna? Hjälper de?

    Om inte, så titta på Don't kill my app-sidan och försök skydda Play-appen från att hamna i bland de sovande apparna.

    Berätta hur det går, så att vi kan ge tydligare svar till nästa lyssnare som frågar samma sak!
    Annika Webbmaster
  • Det verkar vara batterioptimeringen (under inställningar) som är tjuven för sr play, var inställd på "intelligent kontroll" testade med "optimera inte".

    Tackar!
  • Hoppas verkligen att detta gör susen!

    Återkom och berätta hur det går. Tyvärr är det svårt för dig att testa genom att exempelvis sätta ett alarm om några minuter, i och med att det kanske krävs att appen legat "påslagen, men inaktiv i bakgrunden" en viss tid för att den ska stängas ned av systemet.

    Innan vi vet att det verkligen var denna inställning som behövdes, bör du som sagt använda ett reservalarm, gärna ett som ingår bland telefonens förinstallerade appar, i och med att dessa hr ett bättre "grund-skydd" från att dödas.
    Annika Webbmaster
  • Hur går det för er?
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Då jag valt bort funktionen "intelligent kontroll" för Sveriges Radio Play och Timely så funkar de som det är tänkt.

    Tack igen för hjälpen!
  • Så bra att det verkar ha hjälpt!

    (Jag tog bort din senaste kommentar och lite till)
    Annika Webbmaster