Bug - fel nyhetsklipp i appen

Hej!

När jag klickar på att spela upp en nyhet kommer en annan upp. Jag spelade in fenomenet i det bifogade klippet.

Buggen är svår att reproducera, förekommer oregelbundet. Väljer att informera trots att det är svårt att felsöka.

Detta på Android, Samsung galaxy s10e.

Kommentarer

  • Kan kanske ha att göra med att nyhet blivit utslussad från "framsidan"?
  • Tack, det skulle kunna ha att göra med just detta!

    Vi har precis förstått att listor som Toppnyheter inte uppdateras korrekt i alla sammanhang. Jag ser till att de kolleger som tittar på det problemet får del av din beskrivning och tydliga film.

    Hoppas att vi snart kommer på var felet ligger, eftersom det underliggande problemet, att våra senaste nyheter inte alltid syns i appen, verkligen är olyckligt!

    Annika Webbmaster
  • Jeg har det samme problem. Det har blivit riktigt illa på det senaste. Ikke bare på nyheter. Jeg kan ha problem med at lyssna direkte,har jeg varit ute av appen,så envises den med at spela videre der jeg var.  Det blir bedre etter at jeg har lavet enhetspleie på min tlf,hvor alle apper lukkes. Jeg har før også forstått at appen ikke lukker,men blir liggende og bruke batteri. Jeg tror kanskje felet ligger der.
  • Hej!

    har jeg varit ute av appen,så envises den med at spela videre der jeg var
    Att en kanal återansluter "där du blev avbruten" istället för "direkt" är något många lyssnare uppskattar, men självfallet ska denna funktion inte vara ett hinder för dig som vill höra det som sänds just nu.

    Det finns därför en knapp (med en gul ram på bilden nedan) för att du enkelt ska kunna välja att återgå till direkt-läget efter en paus:

    Löser denna knapp ditt behov?
    Annika Webbmaster
  • (Bilden är från Iphone, men denna funktion är densamma i båda apparna.)
    Annika Webbmaster
  • Det vet jeg selvfølgelig. Når jeg skriver envisas, så er det fordi den ENVISAS. Jeg kan ikke få den til å gå direkte. Du bør merke deg det jeg skriver. Jeg må lave enhetspleie for å  komme ut av tidligere program. Og fler har uppenbart samma problem. Det er något FEL.
  • Du taler til meg som jeg er  dum. Jeg kan lese, og har selv laget min egen hjemmeside som jeg ordner alt på. Så nog forstår jeg,at jeg skal trykke "direkt".
  • En del lyssnare missar knappen "Direktsändning"
    Du taler til meg som jeg er  dum. Jeg kan lese, og har selv laget min egen hjemmeside som jeg ordner alt på. Så nog forstår jeg,at jeg skal trykke "direkt".
    Jag ber om ursäkt över att du uppfattat det så. Att jag trodde att du inte sett direktknappen, beror på att andra lyssnare missat denna, som Leo här:
    Jag har tolkat denna knapp som att ”direktsändning” pågår. Det framgår inte alls att man kan klicka på den texten. Jag har inte förstått. Jag tycker ni kan jobba på att förtydliga detta.
    Jag tror inte att han och de andra lyssnare som missat denna knapp är vare sig analfabeter eller lågbegåvade.

    Gamla sändningen biter sig kvar
    Men det är alltså inte problemet. Problemet gäller att direktknappen inte svarar och jag håller med dig om att det er något FEL.

    Däremot vet jag inte om jag sett andra som har just det felet och jag vill kartlägga det lite närmare för att Android-utvecklarna ska få en bra bugg-rapport.

    1. Vad har du för mobil och Android-version ("lavet enhetspleie" låter som Samsung)
    2. När en kanal fastnat, kan du då trycka på de länkar som finns i nederkanten (Hem, Direkt, Nyheter, Sök och Min sida), eller är dessa döda?
    3. Om länkarna fungerar, välj Hem och starta din kanal med knappen i toppen (se bild).

      Fungerar det, eller envisas kanalen med att spela upp gammalt innehåll?
    4. Är det någon skillnad mellan hur felet uppträder om det gått fem minuter, 50 minuter eller 5 timmar sedan du lämnade appen?
    Återkom med svar på detta, så att vi kan hitta en lösning.
    Annika Webbmaster
  • Nåt flere har et problem,så måste ni sjælv felsøke. Ni kan inte forvente at en lyssnare skal lage en hel statistik. Det er et nytt problem,så antagelig har det skjedd under en uppdatering. Jeg har en Samsung s 20 FE. Jeg har tømt chache for appen,men tror inte det har hjulpet. Jeg har også en Huawei Lite. Det med at jeg ikke kan avspille de nyheter jeg trykker på skjer også på den. Det verkar dog som problemene er større på min nye Samsung. Men det er nu i januar det har blivit et problem. Men jeg ser på netet,det er en del issues med Samsung FE. Og det kan være at den nylige softwareuppdatering steller til det. Det har gått upp for meg efter jeg skrev. Den stopper også for meg nå.utan at jeg har rørt den.  Det verkar inte vara et godt kjøp. Det er ingen som skriver på netet at det har skjedd noe etter den nylige  uppdatering,men det kan ju komma. Drt med nyhetene har i varje fall inte något med Samsung at gjøra.

    Ang att inte forstå at direkte knappen betyr at man så kommer på direkte sending,så tycker jeg det er rett uppenbart. At du inte forstod at det inte var problemet for meg,når jeg skrev jeg måtte stoppe appen med enhetspleie for å få den til å reagere tycker jeg er lite merkelig. Det kan faktisk være svårt att stoppe SR appen. Man kommer inte ur den med bare att gå ut. Den ligger og bruker batteri. Det er min erfaring.
  • Flere hadde problem med at man inte kan avspele nyhetene . Det er det jeg referer til og det som trådstarter skriver om. Appen er blitt helt galen for meg. Nu vil jeg lyssna på Gommoron verden. Det står at den varer 153 min. Når jeg trykker play,så viser den 0 sekunder. Dette har skjedd flere ganger.  Så hører jeg først gudstjenesten som nu går direkt,kl er 11 28 søndag. Så hører jeg Søndagsintervjuen med Wilks. Du ser på skjærmdumpen. Det ser ut for at Gommoron verden spiller,men jeg hører Wilks.  Det er helt kaos i appen.
  • Problemet med nyheter arbetar vi på
    Tack, problemet med nyheterna ligger i vår app. Vi felsöker. Eftersom jag redan hade svarat Richard om detta och hans felrapport är mycket tydlig, fokuserade jag på det andra felet du beskrev, där fel del av direktströmmen "fastnar" i appen.

    Problemet med 0 sekunders-avsnitt troligen löst (ute i beta-versionen)
    Jag tror även att jag vet vad som är fel när Godmorgon världen blev 0 minuter. Det felet hänger ihop med att vissa program får en annan version av ett avsnitt än den som egentligen ska vara tillgänglig.

    Just Godmorgon världen är ett av de program som drabbas av detta fel - även om det här dessutom finns delar i detta som jag inte känner igen, men som eventuellt hänger samman med specifika Samsung-inställningar, se nedan.

    Om jag tolkat det korrekt och problemet med 0 sekunders-avsnitt löser sig genom att vi ändrar en parameter i koden (audio preferences), så ska alltså beta-versionen fungera bättre. Den släpps publikt om en vecka, skulle jag tro, men om du vill, kan du ladda hem den versionen redan nu. Det är enkelt att bli beta-testare:
    Testa nya Android-appar innan de blir tillgängliga för allmänheten

    Specifika problem i vissa Samsung-modeller
    Jag tror som du att det kan finnas en koppling till vissa Samsung-inställningar, men tror inte att det beror på att appen hålls vid liv i bakgrunden, utan, tvärtom, på att den försätts i ett "sömnläge" av operativsystemet och därför inte kan lagra data korrekt.

    Sedan länge har Samsung haft en del hyss för sig som varit till för att spara batteri, men som, med ljud-appar och andra appar som behöver kunna fungera i bakgrunden, i allmänhet skapar mer problem än vad de tillför. Se här, där jag dock tycker att tipsen de ger är för röriga och lite "over-kill", eftersom det finns vissa inställningar som är viktigare än andra för att få appar att fungera korrekt på Samsung-telefoner:
    https://dontkillmyapp.com/samsung

    Samsung-inställningar
    Felet beror troligen på att vår app inte har rätt att göra saker i bakgrunden, som att lagra information om att uppspelningen har stoppats, om du inte ställer in det aktivt själv. Tyvärr är det svårt även för oss som arbetar med mobilsupport att hålla reda på vilka inställningar som gäller för olika telefonmodeller, för så snart vi har fått kläm på hur Samsung-enheter brukar fungera, kommer det nya modeller och nya versioner av mjukvaran som har lite andra varianter!

    Här är ett par Samsung-inställningar som skulle kunna spela in vid ditt problem:
    Gå in på telefonens inställningar-> appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri, se sedan till att tillåt bakgrundsaktivitet är aktiverat.
    Gå sedan tillbaka ett steg i menyn -> Mobildata se sedan till att användning av bakgrundsdata är aktiverat.
    Det ska även finnas ytterligare ett alternativ, typ tillåt bakgrundsdata trots att datasparare är aktiverad som kan spela in!

    Finns dessa alternativ i din Samsung s 20 FE? Och hjälper det i så fall?

    När en kanal fastnat
    Jeg har menyen og kan trykke hjem og annet.
    Bra!

    Kan du även starta en kanal med den fyrkantiga knappen du når från appens startsida, eller ligger det gamla innehållet ändå kvar i spelaren?
    Annika Webbmaster