Sameradion är underbar (men buffrar)

Hej! Mitt namn är Ebba Glasell & har ett litet problem! Har sedan 1 1/2 år tillbaka börjat lyssna på sändningar från Sameradion och får ibland problem med att höra hela sändningar p.g.a Buffringar! Vad beror detta på? Blir ledsen av det på grund av att jag älskar rapporteringar från denna del av landet då jag själv är uppvuxen i norra Sapmi sedan barnsben! Vad kan jag göra för att minska buffringar överlag?

Med höstliga hälsningar

Kommentarer

  • Hej Ebba!

    Kul att du kan ha Sameradion som en länk till dina rötter var du än är (så länge du har tillgång till ett nätverk).

    Får du detta problem på dator eller mobil/surfplatta? Fungerar andra streaming-tjänster?

    Buffringsprolem uppkommer när datorn eller mobilen inte hinner läsa in ljudströmmen tillräckligt snabbt. Om du har en lite svagare uppkoppling (eller om du har god uppkoppling men befinner dig utomlands) kan du lösa det genom att sänka ljudkvaliteten, men hur du gör det set lite olika ut beroende på om du lyssnar med vår app i telefonen eller från vår hemsida, så berätta mer så hoppas jag att vi kan hjälpa dig att lyssna utan detta problem!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Det går bra när jag lyssnar på mobilen, för då lyssnar jag via SR Play-appen men när jag ser på datorn så buffrar den var och varannan sekund... Det känns irriterande då jag vill kunna följa hela sändningen som helhet! Vill samtidigt passa på att skicka en hälsning till Sameradion och dess redaktion att de gör ett fantastiskt jobb & önskar dem stort lycka till framgent med sändningarna, de har ett nytt fan här!!
  • Det ska jag hälsa!

    "Bakom kulisserna" ser jag att du använde webbläsaren Chrome när du skrev hit. Är det i den du får problem? Testa i så fall gärna i Edge, Firefox eller någon annan webbläsare och se om det fungrar bättre.

    Lyssnar du mest i efterhand på program som har sänts tidigare, eller lyssnar du oftast direkt på det som just då sänds i SR Sápmi?
    Annika Webbmaster
  • Hej! Lyssnar i efterhand & även läser mycket artiklar! Ska ta och göra det..  Något som jag följer med stort intresse är rapporteringen från Animal Aid och det olagliga användandet av renar! Även alla andra nyheter & varje gång ni rapporterar ifrån Sapmi så blir jag nostalgisk och emotionell!
  • Återkom och berätta hur det går!

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!! Nu har jag ändrat till IE (Internet Explorer) och det funkar mycket bättre nu, så jag tror för att kunna fortsätta att lyssna på hela sändningar ifrån Sapmi så ska jag nog använda IE! Ska även kolla när jag ser på sändningen ifrån SVT Sapmi ikväll vid Oddasat hur ser ut och hur det fungerar!! Men från SR hållet ser det bra ut!
  • Så bra att det fungerar bättre i IE!

    Då vet vi att felet inte beror på att du har problem med uppkopplingen, så troligen är det något tillägg i Chrome som gör det svårt för våra ljud att komma fram. Ifall du vill felsöka vidare i Chrome, så kan du testa detta:
    1. Öppna Chrome
    2. Klicka på Mer (tre prickar) uppe till höger och välj Nytt inkognitofönster
    3. Testa att öppna sverigesradio.se i inkognitofönstret och att sedan spela upp ljud. Berätta hur det går!
    (Om du inte vill felsöka vidare, utan är nöjd med att det går att lyssna i IE, så behöver du inte lägga tid på detta, förstås!)

    Om du får problem med SVT:s innehåll, så kontakta dem:
    Så kontaktar du SVT Play

    Annika Webbmaster
  • Ole Isak Mienna, som är kanalchef för Sameradion, hälsar!

    Han och övriga kolleger på redaktionen blev väldigt glada över att du uppskattar deras arbete.
    Annika Webbmaster