Internet-radion har slutat fungera

Hej - Bor utomlands (CH) och lyssnar sedan många år på P1, P2, P4, P4 plus via två internet-mottagare. Sedan i morse fungerar inte mottagningen på någon av dessa två - ett röstmeddelande säger att jag måste programmera in nya förval - vilket jag testat men det funkar fortf inte. Vet ni om eventuella modifikationer inom området INTER-RADIO-SÄNDNINGAR ? Vi saknar mycket att inte kunna få lyssna på Sveriges-Radio nu ! MVH

Kommentarer

  • Hej Pär!

    Det här löser vi säkert!

    Testa till att börja med om du kan lyssna via datorn eller mobiltelefonen från denna sida, så att vi vet att våra sändningar kommer fram som de ska:
    sverigesradio.se/kanaler

    Vet du vad det är för modell på era internet-mottagare?
    Annika Webbmaster
  • Hej igen - Sveriges Radio kanaler (P1 - P4) fungerar perfekt på datorerna både via Ethernet + WiFi ! De båda Internet-mottagarna jag har sedan minst 5-6 år är av typ ALBRECHT DR460 och DUAL portable IR5. MVH + hopp om att få professionel hjälp med problemet !
  • Bra att ni kan lyssna den vägen medan vi försöker lösa detta!

    Vet ni att felet uppkom samtidigt på båda mottagarna, eller kan det ha varit så att ni brukar lyssna med den ena, och när den inte fungerade, så testade ni "reserv-radion" och fann att även den har problem?

    Hör ni samma felmeddelande i båda?

    Detta är bruksanvisningen för Albrecht-radion:
    Albrecht DR 460 C Internet-Radio Adapter

    Där står om en app som heter Air Music Control. Använder ni den appen?

    Den andra radion hittar jag inte exakt rätt namn på. Är det den här modellen?
    Pure Elan IR5
    Annika Webbmaster
  • Hej igen - felet uppstod på båda mottagarna samtidigt. Hur jag installerade SR-sändarna var genom att söka i Europa menyn. Använder inga appar. Röstmeddelandet kommer från Dual apparaten: Due to recent changes in the Internet Radio System you have to reselekt + rememorise preferred stations. Har försökt - men verkar inte funka. Har ni på SR fått något meddelande om dessa ändringar inom Internet Broadcasting ???
  • Hej igen!

    Har det löst sig?

    Felet beror nog på att dina radiomottagare hämtar kanalinformationen från en tjänst som heter Frontier Silicon, som i sin tur hämtar den från en annan tjänst. Tills nyss har denna andra tjänst varit vTuner, men den 7 maj bytte de leverantör:
    Wifi Radio Support: Why did the service change on 7th May 2019?

    Jag försöker förklara de tre viktigaste punkterna:
    1. Det kan ta några timmar innan din radio känner av den nya tjänsten. Du kan behöva slå av och på strömmen för att radion ska hitta det nya sättet.
    2. Eftersom det är en ny leverantör, kan några av de kanaler och poddar du brukar lyssna på saknas. I så fall får du be dem lägga till det här så bör det funka efter två arbetsdagar.
    3. Strukturen för hur kanalerna ligger är annorlunda (så om du inte finner Europa i menyn, hoppas jag att du kan komma på ett annat sätt att söka upp våra kanaler).

    Här finns det en del hjälptexter:
    Internet Radio Support

    Lycka till och trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej + tack för intressant info - det stämmer med datumet när mina apparater tystnade. "DUAL" radion har jag fått igång efter en fullständig omprogramering - antar att jag får göra om samma manöver med "ALBRECHT" apparaten. MVH + tack igen för hjälpen !
  • Hej igen! - man ska nog inte ropa hej förren man är.....! Efter en fullständig omprogrammering av DUAL-radion funkade den (10/5) för att höra morgonens nyheter + P4 Jönköping - da'n därpå radiotystnad igen - vilket fortf är fallet - efter tappra försök att reinitialisera WiFi + sändarstationer + läst på supportsidorna att slå till/från/till nätspänningen kunde hjälpa - dock utanresultat. Förstår att ni inte är "the service provider" men kanske har bättre insikt i problematiken eftersom programmen jag lyssnar till kommer från svensk public service. Ytterligare verkar det som att "Wifi Radio Support" har en ganska inkompetent helpdesk !? Tacksam för alla goda råd / flitig SR-lyssnare / MVH / Per G
  • Hej!
    Jag har precis samma problem som Per ovan, dock finns jag i Sverige.
    Direkt efter omläggningen gick det att söka om stationen men efter en dag var det kört. När den försöker ladda P4 plus så försöker den men det går inte igång.
    Detta är gemensamt för alla Sveriges radios kanaler medan övriga går bra. jag är helt utestängd från SR!
    Jag har 2 st. Dual IR 3 apparater som uppför sig exakt lika.
    Det är säkert flera med samma problem så var snäll lös felet så vi kan lyssna vidare på P4 plus.

  • Jag har råkat ut för ovanstående scenario, men lyckades efter mycket ”knappande” hitta tillbaks via mottagarnas (Pinell iConnect och Logik [L5DAB13E]) egna menyer.
    Tidigare använde jag WiFi Frontier, där man själv valde ljudkvalitet osv. Min ”Logik” väljer automatiskt den bästa tillgängliga ljudkvaliteten, men ”Pinell” landar ofta på 128kbps, trots att 198kbps-versionen ligger lagrad på program-knappen. Pinell-mottagaren är en ren tuner med toslink-utgång (uppkopplad mot husets HiFi) ca 10år gammal.

    Min fråga är: hur och om man kan undvika de lägre SR-hastigheterna?

    Tidigare valde man ”hi” + aac alt. mp3.

    (P4 Plus-nörd)

  • Mittåt! 192 kbps-version är det givetvis.
  • Hej Bo och Hans, och hej igen Per!

    De är svårt för mig som webbmaster på Sveriges Radio att ge mer detaljerad support på era respektive mottagare, så jag kommer till att börja med försöka göra lite mer övergripande felsökning.

    Per:
    Jag vill veta om felet gäller just Sveriges Radios kanaler eller om felet även drabbar NRK, BBC, Lugna favoriter med flera. Så även om det först och främst är våra kanaler du vill nå, får du gärna testa att lägga till någon "bransch-kollega" och se om det går bättre.

    Bo:
    Har du möjlighet att leta upp en bruksanvisning på svenska eller egelska eller en supportsida för Dual IR 3? Om du kan lägga till egna kanal-adresser manuellt så kan jag säkert hitta en länk som fungerar bättre.

    Förmodligen använder den "nya databasen" våra vanliga länkar som börjar med https. För en del äldre enheter fungerar dessa inte, och då får man använda äldre länkar. De hittar du inte i databasen, utan behöver lägga in själv.
    Direktlänkar till våra kanaler

    Där ser en länk till P4 Plus ut så här exempelvis (vi har olika varianter):
    https://sverigesradio.se/topsy/direkt/4951-hi-mp3.m3u

    Den ska du ändra så att den börjar med http istället:
    http://sverigesradio.se/topsy/direkt/4951-hi-mp3.m3u

    Hans:
    Om du har möjlighet att manuellt lägga in en URL med vår högsta kvalitet, så bör det lösa problemet. Jag hinner inte leta efter hur du gör i dina mottagare och vill därför att du i första hand försöker själv, men om du inte lyckas får du höra av dig igen.

    Om AAC fungerar, så är ljudet på 192 kbps AAC något bättre än 192 kbps MP3, men MP3 har fördelen att fungera "övrallt"

    Alla:
    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Hej - lyssnar enbart till SR: P1/2/3/4/4-plus - kan ev försöka få in typ RIX-FM men det är av lägre prioritet. Antar att modernare apparater kan styras från smartphones och man då kan lägga in URL direkt via dessa - detta är dock inte aktuellt i mitt fall utan jag hoppas att kunna lösa problemet ändå. Här är ett svar från alan-electronics.de (ALBRECHT) översatt fr tyska:
    Dear Mr. Gallno,
    thanks for your email. Unfortunately, the former internet transmitter server is no longer available, so a reconfiguration of the device is necessary. Please go to the settings via the operating menu and then go to the factory settings (factory reset). This will cause all stored information to be lost. Now carry out a new installation. Thereafter, device should work again, except the favorites folder.
  • Per:
    Det är förstås kul att du föredrar våra kanaler, och jag är verkligen inte ute efter att få dig att börja lyssna på något annat.

    Att jag vill testa andra kanaler är för att få klarhet i om det kan vara samma typ av problem som jag misstänker hos Bo, nämligen att din radio ansluter som den ska till den nya databasen, men att det sätt våra kanaler är inlagda på är "för modernt".
    Annika Webbmaster
  • Skulle det betyda att min apparater skulle gå till återvinningen om man inte får in SR ?
  • Jag har stort hopp om att kunna hjälpa dig att lägga in en annan adress, men jag kan inte göra det om du inte testar det jag bett dig ...

    Så jag undrar nyfiket hur det går. Kan dina mackapärer spela upp någon annan kanal?

    Jag kan tipsa om den svenskspråkiga kanalen Yle Vega hos vårt östra grannland, ifall du vill ha tips på en bra kanal utan reklam att testa med:
    Wikipedia om Yle Vega
    Annika Webbmaster
  • OK ska testa en icke SR kanal ASAP
  • Tyvärr verkar det bara finnas manual på tyska bifogar länk dit
    http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/1300000-1399999/001373414-an-01-de-DUAL_RADIO_STATION_IR_3A_INET_RADIOADAPT.pdf
    Jag håller på att försöka översätta intressanta bitar till svenska.
    I radions meny under fliken hjälp kanaler står det kontakta www.wifiradiofrontier.com om det kan vara till någon hjälp.
    Det bästa och enklaste borde vara att SR:s IT - avd. hjälper till i det här så att den gamla länken läggs in, helst på den gamla platsen Sveriges radio P4 plus.
    Det skulle ju hjälpa alla med mig som har internetradioapparater som inte fixar de nya länkarna.

  • Det viktigaste först!

    Bo:
    så var snäll lös felet så vi kan lyssna vidare på P4 plus
    Felet kan jag inte lösa, men jag kan hjälpa dig att lyssna på P4 Plus omgående.

    Här kan du lyssna i mobil eller via din dator: https://sverigesradio.se/p4plus

    (I och med att jag redan hade tipsat Per om att lyssna från vår webbplats, tänkte jag inte på att jag borde ha betonat den möjligheten även för dig!)

    Manual:
    Dansk manual för Bos Dual IR 3 apparater:
    En "Quick and Dirty" oversættelse til dansk af den tyske manual for denne tuner

    Tyvärr hjälpte den inte för detta, och för Pers Dual 5 finner jag ingen manual på ett språk jag är bekväm med.

    Egentligen har vi tre problem.

    Problem 1: Https
    Det ena är att ni har mottagare som inte klarar av en idag vanligt förekommande teknik för att föra över data, https:
    Wikipedia om vad https är

    För det problemet har vi valt att fortsätta att strömma även över http under en övergångsperiod, men det är en teknik som vi kommer att överge framöver. Att enstaka lyssnare kan behöva använda dessa är en sak, men som ni förhoppningsvis förstår är det verkligen inte lockande från vår sida att be Frontier be sin underleverantör att fylla databasen med ljudströmmar vi egentligen vill upphöra med.

    Brasklapp:
    Att Pers Dual-enhet (om än tillfälligt) kunde spela upp våra ljud från den nya tjänsten, gör mig osäker på om felet egentligen ligger på annat håll än i http/https (för om https inte stöds så hade det inte funkat ens för en kort tid).

    Byte av underleverantörens underleverantör
    Nästa problem är att ni har radiomottagare som hämtar data från ett företag som bytt underleverantör. Tidigare använde de en tjänst som uppenbarligen gav er våra äldre ljudströmmar. Nu har de bytt till en som förmodligen endast har våra nyare ljudströmmar (de ljudströmmar vi alltså vill att den typen av databaser ska innehålla).

    Vi vill inte be dem byta eller ens erbjuda båda formaten, eftersom vi vill att så få som möjligt ska använda https-strömmarna. Därför ber vi alltså lyssnare med detta problem att själva lägga till dessa strömmar manuellt.

    Nya underleverantören är inte så flexibel än
    De tråkiga nyheterna är att det inte längre är möjligt att själv manuellt lägga till kanaler hos Frontier. Tidigare har detta gått att göra (även om det har varit ett rätt användarovänligt gränssnitt), men nu går det alltså inte längre:
    How do I add custom personal URLs to the radio?

    De rekommenderar er kunder att kontakta dem med era önskemål, så att de får lägga till nya strömmarna åt er.

    För problem nummer ett: Uppdatera mjukvara
    Det första jag verkligen vill ta reda på är om det är http/https som är problemet. Och om det är det, så se om det finns möjlighet att uppdatera programvaran i era mottagare. Tillverkaren Dual kan ha skickat ut en fix för att lösa detta. Https är en teknik som har funnits i många år.

    Om det inte går, så rekommenderar jag att ni kontaktar Dual och hör ifall de planerar att stödja https inom den närmsta framtiden

    För problem nummer två: Kontakta Frontier med era önskemål
    Gör det Frontiers support ber er:
    Send the details to us using the Support ticket facility

    För problem nummer tre: Efterlys en mer flexibel tjänst
    Framför önskemålet om möjlighet att själv kunna lägga till adresser. Att inte erbjuda den möjligheten är som att tillverka en webbläsare som bara kan surfa till vissa adresser, trots att den rent tekniskt egentligen kan vara hur flexibelt som helst.
    Annika Webbmaster
  • Angående din brasklapp så fungerade det även för mig första dagen med den nya tjänsten!. Det var senare som problemet uppstod, vilket  är märkligt. När jag försöker ansluta nu så för jag avkodningsfel efter misslyckat försök.
    Jag har lyssnat via mobil och dator hela tiden, så den delen har jag inte berört.
    Men på de platser där jag inte har tillgång till dator saknar jag internetradion.
    Angående uppdatering av mjukvaran i Dual IR 3A så har jag försökt, men det är den senaste versionen som ligger på. Den är dessutom inställd på att uppdatera automatiskt, så det borde var det senaste. Det är ju konstigt om inte apparaten skulle klara https eftersom den inte är mer än c:a 2 år gammal! Jag skall försöka ta reda på detta via Dual.

  • Märkligt att det först fungerade!

    Jag tycker att det är enormt trist att det är så krångligt och hemligt. Om jag visste vilken den nya databasen är (den tidigare tror jag heter V-tuner) så hade jag kunnat undersöka lite vilken typ av länkar som ligger där.

    Förutom http/https kan det finnas en del andra skillnader mellan olika sätt att skriva in våra länkar, till exempel om de slutar på .mp3 eller slutar på .m3u. Är det där skon klämmer så har jag inga problem med att be underleverantören att byta.

    En av de större databaserna med kanaler i är Tunein. Jag ska kolla upp några saker för att se om jag kommer på något sätt att identifiera om det är Tunein som Frontier övergått till.
    Annika Webbmaster
  • Tack för Din hjälpsamhet att nysta i denna härva.
  • Hej.
    Har följt den här tråden ett tag nu då jag har problem med min Dual IR2A.
    Såg nyss att följande text ligger ute på dual.de:
    "wir bedauern die derzeitige störung bei einigen unsere internetradios"
    På svenska: Vi beklagar den pågående störningen på några av våra internetradiomodeller..
    De har länkat vidare till Frontier.
    Så Dual är helt medvetna om problemet och kommer sannolikt med en mjukvaruuppdatering inom kort.

    Jan Andersson
  • Vi får hålla tummarna!

    Jan, har du också haft en "kort period när Sveriges Radios kanaler fungerade"? Och hur är det med kanaler från andra radio-bolag?

    Tack för din återkoppling! Jag redigerar ditt inlägg så att länken till Dual blir klickbar.
    Annika Webbmaster
  • Jag såg också meddelandet när jag ställde frågor till Dual angående radions möjligheter att öppna länkar https. .mp3 .ms3u. samt om någon uppdatering var på gång. Jag har inte fått svar ännu men väntar med spänning och meddelar här när det kommer.
  • Tack, ska bli intressant!

    Jag försöker som sagt ta reda på vilken databas ni nu går mot. Två stora där jag skulle tro att någon av dem är den aktuella, är Mytuner och Tunein.

    Dessa databaser (liksom Vtunuer som ni tidigare har använt) går även att nå från webben, och den vägen går det att se en del skillnader i hur kanalerna är namngivna, vilka genrer som finns etc.

    Jämför gärna och se vilken som liknar det ni nu får:

    En typisk sak ni kan leta efter är att försöka leta upp genren Rock. Om ni då får dessa underkategorier, så är det Tunein. (Ev får ni dem på annat språk än svenska, men jag hoppas att det går att jämföra)
    • alternativ rock
    • grunge
    • indie rock
    • klassisk rock
    • metal
    • new wave
    • punk
    Hos Mytuner saknas grunge, new wave och punk (men de har istället flera andra genrer som Tunein saknar, som modern rock). Genren indie rock heter bara indie. Alternativ rock, indie, metal etc är inte heller undergrupper till rock hos Mytuner, utan ligger på samma nivå.

    Verkar någon av dessa tjänster vara organiserad på samma vis som den databas era Dual-apparater nu försöker använda? Om inte så finns det fler databaser jag kommer att be er att kika på.
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Jo min radio betedde sig likadant.
  • Tack, Jan!

    Två lyssnare kan vara en slump, men tre lyssnare är ett mönster.

    Fast just nu ett mönster jag inte begriper ... Samtliga är just Dual, utom en av Pers mottagare, vilket gör mig nyfiken ....

    Per:
    1. Hur har det gått med din ALBRECT? Är det exakt samma fel, eller finns det skillnader som hjälper oss att förstå vad som lgger på Dual och vad som ligger på Frontier / deras nya leverantör att lösa? (Att jag försöker lösa det som ligger på oss inom rimliga gränser, hoppas jag att ni litar på - även om jag tänker ta helg snart.)
    2. Har du hunnit testa någon kanal från annan avsändare än Sveriges Radio?
    Alla:
    Har någon av er testat att lyssna på någon av våra poddar (program i efterhand som bör gå att lyssna på hos er)?

    Försök till exempel att leta upp senaste Spanarna eller Dagens dikt (kort program som jag ofta använder just för att testa - fast jag råkar förstås gilla poesi) och se om det går att lyssna. Även om ni egentligen mest vill lyssna på en direkt-strömmad kanal, är det bra för vår felsökning att se om detta fungerar!

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej - jobbar med att få igång DUAL apparaten - den är viktigast med SR-nyheter på morron. ALBRECHT-apparaten har jag bara konstaterat att den inte funkar sedan 7/5 även efter omstart + omprogrammering - här lyssnar jag mest på "skval"-radio. Har nu korrespondans med DUAL-technical-support, som även dom försöker hjälpa till. Har inte hunnit testa DUAL med andra "sändare" än SR. Som väl är har vi SVT-play för nyhetssändningar. MVH / Per
  • Jag gillar SVT Play, men påminner om att det går att lyssna på Sveriges Radio via webben (även i mobiler).

    Bra att Dual är på bollen!

    Trevlig helg.
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Har haft samma problem med min internetradio "Argon i Net 3+"
    Gjorde en fabriksåterställning på inrådan av Hifi klubben,där radion är inhandlad...
    Obs...notera dina kanaler du haft innan.
    Nu fungerar allt dom vanligt igen.

  • Jag har testat genre rock och fick följande:
    Alternativa by galgata
    Classic rock in radio
    Fresh on radio
    gothic on radio
    Indie on radio
    Osv.
    Sr poddar fungerar utan problem.
    Trevlig helg!
  • Testade några av SRs "konkurrenter"
    DR, BBC, NDR och WDR fungerar bra.
    Dock får jag samma felmeddelande (avkodningsfel) från NRK som på SR
  • Hej - nu har jag mer att berätta! Gjorde en fullständig "FACTORY RESET" + inställningar av övriga parametrar av min DUAL IR5. Vid försök att ställa in SR P4 Jönköping eller SR P4 Plus eller SR P1 "hänger sig" apparaten i "LOADING", enda sättet att rekuperera är genom POWER OFF !!! Försökte igen, men inte med SR, utan tex RIX-FM och FUN-RADIO-95,3 : Resultatet DET FUNKAR - så NU BÄSTA SVERIGES RADIO please ändra på ert sändnings protokoll - bryr mig inte om om ni använder https / http / eller annat : vi vill lyssna på SVERIGES RADIO i exil - även om vi inte betalar den nya "public service avgiften" i Sverige !!! (I Schweiz är nämnda avgift 1 CHF/dag)
  • Hej Annika,
    jag har nu fått ordning på min Pinell iConnect, fabriksåterställning följt av strömlöst över natten, sedan omladdning av önskade kanaler.
    Den plockade nu in dem med högsta hastigheten automatiskt/permanent.
    Till min förvåning kom min gamla favorit (KanonFM [Kalmar]) in med 256kbps istället för 128kbps!

    Tack för tips, Hans P, Handen
  • Hej Igen!
    Nu har jag fått svar från Dual, mycket text som inte säger speciellt mycket nytt.
    Michael Huber har skickat följande fritt översatt från Tyska.

    Kära herr Pettersson,

    Tack för ditt meddelande. Internetradiostjänsten är tyvärr för närvarande störd eftersom operatören av plattformen har gjort en kritisk omställning. Observera följande instruktioner - om enskilda stationer fortsätter att vara ospelbara, var god och låt mig veta deras exakta namn. • Alla drabbade enheter är konfigurerade för att använda ersättningstjänsten. Det kan ta flera timmar för din enhet att känna igen den nya tjänsten. Äldre enheter kan behöva stängas av och på igen för att känna igen den nya tjänsten.
    • Vi använder en ny leverantör för Internet Radio och Podcast Directory. Det kan hända att du upptäcker några nya stationer och podcaster som inte tidigare var tillgängliga, och du kanske saknar vissa stationer och podcaster. Om du märker en kanal eller podcast som du tror saknar i databasen kan du söka en supportbiljett. Vi försöker lägga till den saknade kanalen / podcasten inom 2 arbetsdagar.
    • På grund av leverantörsändringen kan du få mindre ändringar i menystrukturen på din enhet.
    • Den tidigare kundportalen är inte längre tillgänglig och du kan inte använda den för att lägga till dina egna stationer. Om du vill att en station ska ingå i databasen, samla in en supportbiljett och vi försöker lägga till den inom 2 arbetsdagar.
    • Det är inte längre möjligt att återkalla favoriter. Beroende på din enhet rekommenderar vi att du använder enhetens förinställningar eller "senast hörda" -funktionen för att hämta dina favoritstationer istället.
    • Alla tidigare sparade enhetens förinställningar fungerar inte längre. Det är därför nödvändigt att spara dem igen.
    Mer information finns här: https://support.wifiradiofrontier.com/

    Jag ber om ursäkt för besväret som orsakats.
  • Hej igen,
    igår försvann SR-kanalerna igen (förutom P4 Sth och några fler P4).
    Gjorde ännu en ”tömning” av mina olika mottagare, men sedan var stopp.
    Jag har gått igenom flera manualer, hitintills så verkar alla bygga på samma chip, identiska kommandon alltså. (Även Argon.)
    Hittar inte något om hur man kan lägga in URL-en. Försökt med sökfunktionen, men den tillåter bara versaler och siffror, inga skiljetecken.
    P4 PLUS gick att söka på, men den ”dör” direkt efter att namnet visats.
    Det lutar tyvärr nog mot att samtliga mottagare har tappat >90% av SRs utbud. Inga problem med när-/reklamradion än...

  • Hej
    Sitter i samma båt som Hans Petersson, Min Argon iNet2+ uppför sig precis som hans trots återställning omstart rensning .....

    snälla !!!!   se till så jag kan lyssna på P4 Plus igen ............
  • Yes, samma här.
    Har en Marshall Stanmore med Internet Radio.
    SR-kanaler som P1, P2, P3 och P4 (Kristianstad/Blekinge) borta sen några dagar.
    Kan inte heller manipulera URL-er, fördefinerade via en Marshall app.
    Så nu är det tyst!
    Fick bara besked från Marshall support (Zoundindustries) "apologies for any inconveniences", men inget besked om det kommer lösas eller om kanalerna är permanent borta. Har dock ställt denna fråga tillbaka, och inväntar svar från dem.
    Någon (oklart vem i mitt fall) har inte gjort en lyckad migrering!
    @SR har ni någon dialog med "service providers" ?
  • Idag försvann SR för mig också. För ett tag sen fick jag söka om alla kanaler då jag uppmanades av min TINY Audio M7 att göra detta. Då fungerade det utan problem, men nu är det dött från SR. Andra kanaler fungerar.

    Sven Gullman
  • Har samma problem med min argon iNet3+ Att det slutat fungera inatt.
    Vissa P4 kanaler fungerar bl.a P4 Sthlm, P3
    Även de 10+ icke SR kanaler jag testat fungerar..
  • Hej. Utan P1, P3,och P4 sen igår. ( kanske tidigare ). P2 världen funkar. Marshall Stanmore

  • Hej på er som tillkommit i tråden, och hej igen på er "veteraner"!

    Tråkigt att så många har fått problem, men bra att ni har hittat hit så att vi kan felsöka tillsammans. Tack för att ni tar er den tiden!

    Även om det jag skriver kanske kommer att verka som om jag vill skylla i från mig och lägga skulden på andra, vill jag först vara tydlig med att det förstås ligger i Sveriges Radios eget intresse att våra kanaler går att ta del av, och att jag självfallet gör vad jag kan för att hjälpa er.

    Samtidigt är felet "inte hos oss". Ni har tyvärr radiomottagare vars funktion är beroende av av att kanalerna hämtas från en databas och det är när denna databas har bytts ut problemen har uppstått (mer om det högre upp i tråden - och jag lovar att återkomma till det senare).

    Jag vill först vara säker på att jag har fen korrekt bild av hur felen yttrar sig hos var och en av er och att vi vet vad det gäller för radiomodell ...

    Jag kommer att börja med er nytillkomna och ger ett kort svar till var och en av er.
    Annika Webbmaster
  • Tony:
    Tack för att du hörde av dig och berättade att du fick ordning på detta i din Argon i Net 3+. Jag hoppas verkligen att det fortsätter att fungera nu! Ett problem som flera vittnat om är ju tyvärr att det blev fel, de gjorde någon rekommenderad insats (ofta omstart plus att leta upp kanalerna på nytt) och sedan fungerade det tills de skulle lyssna nästa gång ...

    Bernt:
    Din Argon iNet2+ borde vara tekniskt sett lik Tonys 3+. Har du testat hans (och Hifi-klubbens) tips om en fabriksåterställning?

    Lars:
    Intressant att vissa SR-kanaler fungerar medan de flesta är döda. Även du har en argon iNet3+. Har du testat en fabriksåterställning?
    Annika Webbmaster
  • Hej, Jag har en Argon internetradio. Hur kommer det sig att inte SR P1 går att
    lyssna på. Radion ansluter inte utan går tillbaka till läget innan. Däremot går det
    att lyssna till exempelvis P€ Stockholm och P3 utan problem.
  • Peter:
    Din Marshall Stanmore har problem sedan ett par dagar. Kan det innebära sedan den 7:e maj, eller vet du att den har fungerat sedan dess? Har du gjort en omstart och ny kanalsökning?

    Håkan, som också har en Marshall, kan lyssna på P2 Världen. Hittar du den kanalen? Kan du lyssna på den? (Jag säger inte att du ska lyssna på den istället för de kanaler du är van vd, - det är i felsökningssyfte jag vill veta!)
    Annika Webbmaster
  • Sven:
    Tack för den beskrivningen av hur felet yttrar sig i en TINY Audio M7.

    För ett tag sen fick jag söka om alla kanaler ...

    Kan det ha varit runt den 7 maj?
    Annika Webbmaster
  • Håkan:
    Mycket intressant att det även hos dig finns en SR-kanal som fungerar, medan andra inte gör det i din Marshall Stanmore. Några fler i tråden har också skillnad mellan olika kanaler - och det verkar intressant nog inte vara samma kanaler som fungerar respektive inte fungerar!

    Ungefär när ve du säkert att det senast fungerade? Har du uppmanats att söka om kanaler den senaste månaden?
    Annika Webbmaster
  • Jan-Olov:
    Varför ni är flera med just Argon som verkar ha fått problem nu (igår eller idag) har jag inte hunnit undersöka, men jag tror att det är en del av det förändringsarbete som skett där en databas som kanaler hämtas från av något skäl behövt bytas mot en annan tjänst.

    Tony skrev högre upp att att han, på återförsäljarens inrådan, gjorde en fabriksåterställning och därefter inte har några problem. Du kommer att förlora dina favoriter, men om det hjälper, är det nog värt att lägga in dessa på nytt.
    Annika Webbmaster
  • Hejsan !
    Jag har en Radionette internetradio och kan ej heller få in min lokala P4 station på min enhet heller. Upptäckte detta idag.
  • Jag fick söka om då kring 7 maj. Och det fungerade fint fram tills.... på sin höjd en vecka sedan. Lyssnat mest på Spotify så jag vet inte när det kan tänkas ha slutat fungera.
  • Hej
    Jag har gjort en fabriksåterställning av Argon internetradion, men tex SR P1
    fungerar ändå inte. Vad mer kan göras?
  • Per:
    Jag förstår att du bara vill att det funkar. Tro mig, det vill jag också. Men för att kunna få saker att fungera behöver vi förstå vari problemet ligger, vilket vi ju inte gör än, fullt ut, ävn om vi har ringat in att felet uppstod samtidigt som Frontier bytte underleverantör.

    Tack för att du bekräftar att andra kanaler fungerar!

    Bo:
    Tack för att du delgav oss kanalstrukturen, där jag dock inte är helt säker på om det pekar mot TuneIn, MyTuner eller någon annan leverantör. Kan du se om P4 Plus ligger inlagt som "P4 plus Sveriges Radio" (med litet p på Plus) eller som "P4 PLUS Musiken du saknat." eller på något annat vis?

    Tack även för översättning av det svar du fått! Som du sa, gav det ju inte så mycket nytt (det är väl nästan exakt samma svar som det det som står på hemsidan). Att be dem lägga in våra kanaler på ett sätt som fungerar bättre, kräver att vi kan förstå vad det är som gör att det blivit problem ...

    Uppenbarligen fungerade det ju för flera av er under en kort period, så en möjlig förklaring till att det nu är problem, är att den nya databasen kan ha blivit överbelastad - och då hjälper det ju inte att lägga in samma kanal ytterligare en gång.

    På deras hemsida står det dock något lovande:
    Based on customer feedback we are working to add Favourites and Personal Streams into the new service.  Please bear with us for a few weeks while we develop and test this functionality.

    Frontier försöker alltså få till en funktion där ni själva kan lägga in olika varianter av våra ljudströmmar och när den väl är på plats, finns det förhoppningsvis betydligt mycket mer vi på Sveriges Radio kan göra för att hjälpa er att hitta ett sätt att lyssna!

    Hans:
    Först blev jag glad över att din fabriksåterställning gjorde att alla kanaler dök upp i högsta kvalitet, men det var verkligen trist att de flesta nu försvunnit (och samtidigt intressant att några P4-kanaler är kvar.

    Som jag skrev till Bo, så planerar Frontier att (åter-)införa funktionen där man kan lägga in en egen URL. Men eftersom de skriver att det kan dröja några veckor, vore det ju skönt att kunna finna en lösning innan detta.

    Dessutom är har ju många valt att köpa en internetradio för att de vill ha ett enkelt sätt att lyssna (vilket det ju är när allt tickar på). Att manuellt lägga in favoriter via ett webbgränssnitt, som jag förmodar att det kommer att bli, är inte en bra lösning för alla. Där vore det bra om du och andra användare som inte får högre blodtryck och tunnelseende av ordet "webbgränssnitt" hjälper "de mindre IT-mogna lyssnarna" genom att testa och i förväg berätta om det är något i manualen som var otydligt.

    Tack för återkopplingen om att Argon och de flesta andra härinne bygger på samma teknik under skalet (när det gäller just detta). Det stämmer med min erfarenhet. Argon har jag felsökt i ett annat sammanhang för något år sedan, och då var det Frontier de gick mot.

    Jan:
    Tack för att du rapporterade in att NRK får samma fel. Jag får kolla upp vad vi har för gemensam nämnare!
    Annika Webbmaster
  • Vi lyssnade på SR-kanalerna ifråga i söndags (19/5), men igårkväll var de tyst. Så någon gång därimellan har det hänt något. Har startat om den två gånger.
    Alla kanaler kommer via en app, distribuerad av Stanmore (support via Zoundindustries).
    Har gått igenom samtliga SR kanaler i appen, och dessa fungerar inte för mig:
    P1,
    P2 Musik,
    P3,
    P4 - Kristianstad, Blekinge, Kronoberg, Halland, Västerbotten, Väst, Göteborg, Sjuhärad, Västmanland, Västernorrland, Jämtland, Jönköping, Malmöhus, Uppland, Gävleborg, Värmland, Plus

    Följande fungerar fortfarande:
    P2 - Klassisk,
    P2 - Världen
    P4 - Dalarna, Sörmland, Kalmar, Stockholm, Örebro, Gotland, Skaraborg, Norrbotten, Östergötland
    eventuellt kan ha missat någon.
    NRJ, Rix FM, Mix Megapol etc. fungerar också.
  • Lasse, Håkan, Jan-Olov och Peter:
    Tack för mer kött på benen.

    För närvarande har jag inga andra tips än att ha lite is i magen och att de av er som gör några intressanta observationer hjälper varandra och oss genom att berättar detta.

    Alla:
    Felet har sin grund i en förändring som Frontier tvingades att göra den 7 maj. Vid det tillfället fick många av er problem, men för de flesta löste sig dessa rätt snabbt - dock inte för bland annat användare av Dual (där den nya tekniken dock fungerade ett kort tag även med Sveriges Radios kanaler).

    Någon gång nyligen (kanske igår?) har förmodligen Frontier eller deras nya underleverantör "skruvat på något", vilket gör att det rasslat in nya felanmälnngar från användare av Argon, Marshall och ett par andra enheter.

    Fabriksåterställning med ny kanalsökning - om det inte är testat sedan problemet uppstod (eller återuppstod) - skulle jag själv ha testat.

    Att det verkar vara olika kanaler som strejkar för olika besökare är säkert en ledtråd som kan hjälpa oss att förstå vari felet ligger - men just nu ligger den pusselbiten i en hög med andra "troligen viktiga pusselbitar" och väntar på att vi ska förstå var den passar in. En teori skulle kunna vara att det helt enkelt är ett kapacitetsproblem som slår olika hårt mot olika radiobolag, lite beroende på vilken kvalitet kanalerna är inlagda med i den nya databasen.

    Vilken "den nya databasen" är vet jag ännu inte. Om ni kan hjälpa mig att lokalisera detta, kanske vi kan ha nytta av det! En fråga jag ställde Bo, får ni andra också gärna svara på:
    1. Leta upp P4 Plus (även om den inte kommer att fungera hos er)
    2. Se om den ligger inlagd som P4 plus Sveriges Radio (med litet p på Plus) eller som P4 PLUS Musiken du saknat eller på något annat vis.
    Andas djupt. Tack för att ni ger värdefull återkoppling!
    Annika Webbmaster
  • ”SR P4 Plus” på min Marshall Stanford Multroom
  • Hej Annika!
    SR P4 Plus även på min Dual.
    Jag har fortsatt kontakt med supporten på Dual och meddelar här om något intressant framkommer.
  • Inget SR program på min DUAL IR5 hos mej !!! = NO GOOD
  • Hej

    Min Argon radio visar SR P4 Plus.
  • Hej, SR radiokanaler försvann i början på veckan även på mina Urbanears högtalare. Tex Guldkanalen fungerar fortfarande.
  • Hej igen, i Urbanears högtalare står det ”P4 PLUS”. Även den utan ljud.
  • Jag har en Pinell och där saknas en del av SR kanaler
    T ex P4 Gotland och P4 Plus
  • SR P4 Plus står med stort ”P”
  • Vill bara kommentera att P4 Plus slutade att fungera för nån vecka sen. Följde instruktioner om nyinstallation av stationer pga av förändringar av serven som tidigare levererade utsändningarna. Igår slutade P4 Plus att fungera igen. Går ej att få igång trots nyinstallaion. Alla andra lokala P4 stationer funkar normalt. Underligt att just P4 Plus krånglar. Är också den enda P4 kanal vi orkar lyssna på, de andra skippar vi pga musiken där.. :-( Internetradion vi har är av märket Hama.
  • Hej, jag har en Argon och har bara problem med SR kanaler. Förutom P4 Plus har jag samma problem med P4 Västmanland P4 Västerbotten P4 Väst P4 Sörmland P4 Sjuhärad...  sen orkade jag inte testa fler i listan.
  • Jag fabriksåterställde min Argon iNet3+, men det gjorde ingen skillnad.
    Har nu lagt en ’ticket’ hos service-providern wifiradiofrontier.com får se vad detta kan generera
  • Vet ni om att man inte längre kan lyssna på Sveriges radio om man har de populära högtalarna från Urbanears?

    Andra kanaler går att lyssna på, men tyvärr inte er.

    Kan ni påverka detta "Svenska företag" att supporta er?

    Det var den största anledningen till att jag köpte två högtalare.
    5 av 7 dnabbvalslägen är SR-kanaler.

    Jag har varit i kontakt med Urbanears och fick detta svaret.

    Jake (Urbanears)

    May 23, 14:47 PDT

    Hi again,

    Thanks for your reply.

    I have just been notified by our dedicated speaker team that these radio stations are no longer supported.

    My sincerest apologies for any confusion or inconveniences.

    All the best,
    Jake

    Urbanears Support
    www.urbanears.com

  • Har en internetradio Radionette Menuett och hade/har samma problem som flera ovan. Efter 7 maj gjorde jag en fabriksåterställning och allt funkade igen. Men nu i förrgår försvann P1, P2 och P4 Göteborg. Andra kanaler fungerar. Ska man behöva göra en fabriksåterställning igen - och hjälper det?
  • Marie Åhrman: jag har också en Radionette Menuett och gjorde en fabriksåterställning igår utan framgång. Är nog bara att vänta verkar det som enligt supporten här.
  • Jag har en Vooni internetradio modell VIR608, även den med problem. SRs kanaler fungerar inte sen ett par dagar (ger texten "Network Error" i displayen), däremot fungerar andra kanaler som t.ex. Mix Megapol. Fabriksåterställning hjälpte inte! Bruksanvisningen hänvisar under rubriken Troubleshooting till webbsidan http://www.wifiRadio-frontier.com/ och där kan man läsa en del om problemen, dock står det förstås inget om SR specifikt.
  • Jag har en Radionette internetradio som jag lyckats få att fungera , men nu har P1 försvunnit. Försöker att ladda in stationen , men går snabbt över till podcasts. Dessa går bra att få in. Under 2 år har allt fungerat , men nu i maj kom problemen. Vill gärna ha P1 i internetradion eftersom den möjligheten försvann i DAB radion.
  • Jag har en Philps AE8000/10. P1 som jag hade som snabbval har forsvunnit. Foersoekte att soeka den paa nytt men i listan fanns bara P1 podcast.
    Tog kontakt med Philips och fick svar (se bilaga). Tror inte paa en fabriksaaterstaellning men ska vaenta ngra dar eftersom jag skrivit till WiFi radio support
    Carl Nylen
  • Oj vad ni skriver!

    Välkomna ni nya och tack för att ni vill bidra till att lösa detta. Idag kommer jag att börja med att skriva mer allmänt till oss alla, sedan kikar jag på de individuella felbeskrivningarna för att se om någon eller några av dessa har information som "sticker ut" på något vis och kräver mer individuellt svar (något jag egentligen vill och brukar ge, men nu är ni över 20 personer som skriver i tråden, och grundproblemet är samma för er alla - så jag ber om ursäkt över att jag inte riktigt kommer att ge så individuella svar som jag önskar).
    Annika Webbmaster
  • Hej, vi har också tappat SR - däremot har vi Rix FM, Star 60's, Star 70's osv.
    Tappade SR-kanalerna vid i början av maj. Men hittade dem igen. Nu är de borta igen.
    Nu har vi försökt med omstart och det funkar inte. Vi har Frontier som leverantör.
    Vi har hittat FM som leverantör och där funkar SR P4 (Sörmland i vårt fall).
    Vi testar med en omstart där strömmen får vara borta över natten.
    Hoppas det hjälper!

  • Bakgrund till era problem:
    I The SWLing Post, ett forum för radiofrågor, har det skrivits en hel del om problem kopplade till att Frontier Silicon har bytt underleverantör från VTuner till (har jag nu förstått) en leverantör som heter Airable. (Mer Airable i nästa inlägg från mig ...)

    Den tråd som är mest givande är nog denna:
    Aggregation aggravation update: Frontier Silicon working on Favorites and Personal Streams

    För oss som är lite extra intresserade av att förstå bakgrunden till leverantörsbytet, är dock den här tråden mycket intressant, inte minst för att VTuners högste chef (eller någon som utger sig för att vara han, om vi ska vara källkritiska) skriver och ger sin syn på saken:
    Frontier Silicon and vTuner aggregation aggravation continues

    Ett litet och samtidigt stort företag:
    I korthet (och som jag tolkar det - jag kan absolut ha missförstått) handlar det om att VTuner, som är ett företag med 18 anställda, länge har levt på att de har varit "hovleverantör" till Frontier Silicon.

    Detta har gjort dem "stora" - trots att det är ett väldigt litet företag. Om jag skulle lista fem databaser som används i internet-radioapparater, hade absolut VTuner varit en av dessa - och det var innan era problem fick mig att förstå att Frontier Silicon (som jag innan trodde var en sådan databas) var helt beroende av att hämta sina kanaler från VTuners databas. (Det finns även ett fåtal radiomärken som går direkt mot VTuner, och de har inte fått problem nu.)

    Samarbetet kapat
    Tidigare i vår har dock Frontier Silicon slutit ett avtal med en ny leverantör, Airable, vilket VTuner (troligen med rätta) upplever som ett hot mot deras existens. Planen från Frontier Silicons sida hade nog varit att successivt fasa in Airables teknik i nya märken och på sikt fasa ut VTuner.

    Så gick det dock inte, eftersom VTuners ledning beslutade att helt säga upp samarbetet. De kapade helt enkelt kopplingen till sin databas för alla Frontier Silicon-baserade enheter runt den 7 maj. Eller, för att citera VTuners CEO Peter Johnson:
     I turned off the frontier service just for a couple hours after they backstabbed me.

    Radiotystnad?
    Frontier Silicon riskerade att alla deras kunder skulle vara utan radio, och behövde snabbt finna en ersättare - vilket alltså verkar ha blivit detta Airable. Men eftersom denna databas inte är exakt likadan som den tidigare, finns det nu saker som de måste skruva på.

    Ni var många som fick söka om kanalerna då, och dessutom finns det ett fåtal mottagare (Dual bland andra) som har haft problem med Sveriges Radios kanaler sedan skiftet den 7 maj. Även NRK:sd kanaler är drabbade, medan de flesta kanaler finns och fungerar.

    Eller fanns. Någon ytterligare förändring nu i veckan (kanske att delar av trafiken har styrts om till andra servrar eller liknande) medför att ett stort antal modeller har nytillkomna problem med Sveriges Radio-strömmar (dock inte samma strömmar hos alla) sedan ett par dagar.

    Spekulation
    Nu tantgissar jag (vilket är samma sak som att killgissa, men för mig som medelålders kvinna) och tror att Airable har enorma kapacitetsproblem. De kan inte rimligen ha varit dimensionerade för att plötsligt ersätta VTuner i samtliga Frontier Silicon-enheter. De kan inte ha haft servrar, lastbalanserare eller uppkoppling nog.

    Och de kan inte ha erfaren personal nog, så vare sig Airable eller Frontier Silicon kan ha möjlighet att hjälpa alla som har fått problem av olika slag. Tror jag ...

    VTuner och "egna kanaler"
    Ett problem som indirekt rör er, är att det med Vtuner fanns ett gränssnitt så att ni själva kunde lägga in alternativa adresser till kanaler. Om databasen erbjuder vår P1-ström i 192 kbps AAC, och er mottagare inte klarar av det formatet eller den kvaliteten, har ni kunnat lägga in den på annat vis. Om en viss kanal ännu inte har funnits i utbudet, som här, när P4 Plus var nylanserad, har ni själva kunnat hantera det.

    Den möjligheten saknas för närvarande i Airable, vilket gör att Frontier Silicons supportavdelning har fullt upp med att be Airable att fylla på med innehåll där sådant saknas (eller kanske fylla på detta själva). Att felsöka kanaler som faktiskt finns och fungerar i deras testenheter men inte hos lyssnare, är troligen överkurs. Av den anledningen är det väldigt positivt att Frontier Silicon kommer att försöka prioritera att (åter-)införa denna möjlighet.

    Så vad händer?
    Jag arbetar för att få inblick i hur Airable:s databas ser ut och om det finns något uppenbart där som de behöver ändra för att våra kanaler ska fungera bättre hos alla. Om jag hittar något som Airable bör ändra, så kommer jag att försöka kommunicera direkt med antingen Frontier Silicon eller Airable, men först vill jag förstå var felet ligger.

    Och jag kommer att försöka hålla er underrättade om vad som sker och ifall det finns något ni kan göra.

    Strömma via dator eller mobil?
    Ni kan höra alla våra kanaler via datorn eller mobilen.

    Några av er har enheter där ni dessutom kan spela upp kanalerna i era anläggningar genom att koppla upp mobilen eller datorn med Bluetooth eller Chromecast, så för er som saknar att kunna höra P4 Plus i er vanliga anläggning, kanske det kan vara en tillfällig lösning?

    För den kommer att vara tillfällig. Jag utgår från att Frontier Silicon kommer att lösa detta.
    Annika Webbmaster
  • Tack Lasse W. Då avvaktar vi 😀

  • När det gäller Airable, så är det en databas som tills igår har gått under min radar.

    De är ett dotterbolag till tyska Tune In (som jag inte heller kände till förrän igår), vilket förvirrande nog inte alls är samma bolag som TuneIn. Loggan till vänster är det Tune In vi talar om här, medan den till höger är konkurrenten TuneIn.

    På Airables hemsida står dock att Airable varit igång i drygt tio år:
    For almost 10 years the airable team at Tune In GmbH is focusing on getting internet media onto devices.

    Hemsidan fungerar för övrigt inte över https, vilket gör att de flesta av er får säkerhetsvarningar som ser ut ungefär så här:

    Så länge det inte är en bank eller liknande, brukar jag inte vara orolig om en sajt använder http (ett mindre säkert protokoll än https), men att ett kommersiellt företag som lever på "sin förståelse för webbinnehåll" inte har löst den frågan, oroar mig lite.

    Jag hittar ingen förteckning över vilka kanaler och poddar som finns med i databasen och heller inget sätt för oss på Sveriges Radio att enkelt kunna påverka hur våra kanaler ligger inlagda. Det finns däremot ett formulär där ni lyssnare kan föreslå kanaler eller poddar som ni saknar. Det är vare sig bättre eller sämre än andra i branschen. Ett problem med den här typen av databaser är att vi som "äger kanalerna" inte har möjlighet att styra vilka strömmar som används och hur de är döpta.

    Trots att jag alltså inte hittar någon möjlighet att se hur våra kanaler är inlagda, så kommer jag att göra en enklare sammanfattning över en del observationer ni har gjort. Fast först ska jag ta en kopp kaffe och andas djupt.

    Annika Webbmaster
  • Jag har också en Argon inet2+ ,som inte kan ta in P1 och P4. Andra kanaler kan jag ta in ex.P3,P2,Lugna favoriter etc.Har gjort fabriksåterställning.Nätverket är ok.
    SR play på mobilen går inte heller just nu.Får felmeddelande:Vi kunde inte ladda ljudet
    Kontrollera din internetuppkoppling och försök igen.Felkod:6,1003,-1003
  • Kanalsammanställningen kommer i nästa inlägg!

    Maiken:
    Har du kollat så att vår app har mobildata påslaget?
    1. Gå in under inställningar
    2. Bläddra nedåt bland apparna tills du kan trycka på Play-appen
    3. Då ska du kunna slå på eller av mobildata. Se till att det är påslaget (grönt)

    Ilija:
    Mina support-kolleger på Urbanears får ursäkta, men det svar du fick var snömos och känns som något de svarar när de inte har en susning om vad som är fel ... Inga av Sveriges Radios kanaler har utgått och de borde ha satt dina problem i samband med den stora tekniska förändring som skett under huven istället för att hitta på ett svar.

    Bos svar ovan från Dual (som är kopierat från Frontier Silicons sida) är betydligt bättre, eftersom det delvis är korrekt men visar ingen antydan till att vilja ta reda på mer om varför Bo och andra med just Dual hadde värre problem än de flesta vid den tidpunkten. (Nu är felet mer utbrett så den frågan är inte aktuell längre.)

    Peters svar från Marshall support (Zoundindustries) "apologies for any inconveniences" är lite i samma stil, informationen Frontier Silicon lämnat ut är ju sparsam, och vi utifrån har inte så stor möjlighet att ge bättre support än så. Berätta gärna om dialogen utvecklas något!

    Carls svar från Philips är det mest konstruktiva, där de försöker ge lite extra tips för vad som är aktuellt när det gäller den aktuella enheten!
    Annika Webbmaster
  • Det är nog enklare att berätta vilka av våra kanaler som någon härinne (och i andra trådar om samma fel) har lyckats spela upp, så jag börjar med det.

    Peters lista ovan (23 maj) är den mest heltäckande, så jag kopierar den:
    Sveriges Radio-kanaler som fungerar hos Peter:
    • P2 - Klassisk
    • P2 - Världen
    • P4 Dalarna
    • P4 Sörmland
    • P4 Kalmar
    • P4 Stockholm
    • P4 Örebro
    • P4 Gotland
    • P4 Skaraborg
    • P4 Norrbotten
    • P4 Östergötland
    Andra lyssnare har även lyckats få in dessa kanaler (som Peter inte kunde höra):
    • P3
    • P4 Gävleborg
    • P4 Jämtland
    • P4 Värmland
    Nu lite om problem-kanalerna:
    P1 verkar många ha problem med. Märkligt nog hoppar den i vissa enheter över till P1:s poddar. (Om ni har tålamod att lyssna lite där och berätta vad det verkar vara för program ni hör, så vill jag gärna veta! Vi har inget flöde vi själva sorterat ut som P1-poddar vad jag kommer på ...)

    P2 (alltså vanliga P2 med Klassisk morgon och P2 Live) sänder vi i två varianter. Hos oss kallas de P2 (som är den kanal vi tror att de flesta av er vill lyssna på) respektive P2 Språk och musik, som motsvarar den kanal de flesta får via FM, där musikprogrammen varvas med program på samiska, arabiska och andra språk. Hög kvalitet, men svårtillgängligt för de flesta ....

    Den kanal som är inlagd i Airable som P2 Musik är troligen den vi själva kallar P2, så om ni kan leta upp P2 Språk och musik kan den fungera bättre!

    P4 Plus verkar ingen ha kunnat nå.

    Lokala P4-kanaler
    Testa de kanaler i listan ovan som Peter eller någon annan har rapporterat att de fått in! Just under helgen är utbudet till större delen det samma i alla P4-kanaler (väder och nyheter skiljer sig) och Melodikrysset etc går ju i alla våra 25 kanaler!

    Tolv av dessa har någon lyssnare fått att fungera trots att andra kanaler har strejkat, så det kan finnas möjlighet att det fungerar även för dig!

    Övriga kanaler:
    https://sverigesradio.se/kanaler

    Av de kanaler vi har, är det ingen som återkopplat hur dessa fungerar:
    • Sisuradio (finsk kanal)
    • Ekot sänder direkt (antingen nyhetssändningar, eller "en ljudslinga")
    • P3 Din gata (skånsk kanal)
    • P3 Star (musik-kanal)
    • P4 Morgon i Helsingborg (kanalen sänder samma innehåll som P4 Malmöhus, utom just under morgonen)
    • P6 (andra språk)
    • SR Sápmi (samiska)
    • Radioapans knattekanal (musik för barn)
    Jag tror dock inte att vi får ut så mycket mer information av att testa det, men testa gärna om ni är nyfikna själva!
    Annika Webbmaster
  • Visst har jag mobildata påslagen i appen. Det är inget nytt för mig att lyssna via appen! Nu har jag tröttnat på att försöka få igång min internetradio som jag haft i många år. Hittills har det inte varit problem att bläddra mellan kanaler.Men nu har hela dagen gått åt till felsökning och omstart.Jag gör som  jag alltid gjort men det går inte. Måste man vara teknikfreak för att begripa vad som kan göras?

  • Hejsan, sedan i onsdags går det inte längre att "tuna in" SR P1 på tre olika internetradioapparater som har gemensam att de får sina länkar från vtuner.com.
    "Laddar" visas en sekundsbråkdel och sedan hamnar man på radions internetinställningar.

  • Vill bara laegga till att jag har ytterligare tvaa internetradior, en Zolid och en Logitech. Paa dem kan jag lyssna till P1 utan problem
    Nu en fraaga fraan en som inte aer saa insatt i internetsaendningar.
    Ligger ansvaret hos radiotillverkaren om man inte kan lyssna pa internetutsaendningar eller aer det ett problem mellan de som saender ut programmen (SR) och de (server?) som saender ut dem till aegarna av internetradios?
    Det aer ju viktigt att veta om t.ex P1 kan hoeras om man koeper en ny.
    Kan man sjaelv eller vem kan byta server?
  • Jag får inte igång någon kanal från SR, vissa bara flimrar till medan andra  t.ex SR P4 Gotland som är min lokala station försöker ladda men kommer aldrig igenom. Så uppförde sig P4 Plus från början men nu bara flimrar det till och återgår till menyn. Jag väntar svar från Dual efter att supporten fått min MAC adress de bett om. Spännande.
    Trevlig helg till alla i forumet, håll ut

  • Hej, jag fick nedan svar från aiablenow, de har fixat så vi får tillbaka SR imorgon. Håll tummarna. /Fredrik

    > Date: 24 May 2019 at 17:41

    > Subject: RE: Sveriges Radio - Why have all channels been disabled/removed?

    > Hi Fredrik

    > I see the problem, and I have made a fix to how we distribute the SR

    > streams.

    > It will be corrected on the next data export, and will be working again

    > tomorrow.

    > Sorry for the problems

    > Best regards,

  • Hej
    Idag den 24 maj har även jag samma problem som ovan fast med en medion mottagare. Alla kanaler utom de som är markerade med SR går bra. Väljer jag en SR kanal så får jag en undermeny med SR och kanalen samt podkast. Podkast fungerar men inte att välja SR kanalen.
    Detta gäller bara SR kanaler så vitt jag har kunnat testa. Mix megapol, dansbandskanaler etc fungerar.

    En vän har en gammal kungs radio ifrån 50-talet, kanske skall försöka med gammal beprövad teknik 😇
  • Hej Fredrik - vem/vilka/vad är "aiablenow " som skulle fixa att vi får tillbaka SR ???
    Tacksam svar !
  • Hej Per (CH), det har nog insmugit sig ett stavfel i ”Airable”.
    Kolla deras hemsida.
    Hoppas flödet kommer i morgon!!!
  • Hej Per,
    Jag hittade en email adress till en chef på Frontier som jag mailade till. Tydligen skickade han det vidare till Airablenow som svarade mig att de hittat problemet, fixat det, och skulle lägga ut fixen i deras system imorgon. Vi får väl se om det funkar imorgon.
    Mvh Fredrik Johansson

  • Hej Hans + Fradrik + tack f svar - håller tummarna !!! / per
  • Bra jobbat Fredrik
    jag skickade också frågan till Airable på Facebook/messenger. Fick följande svar inatt kl. 3.30.
    "Hi Peter, Sorry for the problem. The links should be working again in a few hours. When trying to fix something we accidentally broke the SR stations. The stations were never missing. We abbreviate SVERIGES RADIO to SR, so maybe that caused some confusion."

    Mvh Peter Persson
  • Hoppas det löser sig, har problem med att få ljud från P4+ på min Roberts 93i sedan några veckor.
  • Hej,

    Ser att fler har samma problem. Vore bra om ni skrev om detta på webbsidan. Att läsa en hel tråd är jobbigt.

    SR P1 funkar inte på min argon iNet3+ heller. P3 funkar dock.

    Mvh

    Camilla Ekstedt
  • Tackar för bra kundservice ... som vanligt.

    Jag har samma problem som ovan på en Hama DIR3000 och en Auna Weimar.

    De SR-kanaler som just nu funkar är ungefär som ovan, men P3 och P3 Star funkar för mig. Dock inte Din Gata.

    Oerhört irriterande att kanaler som man fick att funka efter den 7 Maj plötsligt slutade fungera. Jag delar Annikas misstanke om att Airable är helt oförberedda på det här. Vi får nog hoppas på att de är snabba på att bygga ut.

    Det konstiga tycker jag är att när jag använder UNDOK för att fjärrstyra radion med telefonen så kopplar de flesta kanalerna upp tillräckligt länge för att informationstexten om sändaren ska visas, men bryter sedan ihop. I något fall hinner till och med bilden ifrån kanalen (logo) visas innan det bryts. Jag vill inte utge mig för att vara expert, men om det vore https som vore problemet, så borde man väl inte få någon kontakt med sändaren alls. Skulle kunna tyda på att det är formatet på strömmarna som inte funkar.

    /Åke
  • Doh!

    Tar tillbaks mina tidigare funderingar. Att informationen och bilderna visas beror naturligtvis på att appen/telefonen stödjer https. I själva radion visas ingen information.

    /Åke
  • Har en Pinell supersound och bara P3 av Sveriges radios kanaler som funkar. Samma för min far som har en likadan..
  • Just nu är allt tyst men P4 plus kommer upp på diplayen men laddar bara precis som alla andra. Samtidigt blir det timeout på program severn. Kanske dom håller på med någon uppdatering av databasen .....

  • Bara P4 Malmöhus fungerar hos mig.

    P1, P3, P3 star eller P4 plus fungerar fortfarande inte.
  • Häromveckan programmerade jag om min Argon Inet 3+och fick in alla kanaler från Sveriges Radio. Idag fungerar inte P1, det bara blinkar till och radion återgår till förutvarande program.
  • 2019-05-25 vid lunchtiden kunde jag ännu inte ta emot SR P1 över vtuner.com med internetradion. Provade en gång till ikväll kl. 2135 och nu verkar det funka igen!
    Stort tack till den vederbörliga personen som fixade det!
  • På min mammas internetradio sedan 22 maj fungerar inte P2
    Klassiskt. Gjorde allt men det funkar inte ändå.
    Kan nån säga vad ska jag göra? Måste jag köpa ny radio till mamma?
    Mvh
    Wiktoria
  • Ja, nu verkar allt rulla på som det ”ska”, HÄRLIGT!!!
  • Hej fick följande för 10 minuter sen från Airable.
    "Hi Peter, The links are correct now. I can play them back again."
    Har testat lite nu och det verkar vara OK nu. Saknar dock fortfarande P4 Kristianstad men kommer nog fixas snart.
    Mvh Peter Persson
  • Nu verkar det rulla på igen som det ska på Argon iNet 2+
    Har inte testat alla kanaler men P4 plus går i alla fall
  • Det fungerar! Mina försvunna kanaler är tillbaka: P1, P2 och P4 Göteborg. Tack till den som ordnat detta! Ha en trevlig söndag!
  • Alla mina är också tillbaka.

    F-n vad man blir irriterad då man får nöja sig med reklamkanalerna.

    Tack, SR för att ni finns(gäller även SVT)!
  • Det fungerar här också,
    Tack till den som fixade det👏🏽
    Wiktoria
  • Det fungerar även på min Pinell Supersond,
    SR P4 Gotland och SR P4 Plus.
    Tack till alla som varit inblandade.

    Bernt Enderberg
  • Tack till er som fixat!

  • Tack så mycket alla,äntligen fungerar SR igen ❗️
  • Jag kan bara gratulera alla er som fått tillbaks kanalerna. På min Medion fungerar det fortfarande inte. Jag får väl hoppas att medion support ordnar detta på måndag.

  • Nu funkar p4+ igen på min Roberts stream 93i igen. ☺
  • Funkar på Marshall Stanmore. Även ”SR P4 Plus”
  • -> Lennart Holm:

    Hej Lennart,

       jag har en Hama- och två Medion internetradioapparater. De alla kopplar sig till vtuner.com och fungerar igen sedan igår (2019-05-25). Har Du försökt att leta genom stationslistan igen till Du hittar "SR P1"? Länkarna ordnades om för några månader sedan och sedan dess fungerar "Favoriter" inte längre tills man sätter dem på nytt.
    Du kan alternativt gå till http://vtuner.com med Din webläsare och där gå till stationslistan
    "Check out our huge station list!" -> "Browse by Location" -> Europe/Sweden -> Sveriges Radio - P1 -> Listen. Där borde Du kunna ta emot MP3-ljudet.

    Lycka till!
  • Tack alla som jobbat ,skrivit och fixat.
    I kväll har jag fått tillbaka mina kanaler P1,P2och P4.m.m.
    Så glad!
    Maiken André

  • Bo och Per:

    Era problem med Dual-apparater uppstod innan de andra fick problem och kvarstår (men har ändrat symptom) trots att andra modeller som bygger på Frontier Silicons teknik nu fungerar.

    Jag har brutit ut era senaste inlägg till en ny tråd för mer effektiv felsökning:
    Problem med Dual Internetradio sedan 7 maj

    Alla
    Om det finns någon annan modell som fortfarande har problem, så vill vi veta det!

    Fredrik och Peter:
    Tack för att ni tog kontakt med Airablenow! Jag blev glatt överraskad över att de svarade snabbt och rättade felet så snabbt de rimligen kunde när de väl blivit varse detta.

    Det bådar gott för ett bra samarbete framöver (till exempel i felsökningen för Dual-problemet)!
    Annika Webbmaster
  • Förlåt, Lennart! Jag missade att din Medion fortfarande har problem.

    Kvarstår detta efter omstart (som Eddi tipsar om)?
    Annika Webbmaster
  • Lennart skrev:
    En vän har en gammal kungs radio ifrån 50-talet, kanske skall försöka med gammal beprövad teknik

    Där vill jag å det starkaste rekommendera alla att ha åtminstone en fungerande, batteridriven FM-radio. Den kan rädda liv!
    krisinformation.se: Kommunikation när internet och telefoni går ner

    Där når ni inte P4 Plus och andra webbkanaler, men den kan ge er viktig samhällsinformation om var sjukvårdsteamet finns, vilka brunnar som fungerar och annat under en kris.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!
    Det stämmer att problemet kvarstår och nu är det precis lika som när problemet började. En mellanperiod när många andra fick problem låg inte kanalen kvar och försökte utan blippade bara till en kort sekund. Nu är det åter så att kanalen kommer upp, försöker ladda men kommer aldrig i mål. Ibland kommer larmet avkodningsfel efter en stund. Jag har åter igen kontaktat Dual-supporten som tyvärr svarar med tystnad. Hoppas att det beror på intensivt jobb med en lösning.
    Jag återkommer om något nytt händer.
    Ha det bra!
  • Hej alla
    Har fått mail från Dual där de hävdar ett en ny programvara ska vara tillgänglig inom 24 timmar. (Fick mailet vid lunch idag)
    Testade för tio minuter sedan men det är fortfarande samma felmeddelande. Avkodningsfel
    Mina övriga 4 radioapparater fungerar som de ska. Speciellt min 12 år gamla Sangean som fungerat oklanderligt genom hela denna härvan. :-)
  • Det låter lovande!

    Jag postar detta i tråden om Dual.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika

    Jo, problemet kvarstår. Jag har dessutom talat med medion sverige support och de var medvetna om problemet och hade precis lyft det till nästa supportnivå. Jag tipsade om denna sida men vet inte om jag kom fram med informationen.Alla är inte lika mottagliga för förslag.
    texten om den gamla femtiotalsradion var ett skämt,den sista mellanvågssändaren tystnad för många decennier sedan. Vi har en vanlig radio också, annar får det bli bilens om det det blir kris.
    Mvh
    L
  • Hej Annika!
    Jag upplevde exakt samma problem som beskrivits i tråden. Inga SR-kanaler fungerade i min mottagare, en Sangean WFR-27C,  förutom SR Radio Sweden P6; övriga kanaler world-wide, inklusive svenska närradiostationer typ Radio Lidingö, fungerade normalt. Det hela började c:a den 22/5. Jag beskrev problemet för Frontiers "Wifi Radio Support". Mindre än ett dygn efter det jag beskrivit problemet fick jag svar att problemet var åtgärdat. Sedan dess fungerar allt normalt och jag hoppas att övriga i tråden fått tillbaks sina SR-stationer.

    Med vänlig hälsning
    Anders Gillinger

  • Lennart:
    Jag förstod att det var ett skämt, men ville passa på att varna lite för att den här typen av WiFi-mottagare är trevliga, men sårbara. Det finns alldeles för många beroenden.
    1. våra ljudströmmar hämtas av
    2. Airable (tidigare vTuner) som sedan skickar dessa till
    3. Frontier Silicon som ser till att
    4. era olika mottagare kan spela upp dem
    I hela den processen krävs fungerande nätverk och att tekniken samspelar.

    Just nu verkar du ha problem med det fjärde steget. Vad har du för modell av Medion? Finns det någon mjukvaru-uppdatering att göra?

    Anders:
    Tack för att du bidragit till att Frontier Silicon tog tag i problemet!

    Jag har fått ett gott intryck av deras och Airables förmåga att förstå och lösa problem.
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Och först ett stort tack för allt arbete ni lägger ned på detta problem.
    MinMedion är MD87267 och den går inte att uppgrader, i vart fall inte uppenbart. Jag har återställt till fabriksläge ett antal gånger, men utan resultat. Jag hoppas att Medion löser detta problem, för de måste vara problemägare. Jag skall kontakta dem imorgon så får vi se.

    /Lennart
  • Lennart, hur går det? För Dual-användarna har det löst sig med en mjukvaruuppdatering som kom i morse.

    Här är bruksanvisningen för en Medion som är snarlik din. På sidan 155 står det (mycket kort) på engelska hur du ser om det kommit nya mjukvaru-uppdateringar. I och med att Eddis Medion nu fungerar igen, tror jag att det kan vara något sådant som saknas hos dig ...
    Annika Webbmaster
  • Hej Annnika
    Stort tack för ditt engagemang. Denna gång fungerade det. Den gjorde ingen uppdatering av mjukvaran, det var sista versionen i radion, men efteråt fungerade det igen. Så vem vet!

    Ännu en gång, stort tack till både dig och Eddi ( som jag inte vet om jag känner ifrån tidigare? )
    Hur som, nu är även jag igång, en erfarenhet rikare.

    /Lennart
  • Så skönt att det löste sig!

    Eddi är en lyssnare som också har en Medion och som den 26 maj skrev ett tips riktat till dig lite högre upp i forumet.

    Då har väl alla som skrivit i denna tråd fått igång våra kanaler, hoppas jag, så jag önskar er en trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen! Hoppas kunna ge DUAL-radion en test-omgång inom 8 dagar !?!
  • Förlåt, Per!

    Eftersom du, som först startade tråden, ännu inte har bekräftat att det fungerar, är det ju egentligen fel att säga att alla fått igång våra kanaler.

    Jag är dock övertygad om att du kommer att kunna lyssna när du väl får möjlighet att testa!
    Annika Webbmaster
  • Hej - tyvärr blev det inte fallet - "I gave it a shot" igår, dvs med DUAL-IR5- radion, vilken jag använde under många år för att lyssna på SR P4 Jönköping + SR P4 "riksradion" före kl 06.
    Gjorde en fullständig restart m Factory Reset/Update SW/Time/Most European Countries/WiFi set-up/Select Sweden/All stations/SR P4 Jönköping : den försökte ladda stationen under under 6h - när jag sedan stoppade - försökte med SR P1: här hänger sig allt => gör POWER OFF + Ny set-up enl ovan: försökte med FUN-RADIO => funkar OK ! försökte med GULDKANALEN 60-TAL => hänger sig i loading, DANCE 88,3 => OK, DistFM => OK !
    Så kontentan av det hela är väl att protokollet/kodningen av SR's signaler ÄR fortfarande inkompatibla med min + andras DUAL-apparater - så jag står fortfarande och "stampar i  ruta 1" ! Alternativet är att jag spenderar, typ en 1000-lapp, på en ny apparat i "transistor-radio-format", MEN kommer den att funka ??? Min slutsats: Vänligen fortsätt att undersök varför inte SR's Internet-Radio-Signaler kan mottagas av alla idag certifierade Internet-Radio-apparater - antar att jag kommer att få samma problem med mina 2 ALBRECHT-apparater, eftersom jag misstänker att dom har samma "chip-set" som DUAL, dvs har samma set-up funktioner + layout på deras display. Med TACK på förhand för era fortsatta investigationer !
  • Hej Per
    Tråkigt att det inte löst sig för Dig ännu!
    Det är lite oklart vilken radio Du har, DUAL har ingen apparat som heter IR5 Portable Internet Radio. Däremot finns det en Pure Elan IR5 Portable Internet Radio.
    Kan det vara den Du har från tillverkare PURE? DUAL har en apparat som heter IR5.1 och ser ut som en liten transistorradio, en sådan har min svägerska och den var det inga problem med alls, bara att söka om. Vad jag vet fungerar alla DUAL efter uppdateringen de släppte i veckan, däremot vet jag inget om PURE. Om det är fabrikat PURE finns det information på deras hemsida https://www.pure.com
    Lycka till.
  • Hej Bo - det är en DUAL Modell IR5 Internet/UKW-Radio - ser ut som en liten transistorradio - inköpt 2012 hos en av landets mest seriösa elektronikförsäljare i Schweiz där jag bor - har fungerat perfekt fram till 2019-05-07. Övertygad att det inte är något fel på apparaten utan snarare på protokollet/enkodningen som de nuvarande signalerna sänds via.

    Vänligen Per / fd electronic designer på CERN där WEB'en föddes på 1980-talet
  • Hej
    Ja då är det klarlagt vilken apparat Du har. Det är samma modell som min svägerska har, dock är hennes lite nyare köpt 2017. Den fungerade klockrent med en omsökning bara. Har inte Du fått en ny programversion liggande under Huvudmeny Systeminställningar Uppdatering av program Check Now?
  • Hej Bo - Har kört igenom hela set-up + up-dating procedurerna från A till Ö. Har under helgen skickat ett mail till DUAL-support - får se vad dom har att komma med - konstiga är ju att jag får in många svenska skval-stationer (utan intresse !!) - dock ej Sveriges Radio. Situationen börjar nu bli ganska frustrerande - kanske dax att damma av den gamla KV-mottagaren och tuna-in Radio-Sweden !
  • Hej Per,
    när SR och SVT för flera år sedan upphörde med sändningar via kW, AM och parabol så tvingades vi över till webben!
    Nu blev det en kalldusch när även webben ”försvann”.
    Men en del har lyckats...
  • Hans:
    Du skriver "Men en del har lyckats... " Av er drygt 20 lyssnare som skrivit i denna tråd, tror jag att alla utom Per har fått igång radion. Eller har jag missat någon?

    Det hjälper förstås inte Per att han är relativt ensam om att fortfarande ha detta problem, men om vi ger en felaktig bild av att felet lösts för ett fåtal snarare än att det endast kvarstår för enstaka lyssnare, felsöker vi mindre effektivt.

    Nu blev det en kalldusch när även webben ”försvann”.
    Våra webbsändningar försvann aldrig. I en vanlig mobil eller dator med webbläsare eller i en webbspelare (VLC, Windows media player. Itunes, Mplayer med flera) har du kunnat lyssna utan dessa problem.

    Däremot sluttade de fungera för att Frontier Silicon bytte underleverantör. I en av de diskussioner jag länkat till högre upp i tråden, skriver KenL:
    Well, I have Sangean, Como and Grace streaming devices and at this point I would no longer recommend any of them due to their reliance on unreliable third party aggregators/databases being able to turn them to useless expensive bricks. Easier and more reliable to use phone/tablet and a quality bluetooth speaker to stream radio.

    Och han har en poäng. Denna typ av radio-apparater är otroligt trevliga när allt fungerar som det ska - men om det blir problem är ni fastlåsta vid teknik ni inte kan påverka. Det finns en inbyggd sårbarhet som jag tycker är problematisk.

    Per:
    Oj, det var både oväntat och tråkigt att felet kvarstår hos dig!

    Jag påminner om att du ta del av alla våra sändningar via hemsidan och via många andra plattformar. Däremot kan du just nu inte lyssna på oss i en av dina tre internet-radior, något som vi på Sveriges Radio kommer att kunna hjälpa dig med när det väl finns ett gränssnitt där du själv kan lägga egna adresser till ljudströmmar (men jag hoppas att Dual hjälpt dig innan dess).

    Frontier Silicon har lovat att detta återkommer:
    Based on customer feedback we are working to add Favourites and Personal Streams into the new service.  Please bear with us for a few weeks while we develop and test this functionality.

    Men testa hur det går med dina Albercht DR460! "Alla andra" med samma "chip-set" (som bygger på Frontiers teknik) fått igång ljudet, så det är inte där begränsningen sitter. Att få i gång dina Albrecht-apparater är mer fruktbart än att försöka med KV-mottagaren ... I synnerhet med tanke på att vi slutade sända på kort- och mellanvåg 2010, se här:
    Kort- och mellanvåg läggs ner efter 70 år

    Kort- och mellanvåg är dock en annan fråga, och utanför ämnet när det gäller tråden (problem med Frontiers nya underleverantör) och forumets ämne (Sveriges Radios webbtjänster). För synpunkter på våra utlands-sändningar är det bättre att kontakta Lyssnarservice, lyssnarservice@sverigesradio.se.

    Min bedömning är att felet beror på att just din modell av radio inte har fått samma uppdateringar som andra lyssnare med Dual (inklusive Bos svägerska med en något nyare version av IR5), och det är bra att du har kontakt med Dual om det, eftersom det endast är de som har möjlighet att lösa detta.

    Bo:
    Tack för dina ansträngningar att hjälpa Per!

    Mitt i eländet med icke fungerande teknik, blir jag väldigt glad över att så många härinne vill hjälpa andra lyssnare och stannar i tråden även när era egna problem har upphört.

    Alla:
    Tråden är uppe i snart 140 inlägg ... Om ni tröttnat på aviseringar, så lämna tråden! I botten av det e-postmeddelande ni får när någon skriver i tråden, finner ni "Om du inte längre vill bli meddelad när någon svarar kan du sluta följa detta inlägg" med en länk.
    Annika Webbmaster
  • Tyvärr blev mitt meddelande inte färdigskrivet.
    Eftersom den enda ”dator” jag äger är en iPhone så har jag varit hänvisad till internetradio-apparater sedan drygt 10 år vid mina semester/utlandsresor.
    Då har jag ofta träffat många som inte lyckats få igång medhavd radioutrustning, en del har jag kunnat hjälpa.
    Ordet ”Webb” blev fel benämning från min sida, eftersom alla som reser med ”riktiga” datorer (+smartphones) givetvis har kunnat åtnjuta sändningarna från SR.
    Vi får hålla tummarna för att Pers (+ev flera) utrustning får den mjukvara den behöver.
    Hasse, (fd SW- och parabol-lyssnare)
  • Det där med att lyssna på KV var väl mest en sarkasm i brist på annat ! DUAL apparaten har jag på mitt nattduksbord och där har jag inte lust att ha vare sig en dator eller mobil! ALBRECHT apparaterna har, i sig själva, ingen högtalare utan dess linje-utgångar är kopplade till steraoanläggningar (i S + CH - kommer dock att testas nån gång framöver) - igen: det är SR P4 morgonprogram vi saknar som mest. Kvarstående är ju problemet om man skulle "byta upp" sig till en modernare appparat - hur säker på kan man vara att den kommer att funka med SR - om inte: är försäljaren redo att acceptera en reklamation enl : kan inte få in SR's program......?
  • Svar idag från DUAL översat från tyska :
    Dear Mr. Gallno,
    Please excuse my belated reaction. I am in contact with our service provider and try for your device to update the software in the way. As soon as this is available I will contact you. We hope that we could help you and are happy to answer your questions! Sincerely / With best regards
    Michael Huber
    DGC GmbH

  • Hej alla.
    Angående mitt bekräftande till Dual-supporten att uppdateringen fungerade samt mina
    frågor så fick jag detta svar idag:

    Det gläder mig att höra detta, uppdateringen kommer gradvis att sändas till enheterna på marknaden. Enheten hade inte möjlighet att spela upp .m3u-data.

    Annika: Ditt antagande var helt riktigt, .m3u var problemet.

    Per: Om Du inte redan fått den så är troligtvis en uppdatering på väg till Din apparat snart enligt svaret ovan.
    Du får kolla under uppdatering av program check now som jag beskrev tidigare.
    Finns det något nytt där så är det bara att följa instruktionerna som ges.
    Eftersom Dina Albrecht apparater även dom har några år på nacken så är det mycket troligt att även dessa saknar möjlighet att öppna .m3u.
    Kolla om det finns något under software update i annat fall får Du kontakta supporten på https://www.alan-electronics.de för att få hjälp.
    Lycka till!
  • Hej - har kontaktat DUAL med frågan om dom lagt in .m3u formatet - men inte fått svar än - får kolla igen om det funkar om någon vecka. Albrecht blir problem nr 2 - eftersom det är intressant. Ena Albrecht apparaten (i S) är fortf under fabriksgaranti.
  • Sorry - det skulle lyda : Albrecht blir problem nr 2 - eftersom det INTE är intressant för tillfället.
  • Hej igen - nu fràn Götaland! Befintlig ALBRECHT 460 C funkade med P4 Plus + P4 JKPG utan att ha rört apparaten sen april. Den portabla DUAL IR5 med i bagaget - saknas bara batterikälla -- fàtt meddelande fràn DUAL att dom har gjort en mod  för att (kanske) fà in SR med .m3u uppgradering - àterstàr att testas  ?!
    MVH Per
  • Bättre sent än aldrig ! Gjorde en fabriks-reset + SW-reset idag av DUAL IR5 apparaten och: DEN FUNKADE att ta emot SR P4 Jönköping !!! Tack alla ni för alla goda råd och support !

    MVH / Per
  • Så skönt att det funkar nu!

    Trevlig sommar
    Annika Webbmaster
  • Min p2 klassisk musik försvann igen. Har försökt med nya inställningar men det hjälper inte😭
    Med vänlig hälsning,
    Wiktoria
  • Det felet är inget vi kan lasta tekniken för ...

    Kanalen har tyvärr upphört. Anna-Karin Larsson, musikansvarig på Sveriges Radio, skriver om beslutet att lägga ned denna kanal (och några andra rena musikkanaler):
    Förändrat lyssnarbeteende förändrar utbudet

    Har du ytterligare frågor om det, så kontakta Lyssnarservice, lyssnarservice@sverigesradio.se

    Tack för att du har lyssnat!
    Annika Webbmaster
  • Ok! Tyvärr den vanliga P2 innehåller mycket prat av olika slag, inte bara klassisk musik. Visst är vi besvikna och missnöjda med det beslutet.
    Mvh
    Wiktoria Granath
  • Jag förstår det, men tyvärr är detta inte rätt forum för diskussioner om vårt utbud.
    Annika Webbmaster
  • Vill tacka för att ni äntligen sänder P4 Plus på FM 89,6 MHz! Visserligen når ni ”bara” 2 miljoner lyssnare via FM-bandet med de begränsade klockslagen. Snart kanske någon på SR inser att P4 Plus-lyssnarna också betalar för den ”goa” musiken!
  • Uppföljare till Frontier ... dök upp på samma adress idag 5 augusti 2019!
    ”Nuvola Smart Radio” heter den uppenbarligen nu.
    Detta innebär att man själv kan välja version av SR:s olika varianter: MP3, AAC samt ljudkvalitet. Precis som före 1 maj i år!

  • Uppföljare till Frontier ... dök upp på samma adress idag 5 augusti 2019!
    ”Frontier Nuvola Smart Radio” heter den uppenbarligen nu.
    Detta innebär att man själv kan välja version av SR:s olika varianter: MP3, AAC samt ljudkvalitet. Precis som före 1 maj i år!
    Nya adressen:
    smartradio.frontier-nuvola.net/
  • Hej igen allesamman!

    Jag hoppas att det mesta har flutit på med vårt innehåll sedan senast! (Jag vet att några av er saknar kanaler vi inte längre sänder, men det är en annan fråga.)

    Anders Gillinger (som skrev om era problem i maj) rapporterade i höstas via en kollega till mig in ett problem på Sangean WFR-27C, nämligen att P4 Plus uppvisade en mycket konstig text:
    Försök med P4 plus pågår under hela 2016.

    Jag lovade då både honom, kolleger (inte minst på P4 Plus) och mig själv att ta tag i, men det har kommit annat ivägen. När nu Ingemar här rapporterade in samma fel, vill jag ta tag i det!

    Jag misstänker att texten i fråga ligger hos Airable, den databas era radio-mottagare hämtar informationen ifrån. Eftersom jag, genom de problem ni drabbades av för ett halvår sedan, har möjlighet att nå flera lyssnare med helt olika mottagare som använder denna databas, vill jag ha er hjälp att kartlägga två saker:
    1. Är det samma inaktuella P4 Plus-text hos er alla?
    2. Har vi fler kanaler som har märkliga texter, felstavningar eller andra irritationsmoment som jag ska passa på att be Airable (om det är där felet finns) att korrigera?
    Tack på förhand för hjälp att styra upp detta!
    Annika Webbmaster
  • PS
    I våras hade jag våras var det två saker jag gnällde lite över när det gäller Frontiers nya underleverantör Airable.
    1. Hemsidan fungerar för övrigt inte över https ...
    2.  De är ett dotterbolag till tyska Tune In [...], vilket förvirrande nog inte alls är samma bolag som TuneIn

    Båda problemen är åtgärdade nu! Namnet Tune in är utfasat och https fungerar som det bör:
    Airable: WELCOME AIRABLE, GOODBYE TUNE IN.

    Och det var bra, tycker jag!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!
    Jag har haft samma problem sedan januari 2018.
    Fick följande svar från Anna Flygel då:

    "
    Hej Bosse!

    Tack för ditt mejl. Problemet utanför P4 Plus och det verkar som att en lösning dröjer dessvärre. Vår låtlista finns tillgänglig här: http://sverigesradio.se/p4plus/latlista fast jag förstår att det inte är lika smidigt som att se informationen direkt i displayen på internetradion.
    Så här skriver våra webbutvecklare om varför låtinformationen inte längre fungerar i internetradio:

    ”Vi håller med om att det är väldigt tråkigt att informationen om vad som spelas just nu inte längre fungerar i flera internet-radiomottagare.
    Det var en väldigt bra tjänst som gav ett mervärde, i synnerhet för kanaler som spelar musik som inte hörs överallt. Att hjälpa lyssnare att stilla sin nyfikenhet är verkligen något vi gillar!
    Det går fortfarande att hitta den informationen på vår webbplats, https://sverigesradio.se, men vi vet att det inte alls är samma sak som att enkelt se informationen direkt i displayen på radion.
    Varför har vi då tagit bort en tjänst vi själva tycker om? Anledningen är att systemet som "bakade ihop" ljudströmmen med metadata var byggt för länge sedan och tyvärr inte gick att flytta med när vi gjorde andra tekniska förändringar. Att laga det är så pass komplicerat (vilket betyder dyrt) att vi har bedömt att det vore att slösa med de pengar vi får från er lyssnare.
    Det skulle nämligen bli en stor utgift som en rätt liten del av lyssnarna har nytta av. Problemet är stort för er som drabbas, och att du tog dig tid och berättade att du saknar informationen är i sig ett tecken på det.
    De ljudströmmar där vi har haft sådan "inbakad metadata" bygger på en teknik som vi inte längre använder på vår egen sajt eller i appar som Sveriges Radio Play och vår egen Sonos-app. (På dessa plattformar fungerar alltså informationen fortfarande.) För dig blir problemet självfallet inte mindre av att veta att ni som märker av försämringen är relativt få. Men jag nämner det, eftersom det bidrar till att vi tyvärr inte kan lova en snabb lösning.
    På längre sikt vill vi bygga en ny tjänst som hanterar metadata och fungerar både på vår egen sajt och för er som lyssnar via fristående spelare.
    Tack för att du berättade att detta är viktigt för dig! Och tack för att du lyssnar.”
    Med vänlig hälsning
    Anna
    ANNA FLYGEL
    DIGITAL REDAKTÖR P4 PLUS
    Sveriges Radio / Pumpgatan 2
    SE-417 55 Göteborg
    Tel +4673 712 73 58
    anna.flygel@sr.se
    cid:image003.png@01CF1C37.4C559590
    Från: bo.pettersson1@telia.com [bo.pettersson1@telia.com]
    Skickat: den 23 januari 2018 08:44
    Till: Anna Flygel <anna.flygel@sr.se>
    Ämne: Internetvisning
    Hej!
    Jag saknar låt och artistinformationen i internetradion som försvann för några dagar sen.
    Vad har hänt och kommer den tillbaka?
    I mobilen fungerar det perfekt.
    Tack för övrigt för en mycket bra kanal som står på dygnet runt.
    Hälsningar Bosse."

    Kan Du hjälpa till och skynda på detta så vore det tacksamt. Det var mycket bättre med låt och artist i radions display.
    Hälsningar Bosse.

  • Hej Annika!
    Jag har en Pinell supersound II, och ser följande info för
    SR kanaler.

    SR P1
    Beskrivning:
    P1 är talat innehåll om samhälle, kultur och vetenskap.
    Kanalen erbjuder nyheter och aktualiteter, granskning och fördjupning, men också livsåskådning- och livsstilsprogram samt underhållning och upplevelser till exempel i form av teater.

    SR P4 Plus
    Beskrivning:
    P4 Plus ar Sveriges Radios testkanal som vänder sig till våra äldre och trognaste lyssnare och försöket med P4 Plus pågår under hela 2016

    MVH

    Bernt E

  • Hej Annika!

    Jag köpte en ny Argon, endast utrustad med internetradio.
    Den visar också samma gamla textinfo som mina gamla Pinell fr 2009: ”...2016”. (Det händer även att intalade jinglar med gammal info skickas ut.)

    Tyvärr har jag inte satt mig in i Frontiers ersättare för att på så sätt komma åt ev uppdaterad textinfo.

  • Hej igen allesamman!

    Problemet med den märkliga kanalbeskrivningen för P4 Plus är åtgärdat, så jag hoppas att det står en bättre kanalbeskrivning för er alla nu.

    Det felet hade inget att göra med att våra kanaler saknar låtinformation i den här typen av mottagare, ett problem jag tyvärr inte vet när vi kan komma till rätta med.

    Det går att se vilken musik som spelas (och har spelats) i P4 Plus på denna sida:
    Låtlista för P4 Plus
    Annika Webbmaster
  • Någon som har problem med Pinell ll, har slutat attfungera
  • Jajjemensan 🙁 Vi har inte Pinell II, vet inte vad vi har. Men det fungerar icke!
  • Vår internetradio funkar nu. Trevlig helg!
  • Har kommit igång även vid mig
    Ha De gott
  • Skönt att det verkar ha löst sig för alla.
    Annika Webbmaster
  • Har två internet-radio en Pinell och en dabman 250.
    På Pinell kan jag hör P4 och på Dabman 250 från jag intalad info om att det inte går att lyssna på P4 så länge OS i Tokyo pågår. Båda är Wi-fi anslutna till samma router. Jag befinner mig på Gotland, så där borde inte geoblockering vara aktiverad.
    Någon som har liknande problem?
  • Hej
    Har du möjlighet att lägga in strömmar själv, eller använder den någon tjänst för kanaler (t.ex. TuneIn).

    mvh
  • Jag vet inte vilken tjänst som är förprogrammerad i dessa mottagare, när jag startade dabman idag så har jag P4 som vanligt. Så just nu är det som det skall tycker jag.

    Jag vet inte hur man lägger in strömningarna själv i dessa mottagare.

  • Så skönt att det löste sig av sig självt!
    Annika Webbmaster
  • Sitter på Gotland och hat Tele2 som bredbandsleverantör och får reda på att jag inte kan lyssna på P4 för att jag befinner mig utomlands. Nog för att det kallas Kalkstenshawaii, med vi tillhör väl ännu Sverige.
    Någon mer som har dessa problem?
  • Någon mer som har dessa problem?
    Ja, felet drabbar lyssnare som har internetradio-modeller som inte hämtar kanalerna direkt hos oss, utan går via en portal.

    Vad har du för internetradio-modell? Med vissa modeller finns det möjlighet att komma runt problemet, och vi hjälper dig gärna att ta reda på vilka möjligheter du har!
    Annika Webbmaster
  • Jag har en Dabman 250i
    Hälsningar Bernt
  • Så bra, för det är en flexibel modell som har möjlighet att spela upp P4:s FM-sändning!

    P4 Gotland sänder på 100,2 MHz över hela ön. Behöver du hjälp att se hur du växlar över till FM-radio så säg till, så försöker jag leta fram en manual för din Imperial Dabman 250i (som tycks vara det fullständiga namnet).

    Hoppas att du kan få FM-mottagningen att fungera utan problem. Den 20 februari avslutas OS och då kommer du att kunna lyssna som vanligt igen!
    Annika Webbmaster
  • Till Annika

    Även idag 21/2 -22 så fungerar inte P4 på min internetradio, rösten påstår att OS i Peking pågår.
    Är det något som du kan styra över?

    MVH Bernt E
  • Så tråkigt att du fortfarande har problem!

    Spärren från vårt håll släpptes igår, tror jag. När jag testade tidigt i morse kunde jag i alla fall ansluta via en tjänst utrikes.

    Du rapporterade in problemet den 12 februari, när OS hade pågått i en vecka. Kunde du lyssna på P4 i början av OS? Det kanske finns någon form av eftersläpning i tekniken som din radio använder. Blockeringen kommer i så fall att upphöra av sig självt, men för att snabba på den processen kan du testa att starta om nätverket (routern) och själva internetradion och se om du därefter kan lyssna på P4.

    Återkom och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Idag tisdag 22/2 -22 vid ca kl 0800 kom det igång, så nu fungerar det som det skall.

    Måndag 21/2 -22:
    Jag startade om router och WiFi-accesspunkt men det hjälpte inte, det stod endast ansluter i displayen på radion.
    Jag kunde ansluta till Sveriges Radio P1, P2 och P3 utan problem men till Sveriges Radio P4 lokalradiostationer fungerade det inte. Jag testade Blekinge Jämtland Närke och Skåne och även Gotland. Idag har jag testat till dessa och fungerar ua.

    Jag har även en Pinell internetradio, men den kopplar antagligen upp sig mot någon annan "spridningsserver" för den har fungerat under hela OS utan anmärkning.

    MVH Bernt E

  • Det stämmer helt med min bild.

    Jag har nu tagit reda på att Dabman hämtar kanalerna från en tjänst som heter MediaU, och i den tjänsten släppte inte blockeringen som den borde ha gjort.

    När MediaU fick kännedom om felet, löste de det skyndsamt och sedan i morse verkar alla som hämtar kanalerna den vägen åter kunna lyssna, så deras hantering av problemet har jag verkligen inget att anmärka mot.

    Pinell använder en liknande tjänst som heter Frontier Nuvola Smart Radio service. Mitt intryck är att den tjänsten är lite "bredare" än MediaU. Den har t ex stöd för efterhandslyssning på våra poddar (men om det gäller alla modeller som använder tjänsten Frontier Nuvola Smart Radio, vet jag inte). Utan att ha undersökt detta i detalj, får jag intryck av att apparaterna som använder MediaU alltid hämtar kanalen via portalen, medan de som använder Frontier Nuvola Smart Radio endast behöver den portalen för att hitta adressen till våra kanaler, och att det då blir radion själv som "anropar våra servrar" - vilket är en tekniskt enklare (det vill säga bättre och stabilare) lösning.

    Oavsett vad det beror på, är det förstås skönt att den har fungerat för er i Sverige nu under OS! (Andra lyssnare har vittnat om samma sak.)

    Hoppas att allt flyter på som det ska nu!
    Annika Webbmaster
  • Har problem med lokalradio-stationen P4 Gotland
    Fungerar ej på iDabman eller Pinell.
    Någon annan som har problem?
  • Hej Bernt!

    Ytterligare en lyssnare har rapporterat in problem med direktlyssning via samma typ av ljudströmmar, här:
    Tysta MP3-strömmar för exempelvis P1 och P2 (20220519)

    Jag kopierar in det du har skrivit dit, och vill gärna fortsätta felsökningen där. Den gamla sida (forumtråd) du först rapporterade in felet på är väldigt lång och handlar om en mängd olika fel som lyssningen har drabbats av sedan 2019, så det är bättre om vi kan skriva under den nyare rubriken!
    Annika Webbmaster
  • Bernt, kvarstår detta problem?
    Annika Webbmaster
  • Är tyvärr inte i hemmet, så ja kollar när jag kommer hem!
  • Bernt, jag stänger ned den här forumtråden för nya inlägg eftersom den är så lång, men det går fortfarande att läsa allt vi skrivit i den.

    Om gårdagens problem återkommer, så har vi ju redan kontakt i en annan tråd om samma ämne. Skulle du inte hitta den eller någon annan rubrik som är passande, så går det att starta en ny tråd genom att klicka på Fråga oss på forumets startsida:
    sverigesradio.se/teknisksupport

    Tack för hjälp hittills att hålla koll på hur vår teknik fungerar (eller inte fungerar).

    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.