Blandade Android-app-buggar från 2019

Hej!

Jag upplever att Androidappen fortfarande har ganska många buggar, och att många av dem funnits ganska länge nu. Är ni medvetna om dem, eller behöver de rapporteras?

- Notiser som ibland leder till att något helt annat program eller sändning börjar spelas,
- första halva sekunden (ungefär) fattas i nyhetsinslag så att man missar första ordet, men det finns med om man spolar tillbaka till inslagets början och lyssnar igen,
- skärmbild som ibland fryses och fortsätter uppdateras först när jag vridit mobilen till liggande format,
- toppnyhetslistor där spelaren ibland stannar efter varje nyhet i listan (jag måste döda appen för att få igång normalt beteende igen),
- tidslinje som ibland växer till helskärm när man petar på tidsreglaget,
- tomma nyhetslistor,
- texter som krockar,
- den gamla kompisen NO CHANNEL etc.
- Notisen för själva spelaren är obehagligt klibbig och kan inte svepas bort... jag är skeptisk till detta designval.
- Appens övergripande vystruktur med program som ibland visas i listor, som liten spelare där nere eller som stor helsidesgrej... och listor som ibland går på höjden och ibland på bredden... de många vyerna upplevs som mycket förvirrande även för mig som datanörd, fungerar de ens för oinsatta användare?
- ...och inte är väl svepdynamiken särskilt skön i nyhetsinslagen i listan där man kan svepa mellan dem i sidled?
- Och säkert 5 buggar till som jag ser ibland men inte kommer på just nu.

Bifogar skärmdumpar som visar några av buggarna i förbifarten.

Har nu minimalt med tid pga bäbis och kan därför inte bistå med en massa testning och konversation, men vill bidra till en bättre app hursomhelst! :-)

Allt gott,
M
(på en Andriod One-mobil)

Kommentarer

  • Stort tack för att du tog dig tid, och grattis till bäbisen!

    Några av problemen är vi medvetna om (No Channel, notis-problem) och hoppas bli kvitt med ny spelare, ett teknikskifte som vi är mitt uppe i även om väldigt lite märks för er lyssnare ännu.

    De saknade sekunderna i början av ljudklipp är nytt för mig (men liknar ett fel vi hade för kanske fyra-fem år sen, kopplat till vilken spelarmodul telefonen använde).

    Det skulle kunna ha med vår nya spelare att göra (jag tror at vi har infört den på något innehåll och kollar om det är just nyheterna) och är i så fall något vi verkligen bör se över!

    Om det är kopplat till nya spelaren, är det ett nytt fel. När du har tid får du gärna berätta om du uppfattar problemet som nytt eller som något appen dragits med länge.

    Buggarna med text på text har jag sett någon enstaka felanmälan om (för kanske ett år sedan och möjligen från dig?), men är inget vi kunnat återskapa. Tomma spellistor behöver jag kolla upp, men utvecklarna känner spontant inte igen det.

    Jag återkommer och berättar vad som sker, utan att belasta dig med frågor (utom sånt som går att besvara på volley).

    Android One ... Är det på en Xiaomi? (Troligen mindre relevant än att det är Android One, men det kanske krävs en kombi av hårdvara och mjukvara för att se ett visst fel.)
    Annika Webbmaster