Sänds inte P4 Bjällerklang 2019?

Kommer webkanalen Bjällerklang tillbaka 2019?

Mvh
/per
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej
    Nej det gör den inte.
    Det finns mer info här:
    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=5135&artikel=7212778

    mvh
  • Väldigt tråkigt beslut. Jag ser inte heller att mer musik i vanliga P4 skulle vara en bra ersättning. P4 bjällerklang var ju ett sätt att få julmusik och julstämning utan att hela tiden behöva lyssna på en massa prat. Jag måste väl köpa ett Spotify-abonnemang nu då inte Sveriges Radio erbjuder den tjänsten mer.

    Synd!
  • Verkligen tråkigt..men de har väl brist på resurser. Public service blir mer och mer ointressant, dock inte direkt pga just denna nedläggning.
  • Tråkigt
  • Riktigt riktigt tråkigt!!
    Sämst beslut ifrån radio på länge!

  • Men vilket dåligt beslut! Förstår att det inte blir någon Klassisk jul i P2 heller, trist!
  • Kan ni inte kalla det vintermusik istället så kanske det funkar bättre för SR cheferna?
  • Ett riktigt uselt beslut. Ni har gjort stora försämringar på sistone. Mifforadio är nerlagt, p4 med lisa är flyttat till sent på lördagkvällen och nu sänder ni inte bjällerklang. Det är fan så dåligt av er.
  • Jättetråkigt beslut!
    Håller med om att det var så skönt att lyssna på musik utan reklam och prat. Men då får jag väl leta vidare på de kommersiella stationerna fastän jag helst vill hitta utbudet på Sveriges radio.
  • Hej!

    Detta forum är till för att ge support på våra webbtjänster och appar. Vi som svarar här, webbutvecklaren ("programmeraren") Karolina och jag som är webbmaster ("länk mellan lyssnare och tekniker") försöker självfallet att svara även på annat och förmedla er kritik till de kolleger som ansvarar för utbudet, men vi har inte möjlighet att ge er så bra svar som ni förtjänar. Kontakta därför gärna Lyssnarservice eller Sveriges Radio via sociala medier för synpunkter om just utbudet.

    Varför blir det inga julkanaler?
    Vi har bett de ansvariga att förklara tydligare varför de valt att inte sända dessa i år, och de svarade så här:

    Den 30 juni 2019 slutade Sveriges Radio att sända tre musikkanaler på webben, P2 Klassiskt, P2 Världen och P3 Star. Beslut togs också om att SR:s säsongskanaler, P2 Klassisk Jul och P4 Bjällerklang upphör.

    Sveriges Radio har tidigare haft flera webbunika kanaler. Vilka det har varit har varierat över tid. Kanalernas funktion har varit att ge publiken ett musikutbud som har varit svårt att tillgodose till fullo i ordinarie kanaler.

    I dag ser lyssnarnas musikkonsumtion ut på ett annat sätt än för 10-15 år sedan – det finns till exempel ett antal musikstreamingtjänster och det är anledningen till att kanalerna lagts ner.

    När det gäller julmusiken kommer det finnas mer julmusik i Sveriges Radios utbud via de ordinarie FM-kanalerna under december. Framförallt kommer både P2 och P4 att spela mycket julmusik.

    Julmusik i P4, för er som saknar P4 Bjällerklang
    Kanalerna P2 och P4 har alltså fått ett tydligt uppdrag att spela mer julbetonad musik under advent. Jag förstår att det är en klen tröst eftersom vi är många som uppskattat dessa kanaler just för att vi fått höra intressant julmusik utan prat emellan och få av de ordinarie programmen är uppbyggda så.

    Jag hör dock med min kollega Marie som arbetar med P4:s tablå, om hon har några tips på program där vi kan förvänta oss extra mycket julmusik i förhållande till prat. Jag återkommer om detta!

    För er som saknar P2 Klassisk jul
    I P2 har vi (förstås - som alla år) julkonserter. Söndagsmorgon i P2 (med visst inslag av kunnigt, men absolut inte pladdrigt, talat innehåll mellan verken som är huvudsaken) sänder En tidig musikalisk julsångsadvent nu på söndag, första söndagen i advent. Den fjärde söndagen i advent sänder samma program Bachs förstudie till Juloratoriet (vilket inte syns på länken idag, eftersom redaktionen inte hunnit lägga in denna information).

    P2 Live sänder massor av julmusik framöver, däribland fyra och en halv timmar från EBU:s julmusikdag söndag den 15 december. Det blir konserter från Malmö, Stuttgart, Ljubljana och Gdansk.

    Klassisk morgon sänder årets Luciatåg och kommer säkert att spela mycket julmusik även i övrigt. Jag tycker att det talade innehållet i programmet är bra, men vet att en del lyssnare önskar att det var mindre snack och mera verk(stad).

    Till de minst "pratiga programmen" räknar jag P2 Klassiskt som ni hör mornar och eftermiddagar, sju dagar i veckan även i vanliga fall. De sänder ibland musiken helt utan prat emellan, annars är det musik varvat med en kort presentation av exempelvis verket eller kompositören. (Faktum är att jag inte riktigt förstått mönstret för när det är tal emellan eller inte.) Jag utgår från att de kommer att erbjuda mycket av den julmusik som musikläggarna annars hade spelat i P2 Klassisk jul.

    Om sändningstiden inte passar er, går det att lyssna i efterhand.

    Jag kommer som sagt att återkomma med tips på vilka program i P4 (och eventuellt andra kanaler) som kommer att ge extra mycket julmusik i förhållande tilltalat innehåll när jag stämt av med P4:s tablåkoordinator!
    Annika Webbmaster
  • Jag har inte hunnit prata med P4-Marie än, men vill tipsa om att ni som lyssnar på P4 redan nu kan märka att vi sänder julmusik i kanalen. Här berättar P4 Kronoberg om detta:
    Nu börjar jullåtarna att spelas

    P4 Dans satte till exempel på sig tomteluvan i söndags! Jag har inte lyssnat själv och av låtlistan att döma är det inte renodlat jultema, men ändå ... Ni som längtar efter Feliz Navidad, Blue Christmas och Julen är stulen kan lyssna här:
    Jul i P4 Dans
    Annika Webbmaster
  • Till alla som lyssnat på "Bjällerklang": Jag har varit i kontakt med P4 Plus, fått svar om att de börjar smyga igång med julmusik i dagarna och att det blir mer julmusik närmare jul.
  • P4 Plus
    Tack för det, Mia-Lotta! Det var ju goda nyheter, eftersom P4 Plus är just en musikkanal utan så mycket prat! Än så länge verkar det dock inte ha smugit sig in så många snötyngda granar, änglakörer och tomtebloss i låtlistan, men vi får hålla öronen öppna!

    När det gäller renodlade julmusikprogram i vanliga P4, har jag nu fått några fina tips från min kollega Marie, i synnerhet när det gäller tiden runt julafton. Jag är övertygad om att det gömmer sig mer julgodis även bland de andra programmen. Melodikrysset brukar till exempel bjuda på ett kryss med jultema varje år och jag blir mycket förvånad om inte Anders Eldeman gör så lördagen den 21 december i år, även om detta inte framgår av någon tablåinformation!

    20 december 19.06-20.40
    P4 Live: Sarah Dawn Finer från konserten Winter Songs.
    Från Uppsala Konsert & Kongress den 1/12 2019

    Julafton 15.03-16.00
    P4 Live: Julkonserten Christmas Night med Wiktoria, Tommy Nilsson, Elisa Lindström och John Lundvik.
    Från Växjö Konserthus den 5/12 2019.

    Julafton 18.03-19.00
    Jul med 60-talsgruppen ”Peter, Paul & Mary”

    Julafton 19.03-21.00
    Teen Scene Special: Julrock med Sten Berglind

    Julafton 21.03-22.00
    Gessles jullåtar (önskerepris från i fjol)

    Juldagen 25 december 19.03-21.00
    Bland lutfisk, cowboys och Hawaiitomtar – julmusiken du inte visste fanns
    Annika Webbmaster
  • Så dåligt!  Tvungen att betala skatt för det här också 🙁
  • P4 Bjällerklang var min favorit kanal under december... Att ta bort det bara så där är helt urbota korkat!
    Sveriges Radio- tänk om och tänk rätt!
    Det är många som verkligen uppskattade Bjällerklang - ta tillbaka Bjällerklang!
  • Kan bara instämma med alla föregående inlägg. Jättetråkigt beslut 🙁 jag hade riktigt sett fram emot att även i år få vakna till klassisk jul på radion, det var såå fint. Bjällerklang har gått varm varje år före jul. Finns det något sätt att kanske ladda upp några gamla "avsnitt" som inte behöver underhållas? Typ till ert arkiv? Tacksam för ert arbete. Tack
  • Blir så ledsen över detta beslut, familjens favoritkanal under julen.....
  • Hej igen!

    Jag påminner om att detta forum är fel plats för en diskussion om beslutet. Kontakta Lyssnarservice, lyssnarservice@sverigesradio.se , istället!

    P2 Klassisk jul har en egen tråd

    jag hade riktigt sett fram emot att även i år få vakna till klassisk jul på radion

    Iris, P2 Klassisk jul har en egen tråd här:
    Ingen Klassisk jul-kanal i år?

    Jag förstår att du kommer att sakna båda kanalerna. Vi är många som har växlat mellan de två julkanalerna och till exempel kommer att sakna P4 Bjällerklang när vi bakar pepparkakor och P2 Klassisk jul när vi äter frukost.

    Julmusik i webbkanalen P4 Plus
    Som Mia-Lotta skrev ovan, så kommer ni att höra mycket julmusik i webbkanalen P4 Plus. Leif Eriksson på P4 Plus hälsar att julmusiken hos dem börjar den 1 december. De fyller sen på med mer julmusik vartefter dagarna närmar sig julafton/juldagen när ni kan höra mycket julmusik.

    Från annandagen kommer P4 Plus att återgå till sitt vanliga stuk.

    Om P4 Plus
    Webbkanalen P4 Plus har fokus på populärmusik från 1920-talet och framåt. Om det finns några jullåtar som ni önskar er starkt, kan ni tipsa redaktionen.

    Det gäller förstås även deras vanliga utbud. Så här står det på hemsidan:
    Vi vill veta vad du tycker om musiken i P4 Plus. Vad tycker du? Vad saknar du? Du kan mejla oss på p4plus@sverigesradio.se

    P4 Plus hör ni överallt där ni har kunnat lyssna på julkanalerna. Ni som bor i Stockholmsregionen kan även lyssna via FM-radion på P6, frekvens 89,6 MHz, flera timmar varje dag!
    https://sverigesradio.se/p6/tabla
    Annika Webbmaster
  • Så tråkigt! 🙁 Tänk om! Jag kommer att sakna både P4 Bjällerklang och P2 Klassisk jul!
  • Det var det sämsta beslutet från Public Service någonsin! Jag vill ha Bjällerklang utan en massa prat och annat i P4. Sveriges Radio - gör om och gör rätt! Jag överväger nu att helt sluta lyssna på Sveriges Radio.
  • Det är ändå ganska intressant att när det inte längre går att välja bort avgiften - då slutar SR och SVT göra det som tittarna vill ha. En liten observation. P4 Bjällerklang kommer att saknas.
  • "I dag ser lyssnarnas musikkonsumtion ut på ett annat sätt än för 10-15 år sedan – det finns till exempel ett antal musikstreamingtjänster". Intressant att de hänvisar sina lyssnar till Spotify och reklamkanaler är det inte till att avveckla sig själv? Hoppas på ändring så Bjällerklang kommer tillbaka.
  • Vilket dåligt beslut. Hur ska jag hitta alla låtar? Musikläggarna kunde sitt och jag kynde välja mellan de två kanalerna. Överväger skarp att skita och lyssna på SR hoppa över att lyssna på er totalt. Ville så gärna ha julmusik utan prat men nej det kunde ni inte fixa
    BLÄÄÄÄÄÄ
  • NRK Radio, kanalen heter NRK Radio Super Jul, en blandning mellan P2 klassisk jul och P4 bjällerklang. Fungerar även bra för synskadade. Här i Tyskland kan jag inte spela upp webkanaler på min vanlig dator, men appen fungerar bra även för synskadade. Skall se vad Yle radio har för sig. Annars måste jag skapa mina egna jullistor på musicstreamingtjänsten. Amazon Music har ingen svensk jullåtlista för oss i Tyskland. God og gladelig jul. Sandra

  • Ett mycket tråkigt beslut!
  • Som vanligt i Sverige men hade tur hittade en Finsk radio sida de spelar Svensk klassisk Julmusik https://www.jouluradio.fi tryck sedan på Julradion och njut
  • Älskar SR! Så himla mycket bra att lyssna på. Har Spotify men gillar att få oväntat musik som inte speciellt anpassats för mig. Har gått o längtar efter Bjällerklang. Så ledsen att det inte ska sändas i år.
  • NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJJJJJJJ!!!!!
    Va fa.......n!! P2 Klassisk Jul är det jag sett fram emot hela hösten :-(
    ÄNDRA beslutet please!!!!!!!
    Och när P2 Klassiskt också är borta så har SR förlorat mig helt .. :-(
  • Håller med er, ett riktigt tråkigt beslut. Bjällerklang var en riktig favorit
  • Jaha, då kan man sluta leta efter P4 Bjällerklang. Såg fram emot att traditionsenligt lyssna på denna kanal. SR, gör om och gör rätt. Ni bör verkligen ändra på ert beslut.
    Besviken och ledsen, såg fram emot en reklam och pratfri kanal med julmusik.
  • Har längtat flera veckor efter att bjällerklang drar igång. Otroligt tråkigt beslut. Ersätta med specifika program på andra kanaler är ju över huvud taget inte likvärdigt. Ändrade lyssnarvanor - absolut, men inte när det kommer till julmusik i december.
  • Eftersom SR tydligen inte tycker att vi som betalar ska få lyssna på det vi vill, så kan jag rekommendera att lyssna på Finsk webradio där det dessutom finns fler renodlade julmusik kanaler snyggt samlade på ett ställe.
    Gå In på adressen https://www.jouluradio.fi/sv och sedan väljer man önskad kanal genom att klicka på den röd knappen i det röda fältet på vänster sida. Kanalen med mest svensk julmusik heter Julradio.

    Så tycker jag att SR kan få sända i fred och att ingen längre lyssnar, vilket snart är verklighet.
  • För dom som vill lyssna på alternativ till P2 Klassisk Jul .. ladda ner appen Classical Radio, finns erbjudande om en månad gratis. Där finns Classical Christmas som är ett ok alternativ!
  • Detta är inte rätt forum att klaga.
    Jag klagar ändå.
    Riktig dålig lyssnarservice!

  • Neeeeej!!! P4 Bjällerklang är ju en av höjdpunkterna under adventstiden!
  • testa denna länk för klassisk jul-dom har även en motsvarighet till Bjällerklang  f ö.

    https://www.jouluradio.fi/kanavat/klassinen-joulu

    Och rösta på de partier som vill skära ner på public  service . Ni får ändå inget för skattepengarna annat än  vad som cheferna tycker är politiskt korrekt till vilket julen inte längre hör.
  • Jag skulle precis sätta på P4 Bjällerklang eftersom det är första advent och lyssna massor av skön julmusik ända fram till jul, precis som jag gjort i flera år...

    Snacka om att bli snopen och besviken :-(
  • Jag lyssnar normalt i blandat format på P1, P2 och P4. Började lyssna på P2 Klassik Jul för några år sedan, främst i köket och till helgmiddagarna med min familj för att visa mina barn 8, 5 och 3 år att det finns en bredd i musiken. Har varit jättehärlig stämningsfull musik som jag nu verkligen saknar i Sveriges Radios utbud. Trodde i min naiva inställning att detta var SRs uppdrag, att bredda utbudet. Känner till att det finns reklamkanaler och andra betaltjänster att lyssna på men har stolt gjort reklam för P2 Klassisk Jul och P4 Bjällerklang.

    Jag hoppas verkligen på ett nytt beslut om detta.

  • Ja det var verkligen högklassig musik som många uppskattade.
    Jag tror förklaringen är enkel. Ledningen prioriterar vad man tror är ungdomars önskemål eftersom man är så förtvivlat rädd att dom bara ska lyssna på nätet på poddar och kommersiella kanaler. Både bjällerklang och fr a klassisk jul hade förstås en majoritet av betydligt äldre lyssnare som man på SR inte är intresserade av.
    Den ursprungliga public service tanken är officiellt ersatt med att man ska" bredda" till så många som möjligt ,vari ingår att  framför allt tävla med de kommersiella kanalerna.
    Dessutom fanns det ju förstås en massa kristna texter och hänvisningar i de klassiska julsångerna vilket man kanske också är rädd för i SR ledningen.
    Någon med annan religion kan ju bli kränkt.
  • Jag påminner återigen om att detta är ett support-forum för att lösa tekniska problem och att det är bättre att ge återkoppling om vårt innehåll till Lyssnarservice, lyssnarservice@sverigesradio.se

    Samtidigt är det ju fint att ni kan tipsa varandra om vilka möjligheter som finns att få julstämning på andra vägar, och att se att ni är långt ifrån ensamma om att sakna P4 Bjällerklang!

    Finska julradion
    På den finska sidan Jouluradio som Tompa med flera tipsade om ovan, finns alla möjliga jul-kanaler, och utbudet verkar varierat. Kanalen Kauneimmat Joululaulut (betyder ungefär "De vackraste julsångerna" enligt en översättningstjänst på nätet) verkar flera av er uppskatta, liksom den svenskspråkiga Julradion.

    Spellistor?
    I tråden om P2 Klassisk jul är det flera lyssnare som efterlyser spellistor, och jag delar med mig av sådana även till er, eftersom flera av er har skrivit att ni använder Spotify. Är det någon som vill ha hjälp att hitta listor i andra musiktjänster, så hojta till.

    Sofia skrev:
    Har Spotify men gillar att få oväntat musik som inte speciellt anpassats för mig.

    Då hoppas jag att du får en eller annan oväntad låt i den lista P4:s musikredaktör, Rita Jernquist lagt ut:
    Ritas jul: Musikredaktör P4 (Spotify)

    Ni som saknar P4 Bjällerklang kan säkert känna er hemma med den listan! (Jag hoppas att kollegerna på P2 också har möjlighet att skapa något liknande.)

    Det finns en mer eller mindre automatiserad låtliste-tjänst som heter Radiofy. Den genererar spellistor för Spotify. Exakt hur det går till vet jag inte, men förmodligen sker det genom att Radiofy "lyssnar av" en befintlig kanal och identifierar vad som spelas, lite som Shazam, Soundhound och liknande tjänster. De har gjort en spellista baserad på P4 Bjällerklangs innehåll:
    "P4 Bjällerklang - 400 senaste" enligt Radiofy (Spotify)

    För verk som spelas mer sällan, fungerar den typen av tjänster något sämre, så en del lite ovanligare låtar som "riktiga P4 Bjällerklang" spelat med en viss artist, kan dyka upp i någon märklig hissmusiks-version eller karaoke-variant, men på det hela taget är detta en lista baserad på vad som verkligen har spelats i kanalen. Om någon av er testar denna lista, så berätta gärna hur ni tycker att det låter, för jag ska självfallet inte tipsa om den ifall den inte bidrar till julstämning.

    Radiofy har även en auto-genererad lista baserad på vad (Radiofy uppfattar att) vi spelade i P2 Klassisk jul:
    "P2 Klassisk jul - Topp 100" enligt Radiofy (Spotify)

    Även den listan kan det förekomma tokigheter i.

    Fel forum
    Jag vet att det inte är en fullgod ersättning för våra julkanaler, men den diskussionen har jag redan förklarat att vi inte kan ta i detta forum. Vi webbmastrar har inte tid eller kunskap nog att svara.

    I korthet vill jag dock göra en liten reflexion om Carls analys:
    Ledningen prioriterar vad man tror är ungdomars önskemål eftersom man är så förtvivlat rädd att dom bara ska lyssna på nätet på poddar och kommersiella kanaler.

    I sådana fall var det väl dumt att stänga ned kanalen P3 Star, som riktade sig just till ungdomar? Vi har idag endast två renodlade webbkanaler med (nästan bara) musik:
    Radioapans knattekanal och P4 Plus. Den ena för riktigt unga lyssnare och den andra med de allra äldsta lyssnarna som primär målgrupp (även om en medelålders webbmaster som jag också kan uppskatta Dusty Springfield - som vi hör nu).

    Att vi har valt att inte ha kvar julkanalerna är nog snarare för att det är just som de ansvariga skrev (högre upp i tråden):
    I dag ser lyssnarnas musikkonsumtion ut på ett annat sätt än för 10-15 år sedan.

    Allt färre har lyssnat på dessa kanaler, och i stället sökt sig till andra källor för att få julstämning. Tack för att ni var kvar hela vägen!
    Annika Webbmaster
  • Annika tack för tips och länkar.Vi vet att det inte är ditt eller dina kollegers fel.
    Kan bidra med ytterligare tips, på Spotify finns också listan Klassisk Morgons jul från P2  och Klassisk Jul P2,båda skapade av privata entusiaster som saknar den " riktiga" klassisk" jul.  Och en engelsk lista har Spotify också som är bra: Classical Christmas" Så vi lyssnare överlever nog. Mera osäkert om public service gör det på sikt med nuvarande ledning som bara prioriterar att mäta antalet  lyssnare och tittare.Skattefinansieringen gör kanske också att politikerna   kommer att lägga sig i mera framöver.
  • MEN!!!!!! Sååååå ledsen jag blir!!! Jag som verkligen sett fram emot programmet!!! Längtat länge! Jag älskar julen och detta programmet har gett mig bästa julkänslan!! Snälla, tänk om! Än är det ju lite tid kvar till jul!!🤶🏻🎅🏻
  • I helgen satte vi in ljusstakar i alla fönster och tände första adventsljuset. Tanken var även att starta P4 Bjällerklang och lyssna till julmusik.
    Men den länken var borta. "Sidan eller ljudet hittades inte", var beskedet. Jag ser nu att radiokanalen med julmusik är borttagen. Det är verkligen beklagligt! P4 Bjällerklang var underhållande och efterlängtad nu kring jul.
    Vad är den verkliga förklaringen till borttagandet? Det kan knappast vara kostnaden, eftersom skivmusik väl är det billigaste som går att sända i radio. Det kan knappast vara brist på jullåtar, eftersom det finns massor av dem. Och annan musik kan man lyssna på överallt i andra kanaler.

  • Vilket tråkigt beslut att sluta sända julmusik! Bästa programmen i Sveriges radio!
  • Carl:
    Tack för tips om fler listor på Spotify. Jag har tipsat om dessa i fier trådar på forumet.

    Så vi lyssnare överlever nog. Mera osäkert om public service gör det på sikt med nuvarande ledning som bara prioriterar att mäta antalet  lyssnare och tittare.

    Detta forum är fel plats för en diskussion om vårt uppdrag. Däremot för jag gärna en dialog – men har lite ont om tid för det, så detta blir inte så genomtänkt som jag önskar (och dessutom är jag alltså fortfarande webbmaster, som inte har med innehållet eller strategier att göra).

    Vi inom public service får ofta kritik, både från andra medier och politiker, för att vi sänder innehåll som kommersiella aktörer likaväl kan erbjuda. Det är inte detta som är public service-bolagens uppgift, menar de kritiker som vill se ett "smalare och vassare public service". Uppenbarligen håller du inte med kritikerna fullt ut på den punkten. Om du har tid, är jag intresserad av vad du tycker är vår uppgift!

    Samma fråga riktar jag även till er andra som framfört allmän kritik till Sveriges Radio och public service i stort. Bakom formuleringar i som "då slutar SR och SVT göra det som tittarna vill ha" och "men då skiter jag i att lyssna på er helt" finns det säkert intressanta tankar och erfarenheter. Hjälp mig att förstå hur ni samtidigt är kritiska till hur vi använder era pengar, men tycker att det är bra att låta oss lägga dessa på rena spellistor med musik som återfinns i andra tjänster. Även om det ligger utanför mitt arbete som "support-person", är jag väldigt nyfiken på varför ni inte tycker att vårt innehåll är relevant, och vad ni vill att vi ska sända istället (förutom riktigt bra julmusik utan prat emellan - vilket ju framgår tydligt att ni vill).

    Gunilla:
    Visst har du sett tipsen högre upp i tråden om bland annat den finska samlingssidan med julkanaler, Jouluradio ?

    Lars-Gunnar
    Vad är den verkliga förklaringen till borttagandet? Det kan knappast vara kostnaden, eftersom skivmusik väl är det billigaste som går att sända i radio. Det kan knappast vara brist på jullåtar, eftersom det finns massor av dem.

    Högre upp i tråden har jag kopierat in det svar våra utbudsansvariga har givit. (Detta är alltså ett forum för teknisk support.)

    I korthet skriver de att det behov som fanns när vi startade kanalen (2006 eller 2007, tror jag) inte finns kvar idag och att lyssnare har lämnat våra renodlade musikkanaler eftersom allt fler letar upp sin musik på andra plattformar. Om vi då inte förändrar utbudet i takt med detta, så kommer vi till sist att slösa bort allmänhetens pengar på tjänster som allt färre efterfrågar.

    Men du har rätt, att spela webbkanaler med musik är mycket billigt jämfört med att göra en dokumentär eller dramaproduktion till exempel.

    Och jullåtar råder det verkligen ingen brist på!

    Inger:
    Som du ser är du verkligen inte ensam om att sakna P4 Bjällerklang. På denna sida finns det dock många hjälpsamma medmänniskor som tipsar om både webbkanaler och andra musiktjänster som kan ge dig en fin julkänsla. Hoppas att du hittar en ny favorit den vägen!
    Annika Webbmaster
  • Det kan knappast vara brist på jullåtar, eftersom det finns massor av dem, som Lars-Gunnar skrev!

    Berätta gärna vilka favoriter ni har! Det är ju ett trevligt sätt att upptäcka nya jullåtar, eller påminnas om gamla ... Och alla ni har ju uppenbarligen ett intresse för julmusik!

    Detta är en av mina verkliga favoriter:
    https://youtu.be/FKoX0LMNlwI

    (Max tre låtar var, som någorlunda passar P4 Bjällerklang. Bachs Juloratorium är alltså inte helt rätt här. Det må vara ett fantastiskt stycke - men är mer P2 Klassisk jul än P4 Bjällerklang ...)
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika
    Jag förstår att du inte kan påverka utbudet, men jag förstår också de som skrivit på detta forum och uttrycker sin besvikelse för Bjällerklang var fantastiskt bra!
    Mina favoriter är.
    The Pogues och Kirsty MacColl – Fairytale Of New York
    Sissel Kyrkjebø - O Helga Natt
    Evert Taube - Knalle Juls Vals
    En riktigt God Jul
  • Hej Annika!
    Jag håller med Tompa i tidigare inlägg, Bjällerklang var fantastiskt bra!
    Mina 3 favorit jullåtar:
    Dean Martin - "Let it snow"
    Tommy Körberg & Orsa Spelmän - "Julpolskan"
    Enya - "Silent Night"
    God Jul allesammans!

  • Tack båda för trevliga tips!

    Knalle-Juls vals kunde jag först inte placera, och jag blev nyfiken eftersom min far spelat väldigt mycket Evert Taube under min uppväxt. Och ... Ja, det var ju låten med texten:
    Min lilla gran så grön och fin
    du luktar gott som terpentin
    Vill ingen ha dig får jag väl ta dig
    som rövat bort dig från skogen din

    Vi tyckte själva att P4 Bjällerklang var en trevlig kanal. Att den inte har återkommit i år, beror på att vi behöver vara varsamma med era pengar. Även om vi som skriver i denna tråd har tyckt att julkanalerna är en bra sak att satsa på, måste vi vara lyhörda för att medievärlden förändrats och att det finns många fler sätt att ta del av intressant musik idag än vad det fanns när vi skapade kanalerna.

    Tack för att ni bidrar till att den här tråden blir en plats där vi hjälper varandra att hitta nya och gamla jul-musikaliska favoriter!
    Annika Webbmaster
  • Helt galet, tror de har fel i analysen av radio användandet. Har väntat hela året på P4 Bjällerklang och P1 Klassisk jul. Mycket, mycket tråkigt. Vad ska jag nu lyssna på. Att det var för dyrt har jag svårt att tro på…..
  • Hej Berit!

    Högre upp i tråden tipsar andra lyssnare om olika tjänster för att få en fin julstämning i högtalarna.

    Jag hoppas och tror att du kan hitta musik som passar dig på den finska samlingssidan med julkanaler, Jouluradio !
    Annika Webbmaster
  • Det finns inget som är lika bra som Bjällerklang och P2 Klassisk Jul .. inte i närheten!!
  • Så besviken, skulle precis börja lyssna på Bjällerklang eller P2 klassisk jul, har t om gjort reklam för det under året och så letar jag febrilt. Hittar denna info istället, men det är ju inte samma sak. Jag vill ha julmusik i bakgrunden när jag jobbar eller pysslar hemma fram till jul. Får väl göra en spotifylista men det är inte samma sak.
    Ulrika

  • Kenneth:
    Det finns inget som är lika bra som Bjällerklang och P2 Klassisk Jul

    Tack, det hälsar jag våra duktiga musikläggare!

    Du tipsade högre upp om appen Classical Radio och deras julkanal Classical Christmas. Kanalen finns även på en webbsida:
    Classical Christmas

    Det går att lyssna fritt som gäst i en halvtimma, därefter vill de att man skapar ett konto (som verkar vara gratis, men jag har inte testat själv). Det jag har hunnit höra är bra, så jag delar tipset i tråden om P2 Klassisk jul.

    Ulrika:
    Så bra att du hittade till denna tråd! Här finns tips på olika tjänster med fin julmusik. Det är inte våra julkanaler, men ge dem en chans!

    Själv vill jag i första hand tipsa om de webbkanaler som alla kan ta del av, men för er som använder Spotify, är deras listor förstås ett väldigt bra sätt att ta del av julmusik!

    Där vill jag framhålla den lista P4:s musikredaktör Rita Jernquist lagt ut:
    Ritas jul: Musikredaktör P4 (Spotify)

    Jag vill även rekommendera de auto-genererade Radiofy-listorna, som i grunden bygger på vad våra musikredaktörer har spelat tidigare i just julkanalerna:
    "P4 Bjällerklang - 400 senaste" enligt Radiofy (Spotify)

    Och:
    "P2 Klassisk jul - Topp 100" enligt Radiofy (Spotify)

    Det finns även listor som andra lyssnare som saknar julkanalerna har skapat.

    Hoppas att något eller några av dessa tips kan hjälpa dig att få en godare jul!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    För er som använder Facebook:
    Ni som vill ha tips på julmusik à la P4 , har en guldgruva att ösa ur på Ring så spelar vis Facebook-sida, där den med skägg och luva försedde Christer frågar:
    Vilken är den bästa jullåten?

    I skrivande stund är det 328 kommentarer, men inte fullt lika många tips (många har ju samma favoriter, så flera kommentarer är i stil med "jag håller med, Driving home for Christmas med Chris Rea är underbar!").

    Jag vet inte om det går att läsa kommentarerna om du inte är inloggad på Facebook, men bilden på Christer Lundberg i luva ska gå att se även om du inte använder Facebook annars - vilket i sig ger en viss julstämning!

    För er som använder Spotify:
    Och härligt nog försöker Ring så spelar vi lägga in så mycket som möjligt av dessa julfavoriter i en lista:
    Julmusik från Ring så spelar vi (Spotify)

    Lite problem får de lyssnarfavoriter som "en låt som min farmor sjöng om julbocken", men på det hela taget är det en fantastisk samling med Tommy Körberg, Bony M, Dolly Parton, Carola, Eilert Pilarm (han fanns i alla fall med i Facebook-tråden), Band Aid och Queen. Med djup och bredd som speglar P4:s lyssnare!

    Alltså, jag blir alldeles glad bara av att läsa låttitlarna och höra detta i mitt huvud - och det kan ni göra även utan Spotify-konto.

    Julkanaler hos Tunein Radio ...
    Ni kan även hitta många julkanaler hos Tunein, som går att lyssna på utan att ha något medlemskap eller så:
    tunein.com: sökresultat för christmas (testa att söka även på jul, noël, navidad etc.)

    ... och hos Mytuner Radio
    I sann public service-anda vill jag förstås påpeka att det finns alternativ till Tunein, exempelvis Mytuner Radio. Här finns 211 kanaler som de klassat som "genren Christmas".
    mytuner-radio.com: Top Christmas radio stations

    Även om minst två av dessa (alltså Sveriges Radios julkanaler) inte längre sänds, bör ni kunna finna några favoriter! Dela med er i så fall. Att hjälpa er nästa att stilla sin längtan efter fin julmusik, gör julen godare för alla!

    Hoppas att tipsen ger er en fin julkänsla!
    Annika Webbmaster
  • Verkligen jättetråkigt!
    Men tack för tipsen ovan, dvs lyssnarna hänvisas till andra källor än Sveriges radio...
  • Jag har gått över till våra grannar i Norge.
    "Super Jul" på NRK.no.
    Blir en del norska julesanger.....
    Men till skillnad från Sveriges Radio så erbjuder man nonstop julmusik.
    Bravo!
  • För den som kommer in nu för att bedrövas – ta tid att läsa igenom tråden för bra Spotifytips som Klassisk Jul P2.

    Med detta sagt så vill jag sälla mig till klagokören.

    /A
  • Mats:
    Men tack för tipsen ovan, dvs lyssnarna hänvisas till andra källor än Sveriges radio...
    Väl bekomme!

    Jag har även givit tips från oss på Sveriges Radio, men uppdaterar dessa.

    Först sådant som går att lyssna på idag, den 10 december:
    • På Musikplats Stockholm hör vi Maia Hirasawa varva klassiska jul- och luciasånger med egna låtar - bland annat från sitt album Maias Jul
    • Jul i P4 Dans ger oss julkänsla med Blue Christmas med Lasse Stefanz och Casanovas nya jullåt I decembernatt (men av låtlistan att döma är det inte enbart julmusik i programmet)
    • Lite äldre tongångar hör ni i Da Capo – julen är nära, ett avsnitt som repriserades i P4 Plus igår. Vi hör Den sista julresan med Eric Källquist och Mössens julafton med Margareta Kjellberg och Karl-Olof Finnberg. (Även mindre säsongsbetonad musik ingår.)
    • En tidig musikalisk julsångsadvent sändes i Söndagsmorgon i P2. Flera av de stycken vi hör i programmet har några av er nämnt i tråden, bland annat Det är en ros utsprungen. Mer P2 Klassisk jul än P4 Bjällerklang (men vi är ju många som gillar båda kanalerna)
    • Första advents-avsnittet av Andliga sånger är stämningsfullt

    Sedan några kommande programtips:J S
    "Super Jul" från NRK tipsade Sandra om redan i november, men jag lyckades inte få igång kanalen, det stod "Ikke tilgjengelig" och jag har därför inte tipsat om den.

    Tack för tipset! Jag gjorde ett nytt försök, och ser man på, nu strömmar Kurt Nilsen + Kringkastingsorkestrets version av Let it Snow, Let it Snow, Let it Snow ! Fint.

    Jag fann den genom att gå in på https://radio.nrk.no/ och klicka på rektangeln med NRK Super Jul.

    Annelie
    ... ta tid att läsa igenom tråden för bra Spotifytips som Klassisk Jul P2.

    Jag håller med. Även om jag förstår att tråden är lång och att det är svårt att hitta tipsen mitt i flödet av besvikna inlägg, så är denna tråd en guldgruva för bra tips!

    Just Spotify vill jag på ett plan vara lite återhållsam mad att tipsa om, eftersom jag vill att de tips vi ger ska fungera för alla lyssnare och inte vara låsta till en specifik plattform, men vill samtidigt dela med mig av de guldkorn jag finner, eftersom ni uppenbarligen är många som använder Spotify och förstås har nytta av de fina låtlistor som finns.

    En sådan är P4 Örebros lista med alternativ julmusik:
    Anna berättar att listan är skapad med särskild hänsyn till alla som är less på att samma gamla låtar som snurrar överallt.

    – Sen är den också för de som känner att julen är lite skavig och lite ensam, säger Anna Bäck som är en välkänd röst på P4 Örebro och mångårig deltagare i vår eminenta Flipp eller flopp-panel.

    Vår spellista med alternativ julmusik är uppdaterad

    Med detta sagt så vill jag sälla mig till klagokören.

    Bra, men fel forum. Jag framför klagosången till ansvariga, men egentligen är det Lyssnarservice som är kanalen in i företaget om det gäller synpunker på utbudet. (Detta forum är till för teknisk support.)

    Tack alla ni som bidrar till att vi tillsammans hjälper varandra att skapa en fin ljudlig jul, trots att våra julkanaler saknas oss!

    Jag markerar detta som "bästa svaret", i och med att den innehåller många tips som är bra för nytillkomna.

    Tipset från Annelie är extra viktigt. Ta er tid att skumma igenom tråden. Den är späckad med tips om fin julmusik!
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Jag fann den genom att gå in på https://radio.nrk.no/ och klicka på rektangeln med NRK Super Jul.
    BÄSTA TIPSET, TACK FÖR DET! GÅTT ÖVER TILL NORGES RADIO
  • Hej Annika!

    Jag förstår att du inte är ansvarig för det usla beslutet och att det här inte är rätt forum att klaga MEN lyssnarservice har ju inget forum som det här, man kan ju bara mejla dit (vilket jag gjort) och jag är sååååå besviken.
  • Hej!
    Jag tycker att det är så märkligt alltihop.
    SR som hela tiden påpekar att detta är fel forum och tipsar om andra sätt att få höra julmusik (andra kanaler och Spotify) medan jag tänker att vi är ju inte helt obildbara och kan hitta andra källor men vi vill ju ha det på SR. Och det är detta vi vill förmedla.
    Sedan kan jag tycka att webbmaster borde erbjuda sig att förmedla synpunkterna till "rätt" instans och inte bara hänvisa till lyssnarservice. Att många skriver mejl dit och reagerar över beslutet är ju bra men jag kan ju inte se mejlen och då är det ju knappast ett forum för att se reaktioner.
    Tänk att något så lätt som att sända musik efter ett rullande schema skulle vara för svårt att omsätta i praktiken...
  • Ja detta är förstås inte rätt forum att klaga men public service företagens ledningar har ju aldrig varit särskilt intresserade av att bry sig om dialog med kunderna. Så det är förståeligt att så många uttrycker sin frustration i detta forum fast det är fel ställe...
    SR o SVT strävar efter maximala tittar- eller lyssnarsiffror, plus någon sorts ”ungdomlig” ton och där passar inte Bjällerklang och Klassisk Jul in.

    Det finns många liknande exempel på ” moderniseringar”

    Nu när man är försörjd med skattemedel och således en statlig organisation i praktiken behöver man ju ännu mindre bry sig om vad medborgarna tycker, dom kan inte välja att sluta betala. Eller ens offentligt ifrågasätta hur skattemedlen används som vi sett, då träder medias folkdomstol i aktion.
    Det är också intressant med tveksamheten att rekommendera Spotify ”för att inte alla har det”.
    Facebook , som är ett mycket mera oetiskt och skadligt privat företag har man däremot inga reservationer mot att rekommendera.
    Det finns faktiskt de som medvetet inte har FB också.

  • Till Karin
    Väldigt bra formulerat.
    God Jul!
  • Hej Karin,
    du har uttryckt dig på pricken.
    God Jul

  • Inger:
    Bra att det gick att följa mitt tips – och kul att du gillar kanalen!

    Birgitta:
    Det är just därför jag försöker hinna med att svara er i denna tråd. Att detta är ett öppet forum, gör att många kan se att ni inte är ensamma om att sakna kanalerna, kan ta del av olika tips och få reda på varför vi valt att sända kanalerna i år.

    Ni som tar er tid att skriva är många, men de lyssnare som går in och läser, och ser att andra redan skrivit just det de känner, är ännu fler. Tråden har haft cirka 4700 visningar och om hälften av dessa fått svar på en del av sina frågor, fått hjälp att finna julmusik eller bara förstått att de inte är ensamma om att sakna julkanalerna, är det vackert så!

    Självfallet ser jag till att det ni skriver här når fram till ansvariga, något jag går mer in på i svaren till Karin och Carl, som jag snart återkommer till, eftersom det finns många tankar där som är viktiga.

    I likhet med Jörgen och Ulrika tycker jag att Karins kritik är väldigt välformulerad, och jag vill ge ett bra svar. Och Carl tar upp frågor som jag personligen tycker är extremt viktiga, som faran i att lägga över en stor del av vår dialog hos företag som Facebook.

    Jag återkommer alltså.
    Annika Webbmaster
  • Tack Annika!
  • Dock vill jag flagga för att svaren till Carl och Karin inte hinns med idag.

    Jag har en stor hög av teknisk felsökning att gå igenom och arbetar just nu på ett tåg på väg till en P4-kanal jag inte besökt förr, och vill lägga tid på att träffa de kollegerna.
    Annika Webbmaster
  • Men usch vad trist och tråkigt beslut. Förstår att SR vill spara pengar, men för ett public service bolag ska väl inte allt handla om pengar utan om att tillgodose olika lyssnares "behov"
    Finns ju i och för sig en kommersiell kanal som enbart spelar julmusik, men trist med reklamen. En tanke är ju också om det lönar sig att sända reklamradio med enbart julmusik, varför tycker då SR att det inte behövs?
  • Hej igen!

    Alla:
    En kollega på P2 tipsar om att vi nästa helg, lördag den 21 december, sänder ett julspecial Klingan i P2.

    Det blir nog inte så likt gamla P2 Klassisk Jul, för Klingan innebär världsmusik.

    Jag kompletterar mitt inlägg med programtips med detta och med första advents-avsnittet av Andliga sånger, som jag tipsat om förut, men inte fick med i sammanställningen med tips från oss!

    Karin:
    SR som hela tiden påpekar att detta är fel forum och tipsar om andra sätt att få höra julmusik ...

    Mycket intressanta reflektioner, som jag hoppas att jag kan besvara! Att det är fel forum är ju uppenbart. Samtidigt har vi med detta öppna forum möjlighet att föra dialog med er och att försöka förklara varför vi valt att inte sända julkanalerna i år. Denna tråd läses av många (betydligt fler än av oss som skriver i den) vilket gör det extra viktigt att försöka svara tydlig. De frågor som återkommer här visar att det är oklart hur vi resonerat.

    För brett eller för smalt?
    Några (till exempel Anders den 29 november) spekulerar i att vi på Sveriges Radio inte vill erbjuda det som är brett och populärt, andra, som Carl den 2 december,  att vi inte vill lägga pengar på det som är smalt och få tar del av. På sätt och vis är båda uppgifterna sanna och falska på samma gång ...

    Julmusik är en populär genre och finns tillgängligt även utan våra julkanaler. Brett alltså. I och med att medieutbudet ser ut som det gör, har de ansvariga på Sveriges Radio svårt att motivera att vi ska leverera det innehåll ni kan få ändå. Är det bra att era pengar läggs på "spellistor" som både de kommersiella kanalerna och andra medieaktörer erbjuder? Ni som har lyssnat på julkanalerna må tycka att det är en god investering, men ni är inte speciellt många sett till alla våra uppdragsgivare, det svenska folket.

    Julkanalernas lyssnare har alltid varit få (där P4 Bjällerklang varit något större än P2 Klassisk Jul), och med åren har vi som lyssnar inte blivit fler utan färre. Smalt alltså. Att fortsätta att leverera samma innehåll trots att vi märker att allt färre lyssnare tar del av det är inte försvarbart. Det är stor skillnad mellan julmusik och det innehåll vi vill erbjuda även när få lyssnar, som barnprogram på meänkieli. Programmen har få potentiella lyssnare, men vi vill ändå erbjuda ett fint innehåll till den lilla gruppen "barn som talar meänkieli".

    Vi vill ju ha det på SR
    Jag har försökt vara tydlig med att jag har förstått detta önskemål.

    Jag har även lämnat tips om julmusik från oss på Sveriges Radio till exempel den 26 november, den 28 november, den 10 december och i detta inlägg, men det är ju inte sådana tips ni vill ha!

    Andra kanaler
    Många tycker att det är viktigare med innehållet än avsändaren, och att aktivt klicka fram en konsert eller ett program där fin julmusik varvas med prat i en halvtimma inte är en ersättning för en kanal där ni vet att det blir julmusik. Därför har jag sett till att påminna om de webbkanaler som andra lyssnare lyssnare rekommenderat (den finska sidan Jouluradio , norska NRK Super Jul och - samt Classical Christmas).

    Jag tror fullt och fast att de tips ni som saknar P4 Bjällerklang ger varandra håller högre klass än flera av de julkanaler som finns ute på det stora, vida nätet. Den här tråden är rätt lång och uppenbarligen är det många som inte ser tipsen utan lite extra hjälp - även om just du inte behöver den hjälpen. Det är inte att dumförklara de lyssnare som älskar julmusik men inte har tid eller "datamognad" nog att själva söka.

    Eftersom jag har kunskap om de databaser som erbjuder tusentals olika kanaler, har jag även tipsat om hur ni kan hitta julmusik hos Tunein och Mytuner. Att länka till dessa källor ingår i mina dagliga arbetsuppgifter som webbmaster (Sveriges Radios kanaler är en del av deras utbud och många lyssnar den vägen), och att inte dela med mig av min kunskap, känns avigt.

    ... och Spotify
    De Spotify-listor jag har tipsat om bygger på de gamla julkanalernas forna spellistor, de listor andra lyssnare tipsat om och de spellistor som musikredaktörer på Sveriges Radio har skapat. Jag har frågat om någon vill ha hjälp att hitta spellistor på andra tjänster än Spotify (som Tidal eller Apple Music), men hittills verkar Spotify intressera betydligt fler.

    Även här tror jag att de tips ni som älskade P4 Bjällerklang ger, de spellistor som är kurerade av mina kolleger musikredaktörerna och de listor som bygger på vad som faktiskt spelades i P4 Bjällerklang och P2 Klassisk Jul är intressantast.

    Jag tror även att många lyssnare har svårt att bedöma vem som är den egentliga avsändaren. Jag vet förhoppningsvis mer om exempelvis Radiofys spellistor och hur de skiljer sig från vad ni hörde i kanalerna (förvånansvärt lite, för övrigt!) än vad de flesta lyssnare vet. Det är inte att tro att ni är obildbara, utan att dela med mig av kunskap som flera av er har nytta av.

    webbmaster borde erbjuda sig att förmedla synpunkterna till "rätt" instans

    Det gjorde webbmaster redan i mitt första inlägg den 26 november:
    Vi som svarar här [...] försöker självfallet att svara även på annat och förmedla er kritik till de kolleger som ansvarar för utbudet, men vi har inte möjlighet att ge er så bra svar som ni förtjänar.

    Men jag inser att jag borde ha varit tydlig med att jag förstås ser till att kolleger (inte bara ansvariga) känner till att den här tråden finns och ungefär vad er kritik går ut på.

    Jag har vid ett fåtal tillfällen kontaktat utbudsansvariga och redogjort för era synpunkter samt länkat hit. En av gångerna gällde det att flera efterlyser spellistor från våra musikläggare. Någon dag senare fanns det fler sådana. (I vilken mån min sammanställning av era argument bidrog, vet jag inte.)

    inte bara hänvisa till lyssnarservice
    Lyssnarservice har i uppdrag att förmedla era synpunkter till rätt kolleger. De skickar dagligen ut en sammanställning av vad lyssnare tycker, med representativa citat till alla på Sveriges Radio som vill veta vad ni skriver. Ni vår alltså många inom företaget när ni skriver dit.

    Carl:
    Jag hänger inte med. Du argumenterar ju delvis med samma formuleringar som de krafter som vill se ett smalare och vassare (och billigare) public service och har uppmanat folk att rösta på partier som vill skära ned vår verkasmhet. (Själv bör jag förstås inte uttrycka någon politisk åsikt, men att vi på Sveriges Radio tror att det är viktigt med ett brett public service är ingen hemlis.)

    När det talas om ett smalare public service är ett argument att vi inte ska spela den musik som hörs i de kommersiella radiokanalerna. Och då blir det ju lite knepigt med en kanal som i hög utsträckning bygger på älskade jullåtar av Wham, Carola och Bing Crosby.

    Spotify, Facebook och andra kommersiella aktörer
    Jag är osäker på om kritiken gällde det jag skrev eller det vi på Sveriges Radio ger uttryck för på olika vis i etern och på våra hemsidor.

    Jag är nämligen återhållsam även med att rekommendera folk att ta del av vårt innehåll via Facebook, men eftersom det fanns en intressant tråd på Facebook och jag vet att många använder den tjänsten, så tipsade jag dem som använder denna plattform om tråden, samt skrev att det gick att se fin bild på Christer i luva även utan ett Facebook-konto.

    Ämnet Facebook och Sveriges Radios relation till detta företag är lite off topic. Starta gärna en ny tråd om det! Eller ta del av tidigare trådar:
    Reklam i radio: "följ oss på Facebook"
    Kommentarsmöjlighet på sr.se

    Michael
    Många av dina frågor är besvarade i detta inlägg, resten är besvarade högre upp i tråden. Läs gärna igenom mina inlägg (de med blå bakgrund) och återkom om det är något du därefter vill ha förtydligat.

    Bara i detta inlägg hittar du många fler tips än en enstaka kommersiell kanal. NRK:s Super Jul, till exempel!

    Trevlig Lucia-kväll, var ni än befinner er och vad ni än lyssnar på
    Annika Webbmaster
  • Jätte tråkigt!
  • Mycket tråkigt att inte kunna lyssna på Bjällerklang i år....😨
  • R.I.P Bjällerklang, jag kommer också sakna dig! men vill egentligen bara skicka en hälsning till webbmaster Annika som gjort ett fantastiskt jobb att svara alla inlägg i den här tråden med så många bra tips på vad man kan lyssna på istället. Tack!
  • Hej
    Jag högaktar Annika som tålmodigt svarar så snällt här, synd att Sveriges Radio lägger ner ett populärt program som bara sänds några veckor som också tar in avgift av alla för detta genom skatten. Sen 6 år har vi inte tv eller tittar på SVT nu har vi även slutat lyssna på Sveriges Radio sen ett par år lyssnar numera på en Holländsk station som spelar nätradio även ett par Amerikanska även någon Tysk och i bilen blir det mycket Danskt då man bor i Skåne.
    God Jul

  • Sämsta beslutet nånsin...  Den enda kanalen som vart värd att lyssna på som sänds med dab-sändning...
  • Hej allesamman!

    Stina och Ulrika:
    Många delar er saknad!

    Jag hoppas att ni genom tipsen från andra lyssnare och från oss på Sveriges Radio kan hitta något att tröstlyssna på. (Själv har jag vid det här laget fått en egen julkanal i skallen. Just nu har Driving Home for Christmas på hjärnan – men min hemförd sker via kollektivtrafik, så jag passar på att svara er!)

    Annie:
    Tack! Genom mina vanliga arbetsuppgifter, att hjälpa lyssnare som har problem med tekniken, är jag van att "möta" frustrerade lyssnare och vet hur viktigt det är att ni som tar er tid att uttrycka kritik får veta att vi på Sveriges Radio förstår vad ni tycker – och att ni får en så tydlig förklaring som möjligt till hur vi tänkt.

    Kan vi dessutom hjälpa varandra med tips på hur vi kan få en rejäl dos julmusik, av rätt sort, så är det förstås ännu bättre!

    Tompa:
    Tack även till dig för dina snälla ord! Men så tråkigt att du inte hittar något som passar dig från vårt breda utbud.

    Om du berättar vad du har för intressen, vid sidan av julmusik, så lovar jag (nästan) att jag kan hitta något i vårt utbud som du uppskattar.

    En gissning (när jag alltså bara vet att du tyckte om P4 Bjällerklang) är att du kan tycka om webbkanalen P4 Plus, med nästan bara musik, och då musik som du inte hör i alla andra kanaler:
    Lyssna på P4 Plus

    Berätta gärna om jag gissade rätt!

    Daniel:
    Ja, just DAB-utbudet är ju rätt klent och när jag svarat ovan med tips på ersättning i form av webbkanaler så har jag inte ens tänkt på er som lyssnade via DAB.

    Var bor du? Jag kikar gärna på DAB-utbudet där och ser om jag inte kan ge något lyssningstips. Även om Sisuradio och P1 är rätt långt från P4 Bjällerklang, så kan jag säkert hjälpa dig att hitta riktiga fynd även där!

    God jul allesamman!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika
    Du slog huvet på spiken P4 Plus var en höjdare mycket bra blandning ingen sport ingen reklam ingen samhällsdebatt eller tråkiga nyheter jag har lyssnat hela helgen och kommer att fortsätta lyssna när jag sitter på jobbet och även ta med ut i garaget efter som mitt stora intresse är motorcyklar. Det som slog mig var att man ändras en del genom åren, jag lagade lite julmat igår och då spelades Svensk toppen från 11 januari 1987 och jag gillade det enormt mycket kan säga som man sa förr diggade men 1987 hade jag tyckt det var töntigt. Stort tack till dig Annika Sveriges Radio har fått tillbaka en lyssnar synd att ni inte sänder P4 Plus på FM bandet.
    Med vänlig hälsning
    Tompa
  • - Det är väldigt populärt när vi drar igång i slutet av november... oj oj oj vad det är älskat!

    Så säger Germund Stenhag, musikredaktör på Sveriges Radio, om julmusiken i radio.
    Han om någon borde veta. Då blir det också extra märkligt att höra eftersom P4 Bjällerklang lagts ned!

    (Detta sa han igår lördag kväll i P4 Musik Julspecial - tips för övrigt, massor av bra nya jullåtar i det programmet!)
  • Jo Annika jag bor i Boden och vi har inte många kanaler som är hörvärda på dab... Bjällerklang fick man i alla fall lyssna på under en månad.. nu har man inget bruk av dab delen på radion.
  • Varför sänds "Bland lutfisk, cowboys och hawaiitomtar - julmusiken du inte visste fanns" EFTER Jul nu helt plötsligt!? Svårt att ha rolig uppesittarkväll med ovanlig Julmusik som blivit tradition de sista åren då ni inte skickar det på rätt dag! Hur tänkte ni nu? Den 23 ska det gå på! I DAG SKULLE VI LYSSNA PÅ DETTA! Över en timma sedan skulle det börjat redan! Mycket besviken, sånt här är inte svårt göra rätt. Ni lyckades ju flera år på raken så jag och alla andra VET att ni kan, så några ursäkter godtas EJ!

    Gör om gör rätt tills nästa år för nu är det redan för sent och ni har misslyckats med något ni redan bevisat att ni kan. Och avskeda klåparna/klåparen som satte det på fel dag!!!!!!!!!!!
  • Tompa:
    Så bra att jag gissade rätt med P4 Plus!

    Jag tror att det var medan vi lyssnade på ett blandband med musik från 60- och 70-talet sommaren 1987 som jag och en vän funderade över att "all musik nu är skräp". Sen kom vi på att det nog var två saker som bidrog till att den gamla musiken verkade bättre:
    1. Det var det bästa som ens hade överlevt. De jobbigaste låtarna hitade inte in på våra blandband
    2. När vi snubblade över en äldre låt som hade blivit jobbig i hög dos, så hade tiden givit den viss charm. (Gulli-Gullan, till exempel, var nog rätt jobbig i hög dos, men är lite charmig idag).
    Och vi insåg att även musiken från 1987 skulle gå samma väg. Att låtar med Lili & Susie och Rick Astley, som inte var "vår musik" en vacker dag skulle få den charm som nostalgi kan skapa. Och den vackra dagen är här nu, alltså!

    Nåväl, med P4 Plus (och lön till mig!) har vi hittat något du får för skatten. Fast jag tror förstås att vi har mer som du har nytta eller nöje av! Spännande berättelser om folk som åkt båge från Treriksröset till Sydafrika, porträtt av kända och okända, riktigt bra lokala nyheter och trafik (så att du kan leta upp de längsta köerna och nöjd kryssa förbi den ... en fördel med MC), gamla avsnitt av härligt nördiga Bosse Bildoktorn, där lyssnare ringt in och spelat upp motorljud från sin Renault 4L och Bosse direkt berättar vad just den bilens motor har för egenheter (vilket är underhållande även för mig som är märkligt ointresserad av motorer, så även om tvåhjulingar är en annan historia än bilar, kan det vara värt att höra!) och ... Ja, jag tror att du egentligen kan hitta bra grejer hos oss, men kan behöva lite hjälp.

    Franz:
    Tack! Här finns en länk:
    Julspecial: Vilken är årets jullåt i P4?

    Daniel:
    I Boden, där min mor är född, får DAB från Älvsbyn, där mormor är född. (Ingen av dessa födslar har med saken att göra, förstås.)

    Och utbudet i DAB består, enligt Teracom, av P1, P2, P3 Din gata (skånsk ungdomlig kanal), P4 Stockholm och finska Sisuradio.

    Jag älskar P1, men förstår att det är en kanal som inte alla uppskattar. Det är väldigt många samhälls-program, men även bredare underhållning som Sommar & Vinter i P1 och På minuten.

    P2 är vacker musik. Mitt på dagen är det program på andra språk än svenska, men att vakna till P2: s blandning av klassisk musik (som jag inte måste kunna ett dyft om för att njuta av) ger en lite fridfull början på dagen.

    P3 Din gata är jag som medelålders helt fel person att bedöma. Gillar man ny musik, är den värd att lyssna på. Att den är en skånsk kanal gör den inte omöjlig i Boden, Bollnäs eller Botkyrka. Men det är inte min musik.

    P4 är den breda kanalen. Lokalkanalen. Så det kan ju kännas bakvänt att få Stockholms lokala kanal ... Men P4:s populära riksutbud med Svensktoppen, Melodikrysset, Kvällspasset, Karlavagnen, P4 Extra och Sportextra är detsamma i P4 Norrbotten som i P4 Stockholm. Så helger och kvällar är det samma utbud. Nästan. Du får fel lokala nyheter och trafik. Det senare kan ju vara lite kul, för att lyssna på att det är trafikstockning på Essingeleden är ju skönt om man inte drabbas alls ...

    Och bland de lokala Stockholmsprogrammen finns konserter som en av de julkonserter jag tipsat om ovan, som alltså gick att höra i DAB.

    Sisu avnjuts bäst om man förstår finska, vilket jag inte gör. En del program med mycket musik eller med blandat svenska och finska finns. Popula har jag lyssnat på med nöje.

    Så, släng inte bort den där radion än, för det finns en hel del att lyssna på.

    Dock inte P4 Bjällerklang.

    Alla:
    God jul nu!

    Annika Webbmaster
  • Evert, din fråga har hamnat i fel forum. För synpunkter på tablån och utbudet, är det bättre att vända dig till Lyssnarservice, lyssnarservice@sverigesradio.se

    Vid midnatt ska O helga natt ljuda. Det är den tradition jag känner till. Att Hawaii-tomtarna var en etablerad tradition visste jag inte

    Hoppas att julkänslan infinner sig, trots denna missräkning.
    Annika Webbmaster
  • Godt nyt aar fritt fret till alle
  • Hej Annika

    Jag hoppas du haft fina helger, jag njuter fortfarande av P4 Plus.
    Men jag såg att P4 sände Bil i P4 i julas hittade en liten notis i en Motortidning som jag prenumererar på synd att inte fler kunde få denna information lite enklare tex. att SR några gånger om året skickade ut en broschyr / folder till hushållen program information då jag nu ser att det finns mycket att hämta hos P4 men säkert hos de andra kanalerna med (jag har laddat ner programmet som mp3 så jag kan njuta lite senare)
    Med vänlig hälsning!
    Tompa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.