Bilder med bildtexter, tack!

När man, som jag, oftast använder telefon eller padda för att lyssna på radio, stöter man inte sällan på foton av radions och poddarnas medarbetare. Men ALDRIG ser man en bildtext, och man får alltså inga namn på medarbetarna. Ytterst frustrerande!

Kommentarer

  • Hej Gunnar!

    Är detta när du lyssnar med appen Sveriges Radio Play eller gäller problemet vår hemsida också?

    I Play-appen syns inte bildtexten, men där kan du klicka på de tre punkterna uppe i bildens högra hörn och välja att öppna Avsnittet på webben - där bildtext förhoppningsvis finns med.

    Se exemplet här från programmet Ordvalet i Play-appen:

    På webben syns sedan en bildtext (dessutom står det vilka som gör programmet lite längre ned i löptexten):

    Vissa bilder saknar dock bildtext även på webben.

    På hemsidan finns det visserligen möjlighet för redaktionen att lägga in en bildtext, men alla har inte gjort så. Det är ju en enkel förbättring som jag gärna vill tipsa mina kolleger om!

    Det tipset försöker jag sprida lite allmänt, men om det är någon eller några redaktioner du är extra nyfiken på så berätta! Dels försöker jag uppmärksamma dem mer specifikt på att bildtexter saknas och dels kan jag säkert hjälpa dig med namnen.

    Jag har inte reflekterat över att så många programledarbilder saknar bildtext, så stort tack för att du tog dig tid att berätta om problemet!

    Annika Webbmaster
  • Problemet är hemsidan. Där finns ofta bilder på människor jag lärt mig uppskatta i radion, men ALDRIG får man veta namnen, och det är frustrerande att inte kunna binda samman ansikten och namn.
  • Tack!

    Som jag skrev, så får du gärna berätta vilka program (eller vilken kanal) det är du främst lyssnar på, så ökar möjligheten att få de aktuella redaktionerna att ta till sig förbättringsförslaget. Jag går gärna ut med tipset till alla, men information som skickas "till alla" uppmärksammas tyvärr sämre än sådan som riktas mer specifikt.
    Annika Webbmaster
  • P1 & P2
  • Tack!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    En kollega tipsade om att du ofta kan se namnen om du klickar på bilden. På en del sidor, till exempel samlingssidor med många avsnitt, är nämligen bildtexten dold för att inte ta för mycket plats, men ska sedan gå att nå.
    Annika Webbmaster
  • Det stämmer inte i de aktuella fallen. När jag nu har min uppmärksamhet riktad på den här frågan, märker jag att bilder på radiojournalister även i helt andra medier sällan åtföljs av bildtexter med namn på journalisterna. Det känns överdrivet hemlighetsfullt. Nordegren och Epstein ser man ju ofta med namn och allt i tryckta medier, men jag har ingen aning om vad ansiktena jag ser i tablån för t ex Studio ett eller P1 kultur heter. Det är trist, för jag gillar de flesta av dem.
  • Ok!

    Ett bra tips nät du är nyfiken på vem som är vem, är att leta upp en länk som heter "Om programmet", "Kontakt" eller "Medarbetare". I det här fallet hade det hjälpt dig att identifiera de tre personerna hos P1 Kultur och två av de fyra hos Studio Ett.

    P1 Kultur:
    De tre kolleger som är med på programbilden för P1 Kultur, alltså den bild som visas för avsnitt om det inte finns en bild som illustrerar innehållet i programmet, kan vi se i flera exemplar här på sidan med kommande avsnitt:
    https://sverigesradio.se/p1kultur?flik=kommande

    Bilden föreställer från vänster till höger, Roger Wilson, Lisa Wall och Måns Hirschfeldt. Bilder på var och en av dem finns här:
    Det här är P1 Kultur

    Studio Ett:

    Studio Etts programbild kan vi se i flera exemplar här:
    https://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=1637&flik=kommande

    Där är det lite lurigare att lista ut vem som är vem eftersom det inte finns en samlad sida med alla dem, men från vänster till höger är det Anders Jelmin, Li Hellström, Magnus Thorén och Helena Groll.

    Li och Helena finns med på Studio Etts kontaktsida, medan Anders och Magnus tyvärr saknas:
    Kontakta Studio Ett

    Jag hör av mig till Studio Etts redaktion och tipsar om att de gärna får se till att informationen om medarbetarna på den sidan är uppdaterad!
    Annika Webbmaster
  • Tack, Annika, för dina mödor!