Beta-testa Min lista (sparade avsnitt och spelkö) i Sveriges Radio Play!

Att kunna spara avsnitt och spela upp i en följd är ett önskemål som många lyssnare framfört och det är funktioner vi kommer att lansera! Vi kallar detta för Min lista (samma som på sverigesradio.se, alltså).

Inför sommaren släpper vi betaversioner av Sveriges Radio Play för både Ios och Android där en första version av Min lista finns med. Eftersom vi vet att det är en efterlängtad funktion, vill vi att du som är intresserad av att beta-testa detta ska få den möjligheten.

Ios - vi kontaktar dig
Skriv en rad i denna tråd ifall du använder Ios! Vi kontaktar dig sedan genom den adress du använder när du skrev hit (som vi administratörer kan se "bakvägen", så det är ingen vits med att skriva ut din e-postadress så att andra besökare i forumet kan läsa den).

Android - ladda hem betan via Google Play
Du som har Android kan testa vår öppna beta-version (så snart vi har släppt den) genom Google Play. Här står det hur du gör:
Testa nya Android-appar innan de blir tillgängliga för allmänheten - Google Play Hjälp

Beta-versionerna fungerar lite olika för Android respektive för Ios. På Android ersätter betaversionen den vanliga versionen av Sveriges Radio Play-appen, medan du som har Ios kan ha betaversionen installerad parallellt med vanliga versionen av Play.

Tack på förhand till er som vill hjälpa oss att beta-testa!
Annika Webbmaster

Kommentarer

  • Jag testar gärna den nya betan

    Sitter på en iPhone 7 som kör senaste versionen av iOS 11.

    Mvh Pelle
  • Hej! Jag testar gärna, jag har iOS
  • Hej!

    Jag vill Jättegärna testa beta!
  • Glömde säga till, jag har iOS 😀
  • Jag testar gärna. Har en iphone 7.
  • Jag testar gärna, har Android 😀
  • Jag testar gärna!

    iOS, iPhone SE!

    Vänligen,
    Erik Nordlund
  • Testar! iOS
  • Hej igen!

    Jag har nu förstått att det är er med Ios som vi behöver kontakta, eftersom Camilla och andra Android-användare kan sköta detta själva ... (Jag har nu ändrat texten i mitt första inlägg och förtydligat detta!)

    Android:
    Testa nya Android-appar innan de blir tillgängliga för allmänheten (Google Play)

    Eftersom vår beta-version är öppen är det bara att följa instruktionerna på sidan jag länkar till ovan, så får ni med Android betan så snart vi släpper den!

    Ios:
    Er med Ios behöver vi däremot kontakta, och vi är förstås glada över att det redan är så många som är intresserade av att vara med!
    Annika Webbmaster
  • Jag vill testa, har iOS
  • Betatestar gärna IOS 11.3.1 på en IphoneX!
  • Jag vill testa! iPhone.
  • Är också gärna med och testar, iOS
  • Hej!
    Jag testar gärna appen!
    Har senaste versionen av iOS.
  • Ska testa för Android :-)
  • Skrev nyss att jag ska testa för Android, men så kom jag på att vi ju även har iOS-enheter i familjen så ni får gärna skicka någon testlänk.
  • Jag vill jättegärna testa!
  • Borde verkligen testa med min Android så mycket som jag tjatat om denna spelkö men är just nu ute och far på sjön så mycket och har sällan uppkoppling. Hoppas fler androider anmäler sig så att det inte bara blir en massa äpplen ... 😉
  • Hej jag provar gärna med. Det var funktionen som kör autoplay på nästkommande del i tex radioföljetongen när den man lyssnar på är slut. Bra när man kör bil osv.
  • Tack för den hjälpen!

    Är det någon av er med Ios som vi har missat att kontakta? Eller (gäller även er med Android) som har försökt få del av beta-testet men där det av något skäl inte har fungerat?

    Hör av er i så fall, så försöker vi lösa det! Vi vill ju ha er hjälp, plus att vi vill att ni ska kunna spela önskade avsnitt i en följd.
    Annika Webbmaster
  • Jag har inte blivit kontaktad ännu. Jag har iOS.
  • Ok, då ser vi till att ändra på detta!

    Jag ber om ursäkt över dröjsmålet.
    Annika Webbmaster
  • Jag har inte blivit kontaktad! Jag har iOS.
  • Ok, då är det ju verkligen på tiden att vi rättar till denna brist!

    Jag misstänker nu att ni på denna sida har "ramlat mellan stolarna" under semestrarna och ber i sådana fall om ursäkt för detta.
    Annika Webbmaster
  • iOS. Inget hört från er, men jag är tålmodig 😀
  • Hej! Nu har jag som iOS-användare fått länken också. Vill ni få skriftlig feedback från oss på något sätt? Eller räcker det med datan ni får från Testflight?
  • Hej!

    Jag har inte heller fått någon länk.

    jörn

  • @Annika - hur vill ni ha feedbacken på funktionen? (Jag kan ha missat info om detta, testar för Android)

  • Robert:
    Tack för ditt tålamod! I det här fallet hade vi ju missat att kontakta er, vilket är trist eftersom mitt syfte med att skriva inlägget innan jag själv gick på långledighet var att ni skulle få möjlighet att använda "Min lista" under era semestrar ...

    Nåväl, bättre sent än aldrig. Visst har du fått mejl från oss nu?

    Alma:
    Vi tar hemskt gärna emot synpunkter, som kan lämnas på beta@sverigesradio.se

    Om det blir enklare för dig, så kan du skriva synpunkter i forumet också, men i ett forum finns risken att något som egentligen är ett litet irritationsmoment som två lyssnare har irriterat sig på får större proportioner när andra blir uppmärksammade på det - och vi vill ju få en någorlunda rättvisande bild av hur det fungerar!

    Jörn:
    Aj då. Min kollega ska ha skickat även till dig. Se om vårt mejl kan ha fastnat i skräp-postfiltret ... Om inte, så återkom!

    Camilla:
    Det är inte du som har missat, utan vi som inte har berättat förrät nu (till Alma ovan). Alltså, i första hand på adressen beta@sverigesradio.se, men om det av något skäl är enklare att skriva direkt här i forumet, så tycker vi att du ska göra det.

    Alla:

    Tack för att ni testar och vill hjälpa oss att göra appen bättre!
    Annika Webbmaster
  • ​Nu har appen med funktionen ”min lista” tagit några kliv framåt mot perfektion
    Har upptäckt detta angående automatisk uppspelning av nästa avsnitt:
    Sist in spelas först.. ja det är ju logiskt men om man lägger in en serie avsnitt av t. ex radioföljetongen vill man ju ha dem i rätt ordning. På nuvarande sätt krävs att man lägger in sista avsnittet först och första sist för att det ska bli rätt. Det går ju. Men om man fick önska skulle man kunna välja hela boken/serien i ett svep och i rätt ordning.

    Sen skulle det vara grymt om man kunde lyssna på något annat (play) emellan och sedan fortsätta där man var och inte från ”min listas” början.
    Jag lyssnar ju gärna på Radioföljetongen i bilen och det vill jag nämna att kvaliteten på mina resor har ökat rejält sedan möjligheten dök upp. Synpunkterna ovan är bara nice to have på en redan bra funktion.
  • Tack, jag framför detta till mina kolleger.

    Fråga från mig (som av olika skäl inte betatestar själv):
    Kan du svepa dig fram i listan, så att du relativt enkelt kan starta den där du senast slutade lyssna?
    Annika Webbmaster
  • Magnus:
    Daniel Boo, som är produktägare för appen, tackar för återkopplingen och ditt beröm.

    Han hälsar att möjligheten att själv sortera ordningen ligger högt upp på hans lista av vad som ska lösas innan nästa version av Min lista. Han säger också att det i releaseversionen av Min lista kommer att gå att klicka på ett avsnitt någonstans i listan och så spelas följande avsnitt efter det.

    Dina viktigaste förbättringsförslag är alltså med i våra planer. Det blir bra, det här!
    Annika Webbmaster
  • Jag har lagt till en rad program i min lista och har även laddat ner dem för att kunna lyssna offline. Men det verkar som att när jag startar programmen via min lista så känner inte appen av att avsnittet finns nedladdat. Inte förrän jag kopplar på mobildata så börjar den spela avsnittet. Om jag däremot spelar upp från Nedladdatfliken så funkar det offline.
  • Tack, Rakel!

    Det låter som ett förbättringsområde (eller en bugg?) som jag framför till app-teamet. Om det rent tekniskt inte går att lösa innan vi lanserar denna funktion skarpt, vill jag att det i alla fall ska vara tydligt för lyssnare att spellistan har svårt att hantera nedladdade avsnitt.
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Jag testar gärna, har IOS.

  • Hej, jag hittar inte betaversionen på Google play. Finns den kvar där?
  • Saskia:
    Tack för att du vill hjälpa oss! Jag har vidarebefordrat din e-postadress till kollegerna som har hand om testet, men vågar inte lova att du hinner få mejl från dem innan helgen.

    Fredrik:
    Betan ska finnas kvar. Observera att du behöver ha den vanliga versionen av appen installerad för att kunna ladda ned betaversionen.

    Gå in på Google Play Store och sök upp vanliga Sveriges Radio Play. Gå sedan med i beta-programmet en bit ner på den sidan!

    Här beskriver Google hur man gör:
    Testa nya Android-appar innan de blir tillgängliga för allmänheten (Google Play)

    Hör av dig om det fortfarande inte fungerar!
    Annika Webbmaster
  • Hej.
    Jag älskar att testa beta versionen av SR-appen.

    Mvh
  • Hej Thord!

    Nu är det nog knappt någon idé att installera beta-versionen, eftersom vi (förhoppningsvis) kommer att lansera listan skarpt under denna vecka.

    Håll alltså utkik efter nästa uppdatering!
    Annika Webbmaster