Besvärande artefakter vid strömmande avlyssning

Hej!
Det är så fin musik i P2 Musik, men under tid med klassisk konstmusik är det hopplöst tråkigt med alla dessa drop-out:er eller artefakter som emellanåt tar över vid svagare partier. Problemet förekommer under strömmande direktsändning (jag använder direktlänkarna) men det gäller även SR Play, och då kan man vara säker på att det sprakar till på samma ställe vid varje uppspelning. För mig är det en indikation på att det är tidigt i kodningsprocessen, och det spelar ingen roll vilken avspelningsutrustning eller vilka DAC:ar som används - det verkar ligga lagrat i det digitaliserade programmaterialet men förekommer inte över FM-utsändningen.
Inget av detta uppfattas under Art's Birthday Party eller Elektroniskt i P2, men desto mer under Musikrevyn i P2 eller än värre - och allra mest plågsamt - under bästa programmet av alla: Text, musik och artefakter med Eric Schüldt.

Kommentarer

  • Hej
    Vi har fått flera signaler om detta och undersöker var i kedjan det blir fel.
    Tack för din rapport.
    Mvh
  • Vi felsöker parallellt ett problem med efterhandslyssning och i båda fallen finns det en regelbundenhet i felen. De uppstår var 65,5-e sekund (sedan kanske det finns ytterligare artefakter förutom dessa?)

    Att det blir samma fel på både direktlyssning och efterhandslyssning gör att vi kan snäva in var felet uppstår.

    En av våra ljudkodare är det problem med (eller var, efter omstart verkar det bättre), men det felet borde "bara" ha märkts under ett par dagars tid och jag får intryck av att detta är något du har lagt märke till en längre tid. Minns du när du först reagerade?
    Annika Webbmaster
  • Felet med efterhandslyssning finns för övrigt inrapporterat här:
    Problem med hackande ljud i efterlyssning webläsare (Test-Nisse 24 januari)

    Berätta gärna om du märker någon skillnad sedan vi startat om ljudkodaren vid 10.30 idag!
    Annika Webbmaster
  • Det har pågått hela senhösten, är nog det tråkiga svaret...
    Men det har radikalt förbättrats!
    Jag reagerade för en stund sedan under inledningen (efter 41 s.) av konsert för
    klarinett och orkester under strömning av P2 Klassisk förmiddag (http://http-live.sr.se/p2musik-aac-192) - men det verkar ha varit en singularitet.
    Jag spelade in den och kollar av den i skrivande stund, och den efterföljande pianokonserten minns jag som föredömligt tyst och fin.
    Har sparat hela hösten av strömmande Text och musik med Eric Schüldt för efterlyssning under bokslutstider - vilket är nu! - så jag återkommer gärna på nytt med en rapport.
    Toppen att ni tittar på detta!
    ---
    PS. Vilka strömningslänkar är enligt er uppfattning de f n säkraste eller bästa för oförvanskad avlyssning av P2? Och enligt återkoppling från de mest envetna audiofilerna?
  • Konstaterar att efterlyssningen av samma konsert för klarinett och orkester via webbplatsen (http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=2480 - ca 2:10:10 in i programmet) inte innehåller samma artefakt som förekom vid direktlyssning.
    Men i det stora hela verkar problemet löst, och jag är mycket glad!
  • Så bra att du tog kontakt med oss, och att de förändringar vi gjorde tycks hjälpa!

    Att det kan bli enstaka fel, singulariteter, är inget jag ser som alarmerande. Men skulle det bli långvariga problem eller om samma fel återkommer ofta, så behöver vi felsöka vidare.

    Vilka strömningslänkar är enligt er uppfattning de f n säkraste eller bästa för oförvanskad avlyssning av P2? Och enligt återkoppling från de mest envetna audiofilerna?

    Jag råkar leva tillsammans med en audiofil och svarar spontant att du som bor i Stockholm ska välja FM om du har bra mottagning. Det gäller förstås resten av landet också, men just i Stockholm är den P2-kanal du hör i FM en renodlad musik-kanal (som på webben heter P2), medan den P2-kanal som hörs över resten av landet (webbens P2 Språk & Musik) även innehåller program på andra språk:
    Detta är Sveriges Radio P2

    Annars? Vår bästa ljudström på webben är AAC i 192 kbps, antingen via våra direktlänkar (då är det "vanlig ljudström") eller genom att lyssna med våra Play-appar för Ios eller Android (där ljudet distribueras på annat vis, vilket erbjuder möjlighet att pausera och backa i direktströmmen). Lyssnar du via vår sajt så är det i de flesta webbläsare AAC du hör (även här med möjlighet att backa), och om du väljer ljudkvaliteten Automatisk, inte Begränsad, så skickar vi den i 192 kbps (om inte problem med uppkopplingen gör så att vi automatiskt sänker). Chrome, Edge eller Safari (kan möjligen vara någon äldre safari som får äldre teknik) och Internet Explorer 11 på Windows 8 och uppåt använder denna teknik (HLS).

    I Firefox, Internet Explorer < 11, Opera (och säkert flera ovanligare webbläsare), är det en äldre version av spelaren. Även där är 192 kbps den högsta kvaliteten, men det är då MP3, vilket ger en något sämre ljudåtergivning. (Skillnaderna mellan AAC och MP3 är dock tydligare ju hårdare vi komprimerar ljudet, så på 192 kbps är det inte så stor skillnad mellan dessa format.)

    Vi får ibland önskemål om att höja vår högsta kvalitet. Nätet och våra nätvanor har förändrats betydligt de senaste åren och vi behöver absolut fundera över hur vi vill ha detta 😀
    Annika Webbmaster
  • Grattis! Det gör min fru också... :-)

    Här min alldeles egna FM-antenn med fri sikt över till Nackamasterna över takåsarna på östra Södermalm. Men nej... även här är FM-mottagningen belastad av något sorts modulationskvitter eller liknande och P2-lyssningen blir inte i närheten av vad som föregick vid inspelningstillfället - i alla fall inte under de tystare partierna.

    Så även om inte fyrkantsvågorna blir återställda, får jag under "finlyssning" hålla tillgodo med det bitreducerade strömmande digitala ljudet. Naturligtvis drömmer jag mig tillbaka till tiden då SR Klassiskt i DAB-radion (då i minst 192 kbit/s men ibland även 224 kbit/s) om natten hade samsändning med P2 Musik - det lät oftast riktigt bra!

    Några audiofiler minns säkert de inledande provsändningarna med Radio Agneta, Radio Benny, Radio Björn och Radio Frida körde samma programmaterial med olika bit-rate (128/160/192/320 kbit/s om jag minns intervallen rätt). Frida representerade - som alltid - en klass för sig, och med 320 kbit/s var det som att förflyttas till platsen där det hände!

    Tänk om ni kunde ta oss dit åtminstone med P2 Musik vid strömmande avlyssning - det skulle verkligen vara att hedra kollegerna vid radion som ännu får några av oss att gärna betala tv-licensen (!) för kanske världens bästa radio!

    Hur stora namninsamlingar behövs?

    Teknisk epilog
    Direktlänkarna omhändertas av Foobar 2000 i min vanliga pc, och en USB-ansluten Objective DAC får konvertera till något för människan hörbart under timmarna framför datorn.

    För "finlyssningen" tjänar samma Foobar 2000 som UPnP Media Server, Primares flaggskepp BD32 MkII (vilken bygger på chassit från OPPO BDP-103) tjänar som UPnP Media Renderer och får med sina förnämliga DAC:ar bygga välljud av bitarna, medan OPPO:s MediaControl-app får agera kanalväljare.

    (Kjell & Company har en förnämlig beskrivning av UPnP-/DLNA-funkionaliteten som sådan, även om man här teoretiserar om bild och inte ljud:
    https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/hembio/sammankoppling-uppspelning/skicka-video-mellan-enheter )

    Tyvärr har jag inte hittat någon lösning för att skicka strömmande bitar ur 30-dagarsarkivet samma väg till lyssningssoffan, så det får i förekommande fall bli någon bärbar dator som USB-ansluter till en Objective DAC eller via HDMI in i baken på Primares BD32 MkII.

  • Vad bra att det finns lyssnare som lyssnar! 😀
    Noggrann avlyssning av Elektroniskt i P2 ocn Arts Birthday visar dock att dessa digitala artefakter även finns i dessa program. Det är först Elektroniskt från 1 januari som är helt, kanske också 8 januari, men att störningarna inte hörs kan kanske ha med programmaterialet att göra. Också jag ska kolla de nykodade programmen. Direktlyssning på kanaler har jag inte kollat alls. Jag tror att problemen blev större 2 januari, men det är bäst att berätta att jag inte har lyssnat mycket på decemberprogrammen.
  • Eländes!
    Nu har jag just lyssnat på peppet inför Art's Birthday (sänt 15 januari), och du har dessvärre helt rätt...
    Hela produktionen är i och för sig en manifestation av artefakter, men med en additiv kaskad av digitala artefakter utanför producentens kontroll blir det bara för mycket.

    Så synd på den årliga manifestationen!
  • Ja, alla tre Art's Birthdayprogrammen är skadade.

    Några program av Elektroniskt handlar dessutom om glitchar. Det är som sagt ett fullständigt elände, hur ska man kunna hålla reda på vilka glitchar som är programmets och vilka som är från SR?

    Efter att ha suttit med detta i ytterligare ett par timmar så kan jag konstatera att det stämmer som du beskriver det att Klassisk förmiddag 8 februari i efterlyssningen av "klarinett och orkester" låter ok, men att inspelning av direktlänken, i mitt fall mp3, har artefakter. Men i mitt fall startar de ca 53 sekunder in i stycket. Jag kan tyvärr konstatera att även dessa "hack" sedan återkommer med en frekvens av ca 65,3 sekunder. Detta kan säkert SR förklara bättre än jag... Det är alltså samma periodicitet oavsett om det handlar om 48 kHz (direkt) eller 44,1 kHz (efterhand) sampling... Jag som trodde att detta bara rörde efterlyssningen. Eländes! 🙁 Jag hörde däremot inget problem med direktstreamsinspelningen på Klassisk förmiddag 20 januari som i sin tur hade fel i efterlyssningen, så en fråga är hur utbrett felet med direktlänkarna är och när det startade?
  • Dessa störningar hörs inte i FM.

    Kan du inte flytta FM-antennen längre ifrån plåtytorna på taket?
  • Det här är nog så högt jag kommer, och kan göra anspråk på i ett flerfamiljshus- från denna punkt kan jag slanga ned antennkabeln genom stuprören ned till vardagsrummet. Det är snedtak och bara en möjlig reflektion borde kunna träffa antennen (underifrån). Det kvitter jag hör, är nog i alla fall ingen multipath-distorsion.
    Och med rätt DAC:ar föredrar jag ändå det fylligare ljudet från strömmande P2 i AAC 192 kbit/s. Men tänk om vi kunde få nosa på 320 kbit/s! Det skulle vara något alldeles enastående i mina öron.

  • Bästa webbmaster!
    Jag vill minnas att det var problem vid samma tid förra året. Kunde man inte ha en rutin för regelbunden omstart av aktuella "kodare" om problemet nu är så pass enkelt att åtminstone temporärt angripa. Jämför viss kommunikationsutrustning (VPN-routrar etc.) som man kan sätta på automatisk reboot varje natt för att "tömma" registren och på så sätt förhindra oönskad insufficiens.
  • Hej igen!
    Nu satt jag stilla på min stol under några timmar med strömmande nattradio (P2). Artefakterna finns där (har återkommit?) och efter att jag uppfattat en viss regelbundenhet gjorde jag några tidsnoteringar: 01:15, 01:35, 01:50, 02:11; 02:26 ...

    Det gör intet anspråk på att vara "hela listan" men ändå en indikation om frekvensen.

    Eftersom vi här uteslutande talar om den klassiska repertoaren, behöver jag kanske inte beskriva hur störande dessa ljud är för lyssningen - ändå måste jag säga att jag föredrar pensionärsklubbens obligatoriska hostande under svaga partier av konserter framför den här typen av oorganiska artefakter.

    Hoppas att ni funderar vidare och småningom hittar den underliggande orsaken!

    Vänligen
  • Hej igen!
    Jag lyssnade på delar av Notturno 11/2 i efterhand utan så många ovälkomna artefakter. Däremot fanns dessa i en inspelad direktstream. Det är bra om vi tydligt skiljer på direkt- och efterhandslyssning samt ev. inspelning av dito. Jag vill gärna kunna jämföra med dina tidsnoteringar för att komma fram till om det är grundmaterialet som är skadat. Det är nu lite oklart kring vilket program dina senaste tider hör till och om det är minuter eller sekunder. Om vi inte hittar gemensamma tidpunkter skulle det i värsta fall kunna vara olika fel hos bara oss två. Att det skett en viss förbättring efter en förändring hos SR tyder ändå på att vi inte är på fel spår.
    Vänlig hälsning
  • Naturligvis!
    I mitt fall gällde det strömmande nattradio via direktlänkar (http://http-live.sr.se/p2musik-aac-192) och utsändingen brukar väl ligga halvannan minut efter direktsänding över FM-bandet. Tidsangivelserna är från pc:ns datum/klocka i systemfältet (timmar:minuter).

    Undrar förresten om vi är i en övergångstid...?
    Några återutsändningar i P2, typ igår, har varit riktigt dåliga att lyssna till med många digitalartefakter medan å andra sida Klassisk förmiddag och andra förstautsändningar idag känts riktigt bra.
  • Nisse!
    Jag spelade in radiosymfonikerna i någon fin Gustaf Mahlers Uppståndelsesymfonin 2017-02-11 kl. 02.00, och minns att jag bekymrade mig över att det inledningsvis fanns knäppar också i den under direktlyssningen (mina noteringar 02:11 och 02:26).

    Kan vi ha den som gemensam referens? Meddela mig i så fall gärna dina tidsstämplar från ovidkommande extraljud, så kollar jag min inspelning. (Mina inspelningar brukar inte skilja sig från direktlyssningen, knäpparna finns på samma ställen när jag kollar i efterhand.)

  • Tack, Björn! Alla servrar verkar inte vara justerade. Jag antar att det bl.a. har med det att göra. Direktströmmarna är lite svåra att dubbelkolla även om det via webben går att backa i dem något och nu har vi använt aac resp. mp3 och dessa kan dessutom ha levererats av olika servrar. Det beror också på hur du spelar in. Om felen kommer så sällan som i ditt exempel kan det ibland höra ihop med dålig produktion av just de inslagen.

    Enligt min logg från m4a-efterlyssningsfilen av Mahler hade jag inget hack vid ca 2:11. Första riktiga hacket är på 2:25:32 i ena kanalen, vilket alltså bör höras via webben också.

    Jag får väl börja "logga" aac då! Detta tar mycket tid. Nyss lyssnade jag på aac-streamen och en gammal Godunov-inspelning med ett nästan trevligt knaster!
  • Jag har nu lyssnat till stora delar av kvällens P2-sändning (aac-länk enligt ovan) utan att jag noterat störande "hack".
  • Och jag lyssnade (spelade även in) Notturno efter midnatt. Jag tyckte att det mesta av den sändningen belastades av ett förvisso tystare och mer metronomliknande taktfast men likväl disharmoniskt tickande i bakgrunden. Funderade inledningsvis på vilken lokal man befann sig i vid inspelningstillfället men märkte sedan att det gällde det mesta av programmaterialet (dock först när det blev "tillräckligt" med ljud - när det blev tystare passager försvann det märkliga tickandet...).

    T b c
  • Hej och förlåt oss på Sveriges Radios webbmästeri för att vi inte återkommit förrän nu!

    Jag vill sammanfatta den senaste veckans inlägg när det gäller vår artefakt-jakt. Mottagningsproblemen i Stockholms innerstad, tekniska lösningar för bra ljud och så vidare lämnar jag utanför. Det betyder inte att jag är ointresserad, utan att jag vill sammanfatta det som är relevant för att förstå vad vi behöver åtgärda för att få P2 att låta så bra som möjligt med de bitrates och format vi erbjuder idag ...

    Rutin för regelbunden omstart av aktuella "kodare"?
    Det sker idag. De kolleger som sköter driften av vår webbplattform säger att kodarna startas om varje gång de patchas, vilket är ungefär varannan vecka

    Notturno inte bästa programmet för att kartlägga problem

    Ifall vi vill hitta ett program som vi alla ska lyssna igenom på olika vis, vill jag gärna finna ett annat program än just Notturno. Anledningen är att Notturno är en udda fågel. Det samsänds med övriga EBU och kommer (om jag förstått detta rätt) med satellit från BBC. För att ringa in felen hos oss, vill jag därför gärna finna ett program där eventuella atmosfäriska störningar och andra problem som kan vara Notturno-specifika inte spelar in.

    I några fall är Notturno repriser, och ... Vill vi veta vilka fel vi har här och nu, föredrar jag att vi väljer andra program även av den anledningen ...

    Vi på Sveriges Radio har tillgång till "den inspelade liveströmmen" (annan variant än den i 30-dagarsarkivet), och överlåter åt er att välja ett lämpligt program som sänds vid en tid som passar. Det kanske är en fördel att det är blandat tal och musik. Skulle Klassisk morgon kunna fungera?

    Undersöka både direktlyssning och avsnitten i våra arkiv i denna tråd?
    Jag ser gärna att vi felsöker både avsnitten i våra "30-dagarsarkiv" (som för övrigt inte är i 30 dagar för Notturnos del, programmet är en udda fågel på många vis!) och hur det låter direkt i olika varianter i samma tråd. Så länge vi är tydliga med i vilken ström det är vi uppfattar ett specifikt problem, så bör det ge mer än vad det rör ihop saker, tycker jag.

    Om ni föredrar att vi separerar felsökningen så att vi fokuserar på de artefakter vi kan höra direkt i kanalen i denna tråd, och tar efterhandslyssnings-hack i Testnisses gamla tråd så går det ju också bra!

    Jag får väl börja "logga" aac då! Detta tar mycket tid.
    Tack för att ni tar er den tiden ... Jag hoppas att ni tycker att det är lite roligt också. Om ni tröttnar på att vara våra "guldöron" så har ni redan gjort en stor insats för övriga P2-lyssnare.

    Hur går vi vidare nu?
    Vad låter mindre bra när ni lyssnar direkt på webbsändningen numera? Och vad låter mindre bra i de avsnitt vi sänt den senaste veckan? Jag vill gärna att om ni inte anger exakt när ni hör olika missljud, bara att det funnits sådana (och förstås saker i stil med att det dyker upp i sista halvtimmen eller så). Om jag känner till
    när det "borde" finnas artefakter, finns annars risken att era intryck påverkar min bedömning ...

    Och lite off topic-länkar från NPR som jag tror kan roa er:
    QUIZ: Do you have the ears of an audio producer?

    How Well Can You Hear Audio Quality?

    Tack för hjälpen så här långt!
    Annika Webbmaster
  • Jag börjar med att svara Björn. Jag har noterat över 30 småklick i direktsändningen från igår kväll fram till 01:30-tiden. Det är lättare att få klicken bekräftade i efterlyssningen, t.ex. klick som först hörs men när man backar så kan det låta ok eller så är det helt klart att det verkligen var en artefakt. Därför ska jag försöka testa direktlyssning på två datorer i fortsättningen, men ni förstår problemet med det. Från gårdagens lyssning ville jag bara rapportera de "kraftigare" hacken, vilka jag inte hörde denna gång i direktlyssningen. Jag har möjlighet att gå tillbaka och kolla inspelningen men nu är jag lite för trött. Jag kunde också notera att det ibland var många småljud från orkestern som inte hörde till musiken. Något taktfast när det gäller digitala artefakter tror jag inte att jag hörde. Att de inte hörs när det blir tyst stämmer med min uppfattning.

    Det skulle vara bra om vi tog direktlyssningen i denna tråden. P2 Musik på eftermiddagen blir ett mellanting eftersom det är repriser, men det blir fortfarande lyssning direkt på kanalen. Dessa program är antagligen inte de bästa testprogrammen heller även om det kan vara av intresse att veta om det är större fel på dessa just direkt. Alla är välkomna till min gamla tråd om problem med efterlyssningen när det gäller det. Jag tror detta förfaringssätt rör till det minst.

    Annika, Klassisk morgon är ett bra program som jag gärna avlyssnar. OT-länkarna väntar jag gärna med till bättre tider! Tack för förslag angående testningen.
  • Tack för all återkoppling!

    Bra att få klarhet i fråga om de tekniska utmaningarna under nattpassen med Notturno - vi lämnar därmed det programmaterialet utanför diskussionen.

    Fredagens konsert från Berwaldhallen (Schumanns Faust, del 1 och 2) återutsändes alldeles nyss i Klassisk förmiddag och jag upplevde inget störande under min i och för sig ganska passiva lyssning (som vanligt via direktlänk http://http-live.sr.se/p2musik-aac-192). Jag har den digitalt inspelad, om vi av någon anledning skulle vilja återvända till programinslaget för efterkontroll.

    Just nu verkar man alltså kunna koncentrera sig på musiken under sessionerna med P2 Musik, och det är vi nog flera som är utomordentligt tacksamma för!
  • Även repriser ska vi självfallet leverera på ett njutbart vis. Har det funnits digitala glitchar som är kopplade till webben i originalsändningen, så ska dessa inte finnas i reprisen. Om defekterna däremot beror på själva produktionen, så borde samma fel även dyka upp i reprisen. Av det skälet kan ju repriser tjäna till att ringa in felen!

    Vi webbmastrar kommer inte att felsöka aktivt, men om ni larmar kring att delar av vårt utbud dras med digitala artefakter, så hjälper vi till att ringa in det och bidrar med vad vi kan för att förstå hur dessa uppkommit (och i förekommande fall försöker se till att det löser sig).

    Just nu verkar man alltså kunna koncentrera sig på musiken under sessionerna med P2 Musik, och det är vi nog flera som är utomordentligt tacksamma för!

    Oh ja! Musik ska vara njutning, inte ett klockande av hack och andra missljud.
    Annika Webbmaster
  • Och, för tydlighetens skull
    Här är det direktlyssning (i första hand på P2-webben) vi kvalitetssäkrar.

    Efterhandslyssningen ska också fungera. Märker vi problem med den, så finns det en tråd för detta här:
    Problem med hackande ljud i efterlyssning webläsare
    Annika Webbmaster
  • Vilken enorm energi du lägger ned, Annika, på detta problem och andra frågeställningar!
    Jag har fastnat i forumet en stund och noterat detta och passar på att lägga en mer allmän fråga i parallellt forum (eftersom det gäller efterlyssning och jag inte vill få Off Topic-stämpeln på mig...).
  • (Hmm... parallell tråd - vi behåller naturligtvis forumet!)
  • Jag har fastnat i forumet en stund

    Det är lätt att fastna. Det som rasslar in i forumet är en enorm blandning av felsökning, förbättringsförslag och dialog med lyssnare om ämnen som ibland ligger långt bortanför webbsupport (nyss om svår sjukdom och normalitet, till exempel).

    Att vara webbmaster tycker jag är ett otroligt roligt jobb, just för att jag lär mig nya saker hela tiden och ofta kan bidra till att olika problem löser sig!

    Jag läste frågan i den parallella tråden, och jag eller någon av mina kolleger kommer att svara där.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Nu har det blivit sådär förfärligt enerverande att lyssna till det strömmande P2 Musik-innehållet igen...
    Återkommande artefakter, och pågående Lördagsmorgon i P2 med Boel Adler är särskilt plågsamt att lyssna till eftersom innehållet är så fantastiskt!
  • Hej Björn!

    Vi har kontaktat den kollega som löste det förra gången och bett att han ser om ljudkodaren behöver starta om igen, eller om det är någon annan stans i kedjan vi behöver felsöka!

    trevlig helg
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!
    Nu har det blivit sådär jobbigt att lyssna igen på strömmande P2 Musik. Självklart AAC via direktlänk."Digitala artefakter", och de uppträder oftast när musiken är som vackrast. (Felsök den du...! ;-)

    Tänk om ni kunde lösa problemet en gång för alla, och gärna med en ny 320 kbps-kodare!
  • Hej Björn och Annika,
    Det är samma problem som sist. Av någon anledning återkommer de digitala artefakterna med 60x48/44,1 sekunders mellanrum när det gäller de efterhandslänkar från 14 juni som är det jag lyssnat på. Jag har annars ingen bevakning på detta.
  • Hej
    Tack för tips igen. Vi kollar
    mvh
  • Hej igen!
    Under söndagen återutsändes kl. 11.00 Text och musik med Eric Schüldt - en program från 16 oktober 2016 som jag var glad att få repriserat eftersom jag den gången hade missat det helt... Det lät bra. Riktigt bra! Tyst och fin utsändning, vad gäller ovidkommande ljud eller artefakter som Eric själv inte planerat för. Vi talar om direktlänk för P2 Musik i 192 kbit/s.

    Verkar som att ni än en gång (för vilken gång i ordningen är inte lätt att hålla reda på) fått till direktlyssningen. Tack för det!

    Men när jag nu återvänder till programmet via 30-dagarsarkivet ("Ljudkvalitet: Hög") är det rent bedrövligt... Enbart det inledande mycket vackra stycket med Levon Eskenjan, Gurdjieff-Ensemblen - Chant From A Holy Book av Georges Ivanovich Gurdjieff, avbryts inte mindre än fem (5) gånger av digitala artefakter (tidsstämplar: 0:24 s., 1:30 s., 2:35 s., 3,41 s., 4:46 s). Det går helt enkelt inte att lyssna på!

    Eric håller under detta program väldigt långa monologer, och under dessa blir inte artekfakterna längre tydliga. Kan det vara så att intresset från teknikerna att ordna till detta en gång för alla inte riktigt infinner sig när det mesta i radioetern är prat som inte nödvändigtvis förlorar något på att ackompanjeras av lite regelbundet återkommande knäppar och artefakter (de flesta kanske uppstår ohörbart i de allt längre pauserna mellan orden)?

    Funderingar från...
  • Just nu går reprisen av (det repriserade) Text och musik med Eric Schüldt-programmet Mitt hjärta är fullt till brädden  som sändes första gången i söndags kl. 11.00.

    Programmet är numera också fullt till bredden av digitala artefakter och i skrivande stund är det Simone Kermes som får ta stryk (hon kanske inte vet om det, men jag tar stryk av att höra henne "klottrad" på). Jag får återkomma med tidsstämplar, men funderar i skrivande stund på om det t o m är kaskadkodning av digitala knäppar och drop-outs, några återkommer nämligen ganska tätt.

    Så frågan är hur man lyckas återutsända ett förinspelat program under söndagen utan några hörbara digitala artefakter, för att omgående släppa det kontaminerat i 30-dagarsarkivet och även under tisdagen misslyckas så kapitalt med direktutsändingen av reprisen...

  • Nu blev jag kvar i den digitala etern (cyberspace) och blir varse att P2 Klassiskt strömmande uppträder med samma intensitet i fråga om digitala artefakter och jag tycker även att de emellanåt uppträder parvis - den mer envetna uppträder med ca 65,5 s. intervall medan den andra känns mer oregelbunden men i förekommande fall omkring 15 s. senare.

    Detta är mycket obehagligt!

    Liksom tidigare är man huvudsakligen förskonad från upplevelsen under pauser och uppehåll - vilket talprogrammen är fyllda med - och därför är det väl i första hand endast vi P2-lyssnare som får tillfälle att reagera. Eller också så har de andra kanalerna faktiskt fungerande kodningsutrustning.

    Finns det någon annan felanmälan att vända sig till när problemet är akut och pågående under direktsändning? Det är ju varken värdigt Sveriges Radio med dess programmakare eller dem vars innehåll publiceras - och även värdigheten hos oss lyssnare går ju förlorad!
  • Kompletterande information:
    Jag har på nytt lyssnat på min inspelning av den strömmande (192 kbps) utsändingen av Text och musik med Eric Scüldt från i söndags (18/6 kl 11.00) och den är i mina öron i det närmaste perfekt. Endast en (1) glitch uppmärksmmas av mig under hela programmet.

    Min inspelning inkluderade även de sista 15 minuterna av det föregående programmet Söndagsmorgon med Per Feltzin, och även det var helt utan sprak och glitchar.

    Nog måste detta kunna analyseras av teknikerna för att identifiera åtminstone en sändningsväg som tycks fri från defekt utrustning som fördärvar utsändningen? Det är ju bara ett par dagar sedan...

  • Tack!

    Jag håller på att prata med kolleger som jag hoppas kan hjälpa till med detta! Jag vill se att jag har förstått saken rätt.
    1. Första återutsändningen den 18 juni kl 11 av Mitt hjärta är fullt till brädden, den du spelat in, var i princip helt fri från artefakter
    2. Den fil för efterhandslyssning som genererades vid detta tillfälle är däremot förstörd av artefakter var 65:e sekund
    3. Reprisen som sändes igår kl 15 var minst lika full av fel
    4. På efterföljande program i P2:s tablå, P2 Klassiskt, hördes också dessa glitchar var 65:e sekund samt ett "skuggfenomen" med mindre markanta svaj som sker med samma frekvens men ca 11 sekunder senare (och inte alltid sker/går att uppfatta)
    Vilket jag försiktigtvis tolkar som två olika fel. Dels har just Mitt hjärta är fullt till brädden fått något problem med den automatiska inspelningen i söndags. Detta försöker kolleger till mig åtgärda genom att koda om filen. Felet kan ha drabbat andra program från framförallt i söndags, som Söndsgsmorgon och Fråga musikprofessorn.

    Dels återuppstod problemet med direktlyssning av P2 någon gång mellan det att du lyssnade i söndags och gårdagen. Kvarstår det felet?
    Annika Webbmaster
  • Kontakt!
    De senaste veckorna har jag varit rätt less på artefakterna mixade med det strömmande P2 Musik-lyssnandet, och jag upplevde aldrig att något åtgärdades i samband med mitt inlägg om saken för 7 dagar sedan (2017-06-15). Därför blev jag så glad att söndagens förmiddagsutsändningar lät så bra - riktigt bra!

    Här mina svar:
    1. Ja, den var toppen! (Den har jag inspelad.)

    2. Jag törs inte uttala mig specifikt om själva programfilen, men det stämmer att strömmande lyssning ur 30-dagarsarkivet är ackompanjerat av periodiskt återkommande glitchar (typ var 65 s.).

    3. Stämmer. Reprisen var usel! Lät som kaskadkodade fel. Svårt att hitta frekvensen på glitcharna. (Den har jag för övrigt också inspelad.)

    4. Stämmer. Det var lika uselt! Normalt i fråga om strömmande P2 Musik-lyssning känns inte glicharna inte lika förutbestämda till var 65:e sekund, som de i förekommande fall är vid efterlyssning ur 30-dagarsarkivet. Men den här eftermiddagen var det både förutsägbart och oförutsägbart...

    Jag hade sparat en dryg halvtimma (från ca kl. 16:13), och noterar inledningsvis följande tidsstämplar i fråga om det regelbundna och därmed förutsägbara glitchandet:
    0:00:01   (första glitch)
    0:01:07   +0:01:06 s.
    0:02:13   +0:01:06 s.
    0:03:18   +0:01:05 s.
    (0:04:24  +0:01:06 s.)
    0:05:29   +0:01:05 s.
    0:06:35   +0:01:06 s.
    0:07:40   +0:01:05 s.
    0:08:46   +0:01:06 s.
    0:09:51   +0:01:05 s.
    (Den inom parentes är under programpresentatörens dialog och hörs ej, men förutsätts finnas där.)

    Och under samma programinspelning förekommer åtminstone bonusglitchar med följande tidsstämplar:
    0:01:21
    0:04:55
    0:05:05
    0:05:43
    0:09:27

    Åter till dagens upplevelser (vi kan bortse från att jag under förmiddagen tyckte att P2 Musik-lyssningen ännu medförde digitala artefakter):
    I skrivande stund - även om jag har svårt att följa just Klingan med samma intresse som innan Lennart Wretlind tvingades lämna programmet... - så tycks de digitala strömmarna återigen ha hittat formen!

    Heja Annika! Heja!!
  • Det stämmer som du skriver, Björn. Bra att du orkar larma! Direktstreamen av P2 Klassiskt 20 juni efter kl 16 hade både systematiska och slumpmässiga hack. Här är mina tider från sista halvtimmen. Tiderna utan ":" skiljer sig ett antal sekunder från korrrekt tid.

    163043 163254 | 163400 (presentation) | 163611 163621 163706 163822 163928 164026 164033 164244 164350 164455 164657 164706 |164917 165023 165129 165234 165340 165445 | 165551 165656 175802 170013

    Efterföljande P2 Klassiskt på hemväg kl 17 hade bara de systematiska felen. Här är hacken från den första halvtimmen:

    170752 170857 171003 171108 171320 171425 | 171531 171636 171742 171847 171953 172058 172204 172309 | 172520 172626 | 172837 173154

    Kulturnytt däremellan hade något hack men P2 Live-kvällen tycks ha klarat sig från skador. Jag lyssnade på jazzen.

  • 6ms dropout
  • Oj vilken tillgång det är med så envisa och observanta lyssnare som ni!
    Är det höger- och vänster-kanalen i din graf, Testnisse?
    Annika Webbmaster
  • Jag har frågat om vi kan ställa in något auto-larm.Skulle det gå att sätta automatiskt larm på denna typ av regelbundna glitchar? Det är samma typ av fel som uppstått tidigare, och vi vet att de yttrar sig som 6 ms dropouts som återkommer extremt regelbundet.
    Jag tänker mig att det borde gå att få till övervakning på i alla fall direktströmmarna, men är inte insatt i de processerna.
    Annika Webbmaster
  • Det vore naturligtvis förnämligt, men kan man inte bara utrangera den utrustning som bevisligen inte håller måttet?

    Testnisse har ju dessutom iakttagit att under en och samma eftermiddag och afton har vi en blandning av systematiska förutsägbara fel tillsammans med de lite mer randomiserade (vilka i sin exklusiva miljö - alltså under själva produktionen - kanske är systematiska fel, äve de...).

    Men det vore naturligtvis toppen att hålla koll på direktströmningen så att den tekniken inte tillför något ovidkommande som sista instans! (Eller för den delen tar bort, om det nu är korta avbrott vi egentligen talar om.)
  • Om det inte är vänster och höger kanal så visar bilden det stegvisa förfallet...! ;-)

    Dropout är antagligen fel beskrivning. Det handlar snarare om en glitch som kanske i bästa fall går att ta bort utan att något programmaterial försvinner, jag vet inte. Jämför med ett transmissionsgap där överföringen blir fördröjd p.g.a. dålig prestanda i något led.

    Det blir nog svårt att åstadkomma något automatlarm för detta. Det handlar nog mest om den allmänna digitala hygienen som att defragmentera diskar eller liknande och att övervaka prestandan. Men det kan också handla om att ni inte "satt inställningar som standard" och när utrustningen startas om fås de ursprungliga icke önskvärda inställningarna igen. Återigen bara spekulationer, men det är något att tänka över, hur ni sköter hygienen.
  • Ett exempel bevisar inte att det alltid handlar om 6 ms, Annika.
    Den förra glitchen var från ca kl 16:19:48.
    Denna är från ca 16:44:55, denna gång onormaliserad originalstream, och är återigen 6 ms lång, så det lutar åt att de brukar vara så långa.

  • Observera också den transienta störning som finns 6 ms innan gapen i båda fallen.

    Vad SR tillverkat är s.k. glitch music eller med andra ord så har SR på eget bevåg ändrat programinnehållet, vilket de antagligen inte har rättigheter att göra! :~)
  • Ja, det är ju dessutom en egen genre med särskild bevakning av Helena Lopas m fl i Elektroniskt i P2. Det fanns nog ett program som enbart behandlade glitchar under vårens programserie, men utan att SR:s eget bidrag kom att nämnas!

    Egentligen märkligt att ingen där reagerat!

    (Alla Art's Birthday Party-programmen blev kaskadkodat glitchade, vilket därtill återkom i de förkortade repriserna om jag inte minns helt fel.)

    Kör hårt med teknikerna, Annika!

    Heja! Heja!! Heja!!!

  • Hej!
    Det fortsätter att glitcha under pågående strömmande Klassisk förmiddag. Frekvent. Förfärligt. Särskilt finstämda pianostycken blir lidande av eländet...

    (Lyssnar producenterna aldrig själva? Det hörs ju så tydligt!)
  • Mitt hjärta är fullt till bredden - senaste avsnittet av Text och musik med Eric Schüldt - verkar mycket riktigt omkodat till variation för efterlyssnaren.

    Nu startar det istället med en prakt-glitch ca 0:00:59 (nästa 0:02:05) in i sändningen, sedan är det betydligt mindre av den saken än tidigare men ganska varierat.

    Här några tidsstämplar (listan inte tänkt att vara fullständig):
    0:13:15
    0:19:33
    0:20:36
    0:26:54
    0:27:55
    0:27:58
    0:29:00
    0:29:07
    0:32:17
    0:33:29
    0:34:17
    0:37:02
    0:37:27
    0:39:32

    Kör hårt med teknikerna - "ända in i kaklet..." Annika!
  • Just nu sänds programmet Rendezvous Remix med Kristjan Saag. Olyssningsbart i strömmande P2 Musik-sändning.

    Knäpp. Sprak. Sprak. Knäpp. (Till och med under Hr Saags kommenterande av musiken.) Ja, och så lite låtar på finska däremellan... ;-)

  • Lyssna inte på rep-ris-er! ;-)
  • Återkommande till inmixningen av samtida glitch music till strömmande P2 Musik:

    Midsommardagens (lördag 24 juni kl. 08:00) reprissändning av "Mitt hjärta är fullt till bredden" - vilket sändes felfritt vid första utsändningen söndagen den 18 juni kl. 11:00 - ackompanjerades denna gång av glitchar i främst 65,5 s.-takten. Det förekom även bonusglitchar, om än inte lika frekvent som under andra sändningen i tisdags (20 juni kl. 14:56).

  • Söndagens sändning av Text och musik med Eric Schüldt - ett repriserat "Dagen svalnar mot kvällen" - var likaså det kontaminerat med taktfast inmixad "glitch music", också denna gång huvudsakligen med 65,5 s. mellan glitcharna. Bonusglitchar förekom, men inte så frekvent.

    Kollade även upp sista kvarten av Söndagsmorgon i P2 med Per Feltzin - samma där!

    Och nu under kvällen... Elektroniskt i P2: Inte heller det programmet som i sin natur är inriktad på glitch music kom undan den främmande inmixningen vid strömmande P2 Musik-sändning.

    Det måste väl ändå underlätta felsökningen att nästan all utsändning är hårt drabbad, även om man naturligtvis fortsätter att undra varför det förekom tyst och fin strömmande sänding förra söndagen... (Det var ju liksom ett undantag!).
  • Fantastisk fin alpsymfoni i pågående Klassisk förmiddag framförd av hessiska radions symfoniorkester (kände inte ens till att den fanns).

    Synd bara att inmixningen av Glitch music fortsätter oförtrutet - det gör att man hoppar till var 65,5 s.och den avsedda behållningen uteblir.

    Bråka lite med teknikerna, Annika! Det har ju gått bra tidigare (i alla fall tillfälligt...).
  • Text och musik från 2017-06-18 var en repris från 2016-10-16. Originalsändningens efterlyssningsstream hade bara någon enstaka glitch under någon presentation.

    Rendezvous från 2017-06-16 hade en handfull glitchar i efterlyssningen. Analogt knaster oräknat.

    Dagens Klassisk förmiddags efterlyssningsstream har klarat sig ganska bra. Hörde inga glitchar den första kvarten. Presentatörens olika småljud kan dock bli lite irriterande om man lyssnar i hörlurar.
  • På samma tema...
    Text och musik från 2017-06-25 var en repris från 2016-11-13. Det programmet var helt rent när det den gången sändes strömmande i P2 Musik.

    Lyssnar just nu om min inspelning av det. Allt som sänds nu är ju korrupt!

    Ett annat märkligt fenomen är att just det programmet nu försvunnit ur Låtlistor på programmets hemsida! Trots att det en gång sändes...

  • Det skulle va http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/807276?programid=4914 då, men programsidans låtlista saknar ett par stycken i början av programmet och programtiteln saknas. Att låtar i början fattas är säkert en gammal låtlistebugg och att det är svårt att söka på programtitel för reprisen är tråkigt.
  • Nu refererar jag ju vanligtvis bara till eftersändningsstreamarna och eftersändningen av Text och musik från 2017-06-25 tycks vara oskadad, första kvarten avlyssnad idag.

    Utseendet på skadorna i efterlyssningsstreamarna tycks se annorlunda ut än i direktlyssningsstreamarna med sina gap, men jag har bara tittat på några exempel. Se bilden här från första skadan i Text & musik 2017-06-18.

  • Vidare analys tycks visa på att i detta fallet hoppar efterlyssningsstreamen tillbaka 10 ms. Överst är reprisen av Text & musik från 2017-06-18 och därunder programmet från 2016-10-16. Gratisapplikationen WaveShop har använts. :-)

  • Undrar om direktstreamsglitcharna ser likadana ut hos dig med t.ex. samma längd på gapen, Björn? För efterlyssningsstreamarna råder det inget tvivel om att glitcharna är tillverkade av SR.
  • Hej Annika!
    Hoppas att du lever rövare med teknikerna som låter detta fortgå... :-)
    Skulle du kunna vidareförmedla min mejladress till testnisse?
    Tacksammast,

  • Hej igen!

    Det var ett tag sedan, men frågan om "hur vi låter" är självfallet alltid aktuell.

    Hur skulle ni P2-lyssnare med sinne för kvalitet sammanfatta att ljudet funkat under de senaste månaderna? Märks det någon förbättring?

    Även om denna tråd handlar om direktlyssning, så är jag inte så noga på den punkten. Har ni några riskakor eller rosenblad att leverera även när det gäller efterhandslyssningen, kan vi klämma in dessa i samma tråd 😀
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Under de här fyra månaderna som gått har jag försökt vänja mig av med att lyssna på P2 Musik till förmån för mer oförfalskad återgivning (hittat en svensk webbshop med en "Daily Deal" innebärande halva priset på en nedladdningsbar klassisk inspelning av hög eller rentav utsökt kvalitet - emellanåt även med 5.0-återgivning - och det ger också en god variation...).
    Men varje gång jag återvänder till programtablån för vissa tvingande inslag, exempelvis Text och musik med Eric Schüldt, blir jag lika besviken på den rika förekomsten av digitala artefakter. Det borde överhuvudtaget inte vara ett nödvändigt inslag, och andra namnkunniga radiostationer i Europa plågar definitivt inte lyssnarna på samma sätt.

    När kan vi förresten få höra tester på strömmande P2 Musik med 320 kbit/s?

    Vänliga hälsningar

  • Jaha. Här började jag följa upp, men tog sedan aldrig hand om svaret. Det ber jag om ursäkt över, men rent praktiskt (för att få bukt med problemen i grunden samt att få till en högre bitrate) så spelar det nog ingen roll ...

    Men nu talar vi inte bara om att lösa saker i grunden, utan även om den typ av problem vi ändå kan göra något åt tillfälligt genom att starta om ljudkodare och sånt ...

    Vad innebär att återvända till programtablån?
    Men varje gång jag återvänder till programtablån för vissa tvingande inslag, exempelvis Text och musik med Eric Schüldt, blir jag lika besviken på den rika förekomsten av digitala artefakter.

    Är det att lyssna direkt på P2 Musik under programmets sändningstid (söndag kl 11) eller att lyssna på det i efterhand - eller bådadera - som är artefakt-tungt?

    Om du lyssnar direkt, är det med våra AAC-länkar? Finns det möjlighet att testa någon av de webbläsare (Chrome eller Edge, t ex) som också använder AAC-strömmar, men gör detta från andra servrar (och där ljudet skickas med helt annan teknik)? Jag undrar även om båda P2-kanalerna ("P2" och "P2 Språk och musik" som de heter på hemsidan) har samma typ av fel vid samma tillfälle, eller om den ena kan låta bra samtidigt som den andra har glitchar. Text och musik med Eric Schüldt hör du söndagar klockan 11 i båda varianterna.

    Det är förstås intressant att veta ifall direktlänkarna har samma fel på dessa syskon-kanaler, eller om felen kan finnas på den ena, utan att samtidigt höras vid samsändningen i den andra kanalen.
    P2: http://sverigesradio.se/topsy/direkt/2562-hi-aac.m3u
    P2 Språk och musik: http://sverigesradio.se/topsy/direkt/163-hi-aac.m3u

    Hör ingen hur det låter?
    Det är svårt att få gehör för ett kvalitetsarbete när många lyssnare resonerar som Johan i denna tråd. I samband med ett problem i Firefox som endast uppstår på den högsta kvaliteten, skriver han:
    Om inget annat hjälper/är tekniskt möjligt så kan ni ju erbjuda en permanent switch till "mellan" kvalitet på ljudet i livesändningarna. Ärligt talat hör man inte skillnaden med "hög" ändå.

    Fast att många lyssnare har den uppfattningen, betyder ju inte att alla har det, eller att ljudets kvalitet inte betyder något. (Till lyssnare räknar jag för övrigt även oss som lyssnar och råkar arbeta på Sveriges Radio, där det förstås borde finnas ett extra intresse av att det ska vara bra ljud.)

    Om 320 kbps
    Jag svarade nyligen (och inte direkt hoppfullt) i en annan tråd. Den tråden i sig är även ett bevis för att ni två som skrivit i den här tråden inte är helt ensamma om att önska bättre ljud:
    Vi har en omorganisation på gång som gör att det är svårt att genomföra vissa förändringar. Det finns självfallet alltid någon som "äger" den här typen av frågor, men detta ägarskap ligger nu under omorganisationen på direktörsnivå (vilket inte är så praktiskt eftersom en direktör arbetar med övergripande frågor och de större perspektiven).

    Vi webbmastrar väntar lite på att den nya organisationen ska ta form, och när det väl kristalliseras ut vem som har ansvar över vilka format och ljudkvaliteter vi erbjuder, kommer vi att framföra detta önskemål.

    Ljudkvalitet på sr play och sverigesradio.se
    Annika Webbmaster
  • Så fantastiskt roligt (i betydelsen mycket trevligt)!

    Väl hemma från den kanske den bästa konsert jag någonsin upplevt - Emmanuelle Haïm dirigerandes Händels Il trionfo del Tempo e del Disinganno (Händels första oratorum) med radiosymfonikerna som barockensemble - fann jag att efterlyssningen i 30-dagarsarkivet av den tidigare under kvällen direktsändna konserten från Berwaldhallen (P2 Live 2018-01-12 kl. 19.00) håller högsta klass på såväl inspelning som återgivning. Inga digitala artefakter (glitchar eller motsvarande)! Hur bär ni er åt?! Äh, spelar ingen roll... njutbart är det!

    Äntligen!! Tack!!!
  • Hej!
    Nu är det helt kört igen! Sedan åtminstone någon vecka tillbaka... och det känns som att det blir allt värre. Nu måste ni rimligen kunna hitta felet!!

    Det gäller (åtminstone) strömmande P2 eller P2 Språk och musik. Precis som tidigare verkar det som att det regelbundet blir avbrott/upprepningar var 65,5 s.

    Den här gången har jag under påfrestande lyssning av Eduard Tubin i Musik mot midnatt (21.00-23.59) testat direktlänkarna (AAC) i foobar 2000 (v. 1.3.16),
    http://http-live.sr.se/p2-aac-192
    http://http-live.sr.se/p2musik-aac-192
    men även testat annan parallell utsändning i den rena webbkanalen SR Klassiskt,
    http://http-live.sr.se/srklassiskt-aac-192.

    För att inte bli alltför enkelspårig testades även webbspelaren i direktsändning på http://sverigesradio.se/p2 i Google Chrome, med samma bisarra upplevelse - lika regelbundna glitchar, om inte värre...

    Allt detta på en PC med Windows 7 Ultimate (SP1).

    Prövade även webbuppspelning på en annan PC med Windows 10 (via en annan router), med samma nedslående resultat. Mozilla Firefox fick tjänstgöra som medium, och här blev det dessutom rena avbrotten med 1-1½ minuts mellanrum vid ljudkvalitet Hög. Med ljudkvalitet Mellan verkade man klara sig från de rena avbrotten, men glitcharna gjorde sig fortfarande påminda. Även här testades såväl P2 som P2 Språk och musik, liksom vad som parallellt utsändes över P2 Klassiskt.

    iPhone 6 plockades fram och appen SR Play startades - först över det egna WiFi-nätverket, därefter (med WiFi avstängt) 4G direkt mot Telia. Samma återkommande glitchar vid direktlyssning på alla tre programalternativen.

    Och tyvärr, med den erfarenheten - att det var lika illa överallt - kunde man ju inte heller räkna med att kunna få lyssna på Eduard Tubin ograverat i efterlyssningen i 30-dagarsarkivet. Mycket riktigt, till den instansen kan ni själva återvända för att analysera eländet (lättast kanske att uppmärksamma glitcharna med pianomusiken av Johann Sebastian Bach - Fransk svit nr 1 d-moll - ca 1:20 in i programmet).

    Vad mer behöver ni veta för att en gång för alla ta itu med problemet?!

    Numera uppgivne P2-lyssnaren
  • Väck inte den Björn (eller Test-nisse) som sover ... ligger inte för mig riktigt.

    Hur tycker ni att detta fungerar numera?

    Jag försöker samla ihop ett par av de frågor jag verkligen vill hitta bättre sätt att ta hand om än vad vi har idag, och frågor som på olika sätt rör kvalitet är en av de jag vill att vi tar hand om snabbare och bättre.

    I den sammanställningen vill jag förstås även ta reda på hur ni tycker att ljudet är numera. Vad fungerar bra och vad fungerar dåligt idag?
    Annika Webbmaster
  • Jag har ett mejlsvar från Erik Mikael Karlsson (tillträdande chef P2 Live) från en tidpunkt när det var som mest illa ställt härom veckan, som jag gärna skulle vilja vidarebefordra till webbmaster Annika om mejladressen kan anförtros mig...
    Det innehåller allt!
  • Björn, förlåt:
    Du kan skriva till mig på webmaster@sverigesradio.se. Skriv gärna något med Annika i ämnesraden, så ser mina kolleger att jag vet vad det rör sig om!

    Nåväl, nu (skulle tro att det var klart igår) har vi gjort en omfattande insats just för att komma till rätta med glitchar i direktströmmarna. Jag är inte insatt i de tekniska detaljerna, men har förstått att det handlar om ptp-klockor som ska förbättra synkroniseringen:
    Precision Time Protocol – Wikipedia

    Och då undrar jag naturligtvis om denna insats har givit önskad effekt!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Det har sedan ditt senaste inlägg - jag faktiskt sedan veckorna före - varit fantastiskt att strömmande lyssna till P2 i högsta kvalitet. Det har varit flera "Text och musik - utan artefakter - med Eric Schüldt", och det har naturligtvis varit extra uppmuntrande!

    Men idag är det illa igen...

    Nu har jag letat upp en widget som visar klockan överst på bildskärmen, och återigen finner vi glictcharna återkomma var 65,5:e sekund. Ni är säkert på rätt spår, och vet säkert redan vad det är för fel, så det är väl bara att kontrollera sändningskedjan och leta efter apparater som ännu inte blivt PTP-klockade...

    Vänligen
  • Kompletterar med lite återkoppling från sena kvällen (strömmande direktlänk P2 Musik):
    Avslutningen av Musik mot midnatt bjöd glitchar var 65,5 s. och det fortsätter nu under Notturno (även under signaturmelodin)...