Önskar bättre releasemeddelanden

Hej,

Tycker ni borde ha bättre releasemeddelanden än

Tack för att du använder Sveriges Radio Play. Vi uppdaterar regelbundet appen för att göra den bättre för dig.

Detta för att:
  • Det är kul att veta vad som händer
  • Man kan testa
  • Ni kanske fixat något som gjort att man inte använde appen (nu fungerar ju tex avsnittfliken under program du följer lite bättre igen).
Mvh

Magnus

Kommentarer

  • Håller med och har själv efterfrågat detta i tidigare inlägg. Kollade ibland på utvecklingsbloggen tidigare, men förutom att den är svår att hitta och uppdaterades väldigt sällan, fick jag intryck av att den mer tog upp utbildningskonferenser och engångsprojekt snarare än löpande förändringar och funktionalitet i applikationerna.
  • Hej,

    Senaste releasen på Android innehöll fixar på problem vi fått inrapporterade (buggar och krasher). När vi gör större förändringar försöker vi skriva något om vad som släpps.

    Tolkar vi det korrekt om ni vill ha typ en lista över vilka buggar/krasher vi fixar i varje release?

    / App-teamet
  • Framför allt irriterade buggar eller sådana som kan ha fått användare att ändra beteende eller inte använda viss funktionalitet, eller sådant som ni kan vilja ha testat.

  • Två exempel; de senaste gångerna jag inte använt appen under perioder var när:
    1) man inte kunde lyssna på nedladdade avsnitt om telefonen var i flygplansläge
    2) nu ganska nyligen när 'avsnitt' under 'program du följer' hela tiden växlade tillbaka till 'program' och gjorde den oanvändbar.

    Hade jag vetat när de fixades hade jag börjat använda appen tidigare.
  • Jag håller helt med er om att vi behöver bli tydligare med vilka förändringar vi gör, både när det gäller buggar och nya funktioner.

    Samtidigt är utrymmet att skriva releasemeddelanden begränsat och det är svårt att prioritera. De flesta förändringar vi gör är mycket viktiga för några av våra lyssnare, medan få av dem är det för alla. Och några är viktiga, men lite obegripliga. Hur berättar vi att vi "städar i koden" eller gör andra osynliga förändringar som på sikt gör att vi kan införa nya funktioner?

    Magnus: Det inkonsekventa beteendet med flikarna på program du följer var troligen något få lyssnare ens noterade, medan det gjorde appen närmast oanvändbar för dig. När vi väljer att berätta "det viktigaste" kanske den förbättringen inte platsar... Så även med bättre releasemeddelanden kommer du att sakna information. Där ligger det nog mycket på oss webbmastrar att återkoppla till er som hjälpt oss att förstå ett visst problem. Vi behöver berätta när vi tror att vi har löst det och försäkra oss om att det blivit rätt - alternativt förklara varför vi valt att inte lösa det.

    Att vi har svårt att prioritera vad vi berättar ska förstås inte hindra oss från att försöka. Varje gång vi skriver Vi uppdaterar regelbundet appen för att göra den bättre för dig har vi inte försökt bra nog.

    Johannes, din återkoppling om utvecklingsbloggen ska jag ta med mig i diskussionerna. Även vi som arbetar med support och lyssnarkontakt på olika vis, har nytta av att hemsidans och appens funktioner beskrivs tydligt och kunnigt.

    Detta blogginlägg är ett exempel på sådant jag gärna ser mer av:
    Närmare till nyheter i Play-appen

    Tack för att ni vill hjälpa oss att bli bättre även när det gäller att kommunicera.
    Annika Webbmaster
  • Här borde ni kanske titta lite på hur spel gör när de släpper en ny uppdatering.
    Mitt exempel är Minecraft som alltid skriver en punktlista över vad de gjort.
    Det känns lite bättre att veta vad de ex 14Mb som kom in på mobilen gjorde. Eller om det ens gjorde något. Så även fast det kanske bara var att städa i koden så skriv det som en punkt. Alltid kul att veta, hur liten förändringen än är.
  • Tack för påminnelsen. Jag har själv reagerat över att någon av de senaste release-meddelandena varit väldigt spartansk (men minns inte om det gäller Iphone eller Android).

    Med den senaste versionen i vardera appen tycker jag dock att det är relevant information:

    Iphone:
    • Nu ger vi dig möjlighet att läsa förklarande texter till våra nyheter
    • Apple Watch har fått ett nytt utseende
    • Apple Watch fungerar bättre med den nya ljudspelaren
    • Snabbare uppstartstid
    Android:
    I den här versionen har vi jobbat för att få till en tydligare hemskärm, och flyttat in visst innehåll till Min sida.
    Nu finns även möjlighet att läsa förklarande texter till våra nyheter.
    Dessutom flera buggfixar.
    Tack för att du använder Sveriges Radio Play!
    /Appteamet, Sveriges Radio

    Jag påminner app-teamet om detta.
    Annika Webbmaster

  • Gick igen de 20 sista releaserna och de har faktiskt blivit klart bättre. Bara några få 'förbättringar/ bug fix' releaser, vilket kanske är rimligt, de flesta andra var rätt utförliga.
  • Bra att det inte verkar vara något generellt problem. Visst är det endast Android du har kikat på, Magnus?
    Annika Webbmaster
  • korrekt!