Bästa strömmande ljudkvaliteten - direkt eller vid efterlyssning?

Så fantastiskt trevligt att P2 Musik härom veckan återutsände Anders Olséns konsumentupplysningsprogram "Vad är det som låter?" med insiktsfulla kommentarer av de båda nestorerna Ingvar Öhman och Lars Mossberg i fråga om snålkodning, kompressorer och värdet av ljudKVALITET i största allmänhet!

Det leder mig tillbaka till frågan som tidigare väckts om den teoretiskt bästa möjligheten att digitalt tillgodogöra sig programmaterialet i P2 Musik - är det under strömmande direktsändning via SR:s direktlänkar, efterlyssningen från webbplatsen eller kanske numera via appen SR Play?

Har nestor Mossberg någon uppdaterad rekommendation (tidigare kommenterat i tråden "CD"-kvalitet på ljudet?) eller är det nu - liksom tidigare - så att efterlyssningen i mindre utsträckning än direktsändingen anfäktas av t ex digital kaskadkodning av programmaterialet under utsändning?

Och kan vi inte i världens bandbredaste land tänka oss möjligheten att få strömma ännu lite närmare förlustfri återgivning med 320 kbit/s AAC - åtminstone i P2 Musik som ändå ganska ofta har ambitionen att servera oss oförstörd och ännu inte sönderkomprimerad musik i live-framträdanden av våra många artister, körer och orkestrar i världsklass?

Kommentarer

  • Hej Björn-som-fått-vänta-så-länge!

    Jag vet fortfarande inte svaret, men har äntligen tagit mig för att kontakta en kollega som jag har hört är riktigt bra på ljud. Som webbmaster är jag nämligen usel på det som ligger bortanför ljudformat och bitrate ... Och jag har bett om hjälp att få lära mig mer!

    Men bitrate och format kan ju besvara en liten del av frågan, och den delen svarar jag på så länge.

    Vår högsta bitrate är 192 kbps och formatet är AAC på efterhandslyssningen på såväl webben som Play-appen.

    På direktlyssning över webb, app eller internetradio är det samma bitrate som högst: 192 kbps, och där är AAC-länkarna och appen och de webbläsare som erbjuder HLS (bygger på AAC) är att föredra jämfört med de webbläsare där det är MP3. Vanligaste "MP3-användarna" är IE på windows 7 och Firefox på alla enheter, se här:
    Med vilken kvalitet strömmar Sveriges Radio?

    Men hur står sig direktströmmad AAC mot HLS? Är det samma ljud-processer? Och hur ser det ut med on demand för denna bitrate? Det vet jag inte än, men hoppas att denne mer insatte kollega kan hjälpa mig (eller slussa mig vidare till någon som kan hjälpa mig att förstå).

    Tycker du själv att du kan höra någon skillnad? Den viktigaste mätutrustningen är ju dina öron - och den där grå klumpen mellan öronen ...

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Det rätta svaret är:
    Det är bättre ljud om du lyssnar direkt på en kanal än om du lyssnar i efterhand.

    Även vid direktlyssning går signalen i och för sig igenom en viss process men kodas bara en gång, så att säga minst ”infrastruktur”.

    I de fall du lyssnar på en fil, alltså i efterhand, beror det på vilken väg signalen tagit genom vår infrastruktur och vilken plattform du lyssnar på. Ljudkodningen i sig är densamma för allt, men sedan tappas signalen av för olika ändamål, internt likväl som externt, vilket kan påverka den upplevda ljudkvaliteten.

    Så, att lyssna direkt på en kanal och att undvika de plattformar som ger dig MP3 där AAC-alternativet finns är bästa källan för dig som inte kan höra FM-sändningen.

    Trevlig lyssning!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Idag drar vi på försök igång två nya ljudströmmar, de två P2-kanalerna i riktigt hög bitrate:
    https://http-live.sr.se/p2musik-aac-320 och https://http-live.sr.se/p2-aac-320 (funkar lika bra med http först)

    Berätta gärna hur du tycker att det låter!

    God jul
    Annika Webbmaster
  • Tack Annika, för att du kommer ihåg oss!!

    Ja, det öppnar ju utan dröjsmål (utan påtaglig tidsfördröjning) dörren till en lite större (ljudbilden) och mer levande (närvarokänslan) värld med starkare (ljudnivån) intensitet än de strömmande alternativ vi hittills fått nöja oss med som digitala substitut till den analoga "riktiga" världen som rundradion berikat oss med provsändningar alltsedan 1922 - hur tänker ni förresten fira 100 år i luften? med förlustfritt i strömmande bredband?!

    Än en gång tack! Nu ger jag upp FM-antennen på taket...
  • Behåll dock minst en fungerande batteridriven radiomottagare och batterier i bostaden och i eventuell sommarstuga. Den kan rädda liv, oavsett om det är en naturkatastrof, pandemi, längre strömavbrott eller en zombieapokalyps:
    Nordegren & Epstein i P1: Så överlever du en zombiekatastrof

    Våra 100 år lär vi fira på många vis, men hur vet jag inte.
    Annika Webbmaster
  • Det var fantastiskt fint att få erfara en direktsändning av filmmusik från Berwaldhallen igår kväll. Inga problem med osynkade klockor eller digitala artefakter (glitchar) - helt störningsfritt. Tack för det!

    Men nu har tidsfördröjningen återställts... Är det verkligen nödvändigt för en högprestandakanal som denna? Kan den inte få ligga mera rätt i tiden, och därmed få vara ett verkligt alternativ till FM-utsändningen? Ingen som belastas av latenser eller dålig bandbredd letar väl upp den här 320 kbit/s-länken för att möta sina mer rudimentära behov av strömmande radiolyssning, utan den är väl mera tänkt för konnässören?

    Hälsningar!
  • Hej!

    Jag hinner inte felsöka detta innan jul.

    Kan vi försöka ta det i början av nästa år, när vi också har lite längre tids lyssning att jämföra med?
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Så imponerad av att du - flera år senare - hittar tillbaka till gamla trådar som ännu inte funnit sitt slutliga svar eller sin mest plausibla lösning och ger oss en knuff vidare på vägen... (Vilken omdömesgill organisation skulle inte betala en förmögenhet för en sådan webbmaster?!)

    Själv fick jag emellertid leta upp gamla notifieringen i mejlarkivet om att min fråga besvarats, när jag åter ville konsultera Kundo-sidan med informationen om provsändningarna i allra högsta bitrate från gamla Radiotjänst. Det är ju onekligen de som ger den bästa - och i mitt fall störningsfriaste - återgivningen. Men det var helt enkelt omöjligt att på annat sätt än i gamla mejl söka sig till svaret med de ovan kommunicerade direktlänkarna. Synd!

    För igår kväll, med några timmar över, kändes det nämligen angeläget att få dessa att fungera även med Internetradion (BRIK) i köket, men den vägrade tjurigt att acceptera direktlänkarna. Radion propagerade dock möjligheten att aktivera My mediaU (http://mediayou.net/web) vilket visade sig vara en framkomlig väg.

    Med ett gratiskonto väl skapat, var det hur smidigt som helst att välja Manually Add och klistra in de dyrbara direktlänkarna http://http-live.sr.se/p2-aac-320 och http://http-live.sr.se/p2musik-aac-320 för att avslutningsvis meddela adressen till Internetradion (vilket helt enkelt visade sig vara BRIKens MAC-adress för nätverkskortet). Efter en omstart av apparaten, var det sedan bara att köra... Därefter kunde man enkelt addera de äntligen fungerande direktlänkarna till P2 till favoritstationerna för fortsatt snabbåtkomst.

    Än en gång, tack!

    (Har även propagerat kanalerna till amerikanska lyssnare som omgående lät sig imponeras - här ett exempel: "Tusen tack! Jag lyssnar på det nu. Det är bättre än MPR: https://www.classicalmpr.org .")

    Men åter till mitt omedelbara genmäle: "Det öppnar ju utan dröjsmål (utan påtaglig tidsfördröjning) dörren till en lite större (ljudbilden) och mer levande (närvarokänslan) värld med starkare (ljudnivån) intensitet än de strömmande alternativ vi hittills fått nöja oss med..."

    Den kommentaren höll sig bara aktuell någon eller några veckor med de nya direktlänkarna - därefter var tidsförskjutningen om ca 75 sekunder i förhållande till de analoga direktsändningarna implementerad även för dessa högbitrate-länkar, från att inledningsvis kanske hållt sig med enbart ca 10 sekunders fördröjd utsändning. Så varför?!

    Ni har tidigare förklarat tidsförskjutningen vid strömmande direktlyssning med att mobildata som de flesta på väg till/från jobbet kanske är beroende av, emellanåt tar dryga minuten på sig att återställa kontakten vid förflyttning (roaming eller hand off /hand over) - t ex i tunnelbanan i radioskugga under marken eller vid färd genom långa tunnlar - mellan radiobasstationerna, och att man därför behöver hinna buffra dryga minutens radioutsändning (vilket man ju inte kan göra i förväg vid direktsändning). Det må kanske ännu kunna ha sin relevans, men för dessa mera audiofila tillämpningar finns väl inget behov? Ingen normalt funtad ambulerande lyssnare väljer väl dessa exklusiva länkar med mångdubbelt högre mobildataförbrukning än nödvändigt? Om de ens går att använda i mobilen...

    Alltså, kan vi inte återställa ordningen och ta bort tidsförskjutningen för de stationära entusiasterna eller stofilerna som bara vill avnjuta det allra bästa? Lite mer tidsenliga kan vi väl få känna oss när det börjar låta så bra?!

    Hemställer (fint ord som visst förekom i högskoleprovet)

    Björn-som-har-fått-vänta-så-länge
  • Själv fick jag emellertid leta upp gamla notifieringen i mejlarkivet om att min fråga besvarats, när jag åter ville konsultera Kundo-sidan ...
    Det beror på att vi arkiverar rätt friskt för att inte gamla trådar som intresserar få lyssnare ska skymma de större supportfrågorna.

    Bra att du hittade tillbaka, men om du inte gör det framöver, så får du gärna starta en ny tråd. (Sen kan jag länka till gamla inlägg om ämnet - för de senaste tre årens inlägg brukar det inte vara något större problem för mig att söka upp.)
    därefter var tidsförskjutningen om ca 75 sekunder i förhållande till de analoga direktsändningarna implementerad även för dessa högbitrate-länkar ... varför?!
    Vet ej. Kände inte till detta (förutom att du ju skrev om det när det skedde, vilket jag därefter glömde bort), men kollar med min kollega Magnus, hjälten som konfigurerat servrarna. Gissningsvis har vi valt att ha en buffert för att minska risken för avbrott.
    Ingen normalt funtad ambulerande lyssnare väljer väl dessa exklusiva länkar med mångdubbelt högre mobildataförbrukning än nödvändigt? Om de ens går att använda i mobilen...
    Nej, men en buffert kan vara bra att ha även för att minska risken för avbrott som uppstår genom flaskhalsar av annan karaktär, vilket nog kan uppstå hos exempelvis dina lyssnare i USA.

    Fast en buffert i våra servrar borde inte göra någon skillnad för dem eller för mobila lyssnare - om jag tänker rätt. Där är det nig endast hur det buffrar på mottagarsidan som kan spela in. Frågar min kollega även om detta.

    Alltså, kan vi inte återställa ordningen och ta bort tidsförskjutningen för de stationära entusiasterna eller stofilerna som bara vill avnjuta det allra bästa?
    Jag kollar, men förstår inte riktigt problemet. Om du lyssnar tio sekunder efter liveläget eller 75 sekunder, spelar väl inte så stor roll när det gäller musik?

    Den frågan är däremot relevant för andra kanaler. När jag lyssnade via mobil-appen och de skulle avisera vem som fick Nobelpriset i litteratur - och en avisering med pristagarens namn kom strax innan jag hörde det i sändning, var det ju lite snopet.

    Och den där sommarkvällen jag följde en fotbollslandskamp och hörde grannarna jubla högt över ett mål som jag själv tog del av en halv minut senare, så förtogs en del av spänningen...

    Så jag förstår behovet i andra sammanhang, men egentligen inte för P2:s del ...
    Annika Webbmaster
  • Kan det ha att göra med hur er SR-app interagerar med servrarna?

    Om buffertminnet rymmer 75 s. och börjar fylla på med vad som utsändes analogt för 75 s. sedan och man börjar sin lyssning just där, hela buffertminnet sen fylls upp till realtid och den ambulerande lyssnaren småningom får ett avbrott, så har han ju 75 s. lagrat programmaterial att lyssna på medan den mobila enheten frenetiskt söker läka problemet med tappad uppkoppling och kanske hittar en ny sändarmast innan bufferten är slut...

    Vad tror du om det?

    Hade direktlänkarna varit till numera nedlagda webbkanalen SR Klassiskt, hade det naturligtvis varit en icke-fråga, men för SR P2 fungerar programtablån hyfsat som en tidsmarkör över dygnet, med såväl nyhetssändningar som programbyten vid hel- och ibland halvtimmar med extra tydlig signaturmelodi vid dygnsskiftet liksom två timmar in på nya dygnet. Så en fördröjning om endast 5-10 s.(vilket fungerade bra i början med 320 kbit/s-länkarna) skulle ge en lite bättre synkronisering av den inre klockan för den inbitne P2-lyssnaren.

    Och om man ändå håller på... varför inte dra ned fördröjningen på samtliga direktlänkar och ta bort den helt för högupplösta länkarna som bevisligen inte används (åminstone inte är valbara) av SR-appen?
  • Kan det ha att göra med hur er SR-app interagerar med servrarna?

    Nix, både sajten och apparna använder en annan typ av ljudströmmar, den nyare tekniken HLS. I Ios-appen har vi en fördröjning på kanske 20-30 sekunder jämfört med live-lyssning.

    Den typen av ljudström som du lägger in manuellt används framför allt i tredjepartstjänster som Tunein och av er som lägger in ljudströmmar själva. Sveriges Radio använder dem i viss mån, exempelvis i Google Home-appen, Alexa-tjänsten, en app för Samsung-TV, en Microsoft-app, som fallback för sajten (i Opera bland annat) och i de gamla versioner av mobil-apparna som fortfarande finns hos enstaka lyssnare.
    Om buffertminnet rymmer 75 s. och börjar fylla på med vad som utsändes analogt för 75 s. sedan och man börjar sin lyssning just där, hela buffertminnet sen fylls upp till realtid och den ambulerande lyssnaren småningom får ett avbrott, så har han ju 75 s. lagrat programmaterial att lyssna på medan den mobila enheten frenetiskt söker läka problemet med tappad uppkoppling och kanske hittar en ny sändarmast innan bufferten är slut...
    Ja, det är just så en buffert borde fungera - men detta är om bufferten ligger "på klientsidan", så att det lagras lite ljud lokalt hos lyssnaren.

    Det som ger en fördröjning här handlar om en buffert på serversidan. Om jag inte tänker vilse, så borde den inte kunna hjälpa en lyssnare mot eventuella fördröjningar i uppkopplingen.

    Det en sådan fördröjning möjligen kan vara bra för, är om ett problem uppstår hos oss själva. På 75 sekunder kanske vi hinner ta bort en felaktig ljudkodare ur lasten, så att ett fel på vår sida aldrig når lyssnarna?

    Tack för förklaringen om din inre tablå 😀

    Jag håller på (tyvärr rätt extensivt) med ett annat förbättringsarbete (låtinformation) när det gäller den här typen av ljudströmmar, och i samband med det vill jag undersöka om fördröjningen är motiverad - men jag lovar ingen snabb hantering.

    Bered dig på att damma av namnet Björn-som-har-fått-vänta-så-länge
    Annika Webbmaster