Avklippta ord i länkar i min Android

Senaste tiden har ni börjat klippa ord mitt i, i länkar, och sätta tre punkter efter. Varför klippa mitt i ord, det är väl inte brukligt annat än på lågkvalitativa webbsidor? Det kan tex. stå "Svenska akademiens f..." och då klickar man sig förstås dit för man undrar vad dom svär åt. Men detta fenomen med klippta ord inträffar bara ibland, vid andra tillfällen ser länkarna annorlunda ut i typsnitt och utseende och med enbart hela ord så som man förväntar sig att länkar ska se ut.

Är det så att ni låter ett slumpmässigt fåtal sidvisningar råka ut för detta och andra förändringar för att se om ni får positiv eller negativ respons? (om experimentdeltagarna/läsarna "märker något" ?)

Kommentarer

  • Bra fråga!

    Jag vet att vi håller på med A/B-tester av olika slag, som är just att testa olika varianter av en layout och se om det till exempel blir fler som lyssnar ifall rubriken ligger ovanför en bild istället för under. Det är absolut inget vi ägnar oss åt för att leka med lyssnares tid och se "om ni märker något", och att vi A/B-testar är ingen hemlighet alls:
    Att lära sig av A/B-testning för att göra rätt val

    Jag har inte hört något om att vi har någon sådan test på gång med "trunkerade länkar". Om du ger exempel på vilka artiklar det är hos oss som får punkter detta vis, så lovar jag att ta reda på vad det beror på!

    I allmänhet är trunkering något vi tar till för att en längre länk skulle "trasa sönder" en layout och skapa de problem som Truls rapporterade in här:
    Läsa i mobil

    För att undvika det problemet ser vi alltså till att "trunkera" en del längre länkar - men det du beskriver låter inte riktigt som samma fenomen.

    Återkom med några konkreta exempel, så tar jag reda på vad som ligger bakom! Tack för att du rapporterar in den här typen av konstigheter!
    Annika Webbmaster
  • Jag ska försöka ta en skärmkopia när det dyker upp nästa gång.

  • Bild från igår 180504 i 1440-tiden
  • Dessa klippta länkar dyker nu upp i Windows/Firefox ock...

    Det ser inte så ro...

    Det är själva f...
  • Hej
    Detta gäller bara länkar till relationer, och är precis som Annika säger för att inte förstöra layouten.