avisering fastnar

hej

varför "fastnar" aviseringen för SR appen (se skärmdump)?
den går inte att "svepa" bort som andra musik-controllers (tex Google musik, Spotify) utan man måste "döda" appen i "recent apps".
(jag har android v8.0, senaste versionen av er app)

Kommentarer

  • Tack för tydlig felanmälan!

    Ni är många som skriver om problem med det, och just Android 8 verkar vara den gemensamma nämnaren hos er!

    Från och med Android 8 är möjligheten för dig som användare att reglera vilka appar som visar notifikationer och hur dessa visas betydligt mer sofistikerade än i tidigare versioner av Android. Gå via Inställningar > Aviseringar (kan heta något lite annorlunda hos dig, men jag hoppas att du hittar rätt!) Här får du upp en lista över alla appar som har möjlighet att skicka notifikationer till din telefon. Se hur inställningen ser ut för Spotify och Google Play och försök få till liknande inställningar även i Play-appen!

    Du kan även stänga av notifikationer helt och hållet, men det kan i vissa telefoner medföra att appen fungerar sämre när den hamnar i bakgrunden - och då behöver du göra andra inställningar för att kompensera för det, så hör av dig i så fall.

    Läs mer om aviseringsinställningar i Android 8:
    IDG: Android 8 Oreo lanserat – här är största nyheterna

    Hoppas att detta var till hjälp, trots att jag inte kan vara så tydlig med hur du bör ställa in aviseringarna för att det ska bli bra. Om du hittar ett sätt som passar, så tipsa oss gärna, för det är som sagt fler än du som vill kunna stänga ned appen den vägen!
    Annika Webbmaster
  • tack för svar. men det hjälpte inte. aviseringsinställningarna är lika mellan SR och Google musik. allt "enkelt och default".
    Uppdateringen Android v9 kommer till många telefoner runt jul, så det kan ju vara bra att få v8 att funka snart:)
  • Hej!
    Har exakt samma problem och försökt lösa det på samma sätt som Klas ovan. Dock får jag bort aviseringen genom att starta/lyssna på nåt i appen i någon sekund för att att sen omgående stoppa uppspelningen, då försvinner aviseringen.
    Inget stort problem men jobbar ni på detta problem eller är det en "egenskap" man får leva med?

    Hälsningar/
  • Vi arbetar på det!
    Annika Webbmaster
  • Samma problem här. Stört mig på detta länge. "Tvångsavslutar" appen för att få bort det, men det är ju rätt jobbigt. Aviseringsinställningarna är ingen lösning.
  • Hej!

    Android-teamet har nu skickat in en ny version av appen för godkännande. I den har de åtgärdat problemet med att notisen saknat nedstängnings-kryss, samt gjort så att den går att svepa bort när ni pauserat på Android 8.

    Om allt går som vi tror, kommer en ny version att finnas ute från och med i morgon. Vi släpper dock ofta uppdateringar lite gradvis, så det är möjligt att endast några av er (slumpen styr vilka)  kan uppdatera i morgon - men snart kan alla få del av detta!
    Annika Webbmaster
  • Kom det ut någon ny?
    Sitter med detta problem i skrivande stund!
  • Jag också har kvar problemet.
  • har oxå kvar felet. (kanske inte lika ofta?)
  • Tack för den tråkiga återkopplingen.

    Play för Android 18.11.5.5510, som släpptes i slutet av november, innehöll bland annat detta:
    • Notisen går att svepa bort i pausat läge och har fått tillbaka stäng-krysset (som stoppar uppspelningen)
    Ser ni aldrig detta kryss när ni lyssnar, eller finns det där i vissa lägen?

    Och går det aldrig att svepa bort notisen i pauserat läge, eller finns det något mönster för det?

    God jul och tack på förhand för hjälp att förstå vad vi har kvar att åtgärda!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen! Aviseringen dyker upp en liten stund efter att jag stängt appen. Oftast genom att ha stoppat/pausat uppspelningen och sen tryckt på Samsungs "stora knapp" för att komma tillbaka till henskärmen. Då syns ingen avisering men  den hoppar fram efter någon stund och går ej att enkelt ta bort, se skärmdumpen jag skickade. Inget kryss och avfärda är bortgråat. Jag brukar då starta appen igen och återupprepa proceduren, då kommer abiseringen ej tillbaka. Till saken hör att jag alltid lyssnar via blåtand och när jag gör om avstängningsproceduren är det utan blåtand, och då fungerar det. Den version av play jag har är 18.12.4.5514
    Hälsningar/
  • har version er app v18.12.5.5515.
    här är ett sätt att få fram "klister-notifieringen":
    • starta SR-play appen.
    • strömma lite P1 live i telefonens högtalare.
    • tryck "paus" inne i appen.
    • androids hemknapp.
    • koppla upp blåtand.
    • spela tex mp3 musik över blåtand med ngn annan spelare.
    • tyck stop.
    • androids hemknapp.
    • koppla ner blåtand.
    voila.
    som gubben i lådan kommer SR-play tillbaka i form av en
    notifiering som man inte kan göra något med och inte ta bort.
  • Tack!

    När Android-utvecklarna är tillbaka från sina julledigheter får vi titta närmre på detta.

    Bra med tydliga beskrivningar! Bluetooth tycks vara en av de faktorer som krävs för att återskapa felet.

    God fortsättning och tack för hjälpen så här långt!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    App-utvecklarna har förklarat att detta egentligen inte beror på Bluetooth, men med Bluetooth hamnar telefonen i ett av de lägen där felet uppkommer.

    Flera sådana lägen åtgärdades annars med den version vi släppte i november. I nästa eller näst-nästa version kommer vi att bli av med ytterligare några av de fall där det idag blir fel, men inte med alla. Om de scenarier ni berättar om ovan (som ju är fullt normal app-användning) ingår i det som då åtgärdas vet jag inte.

    Sammanfattningsvis kommer vi att dras med en avisering som inte fungerar riktigt som den borde ett tag framöver, men vi kommer successivt att åtgärda de scenarier där felet uppstår, så förhoppningsvis kommer det att bli mer och mer sällan ni behöver se denna överdrivet envisa notis ju mer vi slipar på det.
    Annika Webbmaster
  • Hej! Jag har också detta problem, notifieringen "fastnar" efter man har pausat & stängt av blåtandslurarna. Notifieringsikonen byts ut till en vit kvadrat. Android 9.

    Kan lösas med att spela upp någon sekund med appen, utan att blåtandslurarna är anslutna - eller såklart att döda appen (mer omständigt).