Avbrutna direktsändningar

Jag har win 8,1 pro & Chrome/Edge.
Ibland när jag lyssnar på direktsänt över webben så bara sluta det? Det blir s.a.s tyst.
Detta återställs enklast genom ett dubbeltryck på play/paus knappen. Ibland så tar det bara nån minut innan det blir tyst igen och ibland kan det funka i timmar.
Detta gäller för båda dessa webbläsarna, jag har stabilt internet inga andra program igång men bara i direktsänt, lyssnar jag på repriser så har det aldrig hänt.

Kommentarer

  • Hej
    Vi har fått några rapporter om detta och har börjat leta efter felet, men inte hittat något än - tyvärr är det inte någon av oss som lyckats återskapa det. Men vi gräver i det.

    mvh
  • Har samma erfarenhet. Lyssnar 2-3 timmar per kväll och det hör till undantagen att det sker helt utan avbrott.
  • Det är samma med appen i android, vi kör 2-3 st i huset, och alla pausar bara helt plötsligt, för att sedan helt random återstarta sändningen. Man behöver även ofta slå av sändningen 2-3 ggr pga att den återstartar av sig själv efter en stunds tystnad. Så här har det varit senaste året iaf. Alltid uppdaterat till senaste versionen både app och android os.
  • Hej!

    Evert:
    Även om det kan vara samma fel som ligger bakom avbrotten i både appen och på hemsidan, vill jag kika lite extra på ditt Android-problem.

    vi kör 2-3 st i huset, och alla pausar bara helt plötsligt
    Vad är det för telefonmodeller? Är någon form av Bluetooth- eller Chromecast-uppkoppling inblandad?

    Alla:
    Avbrotten på hemsidan felsöker vi, men vi har inte lyckats se något mönster hos er som drabbas, det vill säga det verkar inte vara kopplat till någon speciell webbläsare, operatör eller inställning (som vi identifierat hittills).

    Min kollega Karolina som svarade högre upp, har haft sin privata dator igång länge vid det här laget för att försöka återskapa felet, men den tuffar på utan minsta avbrott.

    Något jag är nyfiken på, är om det blir någon skillnad ifall ni begränsar ljudkvaliteten så här:
    1. Starta önskad kanal (i mitt bildexempel nedan P1)
    2. Klicka på pilen (ser ut som ett tak) till höger om volymkontrollen
    3. En större spelar-vy öppnas där ni bland annat kan välja begränsad kvalitet

    Blir det samma typ av avbrott även då?
    Annika Webbmaster
  • provat med "begränsad kvalité" Tyvärr bröts ändå.
  • Hej,
    Lyssnar just nu pa P4 via Sonus appen I London dar sandningen stannar var 10-15 min.
    Detta hander aven vid avlyssning av P3.
    Om vi slar pa lokal radio(BBC6 tex) har vi inga avbrott.

  • Lyssnar mest på P1 (oftast på nätterna). Sändningen tvärbryts efter ca 20-30 min. Då klickar jag på P3 (som har ljud) och sedan på P1 igen och ljudet är tillbaka. Ibland kan även en häftig skakning på mobilen hjälpa. Kör en Samsung S5 via Wi-Fi (500 mbit/s).
  • Svesse:
    Tack för återkoppling. Då felsöker vi vidare.

    Peter:
    Stannar ljudet alltså bara? Du får inga problem med att du hoppar tillbaka och får höra det som spelades för tre timmar sedan, vilket annars är ett Sonos-problem vi undersöker?

    Har du testat om du får samma typ av avbrott på andra plattformar?

    Peder:
    Ditt problem har troligen att göra med Samsungs batterisparande funktioner. Samsungs support skriver så här (hoppas att det går att följa, även om du har en svensk meny):
    Settings > Apps > 3 dot menu > Special Access > Optimise Battery Usage

    -- Turn this off for the app in question.

    Setttings > Apps > 3 dot menu > Special Access > Allow app while Data saver on

    -- Turn this on
    Music stops playing when screen is off Galaxy S10 Plus

    Hör av dig och berätta om det gick att följa - och om det hjälpte! Om det inte gick att följa, så berätta vad du har för version av Android.
    Annika Webbmaster
  • Jag har bara min laptop som"platt"form nej det blir bara tyst helt enkelt.
    Provat flera webläsare, gäller bara direktsändning. Inga problem med svtplay eller dyligt.
  • Tack, det du skriver stämmer med vår bild.

    (Frågan var egentligen riktad till Peder, som skrev om problem i en högtalarmodell som heter Sonos.)

    Allvarligt fel som drabbar få
    Jag och min kollega Karolina pratade om det här felet nyss. Det är troligen på vår sida. Felet drabbar så pass många lyssnare att det inte är en slump. Samtidigt är ni inte många. (Tro mig, när så här jobbiga avbrott tidigare drabbat en stor del av lyssnarna, så märker vi det tydligt!) Att ni är relativt få är förstås igen tröst för er som har det här problemet, och jag hoppas att ni förstår att vi ser allvarligt på detta.

    Vi arbetar för att få till en bättre loggning i vår spelare så att vi den vägen kan få en bild av felet, men den sortens felsökning tar lång tid, och vi vill ju få ordning på detta snabbt!

    Så här kommer ett tips som ni kan testa, som kanske kan ge avbrottsfri lyssning tills felet är löst. Leta upp din kanal på denna sida och se om det fungerar bättre:
    MP3-länkar till alla kanaler

    Berätta hur det går! (Länkarna där öppnar sig i en spelare utanför hemsidan, vilken varierar beroende på din dators inställningar.)

    Gemensam nämnare?
    Jag tror att det finns någon gemensam nämnare hos er med felet- men den har vi inte hittat än! Det är inte kanalen, webbläsaren, uppkopplingen eller operatören - så vad är det?

    Vi har ett par frågor som ska hjälpa oss att förstå mer:

    • Ungefär när började detta problem?
    • Ibland kan ni lyssna en längre tid. Hur länge då? Hur ofta fungerar det lite bättre? (En gång av tio? Mer sällan?)
    • När ljudet har tystnat: är knappen i spelaren "play-knapp" (som den är när ljudet är pauserat) eller i "paus-knapp" (som den ser ut när ni spelar kanalen)?
    • Om play-knap: "svarar" den om ni trycker på den, så att ljudet går igång direkt?
    • Det går att backa upp till tre timmar i "direkt-strömmen". Uppstår detta fel om ni testar att backa? (Testa med en halv minut eller så, om ni inte vill känna er för vilsna i tiden!)
    • Svesse har redan testat och det spelade ingen roll, men ni andra som har felet på hemsidan, får gärna berätta om det blir samma fel ifall ni väljer begränsad ljudkvalitet (se min beskrivning den 26 november)
    • Var i världen befinner ni er? (Om Sverige, vilken kommun?)
    Många frågor. Svara på det ni kan. Det bättre att vi får svar på det som är lätt att besvara, än att ni inte svarar alls för att ni fastnar på någon punkt.

    Tack på förhand för hjälp att kartlägga detta!
    Annika Webbmaster
  • Hej !
    Jag har en Samsung Galaxy S5. Instruktionen verkar avse S10. Men jag har Energisparläget AV. Jag har Android 6.0.1
    I natt somnade jag innan jag märkte något stopp ! När jag tittar tillbaka i mobilen så verkar Toppnyheter gått till slutet. Ser också att jag hade både WiFi och Mobildata på.
    1. Ev kan mina stopp bero på bredbandet ?!?!
    2. Jag får nog byta upp min mobil till en nyare !
  • Ah, jag har sett så många liknande problem med nya Samsung, att jag missade att det är en annan sak som kan spöka för dig med äldre Android. Testa detta:
    1. Inställningar
    2. Enhetsunderhållning
    3. Batteri
    4. BATTERIANVÄNDNING (en "knapp" i övre fältet)
    5. Trepunktsmenyn i övre högra hörnet
    6. Optimera batterianvändning
    7. Ändra från att visa Appar inte optimerade till Alla appar för att se de appar du vill "av-optimera".
    8. Leta upp vår app och se till att den inte är optimerad
    9. Starta om telefonen så att förändringen verkligen slår igenom
    Gick det att följa? Om inte (eller om felet fortsätter även efter förändringen och omstart) så hör av dig!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Hur har det gått för er?
    Annika Webbmaster
  • Jag tycker att det har stabiliserat sig nu - inget avbrott sedan en dryg vecka !
    Vet inte om det är mina eller SRś åtgärder som fixat det.
  • Skönt att höra!

    För avbrotten i Samsung är det nog dina förändrade inställningar som gjorde susen.

    Svesse:
    Jag gissar att felet hos dig återstår och tipsar därför om att lyssna med direktlänkarna här
    Annika Webbmaster
  • ja, jag har "släppt" direktlänkarna & använt apparna, utan problem.
  • Så bra att du hittat ett fungerande sätt.
    Annika Webbmaster
  • Jag har samma problem ned Chromecast och iPhone 8. Avbrott. Får sluta casta och sätta på det igen. Eller stänga av och starta uppspelningen. Varje timme, minst.

    Mvh Veronica
  • Nu verka det som det fungerar felfritt i min webläsare, sen jul/nyår.
  • Hej och förlåt sent svar!

    Veronica:
    Chromecast är den plattformar där våra avbrott är vanligast. Felet ligger hos oss och vi har ringat in att det drabbar "kanaler som sänds i FM", så P4 Plus drabbas till exempel inte. Inte heller den P2-kanal vi sänder i appen, eftersom den inte är samma som P2 i FM.

    Men det hjälper ju inte dig, eftersom den kanal du brukar lyssna på troligen är P1, P3 eller din lokala P4-kanal, där felet finns! Tills vi löst felet hos oss, vill jag tipsa om att du kan casta utan avbrott via någon av dessa radioappar:Svesse:
    Skönt!

    Jag har sett att andra lyssnare som haft avbrotten i webbläsare på Windows-dator också blev av med felet i början av året, och tror att någon form av uppdatering har gjort er miljö mindre känslig för det fel som fortfarande finns kvar i våra strömmar.

    Tack för att du berättade det (och hör av dig om det dyker upp igen!)
    Annika Webbmaster
  • Det är mycket svagt att SR inte kan lösa problemet :-(
    Jag har nu köpt en vanlig radio och kan lyssna på P1 utan problem
    Lars Guldström
  • Hej Lars!

    En FM-radio är bra att ha av andra orsaker, så jag hoppas verkligen att du inte gjorde denna investering för att du inte kunde lyssna på P1 via din dator eller mobiltelefon.

    Det finns många sätt att göra detta även om du har avbrott med vår hemsida eller app. Till exempel tipsade jag i december om att det går att lyssna utan avbrott med direktlänkarna här .

    Det är mycket svagt att SR inte kan lösa problemet :-(

    Ge oss en chans, innan du tror att vi inte kan lösa ett problem! Eftersom du inte kontaktat oss tidigare, har vi inte haft möjlighet att undersöka vad som kan vara fel hos dig.

    Ni sju lyssnare som skrivit på denna sida har nämligen inte haft ett problem, utan flera olika - där jag hoppas och tror att de flesta är lösta.

    • Svesses fel (Windows, vår hemsida) har upphört
    • Stefan (med samma fel) har inte återkommit sedan november
      Återkom om felet kvarstår!
    • Evert (med Android-problem) har inte återkommit sedan november
      Återkom om felet kvarstår!
    • Peter (Sonos-appen) hade ett fel som vi ska ha löst i höstas
      Återkom om något problem kvarstår!
    • Peders problem (fel inställningar i Samsung) har upphört
    • Veronicas fel (avbrott vid Chromecast) tror jag kvarstår, men de appar jag tipsade om fungerar
      Återkom gärna och berätta hur det gått!
    • Ditt fel, Lars, har alltså gått under vår radar. Om du berättar mer om felet så försöker vi hjälpa dig, för även om FM-radion funkar bra, ska du förstås kunna lyssna även på andra vis!
    Annika Webbmaster
  • Hej! Jag använder numera Tune In som du tipsade om. Fungerar utmärkt och utan avbrott! Tack!
    /Veronica
  • Tack!

    Bra att det fungerar som förväntat. När det gäller avbrotten vid casting från vår egen app, så har vi inte gett upp hoppet om att lösa det, däremot har felsökningen gått på sparlåga. Jag lovar att försöka dra upp den lågan något!
    Annika Webbmaster