Avbrott och "gammal ljudström" på webben

Hej! Sedan Språket och under Det politiska spelet idag (måndag 28) hoppar programmet tillbaka till program som sändes efter 11 idag. "Uppspelningen" avbryts också då och då. Allt fungerar som vanligt på min iPhone (men har sämre ljud där pga telefon).

Kommentarer

  • Hej
    Hur lyssnar du? Vilken webbläsare och operativsystem?
    Och är du i Sverige eller lyssnar du från något annat land alt. vpn?

    mvh
  • Hej!
    Har Windows 10 och kör Firefox (som har fungerat i många år med SR:s webbplats). Bor och lyssnar i Sverige (Uppsala, fiberuppkoppling via telia).
    vänliga hälsningar
    Lena
  • Problemet kvarstår. Först avbrott och tyst - sedan inhopp i P1 Kultur just nu. Märkligt nog fungerar SR-appen på telefonen (iPhone) men det är kanske olika ställen...
  • Felet hänger ihop med en förändring hos oss.

    Just nu ska det tillfälligt fungera, men egentligen är felet inte löst, så vi återkommer under kontorstid!
    Annika Webbmaster
  • Tack för svar!
  • Hej igen!

    Hur fungerar det idag?
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Började lyssna via datorn först efter ett - men än så länge funkar det prima!

    vänliga hälsningar
    Lena

  • Skönt. Hör av dig om det backar igen, så att vi inte tror att det är löst.

    För lyssnare med en manick som heter Sonos, är det fortfarande problem, tyvärr.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Avbrott nr 3 med tystnad, nu efter 16:00... Tråkigt.
  • Jag hade samma problem med "gammalt ljud". Verkar funka idag.
    Idag (29:e) kvarstår dock problem med att ljudet dör med jämna mellanrum.
    Jag kör windows 10. Måste pausa och trycka play på nytt någon gång i halvtimmen.

    / Andreas
  • Hos mig stannar det ibland, kanske någon gång i timmen. Den börjar inte spela "gammalt" ljud utan det blir bara tyst. Måste ladda om sidan för att få igång det igen. Chrome 84.0.4147.135 på Windows 10 (1803).
  • P3 tystnar efter ca 15 min. Har klickat igång 4 ggr nu.
    Jobbdator Windows 10, kabel (Umeå Universitet).......

  • Hej och tack för att ni tagit er tid att rapportera in detta!

    Vi har fortfarande problem sedan teknikbytet i måndags. Den del av tekniken som är inblandad har vi av och till plockat bort ur "streaming-kedjan", nu senast klockan 12.30 idag, onsdag den 30 september.

    Hur har det fungerat denna eftermiddag?

    Om felet
    Problemet beror på att våra ljudströmmar från en kanal egentligen inte är en kontinuerlig ljudström, utan är uppdelade i många korte ljudfiler som sedan "klistras ihop" till en sammanhängande ljudström när den spelas upp. Ibland kan någon sån här liten fil vara trasig eller blockeras innan den når oss som lyssnar, men det märker vi nästan inte.

    Men vi har gjort ett teknik-byte där något ännu inte är rätt intrimmat, så vi skickar ut fler trasiga ljudfiler än tidigare. För de flesta lyssnare har det inte blivit någon märkbar skillnad. Det kan bli ett kortare hack, men sen fortsätter webbspelaren eller appen att spela upp ljudet.

    Två undantag
    Många med en form av ljudsystem som heter Sonos märker dock av felet, för när den spelaren återansluter, blir det ett hopp tre timmar bakåt i kanalen. I måndags var det även flera som fick det beteendet på dator, som du fick, Lena, men de förbättringar vi gjort sen dess verkar ha hjälpt till viss del.

    Och sedan är det ni som lyssnar via webben, där det hos många lyssnare (men ni är väldigt få i förhållande till hur många vi är som lyssnar den vägen) blir avbrott där spelaren inte lyckas återansluta.

    Vad det beror på, vet vi inte men vill förstå!

    Annan webbläsare?
    Lena får felet i Firefox, medan ni andra ser ut att ha Chrome (data jag kan se bakom kulisserna), så det är inte kopplat till en viss webbläsare. Om ni har möjlighet att testa en annan webbläsare (Edge borde finnas installerat hos er alla), så är jag ändå nyfiken på om det kan spela in.

    Inkognito-läget/privat fönster
    I Chrome finns något som kallas inkognitoläget som ibland påverkar olika problem. Vid felsökning frågar vi därför ofta om det blir någon skillnad i detta läge:
    Chrome: Surfa privat

    Motsvarande läge i Firefox kallas Privat surfning:
    Privat surfning - Använd Firefox utan att spara historik

    Nytt fel?
    Jag är också intresserad av att veta om detta är ett nytt fel för samtliga, eller om detta är något ni stött på av och till redan tidigare, även om det skett oftare denna vecka och det gjort att ni kontaktat oss.

    Kolleger
    För er som drabbas på arbetsplatsen: Om någon av era kolleger (medstudenter?) också är radiolyssnare, så vore det intressant att veta om även de märkt problemet.

    Berätta som sagt gärna hur det fungerat nu under eftermiddagen och tack på förhand om ni kan ta er tid att testade en alternativ webbläsare och/eller det läge jag tipsade om i er vanliga webbläsare.

    Vi vill ju förstås lösa både avbrotten och problemet med att det inte återansluter!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Denna eftermiddag har det fungerat avbrottsfritt (peppar peppar). Har lyssnat via webben (och appen) i många år och har inte råkat ut för detta problem tidigare.
    (Windows 10/Firefox)
    /Lena
  • Det har även fungerat bra för mig de senaste timmarna.  Hade problem i förmiddags men efter lunch har det fungerat. Jag kör uppdaterad Chrome,  på Windows 10.
    / Andreas
  • Tack!
    Den del av ljudkedjan (CDN:et) som vi just hade förändrat när felet dök upp, är fortfarande bortkopplad.

    Vi har hittat en viktig skillnad mellan hur nya och gamla CDN-leverantören vill ha våra ljud och vi har gjort förändringar som vi tror har löst felet i webbläsare, men eftersom vi ännu är osäkra på om ett problem i högtalarsystemet Sonos är löst, väntar vi med att slå på den nya tekniken. För er del märker ni inget och kommer förhoppningsvis inte heller att märka när vi åter slår på detta. Om någon av er får avbrott, så vill vi veta det. Om ni inte har möjlighet att återkoppla just då, så notera gärna vilken tid det sker (eller vilket program ni lyssnade på - vi kan hitta tiden i våra tablåer).

    Skönt att den här typen av problem inte är något ni känner igen! Vi är förstås tacksamma över att ni har tagit er tid att rapportera in det.
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Vi har gjort en hel del förändringar och nu åter slagit på detta CDN.

    Tyvärr verkar felen därmed ha återkommit hos många lyssnare med "den kinkiga" plattformen Sonos (där felet också innebär att man kastas bakåt i ljudströmmen.

    Hur har det fungerat under dagen för er som lyssnar via hemsidan och tidigare fick avbrott som vi kan förmoda har liknande orsak?
    Annika Webbmaster
  • Idag har jag inte hört några problem.
  • Inga problem för mig heller - har lyssnat sedan 12:30.
  • Det var intressant. Tack!
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Jag har nu sedan september försökt att lyssna på radio hos er men inte lyckats det fungerar ca 3 minuter sedan så är det tyst.
    Om man inte vill springa och starta om era program hela tiden så får man vara utan radio.
    men nu är det ju så att vi betalar stora pengar varje månad för att ha Sveriges radio.
    finns det ingen som är teknisk ansvarig för verksamheten.
    Detta är skrämmande hur ointresserade ni är av att kunna distribuera era program till de som betalar för dem

  • Hej
    Hur lyssnar du?

    mvh
  • på webben och telefon inget fungerar har provat olika webbläsare
  • Är det så om du lyssnar via mobildata också?

    mvh