Avbrott, strömmat P1 (Chromecast Audio)

Hej!
Jag har samma problem med frekventa avbrott i strömmad SR P1. Använder SR appen i Samsung S7 och kopplar över till ChromeCast Audio som matar Genelec studiohögtalare (analogt). Lyssnar också mycket ofta och länge på P2 Musik, och då inträffar "aldrig" sådana avbrott. Spontant, utan att veta hur det förhåller sig, så verkar det som att SRs serverkapacitet inte räcker till när många är uppkopplade och att någon funktion, avsedd eller ej, bryter pågående strömning. Nyttjar man telefonen och begär återanslutning fungerar detta, för att efter en stund åter ge ett nytt avbrott. Men som sagt, P2 fungerar alltid perfekt. Mycket tacksam för det! Ljudkvaliteten är utmärkt, för att inte tala om alla kunniga medarbetare vad gäller musikval och presentation.

Med vänlig hälsning, Hans

Kommentarer

  • Hej Hans och stort tack för att du rapporterade in detta!

    Felet kan ha en gemensam orsak med de avbrott Kristian beskrev i den tråd du först skrev i, men jag väljer att felsöka Chromecast-felet separat, eftersom flera lyssnare som rapporterat in det felet. Mest från olika Android-mobiler, men även Iphone (då enbart med nyaste Ios 14):
    Sveriges Radio Play: Chromecast Audio och Chromecast TV stannar

    När min kollega försökte återskapa detta fel i förmiddags, skrev han:

    Har kört två rundor av 3-4 timmar chromecasting av P2 utan några avbrott. Kanske inte har “rätt” förutsättningar
    Själv hade jag först testat med P4 Plus, och lyssnade en timme utan att felet kom, men när jag bytte till P1 blev det problem. Eftersom jag inte sett "kanalberoende fel" på mycket länge i våra egna tjänster, utgick jag från att det berodde på slumpen. Typiskt för felet verkar nämligen vara att det ibland kommer efter tio minuter och sen kan dröja en timme, sen komma två gånger snabbt efter varandra ....

    Om det stämmer att felet inte uppträder på samma vis i de olika kanalerna, är det mycket intressant (och jag har ett par saker jag redan funderar över som skiljer sig åt mellan dem). Jag kommer dels att höra med andra lyssnare om de noterat skillnader mellan olika kanaler. Dels vill jag kartlägga vilka skillnader det finns i när-var-hur du lyssnar på de två kanalerna.

    Rent tekniskt utgår jag från att det är samma mobil du strömmar från, över samma nätverk till samma Chromecast Audio inkopplad i Genelec studiohögtalare. Men lyssnar på P1 medan du lagar mat, medan du sitter still i en fåtölj och njuter av P2? Är "telefonen mer aktiv" när du lyssnar på den ena eller den andra kanalen? Lyssnar du på P1 "under hög last" (vardagsmorgnar) och mer P2 på kvällar och helger?

    Vad är det för version av Android?
    Annika Webbmaster
  • Hej igen Annika,
    Ja det är alltid helt samma hårdvara (och mjukvara) som gäller i mitt fall. Androidversion är 8.0.0.
    Fenomenet med frekventa avbrott är tydligt i samband med P1s nyhetssändningar kl.12:30. Både före och efter brukar jag ha P2 vald och där finns inte problemen med avbrott. Nej telefonen är inte aktiv med annat. P2 strömmar utan problem både före och efter P1 lyssningen. Tidig förmiddag är jag mera osäker på hur det förhåller sig, men skall notera framgent.

    Mvh, Hans
  • Hej Annika,
    Jodå det finns avbrott även tidig FM. T.ex. idag 2020-12-04 två avbrott nära kl.08:45, därefter ett avbrott 09:01.

    Mvh, Hans
  • Vilken tur för oss att du har två kanaler som du regelbundet lyssnar på, och att detta fel bara förekommer på den ena! Du har fört felsökningen här en bra bit framåt.

    Vi har, som du säkert vet, två P2-kanaler. Den vi kallar P2 i appen som du castar utan problem, och P2 Språk & Musik (samma P2 som sänds i FM - utom i Sthlm).

    I princip sänder dessa kanaler samma innehåll utom mellan klockan 13 och klockan 17.00 vardagar, 13-15 lördagar och 7-9 samt 13-15 söndagar, när P2 Språk & Musik har ett utbud på andra språk. Testa gärna att casta P2 Språk & Musik när innehållet är detsamma! Du når den under "direkt" i appens nederkant. Om du då får avbrott (vilket jag misstänker att du får), så byt till vanliga P2 igen.

    Vi kommer självfallet att testa detta själva, men eftersom du redan castar P2, tror jag att du kan testa detta snabbare än vad det tar för oss att komma till skott ...
    Annika Webbmaster
  • Ok, jag skall testa detta, och återkommer.
    /Hans
  • Hej Annika,
    Under mina prov upplever jag ett konstigt fenomen. Om jag kopplar upp P2 Språk och Musik i telefonen så hör jag den sändningen i telefonen, men om jag överför kanalen till ChromeCast Audio systemet så får jag P2 Klassiskt i högtalarna, trots att telefonen fortfarande säger att det år P2 Språk och Musik (Radio Romano) som tas emot (idag vid 15:50 tiden och även efter 16:00 t.ex.). Så borde det väl inte vara? Efter överkopplingen styr telefonen fortfarande nivån från högtalarna med volymkontrollen, men visar som sagt "fel" programinformation. Ändrar sig kanske efter 17:00 en fredag? Ska kolla.
    Mvh, Hans
  • Wow!
    Så borde det väl inte vara?
    Nej. Ett fel som gått under vår radar. Möjligen för att väldigt få castar denna kanal? Och då kan vi förstås inte veta om det blir denna typ av avbrott även på denna version av P2!

    Det var helt enkelt en synnerligen intressant spaning - som jag just nu är för tom i skallen för att ta till mig, eller ens rapportera vidare till berörda kolleger, men något ska vi ju jobba med nästa vecka också ...

    Tack!

    Om du har möjlighet att fortsätta vara försökskanin, så har jag tagit fram ett par programförslag på P4- och P4 Plus-program som jag valde ut för att jag tror att de kan passa de många P1-lyssnare som har samma fel. Jag tipsade även om två "P1-optimerade" P2-program, men dessa behöver jag inte tipsa dig om ... (P2 Dokumentär om Evert Taube, och Text och Musik, båda program jag hoppas går hem hos P1-lyssnarna!)

    Din lokala P4-kanal:
    P4 Världen, utrikesmagasin /Kajsa Boglind och korrar): lördag 5 dec kl 12.03

    P4 Plus:
    På gott och ont en hög andel jullåtar med Bing Crosby och Elvis så här års. Vissa av oss älskar det, andra får en överdos redan i början av december. (Men i år, när ni inte har exponerats lika mycket i varuhus, kanske även ni som har svårt för genren fixar detta bättre?)

    Annars:
    Smoke Rings: Leif Anderson om Jimmie Luncefords ork. söndag 6 dec kl 20.00
    (Allmänbildande. En mycket känd jazz-, swing- och dansorkester som gått under min radar.)

    Trevlig helg och tack på förhand, om du tar dig tid att lyssna på annat än P1/P2. (Obs att samma tips spritts i fler trådar, så felsökningen avstannar inte om just du saknar möjlighet att testa!)

    Att inse att detta fel är kanalberoende känns som ett stort steg framåt.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen Annika,
    Lite mera info om avbrott jag noterat i P1 sändningar tidig förmiddag:
    2020-12-09: 08:54, 09:10, 09:21, 09:53
    Jag har inte lyssnat kontinuerligt utan bara vissa perioder.
    Har inte kunnat lyssna på P2 via "P2 Språk och Musik" i Chromecast Audio eftersom jag upplever att jag alltid får P2 i högtalarna när jag försöker överföra "P2 Språk och Musik" till Chromecas Audio?! När jag kollar mot en vanlig FM-radio så konstaterar jag att jag får "fel" bitström avkodad i Chromecast Audio.
    Mvh, Hans

  • Niklas problem rör en annan typ av avbrott och jag har flyttat den frågan hit:
    Avbrott, Android 11​​​
    Annika Webbmaster
  • Hans, stort tack igen!

    Felet verkar vara mest frekvent i P1, följt av P3 och P4 (tror att det är ungefär samma frekvens), men som sagt vara sällsynt i P2.

    Jag har därför funderat över om det kan finnas koppling till programskarvar, och att det är en extra stor risk för avbrott i samband med sådana (kanske för att någon data som borde laddas in blir felaktig?). P1 har nämligen många fler sådana skarvar än P3/P4, och musikkanalen P2 har nästan inga alls (se bild från onsdagens interna tablå, där hela P2.dygnet ryms i åtta programblock, medan P1 har 17 programblock bara mellan klockan 8.32 och 10.54).

    Den teorin motsägs av att det då borde finnas lyssnare som sett ett sådant samband (även om felen till exempel konsekvent uppstår två minuter in i ett nytt program). Dina klockade tider exempelvis nu i onsdags, visar heller inget uppenbart samband med tablån, men jag behöver tänka vidare och se vad andra lyssnare har rapporterat in.

    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,
    Jag har varit inne på samma tankebana, har tyckt mig se se ett visst samband mellan frekventa avbrott och frekventa "programsnuttar". Man ser ser ju rubrikerna i appen. Kanske viss buffring gör att det inte stämmer exakt med skarvarna. Men det händer som sagt inte konsekvent vid varje skarv.....
    Mvh, Hans
  • Hej igen!

    Vi felsöker vidare. Troligtvis är det ett par småfel som tillsammans ger det stora felet med oregelbundna avbrott

    1. En liten avvikelse i vissa kanalers ljudströmmar som inte märks när ni lyssnar med appen utan att casta, men som ger avbrott vid casting. Avvikelsen finns även annars, men ger endast problem vid speciella omständigheter - där casting är den vanligaste, men inte den enda.
    2. Ett fel som antingen handlar om hur casting-funktionen hanterar avvikelsen eller om att appen eller telefonen inte kan hantera casting-funktionens reaktion korrekt
    Båda problemen vill vi förstås lösa.

    Ett missvisande test
    Tack för att du gjorde så att vi sett att casting av P2 Språk och Musik från appen ger ljudet från fel P2-kanal! Detta märks förstås endast när kanalerna har olika innehåll, alltså när den ena P2 sänder språkprogrammen, så det var bra för oss att du inte följde mitt tips:
    Testa gärna att casta P2 Språk & Musiknär innehållet är detsamma!
    Med detta tips, hade vi fått ett missvisande resultat på P2-testerna! Att det blir "fel P2" vid casting märks ju endast om man castar ett språkprogram. Felet påverkar alltså inte många lyssnare, men bör förstås korrigeras! Det gör dock att vi inte vet hur ljudströmmen för P2 Språk och musik fungerar vid casting - kanalen går inte ens att casta.

    Andra lyssnare som testat noterar enstaka avbrott även i P2 (webbkanalen utan språkprogram). Kanalen P2 är inte helt avbrottsfri den heller, men felet är inte alls lika omfattande!

    Ny hypotes
    Jag har varit inne på samma tankebana, har tyckt mig se se ett visst samband mellan frekventa avbrott och frekventa "programsnuttar". Man ser ser ju rubrikerna i appen. Kanske viss buffring gör att det inte stämmer exakt med skarvarna. Men det händer som sagt inte konsekvent vid varje skarv.....
    Jag har en ny hypotes, och om den stämmer, skulle dessa kanaler (gulmarkerade på bilden nedan), ha "avvikelsen" i ljudströmmen:
    • P1
    • P2 Språk & Musik (går dock inte att felsöka vid casting)
    • P3
    • möjligen P3 Din gata
    • samtliga (?) lokala P4-kanaler
    • möjligen P6
    Övriga kanaler bör fungera utan större problem enligt min nya hypotes (som jag kom fram till först idag, så den är inte prövad än).

    P2 Språk & Musik är som sagt omöjlig att testa för just casting, men du får gärna se om min bild stämmer med din verklighet!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen,
    Tack för info. Ja jag kan konfirmera att det händer, om än mycket sällan, att det kan bli avbrott även i P2 Klassisk som får Chromecast Audio att tappa taget. T.ex. 2020-12-16 runt 09:49. Kräver då en återstart från appen.
    Har även noterat att det, också mycket sällan, kan komma ett mycket kort avbrott i ljudet från Chromecast som inte resulterar i att Chromecast "tappar taget".
    (Ovanstående är så sällsynt att det knappast är störande, men kan kanske bidra som hjälp i felsökningen. Eventuellt kan det förstås vara tillfälliga störningar i internet-transmissionen och orelaterat till utsänd strömning eller appen.)
    Mvh, Hans

  • Tala om trollen...
    Strax efter mitt senaste inlägg kom faktiskt ytterligare ett avbrott i casting av P2 Klassisk som krävde återstart i appen. 2020-12-19 kl. 11:28.
    /Hans
  • Hej igen,
    Möjligen är avbrott i P2 nu något vanligare än tidigare, men fortfarande sällsynt. Fick ett nytt avbrott idag 2020-12-21 vid 09:45-tiden. En iakttagelse är att när man återstartar via appen och trycker på piltangenten så rullar sökningen igång och det tar en stund innan ljudet kommer. Men om man omedelbart, eller senare under sökningen, trycker på den lilla "direkt-skylten" under "sökstrecket" så kommer alltid ljudet direkt!
    Detta gäller även återstart av de vanliga avbrotten i P1-strömmen.
    Mvh, Hans
  • Jans inlägg har flyttats hit:
    Avbrott i Tunein, Bang Olufsen

    Hans har återkommit i en ny tråd här.

    Denna tråd stänger vi.

    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.