Avbrott (paus) via Bluetooth i Play för Android

(Detta är utbrutet från tråden Avbrott (paus) via Bluetooth på Play för Ios)

Jag har samma problem

Kommentarer

  • Hej!

    Gäller det Iphone även för dig?
    Annika Webbmaster
  • Näpp samsung galaxy s9 och de är likadan på mina lurar som högtalare
  • Tack för att du rapporterade in det!

    • Fungerar det bättre i mobilens inbyggda högtalare?
    • Har felet uppstått nyligen? I så fall: kom det med en app-uppdatering?
    Annika Webbmaster
  • Problemet är bara när man kör på Bluetooth koppling. De har varit minst någon månad. Uppdaterade appen för ca en vecka sedan
  • Tack!

    Kvalitet?
    Kolla gärna ifall felet påverkas av vilken kvalitet du använder. Det kan du ändra under Min sida i appens nederkant och där välja Inställningar och hjälp.

    Även om det vore mest logiskt att ställa in lägsta möjliga kvalitet för att slippa avbrott, så är det med vissa problem bättre att abvända högre kvalitet, så testa lite olika varianter och se ifall någon av dem ger mindre problem!

    Direkt, strömmat avsnitt eller nedladdat avsnitt?
    Är det någon skillnad mellan hur ofta avbrotten uppstår om du jämför att lyssna på en direktströmmad kanal, ett strömmat avsnitt i efterhand eller nedladdat avsnitt? (Nedladdat borde ge minst problem, tycker jag.)

    Återkom, för även om vi kanske inte kan avhjälpa felet helt, vill vi förstå det så väl vi kan och göra vad som går för att problemet ska avta!

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Jag har just haft samma problem vid direktlyssning. Aldrig tidigare. Dessutom låser sig badet app och telefon. Har fått starta om luren flera gånger. Mvh/Putte
  • Ok, är det i samband med att telefonen kopplar upp sig mot Bluetooth, eller kan du lyssna en stund, och så bryts ljudet? Ungefär hur länge kan du i så fall lyssna innan det uppstår?
    Annika Webbmaster
  • Hej! Jag kan lyssna ett tag, ibland över tjugo minuter. Startar jag om telefonen så fungerar det igen ett tag. Andra streamingtjänster fungerar som vanligt. Dock har problemet inte visat sig sedan två dagar tillbaka. Tillfällig bug?
  • Bra att det inte varit problem de senaste dagarna, men vi känner inte till att det funnits någon bugg som sedan är löst ....

    Hör gärna av dig under nästa vecka och berätta hur det går!

    Trevlig helg
    Annika Webbmaster
  • Inga-Lills problem har fått en egen rubrik, eftersom det inte är ett problem med just Bluetooth utan rör all lyssning:
    Huawei: Ljudet bryts efter ca 20 minuter
    Annika Webbmaster
  • Ronny och Putte:

    Hur har det gått för er? Ännu en lyssnare (Samsung Galaxy S7 denna gång) rapporterar in Bluetooth-problem, så om ni har hittat någon inställning som hjälper, är det förstås välkommet!

    Putte:
    Jag undrar även ifall du har Samsung Galaxy? När jag söker på nätet verkar det finnas en del knepigheter med just Samsung och Bluetooth, och jag vill förstås förstå detta bättre så att vi vet om vi behöver ändra något i appen eller tipsa just Samsung-användare om någon speciell inställning!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen! Problemet verkar ha fixat sig själv :-) Har inte haft nå¨gra problem sen senast jag svarade. Jag har en Sony Xperia Z3.
  • Tack!

    Jag gillar problem som verkar fixa sig själva. Däremot ogillar jag att inte veta varför det blev problem, eftersom en sådan förståelse är förutsättningen för att vi ska kunna antingen förbättra appen, eller hjälpa lyssnarna på andra sätt.

    Nåväl, jag är förstås glad för din skull och önskar att Ronny och andra drabbade också slipper problemet!
    Annika Webbmaster
  • Hej! Jag har precis börjat få detta problem ,postade just detta i en annan tråd. Glömde dock meddela info: Android 8, Xperia XZ1 Compact, med BT-lurar Jabra Elite 65t. Spelning stoppar efter några minuter och kan inte återstartas, med vare sig knappar på BT-headset eller via ikonerna direkt i appen.
  • Hej igen! Det visade sig att SRPlay-appen var "restricted" från att köra i bakgrunden, varför uppspelningen stoppade efter några minuter.
    Ett förslag kan vara att SRPlay-appen vid uppstart talar om utifall den blev dödad förra gången, så att man därmed kan få en ledtråd om vad gick snett. Jag har en annan app som vid uppstart säger ifrån om den blivit dödad, så det verkar möjligt för appen att detektera.
  • Tack för den återkopplingen, Hannes, och extra stort tack för att du letat upp flera trådar om ämnet!

    Detta är vanligt vid alla typer av avbrott vid Android (från Android 6, egentligen).

    Även om det "känns" som ett Bluetooth-fel, kan det finnas allmänna inställningar som leder till felet. Dessutom kan mobilen nog "snabbare dödas av operativsystemet" om den ligger still i fickan eller på köksbordet, och all hantering går via en BT-anläggning.

    ... You see, Android 6.0 and above uses new systems from Google to help extend battery life: ‘Doze’, which restricts what apps can do in the background when a phone is stationary and unused, and ‘App Standby’, which does much the same thing but is based on how long it is since you last used a particular application. In either case, certain applications can be accidentally affected – but here’s how to keep them chugging along.
    How to Stop Apps From Being Killed Automatically in Android Marshmallow and Nougat (Android Beat)

    Tack igen, jag ser till att dela med mig av denna insikt med app-teamet och webbmaster-kolleger, så att vi tänker på detta vid Bluetooth-problem!
    Annika Webbmaster
  • Ett förslag kan vara att SRPlay-appen vid uppstart talar om utifall den blev dödad förra gången

    Ett mycket bra förslag, tycker jag!

    Jag har en annan app som vid uppstart säger ifrån om den blivit dödad, så det verkar möjligt för appen att detektera.

    Berätta gärna vilken, så ber jag våra app-utvecklare att kika på hur den fungerar!

    Stort tack för att du på flera sätt hjälper oss att bli bättre!
    Annika Webbmaster
  • Appen heter "Audio Recorder", från gitlab.com/axet, i Google Play.
    Deras popup är lång, jag tror första delen hade räckt:

    ERROR
    Application got killed by OS. Consider adding application to whitelist.

    Android Pie and above prevent idle background apps from using microphone. Please disable selinux or install previous android version!
  • Tack!
    Annika Webbmaster
  • Utvecklarna har kikat på detta. Det korta svaret är att den appen gör en hel del för att hålla koll på vad diverese tillverkare och andra appar (med mera) pysslar med, så det är inte en förbättring vi skulle kunna genomföra snabbt och enkelt ...

    En app-utvecklare skrev:
    Därmed inte sagt att vi inte behöver göra något sådant, men det är inte “out of the box” så att säga ...

    Vi tycker alltså att det är ett väldigt bra förslag, men för komplext för oss att införa här och nu. Det vi enklare kan göra är att förbättra loggar över hur vi tvångsavslutas, för att dels kunna hitta förbättringar som minskar risken att det inträffar, och dels snabbare kunna guida lyssnare med olika kombinationer av mobiler/operativ till rätt åtgärd.
    Annika Webbmaster
  • Fint att denna tråd finns. Jag har problem med att det bryts nästan hela tiden (sällan mer kontinuerlig än 3-4min)
    Jag har Samsung S10 köpt i juni (vet ej vilken smak på operativsystemet). Problemet uppstår både med hörlurar (AQL brvibews BE200 (kjell&co)) och med UE boom2.
    Ibland går det att knäppa igång det igen med hörlurens knapp, men inte alltid, jag tror att det egentligen bara är en kort paus och det inte är min input som löser det.
    Ska nu testa tipset om högre ljudkvalitet.
  • Hej Arvid!

    Får du alltså inte samma avbrott om du inte har någon BT-enhet med i lysssningskedjan? Alltså antingen lyssnar "trådat" eller med den inbyggda högtalaren?
    Annika Webbmaster
  • Tack för snabbt svar.

    Nu när jag just skrivit klart mitt inlägg hände det igen, verkar alltså inte vara ljudkvalitetinställningen.

    Har inte provat "trådat" ännu, ska plocka upp mina "nödhörlurar", detta är nog tillfället. Brukar inte sådana annars.

    Ett annat problem som hänger ihop med detta med pauser, som verkar bestå även nu med trådat, är att appen inte vet var den är. Alltså var jag är i min lyssning. (Hur det ter sig: Ibland vid korta pauser vill man backa 15sek för att hänga med, den tappar då helt bort sig, ibland till början ibland till "direkt".) Ibland omöjlig att komma till rätt avsnitt.

    Mvh Arvid
  • Tack för denna beskrivning!

    Detaljer som att appen verkar ha tappat bort sig i tiden, är ju en väldigt viktig spaning, som kan bidra till att vi förstår vad det är som gått snett...

    Högre upp i tråden skrev Hannes om att problemet hos honom berodde på vilka rättigheter appen har att verka i bakgrunden, och jag länkade till en artikel om hur man räddar appar från att dödas av operativsystemet.

    De tips som står i den artikeln är fortfarande aktuella, men för dig med Samsung är den inställning de tipsar om väldigt svår att hitta, eftersom Samsung har en hel flora av egna batteri-inställningar, så att du kan få ett felaktigt intryck av att du skyddat en app.

    Denna inställning brukar hjälpa mot allehanda avbrott, oavsett om Bluetooth är inblandat eller inte (men avbrotten kan säkert bli mer frekventa med BT). Så här ser den ut på de flesta nyare Samsung-enheter:
    1. Inställningar
    2. Enhetsunderhåll
    3. Batteri
    4. BATTERIANVÄNDNING (en "knapp" i övre fältet)
    5. Trepunktsmenyn i övre högra hörnet
    6. Optimera batterianvändn.
    7. Ändra från att visa Appar inte optimerade till Alla appar för att se de appar du vill "av-optimera".
    8. Leta upp vår app och se till att den inte är optimerad
    Gick det att följa? Blev det i så fall någon skillnad?

    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Ja, helt klart verkar det hänga ihop med batterioptimering. De förtretfulla pauserna gäller oavsett BT/tråd, men även på Spotify, och de gånger jag inte varit ute och rört på mig har jag kunnat se att aktivering av telefonen påverkar tiden det tar innan det "dör". Det tar ca fem sekunder från det är skärmen tillfälligt aktiverats, men inte låsts upp. Jämförelsevis tar det längre tid från det är telefonen varit aktiv.

    Det tycks mig att Samsung är problemet, krångliga menyer än här än där, kugghjul/"trepunkter"(bra namn förresten) och vissa som inte heller är sökbara i telefonen. Suck. Kan ni föra dialog med dem vore det toppen? Svårt att se att de skulle svara mig.

    Apropå det, det går inte att göra ny rad i denna fritextruta utan att hamna längst ner på denna hemsida. (Man måste alltså scrolla tillbaka upp för att fortsätta).

    - En annan sak som är galet med Samsung/Android är att det finns kanske 500-1000 olika funktioner man kan välja att batterioptimera, det känns inte säkert och frågan är vilka av alla dessa som kan destabilisera telefonen. (Detta hör inte helt ihop med pausfrågan- men det är en orosfaktor).

    Om detta är för mkt info/ kan skada mig att jag skriver negativt om Samsung kanske ni inte behöver lägga upp denna min text?

     Tack och med vänlig hälsning Arvid
  • Har också haft problem med att (streamad) uppspelning stannar. Efter att ha tagit bort appen från "Sleeping apps" verkar problemet vara löst. Samsung G390F med Android 9.
  • Tack, just sleep-funktionen ligger bakom en hel del problem som är lite svårt att komma till rätta med från vårt håll.
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Skönt att se att man inte är ensam om detta problem med Galaxy och SR..Blir tokig snart på att SR ALLTID stängs av efter ca 20 minuter. Hittar inget sätt att få slut på detta...Använder Galaxy och har laddat ner SR appen..
  • Hej igen...

    Tips till er med samma problem.

    Helt fantastiskt men jag tror jag hittade orsaken till ovan problem..Iaf för Galaxy mobilerna. När man stänger av Batterioptimeringen för SR appen så slutar appen att stänga av sig själv var 15:de minut.
  • Hej!

    Bra att du lyckades lösa problemet!

    Batterioptimering är en vanlig orsak till avbrott, och jag tipsade om att skydda appen från optimering den 26 juli, högre upp i tråden.

    Hoppas att du får en fridfull jul och att appen nu fortsätter att spela utan avbrott!
    Annika Webbmaster