Avbrott på Sonos Play 5, gen 1

Inläggen här skrevs ursprungligen i en annan tråd och har flyttats av Webbmaster:
SR i Sonos hoppar 3 timmar bakåt i direktsändning
/Annika
Har en Sonos Play 5 och ljudet avbryts då och då. Avbrotten är ca 5-10 sekunder. Jag har provat att starta om Play 5:an utan att det blev bättre. Lyssnar just nu på "Ring så spelar vi" och det är förstås lätt irriterande att missa svaret på en fråga. Hoppas ni få rätsida på det här.
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej Ingemar!

    Med Sonos Play 5 är det ett känt fel som kom med en uppdatering hos Sonos för ett år sedan. Det rör sig, som du beskriver, om "vanliga avbrott", inte den typ av "tidshopp" som är aktuellt i denna tråd.

    Här är en lång tråd om det felet:
    Sonos: SR-appen hackar vid direktlyssning (Play 5: gen 1)

    Felet ligger inte hos oss på Sveriges Radio, och Sonos har sagt att det tyvärr inte finns något vi kan göra för att få vår app att fungera.

    Vårt råd till er med Play 5 är därför att lyssna via myTuner Radio eller TuneIn
    Annika Webbmaster
  • Stort TACK för feedback! Ska testa de föreslagna apparna.
    Hälsningar
    Ingemar

  • PS:
    Jag glömde skriva att efterandslyssningen på våra program fungerar även i Play 5 med vår app, så det är för att lyssna direkt på vad kanalerna sänder du behöver någon av de andra apparna!
    Annika Webbmaster
  • Sonos är inte intresserade av att P1 fungerar på en äldre 5a.
    Däremot säger man att det löser sig om man byter upp sig.
    Ett obehagligt sätt att marknadsföra nya produkter.
    Kanske få vi ett nytt fel på nya 5an också och då är lösningen
    ett nytt byte. Hmm.

    Sonos säger att 5an står för långt bort.
    6 meter borde den klara med WiFi 1.200. ComHems allra snabbaste.
    i annat fall måste man ha alla sin högtalare tätt intill varandra
    och då minns andra märken som klar uppgiften bättre.

    Man säljer produkter som ej klarar uppgiften.

  • Har anmält mig till Beta.
    Men hur får man tag i den.
    App, eller?
  • Du behöver inte gå med i något beta-program. Betan ska finnas automatiskt inlagd i vår Sonos-tjänst:

    Annika Webbmaster
  • Tack
  • Även betan har uppehåll med Sonos 5, gamla.
  • Tråkigt.

    Fast jag försöker styra upp så att vi skriver om olika problem i separata trådar, annars blir det för rörigt att förstå vad som hjälper och vilka som drabbas! För ditt fel gäller denna tråd:
    Sonos: SR-appen hackar vid direktlyssning (Play 5: gen 1)
    Annika Webbmaster
  • På betan backar inte 5an och 1an just nu.
    Men hacken i sändningarna består.
  • Kenneth, som du märkt har jag försökt slussa över dig till en annan tråd, om direktströmmar på Play 5, gen 1, ett fel som uppstod vid en uppdatering hos Sonos och som du själv beskrev så här i november 2019:
    Ljudet försvinner på SR Direkt. Både P1 och P2.
    Går någon minut, försvinner sen - tillbaka igen.
    När du nu skriver att betan inte ger problem med att ljudet backar, tolkar jag det som att du även har haft det problemet den senaste tiden.

    Är det rätt tolkat? I så fall är förstås den här tråden rätt även för dig!

    Under slutet av 2019 hade du fyra enheter, en Beam, två stycken One och en en äldre Five, som var den enhet som hade problem då. Ser det likadant ut idag? Om inte, vad har tillkommit eller försvunnit?

    Vilka av dina enheter har problem med att ljudet hoppar bakåt tre timmar (om du inte lyssnar med beta-strömmarna)?

    Vilka har problem med hack i betan?

    Blir det samma typ av hack även i Tunein eller MyTuner Radio?

    Svara på det du kan, för jag vill förstå om du får samma fel som det som annars endast verkar drabba Ikea Symfonisk, eller om det är ett annat fel hos dig. Det är i princip omöjligt att få en klar bild av något av felen annars.
    Annika Webbmaster
  • Samma utrustning. Vid övergång till betan som jag kör nu SR1 beta,
    hackar det. Mindre än tidgare, ibland kort, ibland lite längre.
    Inga hopp back i tid. Bara hack.
    Har ej provat annat äm SR1 på Sveriges Radio.
  • Tack!

    Tråkigt att det inte hjälpte fullt ut. Förmodligen finns det någon flaskhals i uppkopplingen som bidrar till problemet, för det fungerar hos andra. En annan lyssnare med samma fel skrev:

    Jag plockade fram min Sonos och provade.
    Verkar fungera perfekt.
    Avsnitten (poddar & program)
    Jag vet att det absolut inte är samma sak, men du som P1-lyssnare kanske ändå kan ha nytta av tipset om att det går att lyssna i efterhand på (i princip) alla P1:s program, och många går dessutom att lyssna på innan de sänds i P1!

    Så om det hackar extra mycket, kan det vara bättre att leta upp avsnittet under poddar & program och lyssna den vägen, istället för att lyssna på P1-strömmen. Om inget har försämrats sedan felet rapporterades in hösten 2019, fungerar det nämligen bra att lyssna på avsnitt i Play 5, generation 1,felet har gällt just direktsända kanaler.

    På bilden ser du dagens tablå över vad P1 ska sända mellan klockan 18.14 och 20.55.

    De avsnitt jag markerat med gult går att lyssna på i din Sonos-app redan nu. Hör av dig om du inte hittar hur du gör, eller om det är problem även med dessa!
    Annika Webbmaster
  • Tjena
    Detta avbrottsproblem i direktsändning gäller även för min Sonos connect amp gen1.
    Kör man direkt från tuneln så blir det inga avbrott.
    Poddar o dokumentärer funkar däremot bra.

    Försöker pressa på Sonos men de vill sälja nytt såklart.

  • Tack.

    Såg du tipset högre upp i tråden om att du kan använda vår egen tjänst och starta en kanal från menyvalet "beta"?

    Annika Webbmaster
  • Jag har avbrott på ALLA P1-kanaler.
  • Ska Testa Beta
    Tackarr!!
  • Kenneth:
    Testa om du kan lyssna med en annan tjänst! Du kan använda antingen Mytuner Radio eller Tunein för att lyssna på P1:Johan:
    Hoppas att de ljudströmmar vi har i Beta-delen av appen fungerar bra hos dig!
    Annika Webbmaster
  • Har testat alla, inkl betan. Upprepas ständigt.
  • Som sagt, troligen finns det någon form av flaskhals i ditt system.

    Under slutet av 2019 hade du fyra enheter, en Beam, två stycken One och en en äldre Five, som var den enhet som hade problem då.

    Ser det likadant ut idag? Om inte, vad har tillkommit eller försvunnit?

    Har du testat dessa enheter var för sig, så att du kan ringa in i vilken eller vilka av dem det är problem?
    Annika Webbmaster
  • Det är den gamla 5an som är problemet.
    allt ser ut precis som det gjorde från början.
    Då fungerade allt perfekt. Inga ändringar Har gjorts.
    Kör Tele2 med bästa routern och bästa/högsta hastighet bredband. 1.200 !!!
    Köket som är väsentlig längre bort fungerar utmärkt.
    Det hela började efter en SW-uppdatering från Sonos. Sonos tyckte jag skulle flytta 5an närmare men 5-6 meter borde den klara som tidigare.
    Sonos är ju värdelöst om samtliga högtalare ska stå 1 meter från routern.
    Köket ligger 10 meter längre bort med väggar emellan. WiFi fungera perfekt i hela lägenheten,

  • Det fel som kom med SW-uppdateringen från Sonos påverkar att våra ljudströmmar i Sonos-appen inte fungerar alls i princip, men de avbrott du får med Tunein, MyTuner och vår beta-variant är ett annat fel. Och det låter helt klart som problem med nätverket.

    Eftersom de andra Sonos-enheterna inte har samma problem, så är det förstås inte uppkopplingen hos dig det är problem med, så det är något med hur just denna enhet kopplar upp sig som inte fungerar fullt ut.
    Sonos tyckte jag skulle flytta 5an närmare men 5-6 meter borde den klara som tidigare.
    Det skulle kunna vara värt att testa att flytta den, inte för att komma närmre routern, utan för att du kanske har någon annan elektronisk utrustning som stör ut wifi, det vill säga för att lokalisera om felet påverkas av var enheten är placerad.

    Men hellre än att testa att flytta den någon meter hit eller dit, så tycker jag att du ska testa om det blir bättre ifall du kopplar upp denna trotjänare med ethernet-kabel. (Jag har för mig att det finns stöd för det.) Det kan eventuellt lösa problemet helt.

    Men det kanske du redan har testat?
    Annika Webbmaster
  • Jag tror inte på fel i nätverket.
    Ska prova betan igen.
    Men inget har tillkommit i hemmet som plötsligt stör.
    Har ej provat med ett-kabel.
    Då faller även meningen med Sonos. Det enda som hänt är bredbamdet som var 100 till nu 1.200.

  • Jag tror inte på fel i nätverket.
    Jag var otydlig. Det är inte nätverket, utan denna enhets uppkoppling mot nätverket jag i första hand tror kan var problemet.
    Har ej provat med ett-kabel.
    Då faller även meningen med Sonos.
    På vilket sätt (utom möjligen estetiskt) skulle det bli en försämring att koppla upp en av enheterna med kabel för att få den att fungera korrekt, menar du?

    Om inte annat är detta enkelt att testa för att kartlägga om det är skon klämmer. Läs mer här:
    Växla mellan trådlös och trådbunden installation av ditt Sonos-system

    Om du konstaterat att funktionen blir mycket bättre med kabel än över wifi, kan du sedan vända dig till Sonos support och kanske få hjälp att lösa det, som den Sonos.-kund som kontaktat dem här:
    Play 5 only work with ethernet cable not wifi
    Annika Webbmaster
  • Som vi bor kräver en kabel mycket jobb.
    Vi bor i ett hus från 1860 med dörrar och väggar som måste passeras. Kabeldragning är pest och omodernt. Paddor och Iphone går överallt utan något som helst problem. På WiFi naturligtvis.
    Jag förstår inte argumenten. Om Sonos gör en uppdatering så att P1 inte fungerar korrekt är det inte användarproblem utan usel software. Det löses SERIÖST av den som förorsakat problemen och inte genom att köpa nytt. Den typen av säljtugg är bedrövligt illa.
  • Om Sonos gör en uppdatering så att P1 inte fungerar korrekt är det inte användarproblem utan usel software.
    Den uppdatering Sonos gjorde medför att den teknik vi använder för för P1 i appens vanliga ljudströmmar inte fungerar. Det felet kvarstår. Ni var många som fick samma uppdatering och som har detta problem.

    Men du har parallellt ett annat problem, som med stor sannolikhet handlar om att din Play 5 inte har möjlighet att hämta ljudet snabbt nog. Då blir det hack.

    De andra som har Sonos Play 5, generation 1, har nämligen hela tiden kunnat lyssna på P1 med Tunein och MyTuner, och de kan lyssna med våra beta-strömmar (som kom nu i höstas). Beta-versionen, Tunein och MyTuner använder en äldre typ av ljudströmmar och den tekniken har Sonos Play 5, generation 1 aldrig haft problem med.

    Så Sonos uppdatering medförde att sin enhet inte längre klarar av en teknik som kallas HLS, men den innebär inte att P1 inte fungerar korrekt:
    Wikipedia om HLS

    Att P1 inte fungerar med Tunein, MyTuner eller Beta-versionen av vår Sonos-tjänst hos dig är ett annat problem, och det problemet finns det goda förutsättningar att lösa, om du ringar in det.

    Den som har bäst förutsättningar att felsöka detta är du själv, genom att tillfälligt dra en kabel för att kartlägga om felet har med uppkopplingen att göra. En nätverkskabel på tio meter kostar knappt 30 kronor. Att fult, slarvigt och högst tillfälligt dra en sådan kabel, genom dörrar och kanske rakt över bord och stolar kan nämligen ge dig svar på om felet ens har med uppkopplingen av Play 5 att göra.

    Om felet kvarstår även med trådad uppkoppling, så är det inte i uppkopplingen problemet ligger (vilket är tråkigt, för då blir det nog svårare att lösa). .

    Om det å andra sidan fungerar betydligt bättre med med kabeln än utan, drar du ur kabeln och funderar över vad som kan förbättra uppkopplingen (utom det uppenbara, att mer permanent dra en kabel, vilket jag förstår dina invändningar mot).

    Till att börja med kan du (också helt tillfälligt) flytta 5:an så att den står nära routern. Om det inte hjälper, så spelar nätverket och placeringen ingen roll, det är något fel på enhetens förmåga att ta emot wifi.

    Men om det fungerar betydligt bättre när denna Play 5 är i samma rum som routern, så vet du att det alltså kommer att fixa sig om du "bara" hjälper enheten att få bättre kontakt med nätverket!
    Vi bor i ett hus från 1860 med dörrar och väggar som måste passeras.
    I så fall finns det skäl att anta att det är olika bra wifi i olika delar av hemmet. Bärande väggar i ett välbyggt 1800-talshus kan påverka, för att inte tala om murstockar. Dessutom spelar det roll hur du möblerar. En spegel kan få de trådlösa radiovågorna att studsa och ge konstiga lokala fenomen. Centralvärmesystem och olika kablar kan påverka. Om du bor i ett flerfamiljshus, kan dessutom grannarnas nätverk påverka ditt.

    Se här:
    Sonos: Minska risken för signalstörningar

    Så Sonos förslag att testa en annan placering av enheten tycker jag är i högsta grad relevant. Ett annat alternativ kan vara att skaffa en trådlös förstärkare (också kallad ”repeater” eller ”extender”).

    Så det finns ett par enkla saker du kan testa för att ringa in felet - och för att lösa det om det ligger där jag tror.

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Oavsett allt.
    Från början fungerade allt Utan några störningar.
    Inget har tillförts.
    Föklara gärna hur det kan komma sig.

    Alla högtalare har stått exakt på samma plats.

    Sonos vill helst att alla fyra högtalare står 1 dm
    från routern. Det borde stå i de säljande annonserna.

    Avståendet mellan 1an och 5an är likvärdigt.
    1an fungerar som den ska till och med de andra 1an
    som står 5-6 meter från 5:an.

    Själv tror jag att Sonos software har förändrats på
    så sätt att 5an kräver mera nu än tidigare.

    Men att köpa ny 5a är inte aktuellt.
    Däremot ett leverantörsbyte.
    Systemt är föråldrat.

    Pris vs prestanda är inte konkurrenskraftigt.
    Handlar inte alls om pengar för min del.

    Att P1 - som är en mycket viktig kanal - borde vara
    prioriterat. PS borde vara viktigt för Sonos också.
    Där får man bara intresse om man köper en ny 5a.
    Några garantier för att denna ska fungera existerar
    inte.

    Problemet är välkänt bland köparna av 5an v1.

    Så jag får leva med mitt sorgliga köp.
    Kompatibelt bakåt är naturligt.
    Men så är inte fallet här.

  • Det är ett faktum att andra lyssnare kan lyssna på P1 utan problem med Play 5 gen. 1 via Beta-versionen, Tunein och MyTuner, så detta är inte ett generellt problem kopplat till denna modell, utan ett lokalt problem hos dig.

    Som sagt är mitt tips att ta reda på om detta är relaterat till uppkopplingen, och sedan gå vidare därifrån.

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Du menar alltså att just på P1 måste man dra kabel.
    Alla andra kanaler fungerar utan störningar.

    Vårt problem är uppenbarligen att upprepningarna är kopplade till vårt hem och på uteslutande P1.
    Visst är det en unik argumentation eller hur.

    Vill Du lyssna på P1 måste Du har högtalaren 1 cm från routern och med kabel dragen.

    Jag ifrågasätter att detta är korrekt.

  • Vill Du lyssna på P1 måste Du har högtalaren 1 cm från routern och med kabel dragen.
    Nej. Jag skrev att det fungerar hos andra med samma utrustning, så det är inte ett generellt fel, och jag har rekommenderat dig att ta reda på om felet har med uppkopplingen att göra (vilket verkar troligt).

    Men en annan metod är att anpassa ljudströmmen efter den begränsning som finns i din Play 5: gen.1, för en begränsning är det oavsett om min teori stämmer och det specifikt rör uppkopplingen, eller om det är något annat fel.

    Du kan testa att lyssna på P1 med lite lägre kvalitet i Tunein. Detta ser lite olika ut i olika versioner av Tunein-tjänster, men jag hoppas att detta går att följa:
    1. starta P1 i Tuneins Sonos-tjänst
    2. tryck på trepunktsmenyn och välj Choose stream
    3. välj en ström med lägre kvalitet än 192 kbps
    Lycka till och hoppas att detta fungerar bättre hos dig!
    Annika Webbmaster