Avbrott i sr play med dova plingande ljud

Efter fem minuters lyssnande på st play avslutad sändningen och ensast dova plinganden hörs. Startar då man trycker på +15 -15 knapparna. Hur får man bort avbrotten!

Kommentarer

  • Hej Pelle!

     Plinget betyder att det är något problem med uppkopplingen (vilket det kan bli även om du har ett starkt och stabilt wifi).

    Sker detta över wifi, mobilnätet eller båda? Om du går in under Min sida i appens nederkant och väljer Inställningar och hjälp, kan du ställa in datamängd. Om du väljer Lite borde problemet minska (men det kanske redan är inställt på detta?).
    Annika Webbmaster
  • Hej! Har detta problem sedan flera år. Hjälper att byta fram och tillbaka mellan program ibland. Det där dova plinget är psykologiskt obehagligt. Absolut ett av få men stora problem med appen.

    Med vänlig hälsning

  • Om det gäller Android, så se till att vald kvalitet för direktlyssning är "Lite" (se mitt svar ovan).

    Se också efter så att du har uppdaterat till senaste versionen. Under en period hade vi en bugg som medförde att många med Android-appen fick högre kvalitet på ljudströmmen än vad de borde ha fått, och det skulle (bland annat) kunna medföra den här typen av avbrott.
    Annika Webbmaster
  • Tack för svar! Tyvärr har jag privat "lite" och "uppdatera". Oftast är det när jag promenerar, så misstänker att det har med byte av internetstationer att göra. /Wilhelm
  • misstänker att det har med byte av internetstationer att göra

    Det misstänker jag också. Har du Bluetooth-lurar? Om det är problem att koppla upp sig mot den nya stationen, kan detta problem förvärras med det extra steget Bluetooth innebär, så att ett "uppkopplings-avbrott" vid byte av basstation som i vanliga fall klaras av appens buffert, inte räcker till längre.

    Om du har Bluetooth-lurar, vore det intressant att se ifall trådade ger färre avbrott.
    Annika Webbmaster
  • Nej, jag har sladdade.

  • Det där dova plinget är psykologiskt obehagligt.

    Om det är riktigt obehagligt, kanske du kan testa andra sätt att lyssna? Antingen med samma app, men då lyssna på nedladdat innehåll, eller genom att lyssna direkt på den kanal du vill men med FM-mottagare. En enkel FM-mottagare är för övrigt något som alla bör ha tillgång till, så en enkel mottagare för en hundring är en investering som faktiskt kan rädda liv!
    Krisinformation.se: Information när internet och telefoni går ner

    Annars kan du testa om andra plattformar fungerar bättre. Vanligast är vår hemsida sverigesradio.se, men vi har även en enklare version av hemsidan som är anpassad för dålig mottagning och äldre mobiler, mini.sr.se. Den kanske är fungerar där appen inte klarar bytet? (Och blir det avbrott, tror jag att det endast är i Play-appen själva pling-ljudet hörs.)

    Hoppas att detta var till hjälp, även om vi inte löst själva problemet!

    Trevlig helg
    Annika Webbmaster
  • Täta avbrott speciellt vid direktlyssning.
    Lördag 25 maj lyssnade jag på podprogram 11.15 -12.05: ett avbrott. Växlade till direktlyssning (Odla med P1): 5 - 6 avbrott. Efterföljande Nyheter 12.30-12.45: 5-7 avbrott. Därefter lyssnade jag till Podradio igen 13.10-14.00: inget avbrott.
    Dessa avbrott, då mobilen laddar ner mera data, är MYCKET besvärande. (Jag har "Lite" inställt.) Och eftersom jag lyssnar med Bluetoothlurar måste jag oftast ta upp mobilen och starta om lyssningen, för de flesta avbrott är så långa att bluetooth kopplar ner.
    Det verkar som om SR:s server har för dålig kapacitet. Stämmer det?
    Sedan hänger sig SR:s app ofta så att jag måste starta om den.
    I stället använder jag ofta appen "Lyssna - på Sveriges Radio" som är något stabileare, men har samma frekvens av avbrott.
    Moto G4 Play
  • Jag har precis samma problem. Har haft i flera år och ”klagat” på min internetuppkoppling (ADSL). Nu har jag fiberanslutning (100/10). Ligger stabilt en runt 50 och toppar upp mot 100 som oftast. Trots detta samma problem. Nu på morgonen har det varit ca 10 avbrott på ungefär en timme. Har en trådlös högtalare som spelar upp ljudet från en iPhone. Har provat från webben istället för appen med samm problem.