Avbrott i P1, Google Mini

Inlägget skrevs ursprungligen här, men bröts ut till en egen tråd av Annika Webbmaster:
Sveriges Radio Play: Chromecast Audio och Chromecast TV stannar
Vi har liknande problem vi startar P1 direkt från Google mini och sedan en tid stänger den av efter en kort tid och vi startar igen då brukar det gå bra. Händer bara i SR och P1. Verkar vara samma problem som i tråden. Ingen telefon inblandad.

Kommentarer

  • Hej!
    Jag skapade en ny tråd av ditt inlägg. Jag tror visserligen att det är samma bakomliggande orsak som hos lyssnare med Chromecast-problem, och kanske de lyssnare som har oregelbundna avbrott i webbläsaren, men dels vill jag inte ta detta för givet utan att felsöka vidare, och dels hoppas jag att en tydlig rubrik om att felet rör Googles tjänster, gör att andra lyssnare med liknande fel har möjlighet att hitta tråden.

    Tack för att du rapporterade in detta!

    Händer bara i SR och P1.

    Lyssnar du på någon annan Sveriges Radio-kanal där detta fel inte förekommer, eller är de andra kanalerna från andra radiobolag (eller helt andra ljudtjänster som Storytel eller Spotify)?
    Annika Webbmaster
  • Jag missade att fråga om du säger "Hej Google, Prata med Sveriges Radio" innan du startar P1, eller om du hoppar över det steget.

    Om du säger "prata med Sveriges Radio", blir det nämligen vår egen tjänst du lyssnar med, annars startas vår kanal från Tunein. Det är samma innehåll, men olika teknik.

    Vi själva tycker förstås att vår egen tjänst är bättre, men om det är vår tjänst som det är problem med nu, ska du självfallet testa den andra varianten och se om det fungerar bättre.

    Mer om Sveriges Radios tjänst i Googles smarta högtalare:
    Lyssna på Sveriges Radio i din smarta högtalare - så här kommer du igång
    Annika Webbmaster
  • Vi använder Sveriges radios tjänst inte tunein.

  • Ok. Som jag skrev innan så är det i så fall bra att testa att spela upp kanalen utan att först "prata med Sveriges Radio". Alltså:
    Hej Google, spela P1!

    Fungerar det bättre just nu?
    Annika Webbmaster
  • Hej återkommer kan nu konstatera att problemet med avbrott  sker även med tunein inte bara med SR det gäller P1 först och främst.

  • Hej igen!

    Kvarstår felet?

    sedan en tid stänger den av efter en kort tid och vi startar igen då brukar det gå bra
    Med bra, menar du alltså att det inte brukar bli fler avbrott än det där första, utan därefter kan det tuffa på utan större problem? (Felet påminner i så fall om ett som jag sett på Yamaha-enheter, men jag kan inte begripa vad det finns för gemensam nämnare!)

    Hur snabbt sker det första avbrottet?
    Annika Webbmaster
  • Japp det är kvar stannar både på SR och tune in nu när du säger det så minns jag att det vara så för ett par år sedan på Yamaha när vi lyssnade på SR via nätet.
  • Hej igen!

    Knepigt fel. Finns det en regelbundenhet i när avbrotten inträffar? Det Yamaha-problem jag tycker att detta påminner om, sker efter antingen 40 sekunder eller (oftast) efter 80 sekunder:
    När jag spelar SR-kanaler via Musiccast/Airable så avbryts uppspelningen efter oftast 80 sek och ibland 40 sek (alltid väldigt punktligt vid dessa tider). Ibland kommer ljudet tillbaka efter ca 15 sek men ibland inte. När det väl är tillbaka kan jag spela en hel dag utan något avbrott, detta sker alltså enbart vid uppstart. Och det sker aldrig på någon annan kanal än SR.
    Är det en Google Nest Mini eller en Google Home Mini?

    Har du någon möjlighet att förändra uppkopplingen, till exempel genom attJag inser att flera av dessa saker är rätt bökiga att ändra på, i synnerhet om alla andra tjänster fungerar väl, men just att se om uppkopplingen påverkar felet är det mest konstruktiva jag kommer på, och jag vill självfallet hitta en lösning!
    Annika Webbmaster
  • Hej Kristoffer

    EDIT: Vi har sen något dygn tillbaka problem med våra strömmar på flertalet plattformar.
    Förhoppningsvis försvinner problemet på din Google Home Mini när vi lyckas åtgärda det problemet.

    Du skrev att "det gäller P1 först och främst."

    Bara för att vara övertydlig: har du alltså testat med andra kanaler?
    Jag frågar för att ringa in om felet handlar om uppkoppling eller om det är något i P1-strömmen.

    Vänligen
    Maksim