Avbrott i P1, Google Mini
Inlägget skrevs ursprungligen här, men bröts ut till en egen tråd av Annika Webbmaster:Vi har liknande problem vi startar P1 direkt från Google mini och sedan en tid stänger den av efter en kort tid och vi startar igen då brukar det gå bra. Händer bara i SR och P1. Verkar vara samma problem som i tråden. Ingen telefon inblandad.
Sveriges Radio Play: Chromecast Audio och Chromecast TV stannar
Följ inlägget
0
följare
Jag skapade en ny tråd av ditt inlägg. Jag tror visserligen att det är samma bakomliggande orsak som hos lyssnare med Chromecast-problem, och kanske de lyssnare som har oregelbundna avbrott i webbläsaren, men dels vill jag inte ta detta för givet utan att felsöka vidare, och dels hoppas jag att en tydlig rubrik om att felet rör Googles tjänster, gör att andra lyssnare med liknande fel har möjlighet att hitta tråden.
Tack för att du rapporterade in detta!
Lyssnar du på någon annan Sveriges Radio-kanal där detta fel inte förekommer, eller är de andra kanalerna från andra radiobolag (eller helt andra ljudtjänster som Storytel eller Spotify)?
Om du säger "prata med Sveriges Radio", blir det nämligen vår egen tjänst du lyssnar med, annars startas vår kanal från Tunein. Det är samma innehåll, men olika teknik.
Vi själva tycker förstås att vår egen tjänst är bättre, men om det är vår tjänst som det är problem med nu, ska du självfallet testa den andra varianten och se om det fungerar bättre.
Mer om Sveriges Radios tjänst i Googles smarta högtalare:
Lyssna på Sveriges Radio i din smarta högtalare - så här kommer du igång
Hej Google, spela P1!
Fungerar det bättre just nu?
Kvarstår felet?
Med bra, menar du alltså att det inte brukar bli fler avbrott än det där första, utan därefter kan det tuffa på utan större problem? (Felet påminner i så fall om ett som jag sett på Yamaha-enheter, men jag kan inte begripa vad det finns för gemensam nämnare!)
Hur snabbt sker det första avbrottet?
Knepigt fel. Finns det en regelbundenhet i när avbrotten inträffar? Det Yamaha-problem jag tycker att detta påminner om, sker efter antingen 40 sekunder eller (oftast) efter 80 sekunder: Är det en Google Nest Mini eller en Google Home Mini?
Har du någon möjlighet att förändra uppkopplingen, till exempel genom att
- testa annat nätverk (dela från mobilen?)
- koppla upp med kabel istället för wifi
- testa andra routerinställningar (slå av Airtime Fairnes)
- placera Google-enheten närmare routern
Jag inser att flera av dessa saker är rätt bökiga att ändra på, i synnerhet om alla andra tjänster fungerar väl, men just att se om uppkopplingen påverkar felet är det mest konstruktiva jag kommer på, och jag vill självfallet hitta en lösning!EDIT: Vi har sen något dygn tillbaka problem med våra strömmar på flertalet plattformar.
Förhoppningsvis försvinner problemet på din Google Home Mini när vi lyckas åtgärda det problemet.
Du skrev att "det gäller P1 först och främst."
Bara för att vara övertydlig: har du alltså testat med andra kanaler?
Jag frågar för att ringa in om felet handlar om uppkoppling eller om det är något i P1-strömmen.
Vänligen
Maksim