Automatiskt kanalbyte från P2 Världen klockan 13

Hej!
Jag lyssnar ofta på P2Världen kring kl 13 på dagarna.
Varför byter min app kanal prick klockan 13 utan att jag rör telefonen?
Hälsningar
Göran Boström

Kommentarer

  • Hej Göran!

    Det låter som om du inte lyssnar på P2 Världen, utan på en kanal som heter P6! Kanalen P6 samsänder nämligen med P2 Världen mellan klockan 8.00 och klockan 13.00, se här:
    Tablå P6

    Gör så här för att kunna lyssna på P2 Världen dygnet runt:
    Gå in under Direkt i nederdelen av appen. Där ser du alla kanaler. Bläddra ned till P2 Världen och klicka på kanalens bild för att starta ljudströmmen.

    Trevlig lyssning!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Det är precis så jag gör. Jag väljer direkt och klickar sedan på ikonen för P2Världen. Om man gör det straxt före 13, så byter appen kanal utan att jag rör telefonen ganska precis kl 13.
    Göran

  • Intressant, mystiskt - och tråkigt att det blir ett avbrott!

    Jag har inte sett någon liknande felrapport, men det måsta vara något som blir fel hos oss på grund av samsändningen med P6. Var det ett finskt program som följde idag?

    Jag hör med Per Gulbrandsen, som är både DJ och producent för P2 Världen om han har fått in andra liknande felrapporter.

    Vad har du för mobiltelefon? Vi vill försöka återskapa detta fel!

    Stort tack för att du berättade detta för oss!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag har en Huawei Honor 8, Android 7. Programmet är senaste versionen.
    Jo, appen växlar alltid till ett finskt program. Alltid det samma.
    Göran

  • Tack!
    Annika Webbmaster
  • Det är uppenbart att Görans telefon (eller vår app) hämtar P6-strömmen istället för P2 Världens ljudström. Jag känner inte igen detta fel från någon annan lyssnarrapport, så jag antar det är något nytt som hänt efter en uppdatering eller så i något av våra eller telefonens system.

    Kanske det finns något sätt att se vad ljudströmmen heter i Glrans telefon?
    Och en fråga till Göran:
    - Vad händer om du stänger av telefonen helt vid kl 13, och sedan väljer P2 Världen i appen senare under dagen?
  • Hej!
    Om jag startar om appen efter 13 så får jag rätt stream.
    Före kl 13 heter strömmen P6 (tror jag). När jag startar om appen efter 13 heter den P2VÄRLDEN.
    Jag kan kolla igen i morgon fm.
    Göran

  • Tack, jag sätter ett larm själv, så att jag kommer ihåg att kika på detta från andra plattformar strax innan klockan 13 imorgon!

    Minns du när du först reagerade över detta?
    Annika Webbmaster
  • Det var säkert flera veckor om inte månader sedan.
    Göran

  • Bra att du tog dig tid att rapportera in det!
    Annika Webbmaster
  • Tack för bra svar. Då vill jag bara tillägga att jag nästan dagligen lyssnar på P2 Världen via appen antingen i iPhone 7, iPad Pro, Apple TV eller strömmare, och detta har aldrig hänt mig. Så det torde vara någon form av mismatch med Android 7 och/eller Huawei H8.
  • Hej!
    I morse visade appen P2VÄRLDEN. När jag nu startar den visas P6. Är det det som är fel?
    Göran

  • Och när jag försöker upprepa detta nu i min iPhone 7 och iPad 3 så blir det P2 Världen som vanligt.
  • Göran:
    Om du istället startar P6, visas då P2 Världen (som kanal, att det är det "program" som sänds är i sin ordning)? Eller står det P6?
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Nu ser jag att P2världen finns två gånger som ikoner. Se bilagor.
    Den nedre ikonen funkar som tänkt.
    Göran

  • Njae, riktigt så är det inte.
    Den övre sändningen är P6 (som inte fått någon egen profilbild, därav den svartvita SR-loggan) som anger p2 Världen därför at det är vad som sänds där nu. Där slutar P2 Världen sända kl 13 varje vardag och finskan tar över, och det är helt i sin ordning.

    Den nedre sändningen är P2 Världens egen med profilbilden av jordgloben och en sändning som pågår dygnet runt, året runt. Det är den ljudström du egentligen alltid ska välja när du vill höra på P2 Världen, oavsett tid på dygnet.

    - Så nu är frågan, vilken av strömmarna var det du hade problem med?
    Om det var den övre beror det helt enkelt på att P2 Världen slutar sända i P6 kl 13, och då är det inget fel.
    Hoppas denna förklaring gör att ditt problem upphör!

  • Ok, då är det inget tekniskt fel, utan designen som inte är tillräckligt tydlig ...

    Om du framöver startar P2 Världen genom att alltid trycka på den där jordgloben med hörlurar, P2 Världens logga, så kommer du att slippa problemet!

    När det har varit samsändning och kanalen P6 har sänt innehållet från P2 Världen, har du startat P6, eftersom
    1. P6 ligger högre upp än P2 Världen i din lista
    2. Tablålagda program (vilket P2 Världen räknas som när det samsänds i P6) syns tydligare än kanalnamnet, i synnerhet när kanalfärgen är blå och kanal-namnet är kort som för P6
    3. Kanalbilderna är beskurna, vilket möjligen gjort att du inte reflekterat över att du ibland startar kanalen genom att trycka på P2 Världen-globen (rätt kanal) och ibland på en svart-vit Sveriges Radio-logga (P6)
    I Iphone och på vår hemsida ligger P2 Världen högre upp än P6 i listan. Jag vet inte varför det är annan ordning i Android (och på sätt och vis är det kanske rättvist att olika kanaler syns bättre på olika plattformar ...)

    Däremot är det intressant att kanalnamnet och loggan i detta fall liksom har sorterats bort av dina ögon, eftersom du förstås inte har tänkt dig att den kanal du startar när du sett namnet P2 Världen kan vara annat än din favorit-kanal ... Och detta, samt varför det är fel bilder (kvadratiska som beskurits till liggande format) behöver vi se över!

    Tack för att du hjälpt oss att hitta ett förbättringsområde, och skönt att mysteriet hade en förklaring!
    Annika Webbmaster
  • PS:
    Jag hade inte sett Pers senaste svar när jag skrev mitt.

    Du, Per, har rätt i att allt fungerar som förväntat och att du, Göran, troligen har startat fel kanal under samsändningen. Och att den förväxlingsrisken finns är något vi som arbetar med appen behövde se.

    Appen ska vara lätt att använda, och här finns det en förbättringsmöjlighet! Tack för att du visade oss det.
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag har helt enkelt inte noterat att P2Världen finns mer än en gång. Jag har alltid använt den översta som jag förstår är fel.
    Varför finns den övertaget? Jag letar inte efter minoriteter och språk.
    Göran

  • Det är en kanal vi har i vårt utbud (sänds även i Stockholm över FM), och hela vårt utbud finns med i appen.

    Här kan du läsa om P6:
    https://sverigesradio.se/p6
    Annika Webbmaster
  • Bra att detta kunde redas ut. Men en sak undrar jag ändå:
     - Varför hittar Göran P6-kanalen under rubriken "Minoritet och språk"? Den rubriken finns inte i mina IOS-appar. Så varför i Android?
  • Det finns ett par ställen där apparna skiljer sig åt, och tydligen är detta ett sådant.

    Jag vet inte bakgrunden och skulle tro att det inte är den kanalstruktur vi egentligen ska ha, så jag ska ta upp det med app-teamet.

    Dessutom ska jag ta upp beskurna loggor och att det bör vara större skillnad mellan den blå färg som används för P6, Sisu och Ekot sänder direkt och Sameradions blå färg - samt att båda dessa kulörer bör ha högre kontrast mot det svarta (men en del av de sakerna kan app-teamet inte påverka, så de sakerna får kommunikationsavdelningen kika på).

    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Tur är väl att man inte ska lyssna på levyseppä. Se bild nedan. 😉

  • Fast om det är Levyseppä du vill höra, blir det ju faktiskt rätt oavsett om du väljer Sisuradio, P2 Språk och musik eller P6, så när du väl valt en kanal där programmet sänds blir det rätt.

    Det blev ju rätt innehåll för dig även när du lyssnade på P6, det var först när den sändningen tog slut i P6 som det blev knasigt. Levyseppä är ett program med önskemusik som sänds till 14.45, så där uppstår inte samma problem.

    Det sänds i den finskspråkiga webbkanalen Sisuradio. Eftersom vi behöver sända minoritetsspråk i FM för att uppfylla Sveriges Radios uppdrag så sänds Levyseppä även i FM, i kanalen P2. Fast inte i Stockholm, där vi har möjlighet att sända program på minoritetsspråk i kanalen P6. Det gör att vi kan använda P2-frekvensen som en ren musik-kanal just i Stockholm, och förstås kan erbjuda denna "musik-P2" på webben.

    Vi har alltså två olika "vanliga P2-kanaler" i appen, som ofta sänder samma innehåll, men när den ena sänder språk, sänder den andra musik. Sedan har vi två rena musik-kanaler i "P2-familjen", P2 Världen och P2 Klassiskt. Samt, snart, musik-kanalen P2 Klassisk jul, som endast sänds under den säsongen ...

    Om det verkar rörigt, så beror det på att det faktiskt är rörigt - men så länge du håller utkik efter den där jordgloben som är P2 Världens symbol, så behöver du inte fundera över att vi har cirka 50 kanaler, där ett par av dem ibland sänder samma innehåll.

    Jag förstår att det kan verka konstigt att vi sänder samma program i tre olika kanaler, men i så fall är det konstigare att vi sänder P4 Extra i 25 P4-kanaler ... Och det gör vi!

    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag trodde ett tag att jag såg spöken överallt. ;-)
    Göran