Att hämta senaste avsnitt i datorn

För många program är det lätt att hämta senaste avsnitt med en enkel URL. Men för andra har jag inte hittat en bättre väg än att högerklicka på programmets webbsida där en hämtningslänk finns. Jag skulle gärna se att t ex länken http://sverigesradio.se/api/radio/radio.aspx?type=latestbroadcast&codingformat=.m4a&metafile=asx&id=4941 skulle fungera för att hämta Europapodden (här som exempel), alltså på samma sätt som jag hämtar många andra program.

Kanske jag lever kvar i ett gammalt system här, men alla SR-play-appens funktioner i all ära så har den inte alla de egenskaper jag skulle vilja använda till alla program som jag vill kölägga efter egen prioritering. Jag har flera hundra avsnitt av olika program i min kö. De dagliga och korta programmen går annars bra att höra i appen, men veckoliga programmen är lite för många.

Kommentarer

  • Hej!

    Europapodden spelas inte in i det format din länk anropar. Det blir på samma vis med exempelvis Det politiska spelet.

    Har du testat att använda vår vanliga XML för Europa-podden (och andra program)? Det är ett standardiserat format som fungerar för att hämta nya avsnitt av en programserie på väldigt många plattformar.
    https://api.sr.se/api/rss/pod/22793
    Annika Webbmaster
  • När Firefox slutade acceptera och avkoda XML har jag försökt finna andra vägar. men jag har väl inte träffat på något som funkat bra efter minimal insats av nya vägar.

    Kan jag få ett tips på något som funkar s g s direkt?
  • Gäller det Windows 10, så kanske detta kan vara en vägledning:
    What is the best podcast software for Windows 10?

    En som jag vet att flera lyssnare är nöjda med, är Pocket Cast, en av de "podcatchers" som nämns på sidan jag länkar till.

    Annika Webbmaster
  • Tack för tips. Det verkar som att man enligt tipsen får en applikation som sköter allt internt, men jag vill kunna sortera mina ljudfiler efter mina prioriteringar, vilket jag gör genom att byta filnamnen enligt ett system som gör att uppspelning i filnamnsordning ger min önskade effekt.

    Jag skrev att FF slutade avkoda XML. Men det var att SR inte längre inkluderade stilinformation till XML-filerna verkar det som. Det som hände förut var att jag i en textdisplay fick en lista med ljudlänkar som jag kunde pricka in i mitt hämtningsprogram.

    Finns det något sätt att i URLer som i exemplet ovan (https://api.sr.se/api/rss/pod/22793 ) lägga till en parameter som hämtar enbart senaste filens information? Som det nu är får jag information om samtliga avsnitt av programmet.
  • Hej Ragnar och förlåt att vi aldrig svarade!

    XML i Firefox
    Jag hänger inte riktigt med i vad det var som förändrades med hur XML visas i Firefox och när det skedde.

    Om det fortfarande är ett problem, så försök beskriva vad det är för typ av formatering som försvunnit eller tillkommit och när detta skedde, så att vi kan försöka hjälpa dig att använda XML-sidorna på ett bättre sätt.

    I och med att jag inte vet när den förändring du hänvisar till inträffade, kan jag inte svära på att förändringen ligger utanför Sveriges Radio, men i och med att vi inte har gjort några direkta ändringar i den formateringen på åratal (vad jag vet), så låter det mer som något hos antingen Firefox eller någon plug-in du installerat för att visa XML på ett bättre vis.

    Senaste avsnitt av podd
    En gammal metod som fortfarande verkar fungera för senaste avsnitt är denna:
    https://sverigesradio.se/topsy/senastepodd/22793.mp3
    (Senaste avsnittet av Europapodden)

    Jag vet inte riktigt om det var svar på det du efterlyser ...
    Annika Webbmaster
  • Tack för svaret. Just nu har jag inte kläm på exakt när FF började kalga på utebliven stilinformation i XML-filerna. Innan dess visades en lista med alla avsnitt med kort information med en länk till ljudfilen inbakad i avsnittsnamnet. Nu ser jag XML-filen i oavkodad text.

    Länkmallen med /senastepodd/ verkar vara något att testa. Jag återkommer.
  • Ok, jag vet inte om problemet med formateringen kan lösa sig genom någon av dessa tillägg:
    Annika Webbmaster
  • Jag provade länken https://sverigesradio.se/topsy/senastepodd/22793.mp3 men fick inte hem senaste avsnittet, som är europapodden_176__bryssel_vacker_den_kinesi_20200616_1456572374.mp3
    utan p1_europapodden_20200602_1600_5ed6660c.mp3 . Något har ändrats i den rutinen.
    Jag prövade också att hämta hem Ekonomiekot med https://sverigesradio.se/topsy/senastepodd/3626.mp3 men det ledde till "Det gick inte att hitta filen."

    Jag ska kolla de där förslagen till utökning.

  • Hej igen!

    Lyckades du få till en bättre XML-vy i Firefox?

    När det gäller "senaste avsnittet-länkarna" för bland annat Europapodden, så har vi tagit upp felsökningen igen här:
    Senaste avsnitt i Internetradio

    Det verkar som om metoden fortfarande fungerar för många programserier men inte gör det för andra, och att detta är kopplat till vilken metod vi använder för att publicera poddarna.

    Det var otur att det blev problem med de två första programserier du testade. Jag fick då intryckt av att metoden som sådan inte längre var aktuell, och släppte det. Den lyssnare som fått oss att kika på det på nytt, skriver dock att alla programserier han följer (okänt vilka det är) fungerar, utom USA-podden, Europapodden och Kinapodden.
    Annika Webbmaster
  • Tack för återkopplingen. Vad gäller XML i FF har jag inte lyckats hitta någon bra väg att använda XML-filerna sen den där uppdateringen av FF för några år sedan. Jag har just nu inte tillgång till min egna dator så jag kommer inte vidare i det spåret, och nöjer mig tills vidare att följa mina favoriter i android-appen i stället. Dock vill jag hitta ett sätt att välja prioritet och uppspelningsordning, vilket är ett problem jag tänkte ta upp i en annan tråd.