Avlastningsfunktionen

Hej,
Min fru har en iPhone 6 på vilken hon laddat ner ca 1,5 GB och det finns 1,9 GB ledigt.
Hon har använt avlastningfunktion som innebär att SR appen hämtas ner från molnet när man vill använda den.
När hon klickar på appen säger den hämtar och sedan installerar. Under installera fasen avbryts det hela och appen fortsätter att vara molnmarkerad.
Hon kommer inte åt det nedladdade programmen.
Avlastafunktion och återinstallerandes fungerar för alla andra appar och inget material går förlorat.
Ser fram emot tips eftersom en del av det nedladdade SR materialet inte längre finns tillgängligt på SR play.
Vänligen,
Stefan Forsmark

Kommentarer

  • Hej!

    Avlasta-funktionen och vår app?
    Jag ska höra mig för hur detta fungerar för vår app. Tyvärr tror jag inte att vi har stöd för att nedladdade filer ska flyttas, så jag skulle tro att det kommer att landa i att din hustru behöver avinstallera appen och ladda hem den på nytt, och alltså kommer att förlora historik och nedladdade filer.

    Jag kollar dock uppmed app-utvecklarna om det finns något ni kan göra för att slippa av- och ominstallera!

    Tidsbegränsade avsnitt försvinner i appen
    Ser fram emot tips eftersom en del av det nedladdade SR materialet inte längre finns tillgängligt på SR play
    Om avsnitten inte finns kvar i Play-appen, så hade de hur som helst försvunnit från din hustrus app. Syftet med att ladda hem avsnitt i appen, är att kunna lyssna om man inte kan eller vill koppla upp sig mot ett nätverk. Däremot är det inte ett sätt att bevara program när vi inte längre har kvar dem, vilket är otydligt tyvärr.

    Tre sorters nedladdat
    I appen Sveriges Radio Play går allaavsnitt att ladda hem, åtminstone under en begränsad tid. Det är därför svårt att se skillnaden mellan hur olika program beter sig. I princip har vi tre olika versioner av nedladdningsmöjlighet:
    • Vanliga poddar som går att ladda hem även utanför appen (t ex via vår hemsida eller Iphones förinstallerade Podcast-app) och som finns kvar "för alltid", exempelvis de flesta P1-program.
    • Poddar som går att ladda hem även utanför appen, men som vi bara har ute under en begränsad tid, exempelvis drama och uppläsningar. Laddar ni hem dessa i appen, försvinner de tyvärr även hos er när programmen tas bort från våra plattformar, men laddar ni hem dem på andra vis, har ni kvar dem.
    • Program som går att ladda hem i appen men annars inte går att ladda hem, men som går att spela up från t ex vår hemsida (oftast under 30 dagar), t. ex. musikprogram.
    Är de borta eller svårfunna?
    Ge gärna exempel på program som ni inte hittar längre, så ser jag om dessa är helt borta, eller om de finns kvar, men är svåra att hitta för att programserien bytt namn eller något liknande!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Det ska fungera att göra som din hustru gjorde och använda avlastningsfunktionen för vår app. Min kollega testade och när han hämtade hem appen igen, fanns de nedladdade avsnitten kvar.

    Det som händer hos din fru, verkar vara att appen inte kan installeras om överhuvudtaget, och det skulle kunna ha med utrymmesbrist att göra. Tydligen kan informationen om ledigt utrymme ibland vara missvisande. Något som kan hjälpa är att slå av "optimerad lagring" av nedladdad musik (om detta är aktuellt):

    Inställningar > Musik > Optimera lagring

    Det verkar i alla fall ha hjälpt här:
    Reddit: iPhone Storage Reporting Incorrect

    Kan det ligga något i detta, så testa att frigöra mer minne, så kanske appen åter kan installeras.

    Jag insåg att jag kunde frigöra en hel del minne genom att bilagor jag skickat och tagit emot i Meddelanden. Där gömde sig mycket som inte har något värde i efterhand, som menyn på Waxholmsbolaget som jag skickat bilder på för att familjen skulle kunna behålla våra platser medan jag beställde maten - sommaren 2018.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Hur har det gått för hustrun?
    Annika Webbmaster
  • Tack för att Du följer upp.

    Hon håller på och tömmer telefonen på bilder för att se om mer minne löser problemet.
    Följetongen ”De osynliga” är den hon saknar mest och den finns nedladdad på telefonen men SR appen går som sagt inte att återaktivera och att ta bort den medför sannolikt att den nedladdade information försvinner.
    Hon får försöka igen när det finns mer minne.

    SR har möjligen inte följetongen åtkomlig på annat sätt?

    Vi hör av oss.

    Gott Nytt år
    stefan
  • Aj då!

    De osynliga går inte att få tillbaka. Avsnitten togs bort den 2 februari 2019, och ska därmed även vara raderade från appen (men kan synas under "Nedladdat - ej tillgängliga avsnitt").

    Det jag skriver nedan gäller inte De osynliga. Där är loppet kört. Men inför framtiden kanske ni vill spara exempelvis Händelser vid vatten eller Bröderna Lejonhjärta för att ha kvar dem "för eget bruk". I så fall behöver ladda hem dem på annat vis, t ex i Apples egen podcast-app eller från vår hemsida på datorn.

    Här har jag beskrivit för en annan lyssnare hur man laddar hem program från Radioföljetongen & Radionovellen.
    Annika Webbmaster