Återuppta efter avbrott, safari iOS

När webbspelaren avbryts av t.ex. ett alarm i iOS 14 så försvinner den ofta från kontrollcenter och kan inte återupptas. Kan ni göra något åt det?

Kommentarer

  • Hej!

    Jag har testat att lyssna på poddar från https://radio.nrk.no/ och tyvärr får jag samma problem med NRK:s webbspelare.

    Jag tror att Apples support har större förutsättningar än vi att lösa detta och att problemet drabbar alla ljud som spelas i Safari, och alltså inte är specifikt för Sveriges Radios hemsida, men om du känner till någon webbtjänst där ljudet ligger kvar i kontrollcentret efter ett alarm, så tipsa oss, för då vill vi självfallet ta reda på hur de har gjort!

    På en Ios-enhet kan du även välja att lyssna med hjälp av vår app Sveriges Radio Play, och där är rätt program eller kanal kvar i kontrollcenter även vid denna typ av avbrott.

    Appen laddar du hem gratis i App Store.

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Tack. Misstänkte det. Jag har inte något exempel på motsatsen f.n.

    Jag ska lämna återkoppling till dem, men jag misstänker att återkoppling till Apple väger tyngre när den kommer från er som utvecklare av en strömningstjänst.

    Tack för tipset. När era användningsfall för iOS-appen inte alla börjar med orden "användaren öppnar appen och vill självklart läsa nyheter" så ska jag ge den en ny chans. Ett förslag på inledning till ett nytt användarfall för er app är: "användaren öppnar appen och vill koppla av med musik". Ett sånt användarfall är helt oförenligt med er app, senast jag tittade. Jag tycker inte att det är så långsökt, varför endast webbspelaren är ett alternativ.

  • Ett förslag på inledning till ett nytt användarfall för er app är: "användaren öppnar appen och vill koppla av med musik".
    Just ordet användare försöker jag och mina kolleger att byta mot lyssnare.

    Om du vill slippa exponeras för nyheter, kan du ha nytta av en dold funktion:
    Starta appen genom att långtrycka på app-ikonen, så når du denna meny:

    Min sida hittar du de program du följer, avsnitt du lagt till i din egen spellista, avsnitt du börjat lyssna på och dina nedladdningar, så det skulle kunna vara en bra ingång för dig.

    Under Sök kan du leta upp programserier och avsnitt, antingen med fritext eller via kanal eller kategori, vilket också kan vara en bra startsida.

    Nyheter är direkt olämplig.

    Direkt rekommenderas om du vill lyssna på en kanal där vi spelar "din musik". (Om du sedan föredrar P2, P3 Din Gata eller P4 Plus vet du bäst själv.)

    Hoppas att du har nytta av detta tips!
    Annika Webbmaster
  • Tack för tipset, låter som en bra templösning, som jag ska utforska.

    En mer långsiktig lösning är att jag får välja vilken flik jag vill att appen startar på. Så som appen ser ut nu så verkar det som att ni anser att "Hem" alltid är rätt flik att starta på för alla lyssnare, för vem känner sig inte välkommen i sitt hem? Men eftersom fliken Hem inte har någon som helst möjlighet att skräddarsys så är det "hem" endast till namnet – eller på sin höjd ert hem, inte mitt.

    Två alternativ finns m.a.o: inställning för startflik, eller gör hemfliken anpassningsbar så att det faktiskt har möjlighet att representera lyssnarens "hem".
  • Tack, bra förslag som jag ser till att de kolleger som arbetar med appens "personalisering" får del av.
    Annika Webbmaster