Arkivmaterial - köpa äldre program?

Hej,

jag undrar om det är möjligt att köpa kopior av program från 1980-talet!? Det gäller två programserier i vilka bl.a jag själv deltagit i. Tyvärr kommer jag inte på vad serierna hette men det handlar om...

1. Serie som Monika Kraft och jag, Susann Torgander, gjorde tillsammans med utgångspunkt i existentiella frågeställningar. Har för mig att det var totalt fyra avsnitt och de spelades in i Stockholm.
2. Serie med följande medverkande Hans Åkerberg, Py Bäckman, Jaques Werup, Monika Kraft, Nicklas Östergren, David ?, Susann Torgander. Tror det var alla som var med och denna serie byggde också på existentiella frågeställningar. Spelades in i Malmö.

Vänliga hälsningar,

Susann

Kommentarer

  • Hej Susann!

    Hör med SRF, som arbetar med arkiv och research för public servicebolagen.

    I detta forum ger vi supportför våra webbtjänster, så arkiven, och möjligheten att ta del av deras innehåll, är inte något jag kan speciellt mycket om. Fast jag blev ändå nyfiken, och finner att den ena serien var Livet som utmaning.

    Här finns det fyra avsnitt:
    https://smdb.kb.se/catalog/search?q=utmaning+torgander&sort=OLDEST

    Så programmen finns bevarade - men det är av upphovsrättsliga skäl tyvärr inte möjligt att lyssna från den sidan, om du inte är forskare, föredragshållare, regissör eller liknande och kan skapa ett konto hos SMDB, Svensk Mediedatabas.

    Vem kan få konto i SMDB?
    Du som forskar har tillgång till Kungliga bibliotekets audiovisuella samlingar. Ditt resultat ska även andra kunna ta del av. Du kan titta och lyssna på samlingarna om du
    • studerar eller forskar på högskolenivå
    • är författare eller journalist
    • gör research inför konstnärlig verksamhet
    • behöver förbereda undervisning eller föredrag (lärare, föredragshållare).
    För att ansöka om användarkonto i Svensk mediedatabas, SMDB, behöver du vara myndig.
    Den andra serien kanske var Dialog (ungdomar medverkade per telefon)? Där hittar jag Monika Kraft vid ett par tillfällen och ditt namn vid ett program, som verkar ha varit ett julspecial.

    Men, som sagt, kan nog SRF ge bättre hjälp.

    Lycka till!
    Annika Webbmaster