Apple Watch - SR-appen krånglar (Ios 13)

Efter att jag uppdaterat till ett nytt os i min Apple Watch, så fungerar inte SR-appen i klockan som den ska. Startar jag appen så försvinner den ”ur bild” och lägger sig bakom andra appar eller under själva urtavlan. Känner ni igen detta? Hur löser jag problemet?
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Tack för att du rapporterade in detta!

    Jag ska ha möte senare idag när vi går igenom de problem vi och våra lyssnare dykt på, så hoppas jag att vi snart kan ha "lagat allt trasigt".
    Annika Webbmaster
  • Snälla, grejen med Apple Watch och andra strömningsbara prylar är ju just strömma direk.
    Tappar mina favorit program nu. Podd, när jag själv vill, passar till böcker o annat.

  • Bernt, möjligen kan du lyssna på direktsänd radio i Apple Watch genom att helt enkelt be Siri att spela upp P1, P4 Halland eller vilken kanal det nu är du önskar. I alla fall verkar det fungera så enligt Apple själva:
    Fråga Siri. Säg något i stil med ”Spela upp P3” eller ”Ratta in Lugna favoriter”.

    Du kan fråga efter stationer med namn, anropssignal, frekvens och smeknamn.

    Obs! Du behöver inte prenumerera på Apple Music för att kunna lyssna på utsänd radio.

    Lyssna på radio på Apple Watch

    De skriver dock:
    Utsänd radio är inte tillgänglig i alla länder eller regioner. Alla stationer är inte tillgängliga i alla länder eller regioner.

    Eftersom jag inte har stött på detta sätt att lyssna förrän nu, vet jag inte om Sverige har denna tjänst ännu, så du får gärna berätta hur det fungerar!

    Jag fann denna metod när jag egentligen letade efter vilka andra appar som kan fungera för att strömma våra kanaler tills vår egen Sveriges Radio Play fungerar på Ios 13. Apparna Tunein Radio och Mytuner Radio har båda stöd för Apple Watch, och i båda dessa appar ska det gå att lyssna på vårt utbud. (Det finns säkert fler appar som kan göra samma sak, men dessa är de jag själv skulle ha kikat på.)
    Annika Webbmaster
  • SR, Apple Watch använder OS 6 så min iphon funkar utmärkt med ios 13 men Apple verkar enligt dom själva öppna för oberoende apptillverkare så det går nog att samarbeta med dom. Ska testa med siri.
    Mvh Bernt
  • Tyvärr funkar inte siri utan min iphon till Apple Watch.

    Mvh Bernt
  • Hej igen!

    Jag missförstod dig tydligen när jag utgick från att det du skrev om var samma fel som Peter Holm rapporterade in under rubriken Apple Watch - SR-appen krånglar (Ios 13), alltså att appen så försvinner ”ur bild” efter uppdatering.

    Du har inte detta fel, utan önskar en förbättring av vår app så att den fungerar som en "stand alone-app", alltså så att du kan använda den för att lyssna på våra kanaler utan att behöva ha telefonen med dig. Är det korrekt uppfattat?

    Om jag tolkar detta rätt, så är funktionen "lyssna på Sveriges Radios kanaler i Apple Watch - utan Iphone" på väg att rullas ut, men inte via vår app utan via Tunein:
    Apple Music & Siri-Enabled Devices Get TuneIn Radio
    Annika Webbmaster
  • Japp, så menade jag, alltså streama direkt. Det vore makalöst bra😀
  • Är Tunnel en gratis app?
  • Tunein (obs stavningen) finns dels i en gratisversion och dels i en betalversion, Tunein Pro:
    What's the difference between TuneIn and TuneIn Pro?
    Annika Webbmaster
  • Funkar tyvärr ej med gratis app. Vi betalar skatt för public service väll. Ska jag då betala engångs till för att lyssna på SR som jag skattar för? SR play funkar för både android och iOS men inte Apple Watch. Tycker det borde gå att fixa till.
    Mvh Bernt
  • Jag vet inte om tjänsten fungerar än, och du kanske behöver ha ett konto på Apple Music:
    Radionytt: Tunein integreras i Apple Music

    Att vår egen app fungerar på Apple Watch utan att ha mobilen i närheten vore förstås önskvärt, men just eftersom vi finansieras av hela svenska folket har vi skyldighet att använda era pengar klokt.

    Om vi vore det försa radiobolaget i världen som lade resurser på att fungera fullt ut på en plattform som få lyssnare har tillgång till idag, tror jag att många skulle misstycka.
    Annika Webbmaster
  • Och hur funkar det med android? Ditt svar var mycket konstigt och jag tvivlar på att kostnaden är stor. Tråkigt svar för alla oss som tycker att public service är mycket bra med många bra program👎.
    Mvh Bernt
  • Har liknande problem. watchOS 6.0.1 på series 3 med iPhone XS Max iOS 13.1.2. Har avinstallerat och återinstallerat appen men utan resultat. När jag försöker öppna appen på klockan visas SR-loggan kort och indikatorn gör ett halvvarv runt den innan appen dör.
  • Martin:
    Tills vi fått ordning på detta hoppas jag att du kan lyssna på oss antingen via det sätt jag tipsar Bernt om nedan, alltså att be Siri spela upp en kanal, eller genom att använda Tuneins app.

    Bernt:
    Vi har aldrig anpassat Android-appen för Googles Wear OS, men jag vet genom en lyssnare att det går att få våra push-notiser i den. Det är alltså inget vi har ansträngt oss för att få till, utan fungerar automatiskt genom att vi följer Androids standard.

    Att starta ett ljud från klockan tror jag inte går alls, vare sig med mobilen i närheten eller inte.

    jag tvivlar på att kostnaden är stor
    Grundkostnaden för att anpassa en viss app inte det enda som vi behöver räkna på. Till detta kommer att förvalta dem, och för varje ny plattform som Play-appen ska fungera på, ökar den kostnaden. Appen blir helt enkelt svårare att få att fungera bra överallt, ju fler hänsyn och undantag som kodas in i den. Alla förändringar vi gör behöver testas på ännu en plattform och de förändringar som andra gör (som en ny version av Ios som vi nu har problem med) kräver ytterligare anpassning.

    Om någon vill utveckla en stand alone-app med vårt innehåll för Apple Watch, så är det i princip fritt fram. Vi delar gärna med oss av vårt innehåll.

    Tyvärr funkar inte siri utan min iphon till Apple Watch.
    Jag har missat att det kanske är här det är mest effektivt att försöka hjälpa dig!
    Använd din Apple Watch när din iPhone inte är i närheten

    Har du försökt följa de steg som beskrivs här?
    Använda Siri på din Apple Watch

    Var blir det problem? Har du kontaktat Apples support?

    Om du har Apple Watch series 3 eller senare, ska det gå att lyssna på radio på det sätt som beskrivs här, alltså:
    Fråga Siri. Säg något i stil med ”Spela upp P3” eller ”Ratta in Lugna favoriter”.
    Annika Webbmaster
  • När tänker ni fixa problemet att er app på Apple Watch (klockan) krachar om man har, som man ju bör, har uppgraderat operativsystemet i mobil och Apple Watch till senaste versionen av operativsystemet iOS.
  • Samma här med Apple Watch, förut kunde man ju styra styra SR med klockan om man var ansluten via iPhone. Kraschar hela tiden. Det bästa vore om man kan ströma direkt till Apple Watch.😀

    Tillägg från Webbmaster-Annika:
    Bernt skrev även en följdfråga efter ett tidigare svar från mig. Den frågan har jag valt att skapa ett eget inlägg av så att vi inte stjäl fokus från sakfrågan om Ios 13-problem i Apple Watch:
    Hur prioriterar ni vad ni utvecklar?
  • Har också strul med att jag inte kan starta SR appen från klockan det gick att göra innan uppgraderingen till iOS 13
  • Jag har också problem med att styra sr från klockan efter uppdateringen. Om man startar SR-appen på klockan så blinkar den bara till innan den försvinner.
  • Hej alla!

    Vi arbetar med spelarförbättringar som kommer att lösa problemet att Play-appen inte fungerar som tidigare, men det arbetet kommer att märkas hos er lyssnare först senare i höst. Jag vill därför tipsa er om andra sätt att ta del av Sveriges Radios innehåll.

    Lyssna med hjälp av Siri - utan mobilen!
    Det mest intressanta sättet tycker jag är att det sedan en kort tid tillbaka går att lyssna på Sveriges Radio direkt med WatchOS 6 genom att be Siri att spela upp en kanal. Det ska alltså fungera direkt i klockan, utan att ni behöver ha mobilen i närheten, se här:
    Lyssna på radio på Apple Watch

    Lyssnaren Frida har skrivit till oss om detta. Hon fick igång P1, men inte sin lokala P4-kanal, som är den hon helst vill lyssna på. Uppenbarligen fungerar alltså tekniken, men "med lite barnsjukdomar". Frida skrev att hon har senaste iwatch som är uppdaterad.

    Lyssna i efterhand - utan mobilen!
    Om du är ansluten till Wi-Fi eller ett mobilnät kan du strömma våra poddar genom Apple Podcasts på din Apple Watch Series 3 eller senare, även om du inte har mobilen med dig.

    Läs mer här:
    Lyssna på musik, podcaster och ljudböcker på din Apple Watch

    Lyssna på en kanal via annan app - med mobilen
    Siri-metoden kräver att klockan har mobilfunktion. För er som inte har den möjligheten eller inte får tekniken att fungera, så rekommenderar jag att ni tar del av vårt innehåll via någon annan radio-app, som Tunein eller MyTuner, för tyvärr befarar jag att det kommer att dröja innan vi har löst Apple Watch-problemet.

    Problem med de metoder jag föreslår ovan?
    Om ni inte får det att fungera, så kontakta oss och berätta vad det är för version av Apple Watch och hur felet ser ut så försöker vi självfallet hjälpa er. Att vår egen app just nu inte fungerar som tidigare betyder inte att ni ska behöva vara utan Sveriges Radio!

    Det kan dock vara mer effektivt att kontakta Apples support, eller den aktuella app-tillverkare (ex. vis Tunein vid problem med den appen), eftersom det är de som har störst erfarenhet av problem med just deras produkter!
    Annika Webbmaster
  • Appen funkar bra för mig - det som är problemet är möjligheten att göra val från klockan (volymkontroll, pausa mm). Detta funkade perfekt fram till uppdateringen.
  • Testade just lite på klockan
    Om man väljer appen ”Spelas nu” så funkar det att styra SR från klockan - volym, paus spola fram och tillbaka.
    SR-ikonen på klockan bara blinkar till när man försöker starta men det funkar om man väljer ”Spela nu”
    🤓
    Bästa svaret
  • Tack för tipset om Spelas nu, Henrik!

    Innan vi hade volymkontroll i Apple Watch, tipsade jag ofta om denna, med den hade helt fallit ur minnet innan du påminde om den!

    Alla:
    Spelas nu är ett "centralt sätt" att styra ljuduppspelningen i Apple Watch och fungerar med olika ljud-appar. Läs mer här:
    Använda Spelas nu på Apple Watch (Apples support)

    Jag vill ringa in felet så bra jag kan. Om jag missförstått, så rätta mig.

    Det är möjligt att det visar sig på lite olika vis på olika versioner av Apple Watch,så om det inte ser ut så här hos dig, vill vi veta vad du har för klocka (helst både modell och version av Watch OS). För de felbeskrivningar där detta redan är angivet, framgår det.

    • Startar jag appen så försvinner den ”ur bild” och lägger sig bakom andra appar eller under själva urtavlan. (Tråd-startaren Peters beskrivning)
    • När jag försöker öppna appen på klockan visas SR-loggan kort och indikatorn gör ett halvvarv runt den innan appen dör. (Martin med watchOS 6.0.1series 3 med iPhone XS Max iOS 13.1.2)
    • Apple Watch (klockan) krachar (Lena, senaste OS på klocka och mobil)
    • förut kunde man ju styra styra SR med klockan om man var ansluten via iPhone. Kraschar hela tiden. (Bernt med Watch OS 6)
    • kan inte starta SR appen från klockan (Anders)
    • problem med att styra sr från klockan efter uppdateringen. Om man startar SR-appen på klockan så blinkar den bara till innan den försvinner (Henrik, som tillägger att appen fungerar, men inte just att reglera från klockan - vilket han sedan löst genom Spela nu)
    Annika Webbmaster
  • Efter senate uppdateringen funkar allt som det skall
    Snyggt jobbat!
  • Nu funkar min Watch 4 att styra ifrån iPhone igen. Var tvungen att installera om sr appen.
    Nu väntar man bara på direkt streaming till Watch.

  • Strålande! Funkar för mig också efter att ha ominstallerat appen på min iPhone. (Bara ominstallera appen på klockan räckte inte.) Tack!!!