Appen slutar spela ett tag efter att skärmen stängs av.

När jag lyssnar på radio via appen, nyhetssammanfattning, så slutar den spela efter ett tag efter att skärmen stängs av. Gäller både på surfplattan Huawei T5 och mobilen Motorola E5, båda med Android 8.0.
Båda enheterna har senaste versionen av appen.

Kommentarer

  • Hej Jamo och förlåt det sena svaret!

    Förmodligen är det samma grundproblem i både plattan och mobilen, en funktion som för att spara batteri "dödar" appar som körs i bakgrunden.

    Du kan själv skydda de appar du vill ska kunna användas även i bakgrunden, som ljud-appar och träningsappar. Det kan se lite olika ut hos olika tillverkare, så jag börjar med det som är en sorts grundinställning.

    I de flesta nyare Android-telefoner gör du så här, så jag hoppas att det är samma hos dig:
    • Tryck på Inställningar > Batteri
    • Tryck på "trepunkts-menyn" och välj Undantag för energisparande. En lista över appar som inte är optimerade visas.
    • Välj istället Alla appar och se till att Play-appen inte är optimerad
    Om det inte hjälper eller det inte ser ut så på dina enheter, så hör av dig igen.

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag kom på att jag hade sammanställt ett par specifika Huawei-tips tidigare och passar på att ge dig dem. Huawei har nämligen en hel mängd inställningar som ska spara batteri, och att som vanlig användare hitta till dessa är inte så enkelt:

    Ignorera batterioptimeringar
    Gå till det dolda alternativet Inställningar > Appar och meddelanden > Appar > Inställningar > Särskild åtkomst > Ignorera batterioptimeringar

    Skärmlås
    Inställningar > Batteri > Stäng appar efter skärmlåsning

    Välj att vår app inte ska stänga ned efter skärmlås.

    Hantera appen manuellt
    Inställningar > Batteri > Programstart , välj att hantera vår app manuellt

    Återkom och berätta om detta hjälpte!
    Annika Webbmaster
  • Ursäkta mitt sena svar, har haft semester. Vill tacka för hjälpen. För mig var det "Ignorera batterioptimeringar" som löste problemet. Nu fungerar det som det ska. 😀
  • Hur göra vid samma problem på iPhone? Det började strula igår.
  • Hej Håkan!

    Kvarstår ditt problem?
    Annika Webbmaster
  • Hej, nej det upphörde efter någon/några dagar, oklart varför